Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1716 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34446 berichten
Helemaal goed Math, inderdaad Kristinehamn. De volgende is voor jou.
Hamn is Zweeds voor haven. Ik fotografeer graag Zweedse kerken en dat al sinds 1972.
Probeer Husaby kyrka maar eens. Die indrukwekkende kerk met drie torens schijnt al duizend jaar oud te zijn.

Even een vraagje aan @Poppink:
Ik bekeek zojuist mijn mailbox op de computer en zag daarin jouw PB, maar ik heb nog steeds inlogproblemen bij het WF-forum op de computer en kan die dus niet openen. Ik heb geen mails op mijn smartphone.
Stuur een mail naar - (mijn e-mail adres nu verwijderd) -
Het gebouw links op het volgende plaatje is ook een neo-stijl
P1050484.JPG
math schreef:
do 13 jun, 2024 11:45
Het gebouw links op het volgende plaatje is ook een neo-stijl
Wel heel erg "neo", er zit (vergeleken met de piramiden van Gizeh) bijna 5000 jaar tussen :-).

Gezocht op "building like pyramid usa" en kwam op dit. Ik verwachtte het gebouw in de USA gezien je fietstochten daar. Zie ook streetview.

Als je overigens de andere kant op kijkt, ook een fraai bouwwerk: de Tower Bridge van Sacramento uit 1935. Een beetje "neo" vergeleken met zijn naamgenoot in Londen (1894).
Heel goed en snel, Willem. De naam Ziggurat suggereert dat het niet de Egyptische pyramides zijn, maar de Mesopotamische Ziggurats zijn waarin de architect zijn inspiratie vond. Ook al respectabel oud.

Ja, een plaatje van de Tower brigde had ook gekund. Dat geef ik nu maar weg.
P1050481.JPG
math schreef:
do 13 jun, 2024 12:42
Ja, een plaatje van de Tower brigde had ook gekund. Dat geef ik nu maar weg.
Ik vond vooral ook dit beeld mooi (vanwege de bogen), maar deze foto kan je niet maken vanaf de fiets :-)
Al fietsend komt je soms bijzondere uitzichten tegen, ik heb dit wat aangedikt met een telelens maar de sfeer was niet veel anders.
DSC02167.jpg
Ik zie twee hoogspanningslijnen met windtrack-masten. De rechter vakwerkmast heeft z'n armen al verloren maar er hangen nog mobiele zenders aan.
De witte woningen met mansardedaken zijn ongewoon in Groningen. Daar is ook een windtrack-lijn van Eemshaven naar Vierverlaten. Maar geen twee lijnen naast elkaar.
Is het vanaf de kerncentrale van Borssel, Zeeland? Maar nu even geen zin om verder te zoeken.
Martin E. van Doornik schreef:
do 13 jun, 2024 19:59
Ik zie twee hoogspanningslijnen met windtrack-masten. De rechter vakwerkmast heeft z'n armen al verloren maar er hangen nog mobiele zenders aan.
De witte woningen met mansardedaken zijn ongewoon in Groningen. Daar is ook een windtrack-lijn van Eemshaven naar Vierverlaten. Maar geen twee lijnen naast elkaar.
Is het vanaf de kerncentrale van Borssel, Zeeland? Maar nu even geen zin om verder te zoeken.
Het is niet Borssele maar wel Zeeland. TenneT stopt overigens met het verder uitrollen van wintrackmasten in Groningen.
Met zo'n woud van masten en windturbines denk ik dan aan Rilland en omgeving, maar die witte huizen met gebroken daken niet gevonden....
Je komt in de buurt :-)!
WillemT schreef:
do 13 jun, 2024 21:47
Het is niet Borssele maar wel Zeeland. TenneT stopt overigens met het verder uitrollen van wintrackmasten in Groningen.
Maar hoe zit het dan. De foto is genomen aan de rand van een stuwwal. De enige stuwwal in die buurt is bij Woensdrecht.
Poppink schreef:
do 13 jun, 2024 22:40
Maar hoe zit het dan. De foto is genomen aan de rand van een stuwwal.
Waarom denk je dat de foto aan de rand van een stuwwal is genomen? Je eerste insteek was goed.
Dit hier? Ik had die "zendmast" met drie blokken aan de hoeken vanaf de A58 gevonden. De positie van die blokken zitten daarvandaan rechts, dus ergens naar het zuiden uitgelijnd en voilà! Op jouw raad plaatje zitten de blokken links.
https://www.google.nl/maps/@51.4168229, ... &entry=ttu
WillemT schreef:
do 13 jun, 2024 22:42
Poppink schreef:
do 13 jun, 2024 22:40
Maar hoe zit het dan. De foto is genomen aan de rand van een stuwwal.
Waarom denk je dat de foto aan de rand van een stuwwal is genomen? Je eerste insteek was goed.
Bovendien is de Brabantse wal geen stuwwal. Het landijs die de stuwwallen heeft gevormd kwam niet zuidelijker dan Nijmegen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brabantse_Wal
Helemaal goed Martin. De foto heb ik gemaakt vanaf de oude dijk rondom het Land van Bath, vandaar dat ik iets boven het landschap sta.Vroeger waren hier slikken en alleen een dam (ten behoeve van de spoorlijn naar Vlissingen) verbond het oostelijke deel van Zuid-Beveland met West-Brabant (de Kreekrakdam). Woensdrecht had zelfs een haven! Het uitzicht is nu toch wel heel anders. Nog niet eens zo lang geleden werden de Slikken van Bath en Hinkelenoord ingepolderd en rest nu alleen nog het Schelde-Rijnkanaal. Aan jou de volgende.
Dank je wel, WillemT. Hier is dan de volgende; heeft wat geduurd want ik voorzie de ramen in ons huis van nieuwe Zweedse sluitingen, je weet wel (voor wie daar geweest is) van die haken en trekringetjes. Leuk om aan dat land te herinneren.
20240410_131024.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
vr 14 jun, 2024 13:23
ik voorzie de ramen in ons huis van nieuwe Zweedse sluitingen
Bedoel je släpgångjärn? Fijn om mooie herinneringen mee te nemen!

Het landschap op jouw raadplaatje lijkt op de Alblasserwaard / Krimpenerwaard. Wat een ergonomisch verwarrende bord overigens. Het bord naar het veer wijst naar links maar de pijl rechtuit. Soms hebben ANWB borden met verwijzing naar Schiphol dat ook: het bord wijst naar links met daarop een vliegtuig dat de andere kant op vliegt.
Het heet fönsterlås, zie foto..
20240614_182827.jpg
Gångjärn is Zweeds voor scharnier.

Verkeerde regio, de vlag heeft schuine blauwe strepen....
Het is een T-kruising. Als het bord veerpont plat naar links gedraaid zou worden, ziet de van rechts komende fietser 'em dan niet.
Het veerpontje was er trouwens niet, de kade lag leeg. Mopperend terug gefietst....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 14 jun, 2024 18:22
Het heet fönsterlås
Nu ik hem zie, ja die ken ik van de raampjes in de hutten in Noorwegen.
Het (buiten dienst gestelde?) pontje ging over een breed kanaal.