Leuk om al die ervaringen te lezen. Hieronder onze afwegingen op de onderwerpen die zijn genoemd. Doe ermee wat je wilt.
Stekkerloos je wiel eruit halen.
Ik zit met verbazing te lezen over fietsers die toch liever een stekker willen hebben. Zo zie je maar weer, geen fietser is hetzelfde, gelukkig maar. De afgelopen 4 weekenden gefietst en dat betekent voor ons toch 8 keer een wiel eruit halen en 8 keer erin. Fietsen op het dak van de auto gaan bij ons zonder voorwiel. De afgelopen maanden heb ik 3 fietsers gezien die dit ook deden en met los gerukte kabeltjes rond fietsten. Hadden een stekkerson (nieuwe benaming
) en wilde iets te snel na een drukke werkweek de fiets op het dak van hun auto plaatsen. Of waren iets te onzorgvuldig, wie zal het zeggen.
Komt bij dat we absoluut niet houden van losse draden aan ons rijtuig. En ja, ik weet het, remkabels zijn ook losse kabels
en ja, ook die zou ik liever weg gewerkt zien. Ook als je je fiets op het dak van een fiets in bv Pakistan gooi (zou ik niet doen....Pakistaanse bussen zijn vele malen erger dan fietsen door de hitte, maar soms moet je) wil je absoluut geen kabelboom achter de horens van een geit hebben haken. Blijft niet veel van over.
Als je toch een stekker wilt hebben dan zou ik die plaatsen onder de voorvork. Lekker droog, lekker veilig.
Via vork laad de boel niet goed?
Tja, met een achtergrond in electronica kon ik niet anders om dat even uit te zoeken. Ik hou absoluut niet van weerstand. Een fiets moet smooth rijden. Geen tikje, geen kraakje en al zeker geen stroomverlies. Meten is weten dus de meter erbij gepakt. Ik meet nul ohm. En da's niet veel. Simpel gesteld, dat betekent dat er geen verlies is in de vork wanneer de massa daar doorheen gaat. Volgens de techniek kan er geen sprake zijn van verlies. Leek me ook gek. Wat wel kan gebeuren is kortsluiting als het veertje van je snelspanner verkeerd om is geplaatst. Dan wringt de veer zich tussen snelspanner en vork. Maar dan is er geen sprake van verlies maar doet niets het meer. Simpel op te lossen door de veer juist te plaatsen of gewoon weg te gooien (hebben wij gedaan). Problem solved.
My two cents....