Helaas keur ik de link van Cornek niet goed, het geeft alleen maar een kaart van Leipzig aan, meer niet.
Peter heeft het wel goed.
Oorspronkelijk stond hier de gotische Universitätskirche uit 1240. Die overleefde het bombardement in de oorlog. Volgens de overlevering zei de DDR-dictator Walter Ulbricht na zijn bezoek aan de inhuldiging van de Opera van Leipzig in 1960:
„Het ding moet weg! Als ik uit de opera kom, wil ik geen kerk meer zien." En dat gebeurde met het opblazen van de kerk in 1968. Hetzelfde gebeurde met de rest van het gebouwencomplex. Protesten van de bevolking werden in de kiem gesmoord met arrestaties.
Alles werd vervangen door nieuwbouw van de Karl Marx-universiteit. Inmiddels weer gesloopt in 2007. De Rotterdamse architect Erick van Egeraat werd bij de nieuwbouw betrokken, waarin een kerkachtig gebouw is opgenomen, welke in 2012 werd ingewijd.
En nu al in de steigers? Ik vind het een koel en ijskoud geval om te zien. Die had beter in IJsland kunnen staan. Waar men wel in slaagde met de Frauenkirche in Dresden, is dit hier helaas niet het geval. Tijdens mijn fietstocht wou ik die plek wel eens zien, een raad plaatje gekiekt!
Peter, de volgende is voor jou.