keesswart schreef: ↑zo 16 dec, 2018 12:39
Et Voila! De tunnel van Nismes in spoorlijn 132?
Hoera, gefeliciteerd, da's met sneltreinvaart.
Het plaatje betreft de oostelijke ingang, de kant van Olloy dus, van de tunnel onder het plateau met de naam Les Abannets, ± gelegen tussen de plaatsen Nismes en Olloy.
De tunnel loopt overigens ook van de Vallei van de Viroin naar de Vallei van de Viroin, hij steekt een beroemde meander af, de meander van Dourbes.
Ik ken de tunnel inmiddels al 50 jaar, toentertijd aan de andere kant gestaan en een stukje ingelopen, maar 400 m is toch langer als het om te beginnen lijkt, na een tijdje is dat gaatje aan de andere kant nog maar weinig gegroeid en achter je wordt het wel kleiner .... en toen reed er nog een goederendienst over ook.
Er rijdt overigens al weer vele jaren een museumtreintje over, de Chemin de Fer des Trois Vallées.
Later ben ik er wel eens doorgelopen, maar de museumlijn rijdt soms ook buiten de dienstregeling dus je loopt toch echt met je oren gespitst, je billen knijp etc.
Dit stukje wereld was in 1814, bij de 1º Vrede van Parijs, nog aan Frankrijk toegedeeld - net als de strook Ardennen bij Bouillon - pas in 1815 werden beide onderdeel van de Nederlanden
(en daardoor ontstond dus de Pointe de Givet).
Het gebied was al veel langer betwist; Maria van Oostenrijk (of zo je wilt van Hongarije), Landvoogdes van de Nederlanden stichtte als zuidelijke voorpost het vestingstadje Mariembourg, dit bleek een vallei te ver, de Fransen namen Mariembourg in en men viel terug op Philippeville.
De spoorlijn
- werd snel opgespoord - :
Onderdeel van de
Grand Central Belge was ooit een belangrijke verbindingsschakel tussen het staalbekken van Lotharingen, de steengroeven in de kalk ten noorden van de Ardennen, het kolenbekken van Charleroi en Antwerpen en ook Rotterdam (om te beginnen met een bootdienst vanaf Moerdijk).
Pascal Verbeken schreef een mooi boek over de Grand Central Belge
linkje1 linkje2 linkje3
En de 2 a 3 fietspaden/routes: De
RAVeL2, de Belgische route in het Waalse Reseau Autonome des Voies Lentes die eindigt (of begint) in Mariembourg. Vanaf Heer-Agimont aan de Maas klimt de RAVeL2 via een oude spoorlijn via een vlakke vallei naar het oude spoorweg-knooppunt Mariembourg
- RAVeL2 - Heer Agimont
De
RAVeL ligne 523 die via een oude trambaan van Olloy naar Oignies en Thierace op het Ardennenplateau klimt.
En als laatste de bekroonde Voie Verte langs de Maas, eerst van Givet naar Charleville-Mézières en sinds al weer een paar jaar doorgetrokken tot voorbij Sedan.
- La Meuse a Vélo
Genoeg maar weer voor even ... de beurt is aan Kees Swart
(die meer lezenswaardige teksten schrijft).
Ik ben benieuwd naar het volgende enigma.
Groeten BSM
PS De tellers zijn doorgelopen van 5121 naar 5130 berichten en van 408485 naar 408622 bezoekers (reken maar op een 20 bezoekjes van mij: ik ben een onverbeterlijke verbeteraar van mij eigen teksten).