Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BB7 schijfremblokjes - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

BB7 schijfremblokjes

Ik herken dat verhaal van de Fietsersbond niet. Goed afgestelde schijfremmen op de fiets lopen niet aan. Als de boel aanloopt hoor je dat.
math schreef:Moderne smartphones zijn goede dataloggers. Zou je een magneetje op een spaak zetten en een oude wielsensor provisorisch monteren, dan kun je vrij secuur de omwentelingstijd meten. Uit de verandering in draaisnelheid zijn de onbelaste wrijvingsweerstanden, zoals lagerwrijving, luchtwrijving en eventueel aanlopen van schijfremmen, te kwantificeren. Ik ben er zeker van dat ik hiermee testkees de oren kan wassen.
Ik ben benieuwd naar je resultaten math!
Travelmaster schreef:TS meldt zich even niet omdat zij zich niet zo lekker voelt, weet ik uit betrouwbare bron.
Ik was gevallen, wel zacht in diepe sneeuw maar m'n hoofd stuiterde tegen iets hards. Voel me nog steeds een demente zombie, of een zombie die teveel zelfgestookte brandewijn heeft gedronken, zou ook zomaar kunnen. Dus als ik rare dingen zeg .. graag een beetje zacht reageren. :wink:
PietV schreef:Daarom wil ik geen schijfremmen op mijn fiets. Het spaart de velg, maar is erg duur in onderhoud.
Een nieuw gebit is duurder hoor. Schijfremmen hebben nl een grotere remcapaciteit, remmen altijd in regen/sneeuw/ijs (is geen vermindering van remkracht zoals bij velgremmen) en de remkracht is ook beter te doseren dus zijn ze veel veiliger. En ik betaal graag 25euro per jaar meer als daarmee de kans op valpartijen kleiner wordt.
Maar tot nu toe verslindt de MTB velgremblokjes alsof het zachte drop is en is de fatbike pas na een jaar toe aan z'n eerste blokwissel. Als ik bv met de MTB in de regen een modderige afdaling fiets ben ik daarna de helft van de blokken kwijt, met de fatbike kan ik dezelfde helling -tig keren doen. Velgremmen zijn bij mij dus juist veel duurder.
PietV schreef:Dat bij hydraulisch bediende schijfremmen de remblokken altijd licht aanlopen tegen de remschijf is een vrij algemeen feit.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/tes ... O5UcHWG_CJ
Ik ken zelf die fietsersclub niet, maar zo te lezen begrijpt men daar nog niet zoveel. Men weet bv niet van het bestaan van mechanische schijfremmen of dat velgblokken retesnel kunnen slijten. Ik klikte ook op 'Fietssoorten' maar geen woord over de trekking/vakantiefiets, racefiets, mtb, fatbike .. niet echt een club om serieus te nemen, lijkt mij.
math schreef: De voor de hand liggende verklaring voor snelle slijtage is dat de modder een soort polijstpasta tussen remschijf en rotor vormt. Dat zal zeker ten dele waar zijn, maar er zijn toch aanwijzingen dat het niet het hele verhaal is. Één daarvan is de snelle slijtage in sneeuw ; een andere is dat dikke modder minder slijt dan dunne modder. Ik denk dat water misschien te veel koeling geeft. Veel remschijf-samenstellingen zijn ontwikkeld op een hoge temperatuur aan het grensvlak. Bij lage temperatuur zijn materialen brosser en verspanen makkelijker.
Hee dat zou een goede verklaring kunnen zijn!

En om nog even over het heetstoken terug te komen, heb al verscheidene keren gelezen dat mensen er zeer tevreden over zijn. Je kunt ook alleen maar inremmen in droge omstandigheden, nogal onhandig in landen waar maandenlang sneeuw ligt (misschien op een tacx of rollerbank ofzo?) Maar ik lees vnl engelstalige en scandinavische fora, misschien dat nederlanders wat ehm .. terughoudener zijn ofzo? :wink:
De nieuwe blokken zijn bij mij nog niet binnen, moet nog ff wachten. Heb wel al het gasbrandertje gevonden en het gasblikje ontdooid.
math schreef:Bovendien is cyclocross een voorloper op schijfremmen voor racefietsen, waar remmen nog veel kritischer zijn. Het moet voor een fabrikant een horrorscenario zijn als een prominente renner bij een afdaling het ravijn induikt omdat de remblokjes versleten blijken te zijn.
Ik heb ook begrepen dat in de wielersport (profpeloton) remschijven verboden zijn door de UCI? Iets over een eerlijke koers en daar je voor bochten later in de remmen kunt gaan zou je zo tijd winnen. Lijkt mij juist eerlijker want waarvoor mag je niet winnen met een betere remtechniek? Ook vreest men voor de veiligheid want door de betere remeigenschappen zou er vooral tijdens regen een te groot verschil in remkracht kunnen ontstaan en dat geeft weer valpartijen. Tja .. remschijven zijn juist veiliger maar mss is dat bij snelle racers met dunne bandjes anders?
Clank schreef:Ik denk trouwens dat het weer ook van invloed is bij de topic starter. Volgens mij ging het namelijk over schijfremmen voor een fatbike die werden gebruikt in de sneeuw?
Yep, sneeuw, ijs en lage temperatuur tot -30°C ofzo (daarna is het voor mij te koud).
Heb wat plaatjes om te verduidelijken en om m'n lange epos wat op te vrolijken:

Afbeelding
Schone schijven want ik ben nog niet weg.

Afbeelding
Hier ben ik net terug.

Afbeelding
Als je de sneeuw wegpoetst komt er soms ijs tevoorschijn.

Afbeelding
Maar hoe zwaar de fiets ook door sneeuw wordt, meestal blijven de schijven schoon. Hier zou je ook nooit met velgremmen kunnen komen, uitgesloten.

Afbeelding
Kijk hoe ze glimmen! :)

Afbeelding
Voor een meer oversteken heb je geen remmen nodig maar hier zouden velgblokken gelijk de wielen blokkeren en dan kun je zelfs niet meer duwen, waardeloos dus. En ook levensgevaarlijk, niet alleen dat je je nek kan breken maar als het donker wordt omdat je nog een paar uur moet duwen/slepen/tillen moet je hier echt niet ronddwalen.
Yopie,

Ik weet dat onder bepaalde omstandigheden schijfremmen op de fiets beter voldoen dan velgremmen. De huidige wereldkampioen veldrijden, Mathieu van der Poel, rijdt als een van de weinigen met schijfremmen. Mogelijk wordt hij gesponsord en gaan er elke race nieuwe remblokken in. De techniek staat niet stil.

Maar ik rij nu zelden onder omstandigheden waarbij schijfremmen voordeel bieden. Dat je remschijven vaak schoon zijn komt waarschijnlijk door de licht slepende remblokken bij een hydraulisch bediende schijfremmen. Bij mechanisch bediende schijfremmen kun je dat technisch beter oplossen, maar heb je in arctische omstandigheden weer andere problemen.

Ook ik ben benieuwd naar de testen over de lichte weerstand tussen blokken en remschijf bij een hydraulisch bediend remsysteem. En misschien is het "slepend" probleem inmiddels technisch opgelost.

Beterschap en succes in het ruime en schone Zweden.

Piet.
Yopie schreef: Ik heb ook begrepen dat in de wielersport (profpeloton) remschijven verboden zijn door de UCI? Iets over een eerlijke koers en daar je voor bochten later in de remmen kunt gaan zou je zo tijd winnen. Lijkt mij juist eerlijker want waarvoor mag je niet winnen met een betere remtechniek? Ook vreest men voor de veiligheid want door de betere remeigenschappen zou er vooral tijdens regen een te groot verschil in remkracht kunnen ontstaan en dat geeft weer valpartijen. Tja .. remschijven zijn juist veiliger maar mss is dat bij snelle racers met dunne bandjes anders?
Met schijfremmen gaat een wielrenner niet harder door de bocht. Een goede bocht rijden heeft te maken met de goede lijn rijden en de snelheid hoog houden. Dat is een combinatie van ervaring en vloeiend rijden. Dat merk ik op de atb ook. Bij later remmen ga je juist vierkanter door de bocht en kom je langzamer de bocht uit. In de cross en op de atb is de extra remkracht van schijven natuurlijk wel handig, in afdalingen e.d., maar ook op de atb merk ik dat ik rapper de bocht door ga door op tijd te remmen en agressief in te sturen, ipv zo laat mogelijk te remmen. Mijn stelregel is in het bos: als ik niet af en toe de fiets voel schuiven, kan ik op hogere snelheid insturen. Op de racefiets is natuurlijk het probleem dat als je schuift, je vaak ook onderuit schuift.
Yopie schreef:Ook vreest men voor de veiligheid want door de betere remeigenschappen zou er vooral tijdens regen een te groot verschil in remkracht kunnen ontstaan en dat geeft weer valpartijen.
Daar heb ik ervaring mee toen ik eens met mijn oude single pivot remmen in een pelotonnetje meereed, en zij ineens een noodstop maakten (iemand dacht verkeerd te zijn gereden) met hun dual pivot remmen: met maximaal remmen bleef ik inlopen en alleen met een stuuractie was een ongeluk nog te voorkomen.
Yopie schreef:Voor een meer oversteken heb je geen remmen nodig maar hier zouden velgblokken gelijk de wielen blokkeren en dan kun je zelfs niet meer duwen, waardeloos dus. En ook levensgevaarlijk, niet alleen dat je je nek kan breken maar als het donker wordt omdat je nog een paar uur moet duwen/slepen/tillen moet je hier echt niet ronddwalen.
Op fietsreis heb ik ook eens meegemaakt dat met plakkende klei beide wielen blokkeerden: er bleven kilo's klei achter de HS33's hangen. De enige oplossing was de fiets dan maar te gaan dragen, een hele klus met al die bagage eraan. Toen heb ik mij ook wel bedacht dat schijfremmen daar een oplossing voor zouden kunnen zijn, maar dan zouden de blokjes wel lang even lang mee moeten gaan als op de HS33's.
Was het niet toevallig zo dat die HS33's makkelijk los geklikt konden worden uit de nokjes? Volgens mij had ik daar laatst een mountainbike mee.

Ik denk inderdaad dat harder remmen op een racefiets niet wenselijk is. Ik rij zelf op relatief brede banden (32 mm) en op nat weer voel ik soms dat de bandjes er even geen zin meer in hebben en gaan glijden. En dan heb ik nog profiel. Moet je bedenken dat je zonder profiel op van die dunne 23 mm banden rijdt... En dan met schijfremmen? nee dank je.
PietV schreef:Beterschap en succes in het ruime en schone Zweden.
Dankjewel Piet, heb m'n praatjes alweer terug dus 't gaat zeker de goede kant op. :)
PietV schreef:Ik weet dat onder bepaalde omstandigheden schijfremmen op de fiets beter voldoen dan velgremmen.
Schijfremmen doen het bij alle weersomstandigheden, afdalingen en door welke shitblubber dan ook altijd beter dan velgremmen, das pas een feit Piet. :P :wink: Daarbij slijten de velgen niet, het hele remsysteem wordt minder vuil, oververhitting komt bijna niet voor, dus ook geen klapband terwijl je net naar beneden suist en de remblokjes zijn piepkleine dingetjes die gemakkelijk te verwisselen zijn. Tis ook niets voor niets dat juist mtb's, fatbikes, ligfietsen, trikes, tandems etc schijfremmen hebben, zij kunnen gewoon niet zonder goede remmen.

Dat je in sommige gebieden minder goed of helemaal niet aan remblokjes/onderdelen kunt komen geldt ook voor de hier zo alom geprezen hydraulische Magura. Was vorige maand nog samen met iemand in Andalusië aan het fietsen die pech kreeg met z'n hydraulische velgremmen. Pech die niet ff zelf gemaakt kon worden dus dat werd voorzichtig naar de dichtsbijzijnde stad terugfietsen om daar het hele remsysteem voor goedkope v-blokjes om te ruilen. Jammer, maar zo is het nu eenmaal.
PietV schreef:Dat je remschijven vaak schoon zijn komt waarschijnlijk door de licht slepende remblokken bij een hydraulisch bediende schijfremmen.
Piet, ik snap niet zo goed waarom je dit denkt, toch niet alleen maar door die ene zin van de Fietsbond? Heb je mss nog meer links? kan er zelf nl niets over vinden.
Ik heb zelf mechanische remmen die echt niet aanlopen of slepen, je kunt gewoon tussen schijf en blokken inkijken. Het ene blokje duwt de schijf naar 't andere blokje en valt daarna gewoon weer op zijn plaats terug. Als dit niet gebeurd is er, zoals Travelmaster al zei, iets mis.
Hier een duidelijke uitleg van de werking van hydr. schijfremmen: http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... akes-work/

Afbeelding

Afbeelding
PietV schreef:Bij mechanisch bediende schijfremmen kun je dat technisch beter oplossen, maar heb je in arctische omstandigheden weer andere problemen.
Juist in extreme kou kun je beter mechanische schijfremmen hebben, anders zit je nl met olie die kan bevriezen en dikke stroop wordt, vooral minerale olie kan vervelend zijn. Dan krijg je een rem die heel traag werkt en soms niet dicht te knijpen is, heb daar met de Magura's al flink last van gehad. Soms kan er ook water in de olie zitten en dan ben je helemaal de klos want een ijsklontje blokkeert gelijk de hele boel.
Ook kunnen de rubbertjes in de zuigers bevriezen, maar zeker weten doe ik niet want bij -20°C hou je graag je handschoenen aan en kan je niet de remmen uit elkaar halen.
Er is ook iets met het inkrimpen van de olie door de kou waardoor er een luchtbel ontstaat, helemaal begrijpen doe ik het niet. Het is net als bij een kompas die niet geschikt is voor extreme kou/hoogte: de vloeistof krimpt, dus komt er meer ruimte vrij en daardoor ontstaat er een luchtbel die de naald blokkeert zodat het kompas onbruikbaar wordt. Maar hoe kan er nu lucht in een afgesloten ruimte komen?
Maar iig heb ik daarom niet voor hydraulische gekozen, mij teveel ellende.
Clank schreef:Ik denk inderdaad dat harder remmen op een racefiets niet wenselijk is.
Toch zijn er al veel racefietsen met schijfremmen en komen er steeds meer bij. Even googlen en je vindt er genoeg info over, las net bv: http://www.bulls.de/nl/technology/ontwi ... our-story/

Schijfremmen op de racefiets nog effectiever:
Praktijktests hebben getoond dat de schijfrem op de racefiets in vergelijking met de mountainbike zijn voordelen zelfs nog beter uitspeelt. Zo is de vertraging die met de racefiets, ondanks een duidelijk grotere schijfremdiameter van de MTB-rem te bereiken valt, duidelijk hoger. Reden daarvoor is vooral het zwaartepunt, dat de fietser door zijn positie inneemt. Omdat deze duidelijk dieper in de fiets ligt dan de mountainbiker, kan hij de remprestatie in ruimere mate benutten dan de mountainbiker, die risico loopt, over het stuur te gaan.
Yopie schreef: Schijfremmen op de racefiets nog effectiever:
Praktijktests hebben getoond dat de schijfrem op de racefiets in vergelijking met de mountainbike zijn voordelen zelfs nog beter uitspeelt. Zo is de vertraging die met de racefiets, ondanks een duidelijk grotere schijfremdiameter van de MTB-rem te bereiken valt, duidelijk hoger. Reden daarvoor is vooral het zwaartepunt, dat de fietser door zijn positie inneemt. Omdat deze duidelijk dieper in de fiets ligt dan de mountainbiker, kan hij de remprestatie in ruimere mate benutten dan de mountainbiker, die risico loopt, over het stuur te gaan.
Dan moeten de banden het wel kunnen bijhouden. Ik heb geen probleem om met mijn traditionele raceremmen het achterwiel te blokkeren. In pelotonwedstrijden ruik ik regelmatig de geur van verbrand rubber na bijna-valpartijen.
Op de racefiets moet je je ook schrap zetten om bij hevig remmen niet over het stuur te gaan, net als op de atb.
Alleen in de regen zie ik voordelen voor schijven. Op carbonvelgen moet je bijvoorbeeld vaak eerst een laagje water wegremmen voordat je daadwerkelijk gaat vertragen.
Pedalero schreef:Op de racefiets moet je je ook schrap zetten om bij hevig remmen niet over het stuur te gaan, net als op de atb.
Alleen in de regen zie ik voordelen voor schijven. Op carbonvelgen moet je bijvoorbeeld vaak eerst een laagje water wegremmen voordat je daadwerkelijk gaat vertragen.
En bij lange afdalingen dan, vooral als je wat zwaar bent? En het slijten van de (vaak) dure velgen?

Als ik frame/voorvork van m'n racefiets vergelijk met mn andere fietsen ligt daar het voorwiel veel dichter bij het frame. Lijkt mij dan ook dat je bij hard remmen juist eerder over de kop gaat, of zie ik dat verkeerd?

Maar heb zelf al verscheidene keren gehad dat ik betere remmen op de racer wenste. Ben bv al paar keer akelig dicht bij botsingen met overspringende herten geweest, die schieten uit het niks zo voor je fiets. Denk dat ik toch liever onderuitglij dan tegen een hert aanknal.

Waar ik ook altijd bang voor ben is het steengruis/grind wat hier in de lente vooral in bochten op de weg blijft liggen. Dikke pakken waar je met dunne racebandjes niet in moet komen. 'Dödsgrus' wordt het hier ook heel toepasselijk genoemd en elk jaar zorgt dat voor de meeste fietsongelukken.
Maar ik weet nog steeds niet wat dan de beste remtechniek is: bij een lange afdaling knijp ik niet constant in de remmen, maar pas vlak voor een bocht en in de bocht laat ik hem weer los maar daar ligt juist dat verradelijke grind. Doe ik hier iets fout? en zou het hier ook niet veiliger zijn met de betere schijfremkracht?
Sowieso is het remmen vóór de bocht beter, je houdt dan meer kans op grip in de bocht, zonder dat je door je redactie plots blokkeert. Maar wat pedalero ook aangeeft: als je je achterwiel kunt blokkeren heb je zat remkracht. Het fijne van hydraulische schijfremmen zit hem m.i. vooral in het gemak van doseren en de weinige kracht die je zelf op de hendel hoeft uit te oefenen. Dat scheelt gewoon een slok, én je handen verkrampen minder snel, dus ook weer meer kans op controle.

We dwalen van hot naar her, maar hoe breed zijn jouw racebandjes Yopie? Daar valt misschien ook nog wat te winnen?
Yopie schreef:Maar ik weet nog steeds niet wat dan de beste remtechniek is: bij een lange afdaling knijp ik niet constant in de remmen, maar pas vlak voor een bocht en in de bocht laat ik hem weer los maar daar ligt juist dat verradelijke grind. Doe ik hier iets fout? en zou het hier ook niet veiliger zijn met de betere schijfremkracht?
Hoi Yopie,
De beste remtechniek is oefenen! Als je goed oefent kun je op een gravelweg fors remmen terwijl je met beide remmen "manueel abs't".
Zo te lezen oefen je al behoorlijk veel :D
Dat gruis in de bocht blijft desondanks oppassen, ze hebben het in veel landen.
Zelf heb ik eens een regel bedacht voor lange afdalingen en dat is de stelling dat wanneer je zo hard gaat dat je niet meer fors durft te remmen je te hard gaat.
Leon
Travelmaster schreef: We dwalen van hot naar her, maar hoe breed zijn jouw racebandjes Yopie? Daar valt misschien ook nog wat te winnen?
Ik heb twee setjes wielen: lichte wielen met gladde 25mm bandjes voor dagtochten in de lente/zomer en de stevige Zonda's met 28mm GrandPrix 4season bandjes voor het dödsgrusseizoen en de herfst maar vooral voor lange tochten met bagage.
Het profiel van de banden lijkt mij voor die ene seconde dat je in een berg grind rijdt eigenlijk niet van belang en weet ook niet of die 3mm dikteverschil veel verschil maakt (het klnikt zo weinig) maar het rijdt iig stukken beter op hobbelig asfalt.

Maar het kan ook goed zijn dat als je eenmaal schijfremmen hebt geproefd/gewend bent dat je niet meer zonder denkt te kunnen.
Ik heb bv de fatbike beter onder controle, kan later remmen omdat ze feller in het wiel bijten en de fiets gelijk doet stoppen, heel fijn als je over een onmogelijk rotspad naar beneden dendert. Maar dat is natuurlijk met een racer een heel ander verhaal en ben zowiezo geen peletonrijder, meer een flierefluiterrijder. :D
Ave Gone schreef: De beste remtechniek is oefenen! Als je goed oefent kun je op een gravelweg fors remmen terwijl je met beide remmen "manueel abs't".
Maar dat oefenen kan wel pijnlijk zijn Leon, vooral op een licht racertje. Brr, ik hou niet meer van vallen. :D
Ave Gone schreef: Zelf heb ik eens een regel bedacht voor lange afdalingen en dat is de stelling dat wanneer je zo hard gaat dat je niet meer fors durft te remmen je te hard gaat.
Hmm, maar het is juist zo lekker om hard naar beneden te suizen. :wink:
Yopie schreef:Maar dat oefenen kan wel pijnlijk zijn Leon, vooral op een licht racertje. Brr, ik hou niet meer van vallen. :D
Ik hou ook niet meer van vallen, dat heb ik ook vaak genoeg gedaan. Oefenen kun je ook op je fatbike. Neem onverharde helling omlaag en oefen eerst bij 15 km/u of zo. Eerst met één rem, daarna met twee.
Ik neem aan dat je op al je fietsen dezelfde rem met dezelfde hand bediend? (Meestal wordt de voorrem met de linkerhand bediend maar voor motorrijders is andersom logischer)
Ave Gone schreef: Oefenen kun je ook op je fatbike. Neem onverharde helling omlaag en oefen eerst bij 15 km/u of zo. Eerst met één rem, daarna met twee.
Ik neem aan dat je op al je fietsen dezelfde rem met dezelfde hand bediend? (Meestal wordt de voorrem met de linkerhand bediend maar voor motorrijders is andersom logischer)
Het remmen met de fatbike gaat okee, dat is ook een totaal andere fiets, die knalt meestal gewoon over alles heen. Hij trekt zich ook weinig van grind aan, daar lacht ie om. Tis alleen uitkijken op glad ijs, dat blijft vooral in bochten spannend (ook met spikes) en het is soms oppassen met dikke plakken mos op rotsen, dat wil nog weleens door de vette banden wegglijden en dan moet je ook geen hoge snelheid hebben.
Maar als de racer plots in een dikke laag grind komt sta je vaak gelijk stil en val je om. Of als je pech hebt word je naar voren gelanceerd, vooral als je (zoals ik) geen zwaargewicht bent.

Maar je hebt misschien wel gelijk, ik ben nooit zo met remtechniek bezig en moet eens wat meer gaan testen. Durf alleen niet zo goed met de racefiets, die is zo kwetsbaar.

En m'n fietsen remmen gelukkig allemaal hetzelfde, links is idd voor. Is dat niet bij alle fietsen zo?
Yopie schreef: Als ik frame/voorvork van m'n racefiets vergelijk met mn andere fietsen ligt daar het voorwiel veel dichter bij het frame. Lijkt mij dan ook dat je bij hard remmen juist eerder over de kop gaat, of zie ik dat verkeerd?
De schuine onderbuis van een atb eindigt relatief hoog, tegen de balhoofdbuis. Zo ontstaat er ruimte voor een verende voorvork om in te veren. Anders zou de voorband tegen de schuine onderbuis komen bij het inveren en dat is natuurlijk niet wenselijk. Bij bijvoorbeeld tijdritfietsen wordt juist gepoogd om het voorwiel zo dicht mogelijk op de schuine onderbuis te zetten uit aerodynamische overwegingen.
...en ik maar denken dat dit topic over remschijfblokjes gaat. Vervolgens ging het over de beste remsystemen, daarna over remtechniek en nu weer over fietsgeometrie. Ben benieuwd welk aspect binnen het brede spectrum van remmen volgt 8)

(ik wil niet op de rem trappen hoor maar het lijkt hier wel een techniekforum)
Yopie schreef:Maar als de racer plots in een dikke laag grind komt sta je vaak gelijk stil
Haha, daar doe je inderdaad niks aan :D
Yopie schreef:Maar je hebt misschien wel gelijk, ik ben nooit zo met remtechniek bezig en moet eens wat meer gaan testen. Durf alleen niet zo goed met de racefiets, die is zo kwetsbaar.
Ik ga ook liever hard met mijn 29-er dan met een smal fietsje.
Yopie schreef:En m'n fietsen remmen gelukkig allemaal hetzelfde, links is idd voor. Is dat niet bij alle fietsen zo?
Ik had lang geleden als een fiets met rechts-voor, maar misschien heb ik ooit de kabels per ongeluk verwisseld. :oops: Dat was nog in de tijd van de rvs-velgen. Sinds ik mijn motorrijbewijs ben gaan halen heb ik mijn fietsen aangepast.
Fietsen met "rechts-voor" kwamen "vroeger" wel vaker voor. Als ik het mij goed herinner waren er ook Gazelle stadsfietsen die dat hadden.