Inderdaad het Openluchtmuseum in Arnhem! Die huizen zijn van het Amsterdamse Jordaan afkomstig. Inderdaad raar los van elkaar, maar misschien is dat vanwege brandveiligheid. Er is al eens een uit het Oldambt overgebrachte boerderij met een fraai Art-Deco interieur helemaal afgebrand, maar alweer herbouwd.
Wat een mooie Charles Dickens-sfeer gaat er van mijn foto uit. Rechts een ijsbaan.
Ik was daar uitgenodigd voor een 50-jarig jubileumfeest van het landelijke Gilde van Molenaars, welke in de zogenaamde Loods Goes plaatsvond (achter de Huizer standerdmolen).
Ik heb van tevoren bij het NOM per mail gevraagd waar ik m'n fiets kon stallen. Midden op de grote parkeerplaats. Dat heb ik geweigerd, m'n geliefde fiets tussen wildvreemde mensen loslaten? Na wat aandringen liep ik met m'n fiets door het kassagebouw en hem daar achter aan een paal vastgeketend.
Maar het viel nogal tegen, want het tijdschrift Landleven heeft ook die dag een groot Kerstgebeuren georganiseerd. Met als gevolg geen enkel parkeerplaats meer te vinden tot een kilometer in de omtrek en de Schelmseweg raakte helemaal verstopt. Verkeersbegeleiders in gele hesjes in de ijzige kou. Gelukkig ben ik met de fiets gekomen....
Bij het tonen van de uitnodiging aan de kassa kon ik vrij doorlopen, nu met een bandje van het GvM om m'n pols. Wat een schouder-aan-schouder gedrang van mensen op het museumterrein. Op een foto in de uitnodiging stond de zaal vol met stoelen, maar het NOM heeft die allemaal weggehaald voor meer capaciteit in de restaurants. Stonden wij daar nou met 350 molencollega's, van heinde en verre gekomen, staand op een kale vloer, met hier en daar een sta-tafel, naar de toespraken met beamer-beelden op het podium te luisteren. Wij kregen allemaal een fraai herdenkingsboek mee.
De volgende is voor jou.