Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Dag 15: Gruissan - Banyuls

filename-31.jpg
Vannacht was de warmste nacht tot nu toe. Het geeft wel wat geregend waardoor mijn tent voor de verandering aan de buitenkant nat was. Ik had een heel mooi plekje gevonden onder een dennenboom in de buurt van een fietspad maar toch ‘s morgens nog een auto die vlak in de buurt stopte waarna één schot weerklonk. Die jagers zitten echt overal, ik denk niet dat ik al één dag of nacht zonder geweerschoten heb gehad. In de Gard waren ze zelfs verplicht een fluovest aan te trekken, zag je zo van die knaloranje gezette mannen in de wijngaarden zitten loeren.

1.jpg
Na het opbreken volgt een prachtig gravelpad door de baai van Narbonne. Dit is één groot vochtig gebied waar het krioelt van het vogelleven. Ik zie drie soorten witte reigers, koe-, kleine en grote zilverreiger, de blauwe reiger is zelfs in de minderheid. Ook flamingo’s, die hier niet roze zien bij gebrek aan de juiste garnalen.

3.jpg
Ik ben wel blij dat ik gisteren niet verder doorgereden was — ik wou eigenlijk heel wat verder geraken— want in dit moeras had ik nergens een tent kunnen zetten. Ook die noordwester is wat gaan liggen en/of hij zit me in de rug. Meer moet het niet zijn, prachtig gravelen met af en toe zicht op zee.

2.jpg
Maar mooie liedjes blijven niet duren, na de baai draait de route terug het binnenland in. De wind is ook terug komen aanzetten, ik krijg hem nu af en toe vol op kop. Op een gegeven ogenblik merk ik dat in mijn op twee na laagste versnelling zit en nog maar zo’n 7km/u haal. Op vlak asfalt. Is dit nu die befaamde mistral? "Le vent qui rend fou" is het in ieder geval, ik word er gek van.

4.jpg
En dan komt onverhard. Het begint met een forse klim langs een cementfabriek. Dan volgt de route een gaspijplijn die dwars door het heuvellandschap getrokken is. Ik zie af, dit kan ik niet aan.
Dag 15: Gruissan - Banyuls - vervolg

Dit karrenspoor is gemaakt voor en door machines, niet voor mensen. Het gaat kaarsrecht langs de pijplijn zonder enige rekening te houden met het reliëf. Op de steile stukken is het spoor volledig kapot gereden door 4x4’s of quads waardoor er niet op te fietsen valt, als het al zou kunnen. Ik duw mijn fiets omhoog, trek de remmen aan en zet 2 stappen bij.

1.jpg

Naar beneden gaat niet al teveel beter; remmen hard dichtgeknepen stapvoets naar beneden om mijn nek niet te breken. 2 keer stap ik af omdat het te gevaarlijk is en dat wil wel wat zeggen, normaal ben ik er als de kippen bij om naar beneden te duiken. Met MapOut op mijn gsm vind ik hier en daar fietsbare alternatieven maar uiteindelijk moet ik wel terug naar de pijplijn.

1 (1).jpg
Eindelijk is het track goed te berijden...
De weg daar heeft nu wat meer aanvaardbare hellingshoeken maar dat is buiten de routemaker gerekend, die vindt het nodig om nog een stuk singletrack in te plannen. Ik doe een poging maar geef het na 50m op: zelfs al was ik te voet was dit nauwelijks te doen, de stekels gaan los door mijn broek.

3.jpg
... maar dan moet ik door deze singletrack
Ik vind een omweg maar besluit eerst maar wat te eten, het uitzicht is mooi maar die wind...

5.jpg
Twee keer valt mijn fiets om, tenslotte leg ik hem maar op de grond.

4.jpg
Dag 15: Gruissan - Banyuls - vervolg

1.jpg
Ook na het eten blijft de wind mij plagen, hij staat nu zo fel in mijn flank dat ik mijn lijn niet kan volgen en het hele karrenspoor nodig heb om overeind te blijven. Hierdoor kan ik de kanjers van stenen niet ontwijken en even later is het onherroepelijke daar: ik rij lek achteraan. De sealant spuit eruit, zelfs met mijn vinger op het gat wil het niet dichten. Ik pak een dynaplug maar zelfs daarmee dicht het niet onmiddellijk. Valt me toch tegen van die Orange Seal Endurance, mijn ervaringen met Stan’s zijn dan toch beter.

2.jpg
Heel slecht stuk karrenspoor
Ondertussen zit er niet veel lucht meer in de band en ben ik veel sealant verloren. Ik gooi mijn achtertassen eraf om bij het ventiel te kunnen en pomp de band op. Gedurende heel dit gedoe waait mijn fiets twee keer omver. Uiteindelijk krijg ik genoeg lucht in de band om verder te rijden. Ik rij verkeerd, te ver naar beneden. Terug naar boven, deze keer de juiste afslag om te merken dat er na 100m weer een stuk ondoordringbare single track volgt. Via een omweg langs een heel slecht stuk karrenspoor— duwen naar boven en naar beneden — beland ik terug op asfalt.

3.jpg
Het is 14u30, ik heb amper 50km afgelegd en ik ben kapot en zwaar teleurgesteld. Ik had verwacht dat het weer voor problemen ging zorgen, niet de route.

Langs lange stukken asfalt gaat het verder naar Perpignan. De wind zit me nu wel wat in de rug, een dreigende onweersbui maakt dat er terug wat tempo in zit.

4.jpg
Golven van de wind op een plas
In Perpignan rijd ik compleet verkeerd omdat mijn track teneinde is en ik domweg een baan blijf volgen. Een paar kilometer langs ring van Perpignan lossen dat op en het onweer blijf ik voor.

Na een paar pogingen vind ik toch een aanvaardbare kampeerplek op een weinig gebruikte weg langs een irrigatiekanaal. In de beschutting van een helling met bomen want de wind waait nog steeds volle kracht. Geen ideale plek, als er een auto langs het kanaaltje wil passeren kan die niet meer door en ik hoor mensen vlakbij.

Als de tent staat merk ik hoe moe ik ben. Ik val in slaap met mijn oortjes in, afgetroefd maar nog niet overwonnen. Morgen krijgt die European Divide de laatste kans, als het dan niet lukt is het “Fietsen naar Barcelona” en basta.

5.jpg
90,9km - 31,6km onverhard - 1.014hm
… de ‘echte’ gravelaars leggen hun fiets altijd op de grond… voor de foto’s toch ;-).

Zalig verslag bdr. Ik kijk uit naar het vervolg!
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 21:24
Ik had een heel mooi plekje gevonden onder een dennenboom in de buurt van een fietspad maar toch ‘s morgens nog een auto die vlak in de buurt stopte waarna één schot weerklonk. Die jagers zitten echt overal, ik denk niet dat ik al één dag of nacht zonder geweerschoten heb gehad. In de Gard waren ze zelfs verplicht een fluovest aan te trekken, zag je zo van die knaloranje gezette mannen in de wijngaarden zitten loeren.
Ik heb een keer in de herfst in de bossen van de Ardennen gefietst en vond het gezien het jachtseizoen toch wel wat eng. De jagers hebben er gezien de stilte daar al alles geschoten en ik bewoog nog...
Zou je in zo'n geval een hesje aan moeten doen?
Ik heb mijn jas geplakt met een bandenplakker. En die zit er alweer een hele tijd op.
Scheurtje was wel wat kleiner.
bdr schreef:
ma 31 jan, 2022 15:20
Normaliter gebruik ik die app niet om nieuwe routes te maken, dan gebruik ik brouter of Komoot
Leg eens uit alsjeblieft.
Van de Komoot app op de mobiel kan je toch geen GPX downloaden naar je mobiel?
Leon schreef:
di 01 feb, 2022 23:06
Ik heb een keer in de herfst in de bossen van de Ardennen gefietst en vond het gezien het jachtseizoen toch wel wat eng. De jagers hebben er gezien de stilte daar al alles geschoten en ik bewoog nog...
Ik vind dat geknal zeer onaangenaam maar ik vind wel dat je de fout niet bij jezelf moet leggen: het is de taak van de jager om zijn doelwit correct te identificeren. Het is niet aan mij om mij kenbaar te maken voor een jager.

Dat gezegd zijnde, a) de meeste schoten werden gelost in de schemering als ik mijn tent aan het opzetten of afbreken was b) ik blijf op de paden en een jager die in de richting van een pad of weg schiet waar mensen passeren is heel slecht bezig.

Ik geef toe dat het af en toe eng is maar ik schat de kans om van de weg gemaaid te worden door een automobilist een grootteorde hoger in dan aangeschoten door een jager.
Poppink schreef:
di 01 feb, 2022 23:14
bdr schreef:
ma 31 jan, 2022 15:20
Normaliter gebruik ik die app niet om nieuwe routes te maken, dan gebruik ik brouter of Komoot
Leg eens uit alsjeblieft.
Van de Komoot app op de mobiel kan je toch geen GPX downloaden naar je mobiel?
Dat gaat wel, maar je moet eerst de route "Opslaan voor offline gebruik" en dan kan je met de context menu (drie puntjes rechts bovenaan) de optie "GPX-bestand exporteren" kiezen. Als je de optie "Opslaan voor offline gebruik" kiest begint Komoot kaart-data te downloaden maar je moet niet wachten tot die download gedaan is om de GPX te exporteren. Je kan de optie na het exporteren ook gewoon terug afzetten en dan worden de gedownloade kaartgegevens gewist. Redelijk brain dead van Komoot, ik weet het.

Dat gezegd zijnde, als je mijn hele lange uitleg over Garmin software en de cloud hebt gelezen dan begrijp je misschien dat je je Komoot, Strava, RideWithGPS... en Garmin accounts allemaal aan elkaar kunt koppelen en dan gaat het automagisch. In mijn geval is mijn Komoot account gekoppeld aan de Garmin account, elke route die ik in Komoot maak verschijnt automatisch op mijn GPS als ik hem sync met de Garmin Connect app. Op dezelfde manier komt elke gereden rit terecht in mijn RideWithGPS account, dat is trouwens hoe dit hele verslag tot stand is gekomen. De rit kwam elke avond (als ik ontvangst had) in RideWithGPS, ik typte de tekt en voegde foto's toe en zo konden mijn vrouw en een paar dichte vrienden mijn avonturen lezen.
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 23:33
Ik vind dat geknal zeer onaangenaam maar ik vind wel dat je de fout niet bij jezelf moet leggen: het is de taak van de jager om zijn doelwit correct te identificeren. Het is niet aan mij om mij kenbaar te maken voor een jager.
Zo'n zelfde redenatie heb ik als ik bij een groen verkeerslicht oversteek, maar ik kijk toch meestal even links en rechts… Er zijn situaties waarin je er zo weinig aan hebt dat je in je recht stond. ;)

Ondertussen ben ook ik benieuwd naar de weegschaal aan het eind. In Béziers toch alvast lekker 3,6 kg kwijtgeraakt! :D

Groetjes,

Carl
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 23:45
Dat gaat wel, maar je moet eerst de route "Opslaan voor offline gebruik" en dan kan je met de context menu (drie puntjes rechts bovenaan) de optie "GPX-bestand exporteren" kiezen. Als je de optie "Opslaan voor offline gebruik" kiest begint Komoot kaart-data te downloaden maar je moet niet wachten tot die download gedaan is om de GPX te exporteren. Je kan de optie na het exporteren ook gewoon terug afzetten en dan worden de gedownloade kaartgegevens gewist. Redelijk brain dead van Komoot, ik weet het.
Dank je.
Weer wat geleerd.
Ik fiets zonder navigatie, liefst met kaart of zoek het op de mobiel op. (vind het niet erg om 'verkeerd' te rijden)
Wil komende zomer fietsen met navigatie uitproberen.
Vandaar mijn vragen.

Wil je nog eens terugkomen op hoe je het presteert in de in mijn ogen barre kou én in het wild te kamperen én hoe je het warm houdt.
Ik schreef eerder al dat ik graag schoon in m'n slaapzak kruip, dus camping, dus douche en dat is per definitie niet in 't wild.
Maar hoe lig je bijvoorbeeld in je slaapzak; complete wieleroutfit nog aan?
Ik kwam een paar jaar geleden iemand tegen die terugkwam van een fietstocht naar de Noordkaap en die vertelde dat hij zich in 2 slaapzakken wikkelde tegen de kou.

Als je er nog eens een stukje aan wilt wijden; wellicht ga ik het eens uitproberen. Een mens is nooit te oud om te leren.

Het gekke is dat ik rond m'n twintigste tot dertigste met enige regelmaat wild kampeerde en er geen negatieve herinneringen aan heb overgehouden.
Hoogstens herinneringen aan dat we een keer onder politiebegeleiding de boot van Vlieland naar de vaste wal genomen hebben of dat we bij een station in Montenegro met de brandspuit verwijderd werden of 's nacht bestolen zijn in Dubrovnik.
Maar dat valt onder avontuur.
2FAEC0E9-D0E3-4A6E-A4E4-D9E4D2B3A32B.jpeg
LHTJoost schreef:
di 01 feb, 2022 23:13
Ik heb mijn jas geplakt met een bandenplakker. En die zit er alweer een hele tijd op.
Scheurtje was wel wat kleiner.
Carl schreef:
di 01 feb, 2022 23:58
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 23:33
Ik vind dat geknal zeer onaangenaam maar ik vind wel dat je de fout niet bij jezelf moet leggen: het is de taak van de jager om zijn doelwit correct te identificeren. Het is niet aan mij om mij kenbaar te maken voor een jager.
Zo'n zelfde redenatie heb ik als ik bij een groen verkeerslicht oversteek, maar ik kijk toch meestal even links en rechts… Er zijn situaties waarin je er zo weinig aan hebt dat je in je recht stond. ;)
Bedankt voor het intikken van ook mijn antwoord. :D
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 00:13
Ik fiets zonder navigatie, liefst met kaart of zoek het op de mobiel op. (vind het niet erg om 'verkeerd' te rijden)
Wil komende zomer fietsen met navigatie uitproberen.
Vandaar mijn vragen.
Een van toepassing zijnde vraag lijkt me wel hoe ingewikkeld je het wilt maken en wat je er evt. voor over hebt om het minder ingewikkeld te maken. Ik bedoel met er voor over hebben in termen van duurder spul of juist andersom in termen van minder mogelijkheden.
Carl schreef:
di 01 feb, 2022 23:58
Zo'n zelfde redenatie heb ik als ik bij een groen verkeerslicht oversteek, maar ik kijk toch meestal even links en rechts… Er zijn situaties waarin je er zo weinig aan hebt dat je in je recht stond. ;)
Er is toch een groot verschil tussen een automobilist die een voertuig bestuurt in een veranderende omgeving en een jager die stil zit te kijken in een statische omgeving. In het eerste geval kan ik erin komen dat een bestuurder mij niet gezien heeft, zeker in het donker, in het tweede kan dat er bij mij niet in.

Ik zie ook niet goed in wat ik kan doen, als die jager het verschil niet ziet tussen een fietser en een hert of een tent en een everzwijn zal een fluo-vest er niet veel aan doen.
bdr schreef:
wo 02 feb, 2022 10:51
Ik zie ook niet goed in wat ik kan doen, als die jager het verschil niet ziet tussen een fietser en een hert of een tent en een everzwijn zal een fluo-vest er niet veel aan doen.
Een fluovest lijkt m.i. toch minder op een bontjas dan een gemiddelde wildkampeerjas.
Ga er maar van uit dat jagers willen schieten als ze iets zien bewegen. In bossen als de Ardennen kom je niet voor niets veel minder wild tegen dan in bossen in Nederland en Vlaanderen. Ik vermoed dat het in Zuid Frankrijk niet veel beter is.
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 00:13
Wil je nog eens terugkomen op hoe je het presteert in de in mijn ogen barre kou én in het wild te kamperen én hoe je het warm houdt.
Ik schreef eerder al dat ik graag schoon in m'n slaapzak kruip, dus camping, dus douche en dat is per definitie niet in 't wild.
Maar hoe lig je bijvoorbeeld in je slaapzak; complete wieleroutfit nog aan?
De echt barre kou is nu wel voorbij, zoals Kees Swart al aangaf is condensatie een veel groter probleem. Ik hou het warm door te fietsen en 's avonds redelijk snel onder of in mijn slaapzak te kruipen. Ik heb een zijden binnenslaapzak en slaapkleren, katoen T-shirt + onderbroek waarover ik naargelang de temperatuur thermobroek en/of fleece over aantrek. Qua wassen is het heel simpel: ik krijg niets droog dus doet ik dat niet, water heb ik ook niet op overschot. Ik neem thuis ook niet elke dag een douche; de mensen lopen toch niet van mij weg.

Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 00:13
Hoogstens herinneringen aan dat we een keer onder politiebegeleiding de boot van Vlieland naar de vaste wal genomen hebben of dat we bij een station in Montenegro met de brandspuit verwijderd werden of 's nacht bestolen zijn in Dubrovnik.
Maar dat valt onder avontuur.
Klinkt toch als stevig avontuur ;-)
Leon schreef:
wo 02 feb, 2022 11:05
Ga er maar van uit dat jagers willen schieten als ze iets zien bewegen. In bossen als de Ardennen kom je niet voor niets veel minder wild tegen dan in bossen in Nederland en Vlaanderen. Ik vermoed dat het in Zuid Frankrijk niet veel beter is.
Ik ben genoeg in de Ardennen geweest, ook om wild te spotten, om te weten dat de Ardeense jagers niet te onderschatten zijn maar het is niet omdat ze een bordje mogen ophangen "jacht van 15 juni tot 15 september" dat het bos van hun is en dat ze zomaar in het wilde weg mogen schieten. Dat is net iets waarvan ze zouden willen dat iedereen het gelooft.

Ik ga niemand tegenhouden om een fluovest aan te doen om op te vallen voor jagers maar als het over deze reis gaat, dan had ik dat permanent moeten dragen.
Leon schreef:
wo 02 feb, 2022 10:24
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 00:13
Ik fiets zonder navigatie, liefst met kaart of zoek het op de mobiel op. (vind het niet erg om 'verkeerd' te rijden)
Wil komende zomer fietsen met navigatie uitproberen.
Vandaar mijn vragen.
Een van toepassing zijnde vraag lijkt me wel hoe ingewikkeld je het wilt maken en wat je er evt. voor over hebt om het minder ingewikkeld te maken. Ik bedoel met er voor over hebben in termen van duurder spul of juist andersom in termen van minder mogelijkheden.
Huh?
Een landkaart is niet ingewikkeld en geeft alle mogelijkheden. (Michelin, kleine groene weggetjes)
hoe ingewikkeld je het wilt maken en wat je er evt. voor over hebt om het minder ingewikkeld te maken.
termen van duurder spul of juist andersom in termen van minder mogelijkheden.

Ik wil het wel begrijpen hoor, maar waar wil je heen.
Bedoel je dat je met navigatie meer mogelijkheden hebt dan zonder navigatie en met duurdere navigatie nog meer mogelijkheden hebt?

Ik heb ongeveer een plan en rij min of meer wat in me opkomt. In de middag kijk ik op Google Maps of er een camping is.
Misschien wil ik wel eens een keer uitproberen om 'een route' te rijden. met navigatie.

Illustratief mag zijn dat ik wegreed uit Radicofani (Albergo la Torre, uitstekend restaurant). Ik was op weg naar Rome.
De kaart wees me dat de weg via Abbadia San Salvatore over de bergkam die de waterscheiding tussen Toscane en Lazio vormt een mooie rustige weg zou zijn met mooie uitzichten.
Onderweg wordt ik achteropgereden door een auto en de bestuurder houdt me een eindje verder staande.
Of ik wel wist dat ik verkeerd reed.
Hoezo dan?
Nou de via Francescana loopt de andere kant op (sic)
Ik ben een beetje alergisch voor routes,
Een eindje verderop heb ik een paar fotootjes genomen uit een Reitsma van Nederlanders die ik sprak.
Dankzij die gids heb ik een schitterend stukje weg gevonden vanaf San Martino al Cimino onderlangs de buitenkant van de oude vulkaan naar Ronciglione.
maar vind dat routes ook hele mooi plekjes aanwijzen.
In Rome zelf wilde ik terug van het centrum naar de camping.
Maps.me bracht me via mooie rustige straten - die ik zelf op een kaart nooit gevonden zou hebben - weer veilig op de camping.

Navigatie, ik sta er wat ambivalent tegenover.
Ik bedoel iets als wat bdr schreef:
"dat je je Komoot, Strava, RideWithGPS... en Garmin accounts allemaal aan elkaar kunt koppelen en dan gaat het automagisch. In mijn geval is mijn Komoot account gekoppeld aan de Garmin account, elke route die ik in Komoot maak verschijnt automatisch op mijn GPS als ik hem sync met de Garmin Connect app. Op dezelfde manier komt elke gereden rit terecht in mijn RideWithGPS account,"
Dat ga ik dus niet doen. Ik maak lekker thuis op mijn grote scherm en muis een gpx, stop die in de Garmin en rijdt het lijntje na. Weer terug kopieer ik de gereden gpx in mijn archief. Meer niet.

Maar waarom sta jij ambivalent tegenover nevigatie? Je hoeft het lijntje niet te volgen. Ik geef toe dat het wel verleidelijk is, want gemakkelijk, en je hebt naderhand minder feeling met waar je precies geweest bent.
Op vakantie een route rijden die je elke dag en zelfs meerdere keren per dag opnieuw verzint lijkt me inderdaad wat lastiger. Dan is de toegevoegde waarde van electronica beperkter omdat je toch op een kaart moet kijken waar je heen wilt, of die nu afgedrukt is op papier of op een schermpje staat. Dan heeft papier ook voordelen.