Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BB7 schijfremblokjes - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

BB7 schijfremblokjes

willem.m schreef:...en ik maar denken dat dit topic over remschijfblokjes gaat. Vervolgens ging het over de beste remsystemen, daarna over remtechniek en nu weer over fietsgeometrie. Ben benieuwd welk aspect binnen het brede spectrum van remmen volgt 8)

(ik wil niet op de rem trappen hoor maar het lijkt hier wel een techniekforum)
Ja mooi he, we zijn hier lekker bezig! Zo leer je er misschien nog wat bij, ik wel tenminste. En na Pedalero's antwoord borrelen er al weer veeeele nieuwe vragen op! :P

Maar om op remblokken terug te komen .. ehm .. het volgende vraagstuk dient zich nl op, want als je net nieuwe remblokken hebt wil je de km's gaan bijhouden maar bestaat er wel een fietscomputer met 5cm ruimte tussen sensor/magneet?? :? Ik zoek en zoek maar kan niks vinden.
En Willem, je kunt die vraag offtopic noemen maar zonder kmtellertje kan ik nooit bewijzen dat het heetstoken van remblokken als inremmethode werkt. En dat zou wel jammer zijn, ja toch?

nee hoor, ik zal de vraag wel ergens anders stellen, gewoon waar die hoort, in het fatbike topic. :D
Yopie schreef:... maar bestaat er wel een fietscomputer met 5cm ruimte tussen sensor/magneet??
Ja hoor, op basis van GPS. Heb je helemaal geen sensor/magneet nodig, en kan makkelijk van de ene fiets naar de andere.
Ik heb een gps maar die hebben in de winter best wel nadelen: de batterijen bevriezen snel of gaan haperen, slecht te bedienen met dikke handschoenen, er groeit vaak een laagje ijs op en in de winter is er zowiezo bij mij geen plaats meer op het stuur. Dus dan houdt het op. :wink:
Maar ik zal niet verder uitweiden want dit is toch wel erg offtopic.
Thanks Peter.
Dan stop je hem toch in je achterzak? Kun je er niet onder het rijden op kijken, maar worden de km's wel geregistreerd en blijven de batterijen ook lekker warm.
Pedalero, als je niet erg vindt geef ik je antwoord in 't fatbike topic, anders wordt het hier zo offtopic of krijgen we dubbele reacties ofzo.

En de nieuwe remblokken zijn nog niet binnen, maar er ligt toch weer een dik pak verse sneeuw .. heb ook erg m'n twijfles over dat inremmen, maar ja we zullen zien.
Heehoi,

Een alternatief dat ik niet heb gelezen tot nu toe: Remblokjes van de firma Jagwire. Heel goedkoop en ze gaan lang mee. Langer dan de originele blokjes, en ik denk minstens zo lang als BBB's.
Inremmen doe ik nooit, kost moeite. Nieuwe blokjes er in en rijden maar. Ik bestel ze per veel bij bike-components.de. Voor de remmen op mijn nieuwe fiets kosten ze 8,50 per set.

Groetjes,
Walter
waltertje schreef:Heehoi,

Een alternatief dat ik niet heb gelezen tot nu toe: Remblokjes van de firma Jagwire. Heel goedkoop en ze gaan lang mee. Langer dan de originele blokjes, en ik denk minstens zo lang als BBB's.
Inremmen doe ik nooit, kost moeite. Nieuwe blokjes er in en rijden maar. Ik bestel ze per veel bij bike-components.de. Voor de remmen op mijn nieuwe fiets kosten ze 8,50 per set.

Groetjes,
Walter
Da's duur:).
Yep de blokken zijn binnen, nu kan de pret beginnen. 8)
Ga ze morgen wisselen, alleen de achterremmen, vóór is nog niet nodig. Blijkbaar rem ik achter meer of het komt toch door ijs want op de een of andere manier is het daar altijd meer met ijs/sneeuw bedekt.
En heb besloten dat ik ze niet ga heetstoken en inremmen: het verstand is nl binnengedruppeld (of is 't luiheid?). Had de oude remblokken ook niet ingeremd, was toen gelijk met fiets het bos en de sneeuw ingedoken en no problem .. ze hebben het altijd prachtig gedaan. En Waltertje doet het inremmen ook nooit, vond ik ook wel een goede reden. :D
Maar heb ook bedacht dat ik weleens voor de verandering heel milieubewust op de fatbike boodschappen kan doen, dan moet ik nl een stuk over schoon asfalt met flink wat hellingen waardoor de 30km misschien gehaald kan worden. Is er toch nog iets van inremmen. :wink: Ik neem de GPS mee en dan op het juiste moment remmen, moet lukken. Heb alleen met de fatbike spijkerbandjes nog nooit over asfalt gerateld en twijfel of ik die 30km wel haal, ben benieuwd. En hopelijk is het morgen de hele dag mooi weer (tis 2 x 60km), wil natuurlijk geen sneeuw op de verse remblokken!
waltertje schreef:Een alternatief dat ik niet heb gelezen tot nu toe: Remblokjes van de firma Jagwire. Heel goedkoop en ze gaan lang mee. Langer dan de originele blokjes, en ik denk minstens zo lang als BBB's.
Ha goede tip Waltertje, moet daar binnenkort toch iets bestellen. Kost 11,95 voor BB7 blokken, is niet duur. En mooie site heb je trouwens, las net 't hoofdstuk "Remmen", heel verhelderend! http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... il/remmen/
Jammer dat je niet gaat heetstoken. Maar ik geef je geen ongelijk: ik doen het ook niet meer, die discobrakeblokken houden het sowieso al lang genoeg vol.
PietV schreef: Dat bij hydraulisch bediende schijfremmen de remblokken altijd licht aanlopen tegen de remschijf is een vrij algemeen feit.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/tes ... O5UcHWG_CJ
math schreef:Moderne smartphones zijn goede dataloggers. Zou je een magneetje op een spaak zetten en een oude wielsensor provisorisch monteren, dan kun je vrij secuur de omwentelingstijd meten. Uit de verandering in draaisnelheid zijn de onbelaste wrijvingsweerstanden, zoals lagerwrijving, luchtwrijving en eventueel aanlopen van schijfremmen, te kwantificeren. Ik ben er zeker van dat ik hiermee testkees de oren kan wassen.
De resultaten hebben even op zich laten wachten. De smartphone bleek een doodlopende weg. Weliswaar kun je via de microfooningang een signaal binnenhalen, maar het leverde erg grote datafiles. Ik kon geen geschikte app vinden waarmee ik die snel kon reduceren. Daarom maar de conventionele weg ingeslagen met een externe datalogger aangesloten op de USB-bus van een notebook computer.

De methode om de wrijvingskrachten aan vrij draaiende wielen te meten is bedacht en getest door John Swanson, zie http://www.bikephysics.com/paper.htm . Je monteert een magneetje op een spaak en een sensor (met draad) op de voorvork of staande achtervork. Verder nog een batterij als voeding in serie. Elke keer als de magneet de sensor (reed-relais) passeert, krijg je even een spanningspiek van de batterij. De rest van de tijd is de spanning vrijwel nul. Met een DATAQ DI-145 logger via de USB bus aangesloten op een notebook heb je een soort scoop waarmee je de piekjes kunt volgen. De DI-145 kan 240 metingen per seconde binnenhalen. Dat is voor deze vergelijking ruim voldoende.

Afbeelding

Je kunt de primaire datafile, typische grootte 10.000 getallen, snel terugbrengen tot de tijden van 100-150 wielomwentelingen. Hieruit kan de hoeksnelheid en de hoekversnelling berekend worden. In afwijking van John Swanson heb ik de hoeksnelheid en hoekversnelling niet bepaald door numerieke differentiatie, maar door een hoge graad polynoom te fitten aan de omwentelingen en deze analytisch gedifferentieerd. Dat is voor een polynoom eenvoudig.

Zoals Swanson uitlegt, moet je voor een vergelijking van verschillende wielen het massatraagheidsmoment van het wiel kennen. Dat is de massa gewogen naar de afstand van de massa tot de wielas. Hij heeft daar een slimme methode voor bedacht, met enkele extra velglinten, waarbij hij dezelfde meetopstelling kan benutten. Er zijn ook andere methoden, zoals met een pendel in een horizontaal vlak (zie http://www.youtube.com/watch?v=63mLdUaN7HU ). Voor de vraag of remblokjes aanlopen vergelijk je steeds hetzelfde wiel. Daarom heb ik de bepaling van het massatraagheidmoment hier achterwege gelaten.

Nu de resultaten. Ik heb aan een 29-inch achterwiel van DTSwiss gemeten, met cassette en Specialized 29x2.10 band. De rem is een Avid Elixer hydraulische schijfrem. De remklauw is vooraf niet opnieuw gecentreerd, maar stond zoals na terugkomst van een lange fietsreis vorig jaar. Er is 5 keer na elkaar gemeten met remblokjes. Tussen de metingen heb ik steeds opnieuw krachtig geremd. Daarna heb ik de remblokjes verwijderd uit de remklauw en opnieuw 5 keer gemeten. Uit de curves berekende ik de hoekversnelling bij hoeksnelheid 10 rad/sec. Deze hoeksnelheid correspondeert met ongeveer 12 km/h. Dan is de luchtwrijving nog relatief klein. De hoekversnelling is natuurlijk negatief omdat het wiel steeds langzamer gaat draaien. Hoe minder groot het getal, hoe beter. Gemiddelden van de 5 metingen:
- met remblokjes : -0.274 rad/sec^2 (standaardafwijking : 0.001)
- zonder remblokjes : -0.277 rad/sec^2 (standaardafwijking : 0.003)
Conclusie : geen verschil ; remblokjes lopen niet aan.

Afbeelding

Omdat ik dacht dat een plastic SKF spatbordje, dat je aan de zadelpen vastmaakt en ca. 1 cm boven de band hangt, wel extra luchtwrijving zou veroorzaken, heb ik nog eens 5 keer gemeten met spatbordje.
- zonder remblokjes, met spatbordje : -0.272 rad/sec^2 (standaardafwijking 0.008).
Conclusie : spatbordje maakt ook geen verschil in wrijving.
[img]Conclusie%20:%20geen%20verschil%20;%20remblokjes%20lopen%20niet%20aan.[/img]

Ja, dat zei ik toch al... :lol:

Knap uitgewerkt! Op naar het plaatsen van plaatjes op het forum :wink:
Niet gedacht dat je zoveel over schijfremblokjes kan schrijven. :shock:
math schreef: Conclusie: remblokjes lopen niet aan.
Wow, jij bent goed bezig geweest, geweldig Math! Nu alleen nog even die testkees van de Fietsbond mailen want die brengt mensen met zijn loze bewering op het verkeerde spoor (oftewel hij lult maar wat).

En nog even over het inremmen van de nieuwe remblokjes. De snelheid met spijkerbanden ging beter dan verwacht, maximum was 43.8km (heuveltje af natuurlijk) maar vond het steeds zonde om dan in de remmen te knijpen, zat alleen maar op de GPS te loeren en als een gek te trappen. Dus heb niet echt volgens de regels ingeremd. Tja .. we zullen zien, maar heb er alle vertrouwen in.
Heb trouwens een paar dagen later de zomerbanden erop gezet en dezelfde route gedaan (nu zonder achterdrager/volle fietstassen) en denderde met 48.8km naar beneden. Niet slecht voor een fatbike op gatenkaas-asfalt en dikke plakken grind. 8)

Iedereen nog bedankt!
Mooi werk Math, dank!

Walter