De
Hanzeroute is misschien wel de mooiste (en zeker de langste!) fietsroute in het noorden van Duitsland. Tien jaar geleden hebben we het noordelijke deel gefietst tussen Hamburg en de Poolse grens (zie
hier).
In september 2009 reed ik een stuk tegen de ‘stroom’ in van het Duitse Soest tot in Berlijn (incl. een klein stukje van de Duitse R1). Binnenkort zal ik hiervan een fotoverslag online zetten; hieronder alvast wat miniatuurtjes.
Deze keer heb ik steeds de bospaden gevolgd en niet de beter verharde alternatieven. Dat betekende soms een stuk lopen door mul zand, aangezien het al enkele weken niet had geregend. Dat is te doen zolang het niet bloedheet is en je niet wordt besprongen door muggen en horzels; nu was het prachtig nazomerweer, hadden de muggen door de ontelbare spinnewebben geen schijn van kans meer en liet ik me verrassen door tientallen eekhoorns en reeën.
arnob schreef:Maar ik wil ook nog eens na de Poolse grens doorfietsen langs de Oostzee. Daar ligt nog veel meer Hanzegeschiedenis, een fascinerend stuk geschiedenis in een boeiende regio.
Ook tien jaar geleden gereden, tot aan Gdansk. Zeker de moeite waard, al ben ik bang dat de wegen langs de Poolse Oostzeekust nu niet meer zo rustig zullen zijn als toen…
Jans Kinds schreef:Ik heb van 30 april t/m 4 juni 2009 de Hanze ( nagenoeg ) helemaal gereden.
Prachtige tocht met heel veel verschillende fietsomstandigheden.
Ik heb er flink de sokken in gezet, 32 fietsdagen ruim 3000 km.
Ik ga op mijn gemak nog wel eens naar diverse plaaatsen om daar langer rond te kijken.
Jans, moest je zoveel adrenaline kwijt? Of had je geen zin om bijna dagelijks een paar uur te lanterfanten door de zoveelste eerbiedwaardige Hanzestad? Of kreeg je genoeg van baksteengothiek en Rolandbeelden?
Met niet veel meer dan 70 km fietsen per dag heb je de tijd om wat rond te kijken. Zelf zou ik de
Hanzeroute ook niet zo gauw in één keer fietsen: van drie keer twee weken fietsen in verschillende seizoenen geniet ik meestal meer dan van zes weken achter elkaar, als het niet zo ver van huis is. Veel Duitse Hanzesteden zijn redelijk snel vanuit Nederland per trein te bereiken.