Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mening over fietskleding.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mening over fietskleding....

Ik vind het steeds fijner om eigenlijk te fietsen alsof ik even een 'rondje om het blok' maak oid. Inderdaad wat ik hier ergens las, net als kind, dan deed je alles in je gewone kleren, maar bewoog en sportte je eigenlijk ook heel wat af, maar het ging allemaal prima.
Dat niet aan mij af te zien is of ik nu 5 km ga fietsen of 100, vind ik relaxed voor mezelf dan.

Daarom casual fietskleding het liefst voor welke rit dan ook atb, race of toer, maar wel stijlvol en van goede kwaliteit, dat mag duur en goedkoop zijn, maar meestal is het dan toch wel wat duurdere kleding, maar waar ik dan wel eindeloos lang mee kan doen, ideaal en prettig en zeer fijne kleding maken ze tegenwoordig wel, waarin je er niet uit in hoeft te zien op een manier waarin je je niet prettig voelt, als een 'worst' bv.

Een fijne fietsbroek en ondershirt vind ik altijd het meest belangrijk.

Ik gebruik bij lange ritten en vooral meerdere dagen een beschermingscreme vooraf en een creme voor erna, die koop ik bij Rose. Dat scheelt wel irritatie vooral als ik meerdere dagen wat langere ritten maak.
ANDO schreef:
di 11 dec, 2018 23:51
Wat ik vooral wil benadrukken is de door de commercie opgelegde norm.
Zo begrijp ik nog steeds niet waarom zo veel mensen met grote teksten op hun kleidng gaan lopen. Dat zou ik wel doen als ik zonodig aan een demonstratie mee zou doen of een dag voor een club op een beurs, maar verder echt niet. Of is iedereen altijd op zoek naar dat ene shirt zonder reclame en blijven alle winkels altijd zitten met de reclamekleren? Dan zeggen ze: "ja, die kleren zonder reclame verkopen we niet veel niet veel." Nee, inderdaad, ze zijn altijd uitverkocht.
Hoe meer ik fiets (dachtochten en randonneursbrevetten), hoe meer ik neig naar wielrennerskleding. Ik vind het comfortabeler bij het fietsen en je gaat sneller met dezelfde inspanning. Waar ik wel een enorme hekel aan heb, zeker nu het winter gaat worden, is de enorme hoeveelheid laagjes die je aan moet trekken. Ik ben achteraf een kwartier bezig met alles af te pellen voor ik kan douchen.
Als mensen zich zo aankleden dat ze er uitzien als een rollade, hebben ze een te kleine maat aangeschaft (of ze zijn groter geworden sinds de aanschaf). Normale wielrennerskleding hoort dat niet te doen.
Tijdens mijn laatste fietsvakantie afgelopen zomer op de ligfiets had ik een hardloperstenue aan, want dan heb je weinig aan een zeem en zakken op je rug.
alois schreef:
wo 12 dec, 2018 13:37
..... Waar ik wel een enorme hekel aan heb, zeker nu het winter gaat worden, is de enorme hoeveelheid laagjes die je aan moet trekken. Ik ben achteraf een kwartier bezig met alles af te pellen voor ik kan douchen.
Bij sommige "pasvormen" blijf ik er als een rollade uitzien ... misschien ben ik dat dan ook :?:

En waar ik een hekel aan heb: zijn laagjes die ik moet afpellen.
's Winters bij bijv. een sneeuwschoenen-tocht ik het heel belangrijk warm genoeg gekleed te zijn, maar tevens heel belangrijk ook niet te warm, dus ga ik dan ook laagsgewijze te werk ... maar wel de net iets ruimere lagen.
Een onder-warmte-hemd, daarover een overhemd-shirt in grotendeels kunstvezel, daarover een fleece-vest en dan een parka-achtige jas, en daarover een rugzak met een riant ventilerend gazen rugpand.
Dan nog, moet er vaak onderweg al een of ander uit en in die rugzak, en dan nog moet je opletten dan je rug niet zo warm wordt dan daar een condens-spoor ontstaat. Dunner gekleed gaat niet, nog meer ventilatie ook niet ... de temperatuur- en vocht-gradiënt is gewoon zo dat je soms onder het dauwpunt raakt.
Met de broek gaat het veel makkelijker: een lange warmte-broek en daarover een gewone spijkerbroek, en dat afgemaakt met solide, ademende gamaschen (waar komt toch die vreemde naam vandaan?)

Anyway, op de fiets heb ik graag iets dat ruim om mij heen "fladdert", nu ja zo ruim dat het nooit het gevoel van afpellen geeft

BSM
Tijdens woon-werk verkeer moet ik goed opletten dat ik niet over de kook raak. Het is vaak te verleidelijk om harder te fietsen. Ik heb er een dure regenjas voor die ademt (wat ik niet merk) en grote ritsen onder de oksels heeft (wat ik wel merk). Als het niet ijskoud wordt of gaat regenen, fiets ik met een heel dun windjasje met veel gaas.

Voor lange fun ritten of vakanties gaat er een dure zeembroek aan, met een goedkoop (verkleurd) fietsshirt erop. Naarmate het kouder wordt meer laagjes van hetzelfde merk dat geen kleine Italiaanse maten voert en betaalbaar is. Ik wil er geen grote logo's op. Ik heb dan niet veel meer te kiezen.

Kortom, ik mis keuze uit betaalbare, degelijke, neutrale racefietskleding voor mensen die langer en steviger zijn. Het vinden van een geschikte snelle fiets, geschikt om bagage op mee te nemen, was voor mij even lastig.
groverr schreef:
wo 12 dec, 2018 18:37
Kortom, ik mis keuze uit betaalbare, degelijke, neutrale racefietskleding voor mensen die langer en steviger zijn. Het vinden van een geschikte snelle fiets, geschikt om bagage op mee te nemen, was voor mij even lastig.
Kijk eens bij de Decathlon? Ik voldoe aan de beschrijving van jouw postuur en heb daar regelmatig wat gekocht. Alleen de zemen in hun fietsbroeken voldoen voor mij niet.
Fietskleding is op de fiets voor ons het beste. De bekende laagjes. Goed om zweet af te voeren.
Alleen hebben we nu wel een korte broek over de fietsbroek aan. Reden is eenvoudig. Als fietsreiziger zit je vaak op de grond en daar houden fietsbroeken niet zo van. En ten tweede voelt het iets prettiger aan om iets meer gekleed over een marktje te lopen in donker Afrika......of Drenthe :lol:
alois schreef:
wo 12 dec, 2018 13:37
Tijdens mijn laatste fietsvakantie afgelopen zomer op de ligfiets had ik een hardloperstenue aan, want dan heb je weinig aan een zeem en zakken op je rug.
Ook op de ligfiets zweet je, en al is het voor het zitcomfort niet nodig, want veel beter wordt het niet, die zeem zorgt er ook voor dat zweet wat zijn weg naar buiten vindt in de lies geabsorbeerd wordt door de zeem en daar dan verdampt (over een groter oppervlak dus). Ik fiets dus wel met een zeem en daarnaast een merino wielershirt, dat je minder vaak hoeft te wassen, en ook als het een keer nat is nog steeds warm is als het buiten wat minder warm is. Die extra zakjes gebruik ik alleen als ik weer loop.
.... Geen mening!
alois schreef:
do 13 dec, 2018 16:33
Kijk eens bij de Decathlon? Ik voldoe aan de beschrijving van jouw postuur en heb daar regelmatig wat gekocht. Alleen de zemen in hun fietsbroeken voldoen voor mij niet.
Decathlon vind ik ook prima idd voor fietskleding. Meestal kijk ik bij de hardloopafdeling. Kost geen bal. Prettig shirtje van 15€, fietsbril van 5€*, ik koop er gelijk 4 zodat we even vooruit kunnen.

* Een fietsbril van 60€ is bij mij na een jaar net zo bekrast en rijp voor de vuilnisbak als eentje van 5€
_Peter_ schreef:
za 15 dec, 2018 15:51
alois schreef:
wo 12 dec, 2018 13:37
Tijdens mijn laatste fietsvakantie afgelopen zomer op de ligfiets had ik een hardloperstenue aan, want dan heb je weinig aan een zeem en zakken op je rug.
Ook op de ligfiets zweet je, en al is het voor het zitcomfort niet nodig, want veel beter wordt het niet, die zeem zorgt er ook voor dat zweet wat zijn weg naar buiten vindt in de lies geabsorbeerd wordt door de zeem en daar dan verdampt (over een groter oppervlak dus). Ik fiets dus wel met een zeem en daarnaast een merino wielershirt, dat je minder vaak hoeft te wassen, en ook als het een keer nat is nog steeds warm is als het buiten wat minder warm is. Die extra zakjes gebruik ik alleen als ik weer loop.
Een Ventisit-kussen is voor mij echt voldoende. Als je direct op de harde schaal van je zitje ligt kan ik me een zeem wel voorstellen.
Ik ben enkele jaren geleden begonnen in een voetbalshirt en voetbalshortje van Nike. Misschien geen zicht volgens sommigen, maar zeer aangenaam in de zomer en je kan er makkelijk een fietsbroek onder dragen. Achteraf ben ik dan overgeschakeld naar 'echte' fietskledij, van heel dure spullen tot goedkopere merken. Wat mij vooral opvalt, meer nog dan bij andere dagdagelijkse spullen, je betaald meestal alleen meer voor de naam die erop staat. Er zijn uitzonderingen, maar sommige merken overdrijven hier echt in.

Het meest ergerlijke aan fietskledij is de slechte zweetafvoer. Zelfs in de dure merken blijft het behelpen, zowel voor handschoenen, shirts, broeken en schoenen... Moest er daar morgen iemand mee op de markt komen die kledij maakt waarbij het vocht écht goed afgevoerd wordt, ben ik direct klant.

Ik gebruik mijn kledij voor zowel korte trips, dagtochten, woon-werk (zomer en winter) en maak meer en meer gebruik van accessoires en kledij uit de periode waarin ik nog met de motor reed. Bv. de handschoenen, ik rijd nu met vriestemperaturen met Goretex handschoenen voor op de motor: zeer warm, absoluut waterdicht, meer dan genoeg gevoel in de vingers om spullen te bedienen en met grote en goede afsluitingen aan de pols. Prijs hiervoor was 75€. Nu moet je eens gaan zoeken achter dezelfde kwaliteit bij de fietsmerken, kost je al snel 150 a 200 euro... en zo zijn er voorbeelden genoeg. Fietsen is hot tegenwoordig, dus zal je er ook voor betalen :D
Het idee van fietskledij is toch juist dat het zweet het beste afvoert toch? Veel beter dan andere kledij, van (merino)wol tot katoen, dat laatste is vreselijk want kan heel veel zweet opzuigen en dat droogt niet meer makkelijk op.
bast1aan schreef:
di 18 dec, 2018 14:53
Het idee van fietskledij is toch juist dat het zweet het beste afvoert toch?
Ja/nee. Op een hete zomerdag is witte mesh kleding daarvoor theoretisch ideaal maar in de winter ligt het gecompliceerder. Je wilt het vocht wel afvoeren, maar dan zonder er zelf al te koud van te worden. Vervelend wordt het als blijkt dat het vocht in de wind van een afdaling heel snel wordt afgevoerd, maar je tijdens de klim daaropvolgend weer in stomende windstilte de berg op gaat.
Ah ja. Fietsen in de winter doe ik met laagjes. En overigens werkt configuratie onderste laagje fietsshirt, bovenste laagje katoen, nog vrij goed. Wellicht dat het katoen het vocht aan de buitenkant afvoert en het fietsshirtje zorgt voor voldoende isolatie met het natte katoen.

Langdurig fietsen in de winter, zoals de paar keer dat ik naar Noorwegen en Zweden fietste in februari, is altijd wel een probleem, na en uur of 3 fietsen is toch alles te nat en koud. Ik loste het op door twee sets fietskleren (alle laagjes) per dag te hanteren.
Kienke schreef:
di 18 dec, 2018 12:31
Het meest ergerlijke aan fietskledij is de slechte zweetafvoer.
bast1aan schreef:
di 18 dec, 2018 14:53
Het idee van fietskledij is toch juist dat het zweet het beste afvoert toch? Veel beter dan andere kledij, van (merino)wol tot katoen, dat laatste is vreselijk want kan heel veel zweet opzuigen en dat droogt niet meer makkelijk op.
Het een sluit het ander niet uit. :) Andere stoffen voeren zweet nog veel slechter af dan de materialen waarvan oa. fiets- en hardloopkleding gemaakt wordt. Meestal is dat maar goed ook, want zweet zou zijn functie niet goed kunnen uitvoeren als het afgevoerd wordt. Vervelend wordt het inderdaad bij wisselende omstandigheden, zoals Leon omschrijft - maar ik zou het liever precies andersom formuleren: als je je bij lagere temperaturen bergop in het zweet werkt en vervolgens bergaf koud zit te worden.

Op fietsreizen neem ik wel synthetische shirts mee omdat ze snel drogen (ook na wassen) en wat lichter/minder volumineus zijn dan bv. katoen. Ik heb een paar fietsshirts (bordeauxrood, wit, zwart met een printje maar geen reclame :) ) die niet heel strak zitten, maar ook niet wapperen of als zeil fungeren. Mensen die bang zijn voor het rollade-effect of schreeuwreclame zouden misschien eens bij de mountainbike-shirts kunnen kijken. Want op zich is het wel fijn (als je niet ligfietst) om een shirt te hebben dat gemaakt is voor een fietshouding, dus met iets langer rugpand en genoeg okselruimte, en ik zou ook niet graag zonder zakken willen. Een fietsbroek is voor mij wel een must, zowel vanwege het zeem als omdat ik onrustig word van over mijn benen schurende pijpen. Omdat ik niet houd van koordjes in mijn middel altijd broeken met galgen, maar om sanitaire redenen moet de broek dan liefst van voren diep genoeg uitgesneden zijn (en de broek in zijn geheel niet al te strak). :oops:

Mijn velomobiel vind ik niet de handigste fiets voor op vakantie, maar een paar daagjes door Nederland heb ik er weleens mee gedaan. Daar draag ik altijd hardloopkleding in; zelfde materiaal met dezelfde voordelen als fietskleding, maar geen behoefte aan fietssnit, rugzakken of zeem.

Wat ik wel heel graag nog eens zou willen bezitten: een regenjas die me echt droog houdt (en dan liefst met het pakformaat van een velletje A4 natuurlijk). Met de mate waarin ik zweet lijkt me dat ook voor Goretex en collega's moeilijk, en ik vind de prijzen in dat segment niet van een aard om het gewoon eens uit te proberen.

Groetjes,

Carl
Enige reden voor mij om geen strakke fietskleding, die ik wel op racefiets en mtb draag, op reis aan te hebben is omdat het er niet uit ziet wanneer je een winkel, kerk, museum , enz in loopt... Bij koud weer draag ik overigens wel een synthetisch ondershirt, om zweet zo snel mogelijk van mijn lijf af te krijgen.
gios schreef:
wo 19 dec, 2018 11:23
Enige reden voor mij om geen strakke fietskleding, die ik wel op racefiets en mtb draag, op reis aan te hebben is omdat het er niet uit ziet wanneer je een winkel, kerk, museum , enz in loopt... Bij koud weer draag ik overigens wel een synthetisch ondershirt, om zweet zo snel mogelijk van mijn lijf af te krijgen.
Da's een heel goede reden.

Bij mij dus omgekeerd: Ik zie geen reden om iets straks aan te trekken.
Het enige wat ik aantrek aan strakke kleding zijn zwembroeken, onderbroeken en (niet al te strak zie de redenen bij Carl) fietsbroeken (en die dus ook met galgen).

Het door bast1aan gesignaleerde probleem van vochtafvoer/vochtophoping en koude ken ik ook.
Loop je bijv. met sneeuwschoenen in de sneeuw (en eventueel in een sneeuwstorm) dan heb je permanent dilemma's mbt de warmte- en vochthuishouding. Zolang je met een vast tempo etc. doorloopt dan ontstaat er wel een of ander evenwicht (waarbij je hopelijk het niet koud krijgt en voldoende droog blijft) maar zodra je even stilstaat dringt de kou naar binnen en wordt het vocht dat kort tevoren naar buiten doorgegeven werd en daar verdampte wordt ineens steenkoud. Bij een lunchplek halverwege moet je al helemaal uitkijken, je wilt wel graag opdrogen etc en als het wat beschutter is wil je niet als oververhit michelin-mannetje blijven rondlopen ... maar de buitenste lagen maar zo afpellen kan leiden tot steenkoude en deels bevroren buitenste lagen ... dus moet je goed opletten bij het laten opdrogen van de verschillende buitenste laagjes.
Op de fiets kan je iets makkelijker een constante prestatie leveren, maar ook dan heb je wisselingen in de prestaties en ook dan heb je soms een pausemomentje.

Groeten BSM
gios schreef:
wo 19 dec, 2018 11:23
Enige reden voor mij om geen strakke fietskleding, die ik wel op racefiets en mtb draag, op reis aan te hebben is omdat het er niet uit ziet wanneer je een winkel, kerk, museum , enz in loopt...
In een winkel (voor levensmiddelen of een andere snelle boodschap) heb ik fietskleding nog nooit bezwaarlijk gevonden. Voor het bezoeken van heiligdommen etc. was in Birma mijn eerste aankoop een longyi, het lokale sarong-achtige kledingstuk, om over mijn fietsbroek aan te trekken, ideaal ding! Eigenlijk zou ik die altijd wel willen gebruiken maar ik denk dat ik in, zeg, een Franse kerk minstens zo de aandacht trek in een longyi als in een fietsbroek...

Groetjes,

Carl
Plaatje van kinderen in moslimgebied nabij Kargil, Noord India, vlakbij de Pakistaanse grens, waar ook borden met daarop het hoofd van Komeini langs de weg stonden.

Kijken ze nu vol verbazing naar mijn idiote fietsbroek of verlekkerd naar de de boodschapjes?

#fietskledingwhatever