Ik wijs Polling aan als winnaar in deze. Inderdaad de Delftsche Poort aan het Hofplein in Rotterdam. Het geval wil dat die stenen leeuw kort na de oorlog in Blaricum (waar ik geboren en opgegroeid ben) terecht was gekomen en heeft daar tot 1976 op de hoek van Naarderweg en Witzand gestaan. Hier op die grond net rechts van de grijze kast:
https://www.google.nl/maps/@52.2751658, ... 384!8i8192
Op het blokje rechtsboven van de leeuw staat de tekst: Tot 14 mei 1940 was ik wachter van de Delftsche Poort te Rotterdam.
Van 1968 t/m 1974 heb ik heel vaak over de Naarderweg gefietst, naar de discotheek in
Naarden waar ik ook als barman heb gewerkt.
Ik heb al sinds 1981 niet meer door Rotterdam gefietst, afgezien van overstappingen tijdens treinreizen op Centraal Station, daarom wilde ik die leeuw nog eens bekijken. Dezelfde leeuw die mij vroeger vaak "zag" voorbijfietsen. De nabijgelegen Coolsingel werd net schoongemaakt na de heftige rellen de avond ervoor. Op de onderstaande (wat een sfeervolle) foto staat de leeuw met een pijltje aangegeven - klik erop voor een vergroting. Ik heb grote boeken met oude foto's van Rotterdam vanaf 1855 tot de oorlog. Met 320 pagina's een lust voor het oog. De volgende is voor jou.