Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 625 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34485 berichten
JanH schreef:
ma 27 apr, 2020 19:55
Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 apr, 2020 19:38
Mijn ouders fietsen vanaf de richting van Comblain-au-Pont aan de Ourthe richting Durbuy. Maar op welke weg? Het was in ieder geval een middagzon op de foto. Wellicht kunnen de heuvelprofielen daarbij helpen.
De kortste weg weg Comblain-au-Pont naar Durbuy is ongeveer 20 km. Moet het tussen deze twee plaatsen zijn?
Met enkele omwegen waarschijnlijk?

Edit: zo te zien rijden ze dan een dal in met een dorp in het dal.
De door vader beschreven plaatsnamen in volgorde zijn: Luik (na aankomst trein), Tilff, Comblain-au-Pont (overnachting jeugdherberg), Fairon, Hamoir, Neblon, Tohogne, Durbuy en Marcourt (overnachting jeugdherberg). Nee, niet op 10 maar op 11 juni is de foto gemaakt.
Ik heb in 1995 dezelfde route nog nagefietst en veel plaatsen gefotografeerd zoals op de negatieven van mijn vader staan. Behalve die raadselfoto.
Ok, weet je dan ook welke foto vóór en ná het zoekplaatje is gemaakt?
En je vader had geen route beschrijving, alleen de volgorde van de plaatsnamen die jij noemt?
De foto bevat een boel informatie:
De foto is genomen vanaf een weg die uit westelijke richting komt en die belangrijk genoeg was om bomen langs te planten en om blokafzettingen te plaatsen. De weg lijkt omlaag te lopen, maar is, althans rechts, niet in het landschap ingegraven. Dit laatste laat veel wegen in de omgeving van Hamoir afvallen.
De huizen lijken te liggen aan een - ander - weggetje dat zichtbaar naar de huizen lijkt te lopen, maar deze weg is van een lagere orde want heeft geen bomen of blokken.
Aan de overkant van het dal zien we een glooiende heuvelrug van flinke hoogte die me er aan doet twijfelen of dit wel de directe ongeving van Hamoir is.
Rechts zien we bebouwing op het niet-beboste deel van de helling. De Waalse gebruiken kennende zullen hier sindsdien meer huizen zijn gebouwd. Het is niet duidelijk of de waterloop voor of achter die huizen loopt, of beide.
Het hele plaatje doet mij meer aan de omgeving La Gleize bij Stoumont denken, maar dat is wel een eind verder.
Als je 's morgens bji Comblain-au-Pont vertrokken zijn waren ze dus al snel bij Hamoir. Dan zou het geen late middagzon hoeven zijn op de foto.
math schreef:
ma 27 apr, 2020 19:30
Ik vermoed dat dit een mission impossible is. In de eerste helft van de jaren '70 kwam ik vaak in Hamoir op weg naar Sy. Ik herken na 50 jaar weinig meer van het Hamoir van toen. De foto is nog van 20 jaar eerder. Wegen met blok-afzettingen zijn overal verdwenen. Het huis links van het centrum van de foto lijkt me er niet een dat die 70 jaar onveranderd heeft overleefd. Alleen het huis rechts van het centrum zou er nog kunnen staan.
Ik denk ook dat het heel moeilijk wordt na al die jaren.
Ik heb bijvoorbeeld dit gevonden (op een route die ik vroeger vaker reed): https://www.google.be/maps/@50.3149624, ... 312!8i6656

Je kunt niet meer door de bomen heen kijken …

En nog een die ik ooit gedaan heb, met stootblokken … https://www.google.be/maps/@50.3906594, ... 312!8i6656
Hier zijn de eerste twee pagina's van mijn vaders reisverslag. Op de tweede pagina staat dezelfde als de raadselfoto.
(klik erop om te vergroten)

DSCF3873.JPG
DSCF3874.JPG
Dat halveert het zoekgebied. In Hamoir moet je kiezen voor de westoever, de Rue de Neblon, of de oostoever, de Route de Filot. Ze hebben voor de westoever gekozen. Ik ken eigenlijk alleen de oostoever. Op de N623 zie je nog steeds van die stootblokken als wegafbakening.
Nou, ik heb de locatie toch gevonden en de stenen stootmuurtjes én de bomen bestaan nog! Het is Rue de Fairon in de noordoostelijke richting. Let op het vierkante weiland linksboven op de heuvel. En dit is hier op de achtergrond rechtsboven van de grijze huizen nog terug te vinden. Als je deze weg verder vooruit klikt kom je op de plek waar mijn vader - dus achterom kijkend van de fietsrichting - de foto heeft genomen. Inderdaad in de ochtend.
Bij de grote villa rechts op mijn vaders foto ligt heden de camping Du Rocher de la Vierge.

https://www.google.nl/maps/@50.4498329, ... 312!8i6656

Ik kan me moeilijk mezelf als winnaar aanwijzen, dat laat ik aan jullie over om de volgende raadselfoto te plaatsen. Excuses voor de "toestanden" van vandaag....
Dit is hier de precieze plek: het huis met de smalle deur en het vierkante raam ernaast en de villa met het wolfsdak zijn nog te herkennen.
De stenen muurtjes lijken lager dan op vaders foto, maar is de weg in de loop der jaren door asfalteren wat hoger geworden?

https://www.google.be/maps/@50.4502445, ... 312!8i6656

Ik bied Leon aan om de volgende raadselfoto plaatsen. Omdat hij met zijn topic van door Leon » ma 27 apr, 2020 19:25 zo heeft benaderd.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 apr, 2020 22:02
...
Ik bied Leon aan om de volgende raadselfoto plaatsen.
...
Goed voorstel.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 apr, 2020 22:02
Ik bied Leon aan om de volgende raadselfoto plaatsen.
Komt er aan. Eerst nog even de tuin klaarmaken.
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 14:22
Komt er aan. Eerst nog even de tuin klaarmaken.
Dat kun je prima láten doen, Leon:


Kom op met die foto!

Carl
Carl schreef:
wo 29 apr, 2020 14:55
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 14:22
Komt er aan. Eerst nog even de tuin klaarmaken.
Dat kun je prima láten doen, Leon:
...Jacobse en Van Es...
Gelukkig is het thuiswerken anno 2020 iets effectiever dan in 1985/86:


Carl schreef:
wo 29 apr, 2020 14:55
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 14:22
Komt er aan. Eerst nog even de tuin klaarmaken.
Dat kun je prima láten doen, Leon: www.youtube.com/watch?v=I-OQzpH9Apc
Kom op met die foto! Carl
Ik heb geprobeerd hen een faxopdracht te sturen, maar ze hadden nog geen fax...
De foto. Het wordt steeds moeilijker een onbingbare foto te vinden.
Ik wil de blokken zien liggen op streetview, al kun je niet precies dezelfde blokken zien.
Grote versie (mocht daar meer op staan): http://www.leonpoels.nl/fietsen/blokken3000.jpg
Afbeelding
Dat is in ieder geval een foto uit een grijs (grijzer) verleden. Of maak je nu ook nog wel eens foto's met een echt rolletje :) ?

Ik meen op de grote versie heel in de verte de vage contouren van heuvels te zien. Klopt dat?
Dat wat je ziet zouden inderdaad best heuvels kunnen zijn.
Eh, nee, ik maak geen foto's met rolletjes meer. Ik ben van het type dat erg blij is met de digitale fotografie en dat ooit heel erg verbaasd was dat de afdrukken van mijn eerste (heel kleine) 3 MP-camera een duidelijk scherper waren dan de afdrukken die ik daarvoor had gezien, terwijl ik toch best wel een goede spiegelreflexcamera en lenzen had.
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 16:27
Dat wat je ziet zouden inderdaad best heuvels kunnen zijn.
Eh, nee, ik maak geen foto's met rolletjes meer. Ik ben van het type dat erg blij is met de digitale fotografie en dat ooit heel erg verbaasd was dat de afdrukken van mijn eerste (heel kleine) 3 MP-camera een duidelijk scherper waren dan de afdrukken die ik daarvoor had gezien, terwijl ik toch best wel een goede spiegelreflexcamera en lenzen had.
En de stenen op de voorgrond zien er nogal ruw en verweerd uit. Daar hebben wij strakke betonblokken voor. Duiden op ligging aan zee en niet aan een groot meer. Rechts zie ik een kudde grote watervogels. Flamingo's? Die zag ik wel in 1981 in het Lauwersmeer, maar daar zijn geen vage heuvels in de verte te zien. Eigenlijk een weinig zeggende foto. Bovendien weinig getijdenverschil zichtbaar. Ik vermoed ergens op de Deense eilanden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 29 apr, 2020 16:31
Flamingo's?
Ook dat zou daar zomaar kunnen hoewel ik het me niet herinner, maar het is ook al een tijd geleden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 29 apr, 2020 16:31
Ik vermoed ergens op de Deense eilanden.
Dat zou niet stroken met de (wat hogere) heuvels die ik rechts in de verte meen te zien.
Denemarken valt toch af, daar worden overal grote zwerfkeien als kustbescherming gebruikt. Ik dacht aan Zweden aan de overkant, over de Øresund kijkend, maar lijkt er niet op. Misschien Engeland met de ontelbare inhammen....
Die heuvels zijn in mijn verbeelding eerder links dan rechts, maar de filmkorrel is te grof om uit te kunnen sluiten dat het hier om een fata morgana gaat. Die flamingo's zijn te klein en te onscherp om vast te kunnen stellen of het hier inderdaad om flamingo’s gaat. Zo ja, dan zou het in Zuid-Frankrijk kunnen zijn, misschien bij de Camargue.