Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1818 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36366 berichten
Hier maar weer eens een kerk(toren):
DSCF1906.JPG
Vandaag druk doende in de keuken, ik ga het aanrechtblad vervangen.
Mijn eerste indruk: Groene Hart.
Dit is hem, volgens mij. Hervormde kerk in Haastrecht. Foto gemaakt in 2017.
IMG_9154.jpg
Heel goed, WillemT! Inderdaad de kerktoren van Haastrecht. Het stenen onderstuk staat scheef, terwijl het witte bovenstuk rechtop staat, waardoor de gehele toren een merkwaardige knik oplevert.
De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
di 18 feb, 2025 16:10
de kerktoren van Haastrecht. Het stenen onderstuk staat scheef, terwijl het witte bovenstuk rechtop staat, waardoor de gehele toren een merkwaardige knik oplevert.
De volgende is voor jou.
Heel logisch natuurlijk, dat een kerktoren in Haastrecht haast recht staat… ;-)
Polling schreef:
di 18 feb, 2025 16:41
Heel logisch natuurlijk, dat een kerktoren in Haastrecht haast recht staat… ;-)
Grappige woordspeling! Het schijnt te zijn dat de toren al in de 17e eeuw aan het verzakken was en voorzien werd van een steunbeer. Hieronder de volgende. Er is geen streetview van het paadje op deze locatie, wel van ca 700 m terug.
IMG_9414.jpg
Noordoost Twente?
Poppink schreef:
di 18 feb, 2025 19:37
Noordoost Twente?
Het plaatje heeft inderdaad wel wat weg van het coulisselandschap nabij Ootmarsum, Denekamp, Oldenzaal maar het paadje loopt niet door dat gebied.
laten we maar proberen weer enige beweging te krijgen in dit zoekplaatje: links een boerderij en rechts staat nog iets van een vlag of iets dergelijks? misschien daar iets van riviertje want paadje loopt zo te zien ook iets omhoog. daar verder nog paar gebouwen in verte. Geen streetview dus nog lastiger om zo'n paadje te vinden.
poppink gaf al voorzet maar het is dus niet in Twente. Is het dan misschien ergens in Gelderland??
Rechts lijkt me inderdaad een dijkwoning. En onder die vlag; staat daar een (waard) tent? Dat zou dan een minicamping nabij een rivier kunnen zijn.
Mijn gevoel gaat eerder richting Noord-Limburg dan naar Gelderland.
Zeker met die kitscherige stijl van die woning links. Die zoals Martin het noemt eclectische stijl van dat torending dat aan de rechterkant van dat huis geplakt is.
Zou zomaar België of tegen de grens kunnen zijn.
Duitsland streep ik weg omdat de woning dan grauwgrijzer zou zijn.
EDIT
Nog een keer gekeken. Dat gebouw daar rechts, dat doet me ineens denken aan camping Het Zinkviooltje. Maar dat krijg ik niet passend.
Was Leon er nog maar, die had het wel geweten.
De boerderij links is meer iets van de jaren '70. Gezien de talrijke ventilatiepijpen op het dak een kippen- of varkensbedrijf. In ieder geval on-Twents. Uiterst rechts een uitkijktoren of iets dergelijks, kan ook een watertoren zijn (er lijkt een ronde tank op te staan), van een stoomtreintje? Verder geen idee waar. Kan ook Salland, Achterhoek, Liemers of Montferland zijn.
De streek komt voor in een sentimenteel liedje over 'die goeie ouwe tijd'. Het is hier namelijk nogal op de schop gegaan.
Gouda???
Lijkt me sterk.
dat liedje zou dus van Gerard Cox kunnen zijn:

Die goeie ouwe tijd, Liedje van Gerard Cox ‧ 1974
Songteksten: Ach hoelang is 't geleden
Met de diligence naar Gouda
Onze grootvaders reden
Zeer voornaam en zeer bedaard
Krakend en wiegend door het land
Het duurde lang lang lang
Er veranderde niet veel van jaar tot jaar
Drink nog een glas op alles wat ooit was
De goeie ouwe tijd
Mooie tijd
Nou die tijd
Die krijgt toch mooi
Van mij de zegen na..............................

maar misschien zijn er nog wel meer met die tekst.
brengt mij nog niet echt veel verder.
Lastig om het nu niet tè cryptisch te maken :-) . Het liedje is nogal sentimenteel en gaat over een verdwenen bedrijfstak. Maar er iets anders voor in de plaats gekomen, met een rijke opbrengst. Het fietspaadje op de foto gaat langs de grens van dat oude verleden en de nieuwe tijd die er voor in de plaats kwam.
Misschien nog één hint? Het paadje maakt deel uit van een LF-route die ook door Amsterdam gaat.
Eens ging de zee hier te keer, de Zuiderzee-ballade.
Voor de kinderen zong ik steevast: De voerman laat er nou Nijlpaarden grazen.
We staan op het Plankenpad aan de oostkant van Schokland.
Rechts zien we Schokland Haven.
Schokland.jpg
Als je het weet, dan zie je het.
Op onderstaande foto zie je het huis en de vuurtoren die we rechts op de foto van het raadplaatje zien.
vuurtoren.jpg
vuurtoren.jpg (16.11 KiB) 659 keer bekeken
Shocking :shock: Schokland!
Dacht ik al dat die boerderij links wel heel erg van Noordoostpolder-stijl is....
31 januari zijn we nog in Emmeloord geweest.
WillemT schreef:
wo 19 feb, 2025 18:02
De streek komt voor in een sentimenteel liedje over 'die goeie ouwe tijd'. Het is hier namelijk nogal op de schop gegaan.
Ben dan heel benieuwd welk liedje de hint zou moeten zijn.