Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 757 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34461 berichten
Bart_fietst schreef:
do 03 dec, 2020 20:55
Frankrijk
Dat zou te zuidelijk zijn. Ik hoefde er maar 1 keer de grens voor over te steken. Om iets preciezer te zijn: vanaf huis (Midden-Brabant) een lange dag in het zadel.
Ja, ja, toe maar, Brabant is nogal breed, van Antwerpen tot Tongeren of zo. Een lange dag in het zadel kan best 225 km zijn. Zelfde afstand legde ik in 1980 op één dag van m'n huis naar Essen (D.).
Nav de opmerking van @Martin over de verschillende steensoorten in het RaadPlaatje heb ik een Google Search gedaan naar vrijstaande kerktorens.
Waaruit mij bleek dat in verschillende streken van NL (Oldambt, Peel) een vrijstaande kerktoren eerder regel is dan uitzondering.
De reden kan ik hier niet samenvatten, omdat cultuurhistorici het niet weten.

Maar een ver doorgevoerde scheiding van kerk en staat is een reden.
De kerktoren is dan in eigendom van de overheid, en het eigenlijke kerkgebouw is dan in eigendom van een kerkgemeenschap.
Het begrip vrijstaand moet overigens ruim worden geinterpreteerd.
Omdat niet zelden de ruimte tussen toren en kerkgebouw is opgevuld met een gebouwtje om de scheiding van kerk en staat weer te verdoezelen.

Het is me niet gelukt om Google te dresseren en mij een vergelijkbaar onderzoek naar een vrijstaand convent voor de provincie Brabant Walon te presenteren.
Het convent van Waver (bij Walibi) is een mij bekende variant van het onderhavige RaadPlaatje

http://www.saspeelland.nl/cultuurhistor ... gedund.pdf
https://oldambt.groningen.nl/zien-doen- ... -en-torens
Het convent van Waver (bij Walibi) is een mij bekende variant van het onderhavige RaadPlaatje
Dit dappere speurwerk kan ik wel belonen met een extra hint... Ik hoefde er de taalgrens er niet voor over.
spoorzoeker schreef:
vr 04 dec, 2020 08:17
....heb ik een Google Search gedaan naar vrijstaande kerktorens.
Waaruit mij bleek dat in verschillende streken van NL (Oldambt, Peel) een vrijstaande kerktoren eerder regel is dan uitzondering.
Ja, de kerk waar wij zijn getrouwd heeft een vrijstaande toren en die staat in Baflo. Zeerijp is ook een prachtig voorbeeld. En nog zoveel anderen in Groningen. Meestal waar eerder een klokkenstoel heeft gestaan.
Maar wie zegt dat de kerk op de mistige raadselfoto een vrijstaande toren heeft? Die is in de kerk zelf ingebouwd en iets teruggetrokken van de dakrand van de voorgevel. Daaronder is een deur.
Maar wie zegt dat de kerk op de mistige raadselfoto een vrijstaande toren heeft?
Helaas was het in de ochtenduren vrij mistig. Het betreft inderdaad geen vrijstaande toren. En om het zoeken nog wat mogelijker te maken: de afstand RaadPlaatje - Brussel is groter dan de afstand Brussel - Waver, maar ook weer niet heel veel groter.
Omdat het Sinterklaasavond is...

Heb ik me in de moeilijkheidsgraad van dit RaadPlaatje vergist?
Is het toch wat lastig zoeken naar een kerktoren in de mist?
Om er niet in lengte van dagen mee te blijven zitten
heb ik nog wat in mijn geheugen zitten spitten…

Ik werd zeer gastvrijheid onthaald in de Vlaamse Ardennen,
iedereen in huize “Welcome to my Garden” wilde me verwennen.
Na een zonnige dag was de nacht al koud en guur,
dus ik mocht mijn tent inwisselen voor een opgemaakt bed in de schuur.

De gastvrijheid maakte me zeer blij,
de jongste beloofde me de andere ochtend zelfs een vers gebakken ei.
Helaas werd de telg wat te laat wakker,
moeder compenseerde dat met verse broodjes van de bakker.

En dat allemaal gratis, dus helemaal niet duur.
En de Raadselfoto? Die schoot ik op exact 7,5 km van de Muur.
Bart_fietst schreef:
za 05 dec, 2020 19:17
En de Raadselfoto? Die schoot ik op exact 7,5 km van de Muur.
De Muur van Geraardsbergen of de Muur van Hoei?
Martin E. van Doornik schreef:
za 05 dec, 2020 19:31
De Muur van Geraardsbergen of de Muur van Hoei?
Huy voldoet niet aan de taalgrenstip.

Steenhuize dus?
https://earth.app.goo.gl/sJEJp5
Inderdaad, Steenhuize is de gezochte plek. De plaats waar de oma van mijn vrouw bijna 100 jaar geleden is geboren. Als ze eind deze maand 100 jaar wordt, kan ik tegen haar zeggen dat ze is gedoopt in een nog best lastig te vinden kerk. De beurt gaat naar Leon.
Die 7,5 km deed het hem. Na driekwart rond zag ik het meteen.
De letters en cijfers van de volgende foto zijn wat vernaggeld Het was bijvoorbeeld geen 3333 meter hoog.
Afbeelding
Nog even over de Sint-Martinuskerk in Steenhuize
Ik had vanmorgen gegoogled op kerk near Geraardsbergen, en op kerk near Zottegem.
Dan valt Steenhuize voor Google net precies buiten het zoekgebied van beide zoekopdrachten.
Terwijl Zottegem en Geraardsbergen 15 km van elkaar liggen.
ergens op Corsica?

Hans
In het noorden van Griekenland?
Aan de bordjes te zien een Puerto in Noord Spanje. In de buurt van Burgos?
Aan de palen langs de weg te zien zou ik dan eerder aan een in de winter sneeuwrijk gebied denken, zoals de zuidelijke Pyreneeën. Maar ik zou niet weten waar. (Ik
vind het een dertien-in-een-dozijnuitzicht.)
Eentje met een hele lange naam natuurlijk!
De Puerto de Piedrasluengas in de Picos de Europa:
https://maps.app.goo.gl/BEebV5wuyKpKuvsJA
Afbeelding
Dat jullie heel snel met Noord Spanje zouden aankomen wist ik wel. Dat er een verborgen tip zat in de lengte van het bord had ik ook gezien en had ik desnoods als tip kunnen geven, maar dat blijkt niet nodig. Geniaal tovenaar! Jij bent.

Het was een bijzondere fietsdag. Ik fietste op de eerste fietsdag van de Camping in Valle (Cabuérniga) naar Potes. Na 60 km en 1450 hm kwam ik bij de afslag naar Potes en was best moe, maar het uitzicht viel me tegen. Ik besloot daarom nog even het stukje naar de pas door te fietsen met 100 hm. Daarna hoefde ik alleen nog maar 30 km omlaag te fietsen en 1050 meter te dalen. Een feestje!
Helaas bleek er, in tegenstelling tot de rest van de dag, een flinke wind uit het westen te staan en werd het in plaats van een genot een kwestie van anderhalf uur stoempen. Op sommige plekken haalde in nauwelijks 15 km/u in de afdaling. Dat viel wel even tegen. De rest van de vakantie heb ik geen last meer van wind gehad en veel grandioze lange afdalingen.
Volgende
foto.jpg
De tovenaar schreef:
zo 06 dec, 2020 10:32
Volgende
foto.jpg
Gezocht op Google "standbeeld schaatsers" https://www.google.nl/search?q=standbee ... 1&biw=1067
Maar die staat er niet bij. Misschien zo nieuw, dat het beeld nog niet te googlen valt.