Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 11:36
Een landkaart is niet ingewikkeld en geeft alle mogelijkheden. (Michelin, kleine groene weggetjes)
Met het eerste deel van deze zin ben ik het eens. Wat betreft het tweede deel is het zo dat papieren Michelinkaarten niet alle wegen laten zien. Denk aan C-weggetjes of fietsbare onverharde wegen: deze staan er vaak niet op. Of bedoel je misschien de meer gedetailleerde (soms topgrafische) papieren kaarten van IGN? Dan moet je in de praktijk een heel zwik kaarten meenemen.

Overigens wil ik niet jouw visie ontkrachten. Ik vermoed zelfs dat je het juist leuk vindt als je tijdens een fietstocht een mooie weg ontdekt die niet op de Michelin-kaart staat. En dat zal dus regelmatig voorkomen. :wink:

Persoonlijk heeft het beschikbaar komen van gedetailleerde digitale kaarten en GPS-navigatie mijn fietsbeleving verrijkt (en mijn bagage compacter gemaakt). Zo'n voorbedachte track zie ik als een default waarvan je prima kunt afwijken.
willem.m schreef:
wo 02 feb, 2022 12:37
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 11:36
Een landkaart is niet ingewikkeld en geeft alle mogelijkheden. (Michelin, kleine groene weggetjes)
Met het eerste deel van deze zin ben ik het eens. Wat betreft het tweede deel is het zo dat papieren Michelinkaarten niet alle wegen laten zien. Denk aan C-weggetjes of fietsbare onverharde wegen: deze staan er vaak niet op. Of bedoel je misschien de meer gedetailleerde (soms topgrafische) papieren kaarten van IGN? Dan moet je in de praktijk een heel zwik kaarten meenemen.
Ik heb veel in Frankrijk gefietst met Michelin en IGN-kaarten tegelijk. De IGN voegde helaas niet veel toe.
In landelijk Frankrijk vond ik Michelin altijd gewelding omdat er vrijwel alles op stond wat uiteiendelijk ergens toe leidde.
De wereld is echter wat veranderd en er zijn fietsvoorzieningen zoals fietsbare spoorlijntjes gekomen. Die staan lang niet altjid op de Michelin.
Ook is de bruikbaarheid van Michelinkaarten in dichtbevolkte gebieden gewoon brak.
Als laatste is de Michelinkaart van Nederland hopeloos achter qua bijwerken van details, dwz dat doen ze afaik sinds 2004 al niet meer: https://www.leonpoels.nl/fietsen/michelin.html.
bdr schreef:
wo 02 feb, 2022 11:06
Poppink schreef:
wo 02 feb, 2022 00:13
Wil je nog eens terugkomen op hoe je het presteert in de in mijn ogen barre kou én in het wild te kamperen én hoe je het warm houdt.
.......

De echt barre kou is nu wel voorbij, zoals Kees Swart al aangaf is condensatie een veel groter probleem. Ik hou het warm door te fietsen en 's avonds redelijk snel onder of in mijn slaapzak te kruipen. Ik heb een zijden binnenslaapzak en slaapkleren, katoen T-shirt + onderbroek waarover ik naargelang de temperatuur thermobroek en/of fleece over aantrek. Qua wassen is het heel simpel: ik krijg niets droog dus doet ik dat niet, water heb ik ook niet op overschot. Ik neem thuis ook niet elke dag een douche; de mensen lopen toch niet van mij weg.
bdr, heb net je verhaal ontdekt en met veel plezier gelezen,
Zelf zonet 19 dagen al wildkamperen door Frankrijk gefietst en in verband met de kou zou ik uit mijn ervaringen het volgende willen toevoegen,

(Merino) wollen ondergoed is veel beter dan katoenen ondergoed. In koude natte omstandigheden is katoen te vermijden.
Heb een merino wollen T-shirt die zowat mijn tweede huid is, heb die gewoonweg 19 dagen (tot de eerste douche) niet afgedaan. Gelijkaardig voor de fiets broek en merino wollen onderbroek....

Heb een type Gore-Tex (single membrane) tent dus van condensatie heb ik helemaal geen last.

Het lastigste is de periode in de avond voor ik in mijn slaapzak lig. Vandaar dat ik voor het donker een pauze nam om een warm avondmaal te maken, mijn thermos met warme thee te vullen en daarna nog in het donker een uurtje of twee verder fietste. In het donker stelde ik dan de tent op, at nog een stokbrood met kaas (wat anders in Frankrijk) nog wat warme thee en dan slapen...
19 dagen in hetzelfde shirt is voor mij wel hardcore...

Ik heb een merinowol T-shirt maar niet meegepakt omdat ik er jeuk in krijg. Vroeger ook altijd heel gevoelig geweest voor wol. In plaats daarvan had ik 4 technische T-shirts mee die ik afwissel.

Als jij geen last had van condensatie in de tent wil dat zeggen dat die helemaal niets isoleert, ook hardcore, bij mij was het verschil tussen deuren dicht en deuren open heel duidelijk te voelen.
condensatie in de tent
Wat volgens mij vooral isoleert is de stilstaande lucht tussen binnen- en buitentent. Als de damp (die jezelf uitzweet en -ademt) tegen de binnenzijde van je binnentent condenseert is dat volgens mij juist een teken van te koude lucht tussen binnen- en buitentent in combinatie met een te weinig dampdoorlatende binnentent. Met een enkellaags Goretext tent zou je in principe geen last van condens moeten hebben.
Dag 16 - Banyuls-dels-Aspres — Sant Llorenç de la Muga

filename-33.jpg
Slecht geslapen, om 3u wakker geworden met oortjes in, nadien niet echt meer ingeslapen. De wind is nog feller geworden, ik heb echt een heel beschutte plek gevonden want de tent beweegt niet, de bomen boven mij fel.

Ik maak me zorgen over de dag, gaat het weer zo verschrikkelijk afzien worden? Ik bekijk de route en merk dat er alvast tot aan de Spaanse grens geen singletrack in zit, en dat de track zelfs een bestaande fietsroute volgt.

Het hoogteprofiel valt ook mee, klimmen tot boven 400m en dan naar beneden. Een stukje verder, in Agullana, kruisen de European Divide en “Fietsen naar Barcelona” elkaar, daar kan ik kiezen.

1.jpg
De wind is nog best fel maar het gaat, hoe dichter ik bij de bergen kom hoe minder wind. In het noordwesten laat een kanjer van een berg eindelijk zijn top zien, hij is helemaal besneeuwd.

De weg gaat langzaam naarboven naar de Col de Panissart. Ik heb mijn kleinste versnelling nodig, zelfs al rijd ik op goed asfalt, maar ik kan het me toch niet aantrekken. Boven op de col wijkt de European Divide af van de Franse voie verte. De gevreesde single track begint! Ik sleur mijn fiets naar boven op een supersteil wandelpad, tegen de wind in die hierboven ongenadig hard waait. Zelfs zonder bagage zou ik hier nooit al fietsend op geraken.

2.jpg
Col de Pannisart, op de voorgrond stukje singletrack aka GR-pad
50m verder zet ik mijn fiets uit de wind tegen een oude toren om uit te blazen. Ik kijk op mijn GSM en zie dat dit stuk single track helemaal niet nodig is. Het is een shortcut die even verder op een Spaanse fietsroute uitkomt, maar ik kan even goed met wat omweg meteen de Spaanse fietsroute volgen. Achter mijn rug waait mijn fiets omver.

De Spaanse fietsroute blijkt een MTB route te zijn met waarschuwingen ivm de steilte. Maar de weg is vele malen beter dan de voorbije dagen, fijne gravel met hier en daar inderdaad heel steile stukken waarbij ik moet afstappen. Maar het is over het algemeen berijdbaar, ik kan zelfs rond mij kijken zonder schrik te hebben op mijn gezicht te gaan. En wat ik zie is mooi.

3.jpg
Nog ruim voor de middag passeer ik La Jonquera waar ik de Sinterklaas-post kan maken waar ik al even van droomde. In mijn stoutste dromen had ik gehoopt om op 6 december in Spanje te zijn maar ik had dit altijd weg gezet als onhaalbaar. Maar ik ben er dus wel geraakt! Ik neem een selfie van mijzelf voor het politiekantoor van La Jonquera en zet hem met bijbehorende tekst op Facebook:
Facebook schreef: In tussentijd heeft mijn dieet me tot In Spanje geleid. Ik kom net uit het politiebureau want iedereen wordt hier tegengehouden. Blijkbaar heeft een bende geleid door een oude vent een volledig schip gestolen. Als je hem ziet, hou hem tegen en bel de politie want het is een vuile dief. Signalement: hij heeft lang haar en baard, vuilwit, draagt een rode jas en is gewapend met een staaf.
:-)

Nadien volgt nog veel mooie weg. In Agullana kan ik in het zonnetje op de Plaza Major eten met straalblauwe hemel boven mij. Ik besluit de European Divide te blijven volgen want dit is waarom ik naar Spanje wou komen: mooi weer en mooie gravel.

4.jpg
Dag 16 - Banyuls-dels-Aspres — Sant Llorenç de la Muga - vervolg

1.jpg
Wat later volgt een heel stuk langs een laag staand stuwmeer. De herinnering aan de vakantie in Noord-Spanje is compleet. Het is zo warm dat de softshell uit kan en ik fiets voor het eerst zonder handschoenen!

6.jpg
Het valt me ook op dat er veel mensen buiten zijn, ik kruis wat MTB’ers en veel wandelaars en gezinnen op pad. Voorbij Sant Llorenç is er voorwaar een camping open. Ik besluit halt houden hoewel het nog maar 15u is want een tiental km verder begint een klim naar een col op 1000m. Die wil ik liefst overdag nemen, als ik nu verder ga eindig ik boven in het donker.

7.jpg
Omdat de receptie van de camping pas om 16u open gaat keer ik terug naar het stadje. Daar is het een gezellige drukte, 6 december blijkt in Spanje een feestdag te zijn, de Dag van de Grondwet.

8.jpg
Op de camping kan ik wassen en drogen, daar had ik in Béziers geen zin. Het zal zeker nog zwaar worden maar dit was wel haalbaar!

9.jpg
53,3km - 21,3km onverhard - 1.074hm
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 21:24
Is dit nu die befaamde mistral?
Het is de Tramontana.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tramont ... eorologie)

Ik verheug me na het lezen van het verhaal van vandaag alweer op morgen. 8)
Je verhalen inspireren mij om 'gewoon maar' te vertrekken, niet alles is dan ideaal, maar goh, onderweg zijn is toch mooi en iedere dag op de fiets is weer geleefd en het wordt hoe dan ook weer morgen en gaan weer met die banaan, heel avontuurlijk. Dat is mooi :) Thx
bdr schreef:
wo 02 feb, 2022 19:11
19 dagen in hetzelfde shirt is voor mij wel hardcore...

Ik heb een merinowol T-shirt maar niet meegepakt omdat ik er jeuk in krijg. Vroeger ook altijd heel gevoelig geweest voor wol. In plaats daarvan had ik 4 technische T-shirts mee die ik afwissel.

Als jij geen last had van condensatie in de tent wil dat zeggen dat die helemaal niets isoleert, ook hardcore, bij mij was het verschil tussen deuren dicht en deuren open heel duidelijk te voelen.
Wat de tent betreft ben ik een watje....
Een expeditie tent om wat te toeren is complete overkill, maar wel super....

Made with unique ToddTex™ fabric, this tent is totally waterproof, windproof and extremely breathable
ToddTex has a ripstop nylon outer face, a polyester inner face that wicks water out as fast as a paper towel and a PTFE membrane laminated in between
Heb je je niet eenzaam gevoeld?
Als ik je verhaal lees, denk ik: wat kan het fantastisch zijn om alleen te rijden. Stoppen en rijden wanneer je wilt, geen debat over slaapplaatsen, in het rood gaan als je er zin in hebt, afzien naar eigen keuze, ontspannen naar eigen keuze.
Maar de keren dat ik lange tochten alleen gemaakt heb, begon ik me na een dag of vijf, zes eenzaam te voelen en mijn vrouw te missen. Ja, ik beken het, ik ben diep in mezelf eigenlijk een softie.
Had je veel contact met het thuisfront?
@derdekeer: als ik aan het doorfietsen ben niet, maar in Lyon en Béziers liet de eenzaamheid zich toch wel voelen. Mijn vrouw stuurt dagelijks een mail met haar bezigheden en die van de kinderen. Ik schrijf dagelijks deze verslagen (die zij leest op ridewithgps), dus we horen wel veel van elkaar. Op hotel ook wel een aantal keer lang gebeld.
Dieet 17 - Sant Llorenç de la Muga — Sant Esteve d’en Bas

filename-34.jpg
Vannacht was verrassend koud. Ik heb slecht geslapen wegens lamp van buiten op de tent, luide jongerenbungalow op de camping en geen organisatie in mijn kleren (wegens net gewassen en nog niet opgeborgen) waardoor ik warmere kleren aantrekken te lang uitstel.

Als ik wil vertrekken merk ik dat ik gisteren vergeten ben mijn muts en sjaal mee te wassen. Hmm, na 2 weken continue gezweet zijn die toch niet echt fris meer.

Achterband staat ook redelijk plat, gisteren ook al, dat moet dus opgelost worden. Maar niet nu, het is te koud om lijm goed te doen plakken.

Ik was niet zo heel snel opgestaan maar stipt om negen uur sta ik voor het winkeltje in het dorp. Volgens Google gaat dat om negen uur open dus goed getimed. Om 9u15 sta ik er nog en het winkeltje is nog altijd niet open. Ik vertrek dan maar zonder brood, ik heb nog wel wat repen e.d. bij. Om 9u30 passeer ik weer langs de camping, dit is toch wel dom tijdverlies.

1.jpg
Nog een half uur later passeer ik langs een tweede camping hogerop in de vallei waar ik niet naartoe was gefietst omdat hij als bungalow-camping werd aangekondigd. Deze camping is ook open, blijkt groot, leuk en met restaurant en supermarkt. Toch nog brood!

Deze voormiddag staat klim van 200 naar 1000m op programma. Op de Garmin terug de climb pro functie geactiveerd. Eerste stuk kleurt rood, redelijk steil dus, dan wat groen en oranje gemixed met donkerrood (heel steil), net voor de top. Dat belooft.

2.jpg
Tot 700m hoogte is op betonbaan, gaat goed hoewel de stukken van 17% serieus op mijn adem trappen. Ik stijg langzaam de vallei uit maar wegens veel begroeiing zie ik niet veel.

3.jpg
Vanaf 700m wordt het onverhard, de groen oranje stukken gaan nog redelijk maar die donkerrode... Hijgend en puffend hijs ik mij naar boven, dit is hard werken. Natuurlijk moet ik er net voor de top op die donkerrode stukken af. Het eigenaardige is wel dat ik al duwend merk dat mijn hartslag helemaal niet naar beneden gaat, integendeel, hij stijgt zelfs nog wat tov quasi surplacend klimmen. Ik zou echt een kleinere versnelling moeten hebben, mijn grootste probleem is stilvallen op die stenen...

4.jpg
Toch geraak ik tegen de middag boven. Het goede nieuws is dat er op 1000m geen sneeuw ligt. Het slechte nieuws is dat alles vol bomen staat en dat er hoegenaamd niks te zien is. Ik maak zelfs geen foto.

Edit: speeling
Dieet 17 - Sant Llorenç de la Muga — Sant Esteve d’en Bas - vervolg

Wel zijn er boven op de col twee gravelbikers die interesse hebben in mijn exploten. Één van de twee spreekt goed Engels en stelt vele vragen. De andere verklaart me helemaal gek, zeker als hij hoort van mijn tentje. Ondertussen heb ik het wel verschrikkelijk koud gekregen van bezweet met die kerels te babbelen.

Wat later passeert een groepje MTB’ers die ik eerder al had gezien, die zijn langs een andere kant gekomen. 2 e-bikes maar ook twee gewone, die komen toch redelijk vlot naar boven.

Ik ben vooral jaloers op de swing waarmee ze naar beneden gaan, voor mij volgt een half uur remmen dichtknijpen want harder dan 15 à 20 durf ik niet gaan op deze ruwe gravel. Ik vraag me af of mijn beklimming ook zo steil was want dit is echt stevig. Overigens werkt mijn zelfbouw B-pedalcell (AXA dynamo met Kemo USB omvormer) om de powerbank op te laden helemaal niet, die had ik ook beter naar huis gestuurd. De dynamo skipt de hele tijd.

1.jpg
Eerste blik op omgeving
Pas als het wat mellower wordt durf ik de fiets wat meer laten gaan maar uiteindelijk heb ik toch meer dan 3 uur zwaar gefietst zonder iets van de omgeving te zien. Hmm, daar ben ik toch niet zo blij mee want het is eigenlijk wel een prachtige vallei waarin ik aan het afdalen ben.

2.jpg
Mooi toch
Langzamerhand gaat de gravel over in asfalt, bolt aangenaam maar dat is zonder de chef gerekend die hier en daar een kleine onverharde detour plant, een Shortcut van de Chef zullen we maar zeggen. Zo'n shortcut vraagt altijd veel krachten.

3.jpg
Een shortcut door een wei met paarden
4.jpg
die krachten vraagt
En zo waar kom ik toeristen tegen op dinsdag 7 december, zou je ook niet verwachten.

5.jpg
Dieet 17 - Sant Llorenç de la Muga — Sant Esteve d’en Bas - vervolg

6.jpg
De vallei wordt alsmaar breder en de hellingshoeken worden kleiner. Mooie gravel en slechte weg lossen elkaar af.

7.jpg
Maar uiteindelijk wordt het alsmaar drukker tot de route pal door het centrum van Olot gaat. Ik ben op dat moment op zoek naar een kampeerplek dus handig is het niet om weer door zo’n middelgrote stad te komen.

8.jpg
Niet Olot, Castellfollit de la Roca, huizen aan de afgrond
Maar het is een patroon dat zich herhaalt: de European Divide blijkt soms te bestaan uit dagetappes tussen steden of plaatsen met veel voorzieningen met tussenin een heroīsch MTB-exploot.

9.jpg
Na Olot is wel een redelijk vlak goed fietspad, en met wat zoeken vind ik een rustige plek. Verschillende mensen hebben gezegd dat het koud gaat worden vannacht dus ik ga mij niet laten vangen.

10.jpg
65,1km - 26,5km onverhard - 1.581hm
Heel leuk om te lezen!
En grappig om te zien dat je op een Kinesis Tripster frame fietst. Ik heb de mijne net verkocht maar nooit zo zwaar beladen. Hoe houdt hij zich?
De fiets is superstabiel met bagage, maar het is dan ook niet het lichtste frame... Waarom heb je de jouwe weggedaan?
Dag 18 - Sant Esteve d’en Bas — Vic

filename-36.jpg
Goed geslapen, het was helemaal niet koud. Selfbouw pedalcell verwijderd en rarara de rechtse Versacage hangt al heel wat stabieler zonder beugel voor een dynamo tussen vork en Versacage. Blijft een slecht systeem maar bon. Achterband bevat nog genoeg lucht, moet niet bijgepompt worden, ook top.

1.jpg
Gestart met een korte klim op de Via Verde van Olot naar Girona. Nadien meer dan een uur lang langzaam maar gestadig afgedaald, perfect.

2.jpg
Na Amer buigt de route af. Het klimmen kan beginnen dus ik doe trui en handschoenen uit. Maar dat is voorbarig, serieus koud gekregen. In MapOut zie ik dat de European Divide (ED) een Spaanse fietsroute volgt tot een punt waar de Spaanse route de linkerkant van de vallei neemt en de ED de rechterkant. Ik kijk op mijn telefoon, de ED gaat over een stuwdam, kan best mooi zijn.

4.jpg
130m klimmen later sta ik op de stuwdam waar je natuurlijk niet over mag. Terug naar beneden en langs de andere kant terug naar boven. Grrr, ik zou het ondertussen al moeten weten, telkens de European Divide iets onlogisch doet is dit een specialiteit van de chef die ofwel totaal ondoenbaar is met mijn fiets en bagage of het is verboden.

5.jpg
Dag 18 - Sant Esteve d’en Bas — Vic - vervolg

6.jpg
Ondertussen heb ik het dan toch goed warm gekregen. Over de rest van de dag ga ik kort zijn, tot 15u rijd ik op een onverharde service weg langs een reeks stuwmeren. Ik ben geen fan van stuwmeren maar deze omgeving is toch wel indrukwekkend.

7.jpg
In totaal kom ik op tientallen kilometers onverharde service weg 5 mensen tegen: 2 e-MTB ‘ers, vader en zoon visser al wandelend, zoon met stok en 2 plastic zakken op de schouder, en een motorrijder die bergaf net even traag gaat als mij, de weg is nog altijd opletten.

8.jpg
9.jpg
Na de laatste grote dam volgt een stuk langs een vakantiekolonie en verder op asfalt langs het meer. Aan de overkant steekt een verdronken kerktoren boven water, ook aan dit stuwmeer zijn drama’s verbonden.

10.jpg
De asfaltweg langs het meer is verschrikkelijk, in tegenstelling tot de onverharde serviceroad is het reliëf hier niet gelijkgetrokken, wat wil zeggen dat de baan heel de tijd varieert tussen 18% naar boven en direct terug naar beneden, rinse-and-repeat.
Dag 18 - Sant Esteve d’en Bas — Vic - vervolg

Hierna begint het te klimmen, weg van de stuwmeren. Ik volg ruime asfaltbanen, heeft de ED geen onverhard gevonden of is het MTB-exploot van de dag voorbij?

1 (2).jpg
Op een rots staat een klein kerkje, ruim ervoor een parking. Ik besluit de toerist uit hangen, zet mijn fiets vast en klim naar het kerkje. Dit voelt vreemd schuldig aan, alsof het niet mag, hoewel ik echt niemand verantwoording hoef af te leggen. Aan het wandelende klimmen te voelen zijn de benen toch nog niet top. Boven aan het kerkje een kirrend koppel.

1 (1).jpg
Terug beneden op de parking een plotseling geopende infostand waar men mij bevestigd dat het inderdaad vakantie is in Spanje, een verlengd weekend van 6 december, Dag van de Grondwet tot 8 december, Maria Onbevlekte Ontvangenis. Zouden ze bij ons ook mogen invoeren zo'n korte vakantie net voor de kerststress!

12.jpg
Nadien verder naar Vic, mooie vlakte, mooie gravel, maar ik zie niet veel met de zon in de ogen. Dit probleem stelt zich meestal s avonds. Weinig wildkampeerplekken wegens veel landbouw en industrie.

13.jpg
Maar daar trek ik mij niet veel van aan want toch al beslist in Vic kamer te zoeken. Als de route mij steeds door drukke centra leidt kan ik er maar beter gebruik van maken.

14.jpg
80,3km - 26,1km onverhard - 1.145hm