Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1720 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34429 berichten
Poppink wint, maar met een eervolle vermelding voor math voor het tegenplaatje!

:D

Carl
20240607_185013.jpg
De foto kwam me al zo bekend voor :-)
Ik dacht nog, doe maar eens een makkelijke.
Goed gevonden Martin.
Kan in twee seconden zien dat dit een wipmolen van het Utrechtse type is. De vrij spitse kapvorm (in Zuid-Holland wat ronder) en de witte uiteinden met een kwartronde uitsparing aan de wiektoppen.
Zelf nooit gezien en mijn vader heeft op 2 september 1941 (ook op fiets) een foto van dezelfde molen gemaakt.
b. Wipmolen 2 sept. 1941.jpg
Hier is de volgende: waar stond ik met mijn fiets afgelopen zaterdag? (Streetview alleen wat verderop)
DSC07366-bew.jpg
Helemaal goed, WillemT.
Ik wou hier oude jeugdherinneringen ophalen. Toen ik nog klein was, nam m'n oma van moeders kant (die in Velsen-Noord woonde) me af en te mee naar het strand van Wijk aan Zee. Al meer dan 60 jaar niet gezien maar ik herken de duinenrij nog.
Wijk aan Zee was de afgelopen tijd negatief in het nieuws vanwege de Tata-uitstoot. Opa werkte vroeger op de Hoogovens en oma moest vaak z'n vuile werkkleren wassen en ademde daarbij het schadelijke stof in. Het werd haar fataal en op haar 65-jarige leeftijd is oma aan longaandoeningen overleden. Echt een lieve schat van een vrouw.
Wijk aan Zee terugzien heeft me wel goed gedaan. Het ronde weiland in het midden van het dorp en de twee kerktorens.... Ter afsluiting twee koffie met gebak (m'n vrouw was ook mee).
20240622_111632-bew.jpg
De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 jun, 2024 12:59
Het ronde weiland in het midden van het dorp en de twee kerktorens....
Dat is inderdaad heel karakteristiek, zo midden in het dorp. Vaak staan er ook wat paarden. Het zou beschermd dorpsgezicht moeten zijn. Ik heb wel eens gekampeerd op de Banjaert en ik herinner me dat ik het er vond ruiken naar stoomlocomotieven, dat was TATA-Steel natuurlijk :-)
IMG_0416.jpg
En mijn grootvader was machinist op een locomotief op de eigen bedrijfsspoorlijnen van Tata, voorheen Corus en daarvoor Hoogovens. Hij werd alsnog 80 jaar....
Martin bij loc Velsen-Noord.jpg
Hier zo'n loc op station Halte Velsen-Hoogovens in 1955 en het kleine jongetje ben ik zelf.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 jun, 2024 16:28
Hier zo'n loc op station Halte Velsen-Hoogovens in 1955 en het kleine jongetje ben ik zelf.
Dat tracé liep meen ik via Driehuis.Later is het nog in handen geweest van Lovers Rail (van de rondvaartboten in Amsterdam). Daarna heeft het een tijd braak gelegen en was het een aardige wandelroute. Nu rijdt er de snelbus Haarlem - IJmuiden, het fietspad ernaast is een rustig gelegen doorsteek.

Hieronder volgende plaatje:
IMG_2285.jpg
Het lijkt erop dat je in oostelijke richting kijkt, Markermeer? Kitespot Edam?

https://35knots.com/kitespot-edam/
Grandonneur schreef:
ma 24 jun, 2024 17:53
Markermeer?
Dat komt in de buurt :-)
Vanaf links tot boven de zesde paal van links zie ik land in de verte. West-Friesland?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 jun, 2024 19:04
Vanaf links tot boven de zesde paal van links zie ik land in de verte. West-Friesland?
Scherpe waarneming Martin! Wel land inderdaad maar niet West-Friesland.
De Friese zuidkust tussen Stavoren en Lemmer? Dan is de kustlijn erachter van de NOP....
Martin E. van Doornik schreef:
di 25 jun, 2024 08:39
De Friese zuidkust tussen Stavoren en Lemmer? Dan is de kustlijn erachter van de NOP....
Ja, klopt!
Dit hier? Als er zoveel mensen zijn die gaan kitesurfen, moet er ook een parkeergelegenheid vlakbij zijn.
https://www.google.nl/maps/@52.8522053, ... ?entry=ttu
of hier:
https://www.google.nl/maps/@52.851234,5 ... ?entry=ttu
Het is inderdaad een van deze twee Martin. Dat ik van de fiets stapte was omdat het een nogal bijzondere locatie is. Dus welke is het :-)?
De tweede locatie, er staat kitespot op aangegeven. Dat vierkante stukje zand naast het hek....