Travelmaster schreef:TS meldt zich even niet omdat zij zich niet zo lekker voelt, weet ik uit betrouwbare bron.
Ik was gevallen, wel zacht
in diepe sneeuw maar m'n hoofd stuiterde tegen iets hards. Voel me nog steeds een demente zombie, of een zombie die teveel zelfgestookte brandewijn heeft gedronken, zou ook zomaar kunnen. Dus als ik rare dingen zeg .. graag een beetje zacht reageren.
PietV schreef:Daarom wil ik geen schijfremmen op mijn fiets. Het spaart de velg, maar is erg duur in onderhoud.
Een nieuw gebit is duurder hoor. Schijfremmen hebben nl een grotere remcapaciteit, remmen altijd
in regen/sneeuw/ijs (is geen vermindering van remkracht zoals bij velgremmen) en de remkracht is ook beter te doseren dus zijn ze veel veiliger. En ik betaal graag 25euro per jaar meer als daarmee de kans op valpartijen kleiner wordt.
Maar tot nu toe verslindt de MTB velgremblokjes alsof het zachte drop is en is de fatbike pas na een jaar toe aan z'n eerste blokwissel. Als ik bv met de MTB
in de regen een modderige afdaling fiets ben ik daarna de helft van de blokken kwijt, met de fatbike kan ik dezelfde helling -tig keren doen. Velgremmen zijn bij mij dus juist veel duurder.
Ik ken zelf die fietsersclub niet, maar zo te lezen begrijpt men daar nog niet zoveel. Men weet bv niet van het bestaan van mechanische schijfremmen of dat velgblokken retesnel kunnen slijten. Ik klikte ook op 'Fietssoorten' maar geen woord over de trekking/vakantiefiets, racefiets, mtb, fatbike .. niet echt een club om serieus te nemen, lijkt mij.
math schreef: De voor de hand liggende verklaring voor snelle slijtage is dat de modder een soort polijstpasta tussen remschijf en rotor vormt. Dat zal zeker ten dele waar zijn, maar er zijn toch aanwijzingen dat het niet het hele verhaal is. Één daarvan is de snelle slijtage in sneeuw ; een andere is dat dikke modder minder slijt dan dunne modder. Ik denk dat water misschien te veel koeling geeft. Veel remschijf-samenstellingen zijn ontwikkeld op een hoge temperatuur aan het grensvlak. Bij lage temperatuur zijn materialen brosser en verspanen makkelijker.
Hee dat zou een goede verklaring kunnen zijn!
En om nog even over het heetstoken terug te komen, heb al verscheidene keren gelezen dat mensen er zeer tevreden over zijn. Je kunt ook alleen maar inremmen
in droge omstandigheden, nogal onhandig
in landen waar maandenlang sneeuw ligt (misschien op een tacx of rollerbank ofzo?) Maar ik lees vnl engelstalige en scandinavische fora, misschien dat nederlanders wat ehm .. terughoudener zijn ofzo?
De nieuwe blokken zijn bij mij nog niet binnen, moet nog ff wachten. Heb wel al het gasbrandertje gevonden en het gasblikje ontdooid.
math schreef:Bovendien is cyclocross een voorloper op schijfremmen voor racefietsen, waar remmen nog veel kritischer zijn. Het moet voor een fabrikant een horrorscenario zijn als een prominente renner bij een afdaling het ravijn induikt omdat de remblokjes versleten blijken te zijn.
Ik heb ook begrepen dat
in de wielersport (profpeloton) remschijven verboden zijn door de UCI? Iets over een eerlijke koers en daar je voor bochten later
in de remmen kunt gaan zou je zo tijd winnen. Lijkt mij juist eerlijker want waarvoor mag je niet winnen met een betere remtechniek? Ook vreest men voor de veiligheid want door de betere remeigenschappen zou er vooral tijdens regen een te groot verschil
in remkracht kunnen ontstaan en dat geeft weer valpartijen. Tja .. remschijven zijn juist veiliger maar mss is dat bij snelle racers met dunne bandjes anders?
Clank schreef:Ik denk trouwens dat het weer ook van invloed is bij de topic starter. Volgens mij ging het namelijk over schijfremmen voor een fatbike die werden gebruikt in de sneeuw?
Yep, sneeuw, ijs en lage temperatuur tot -30°C ofzo (daarna is het voor mij te koud).
Heb wat plaatjes om te verduidelijken en om m'n lange epos wat op te vrolijken:

Schone schijven want ik ben nog niet weg.

Hier ben ik net terug.

Als je de sneeuw wegpoetst komt er soms ijs tevoorschijn.

Maar hoe zwaar de fiets ook door sneeuw wordt, meestal blijven de schijven schoon. Hier zou je ook nooit met velgremmen kunnen komen, uitgesloten.

Kijk hoe ze glimmen!

Voor een meer oversteken heb je geen remmen nodig maar hier zouden velgblokken gelijk de wielen blokkeren en dan kun je zelfs niet meer duwen, waardeloos dus. En ook levensgevaarlijk, niet alleen dat je je nek kan breken maar als het donker wordt omdat je nog een paar uur moet duwen/slepen/tillen moet je hier echt niet ronddwalen.