Fedor schreef: ↑vr 21 okt, 2022 22:13
....
Zelf wilde ik eigenlijk een 11-40 monteren (is mogelijk, zie ook
https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/) maar dan kan je niet groot-groot schakelen (dat werd dan weer niet verteld op bikepacking.com

) en een niet 100% werkende fiets (risico van aflopen ketting) wilde de dealer (en de monteur) niet uitleveren.
@Fedor
Elke type derailleur met zijn specifieke kooilengte heeft een capaciteit.
als je dat respecteert is het kwestie van de "juiste" ketting lengte om groot-groot (en klein-klein) te kunnen zonder problemen.
Maar elke derailleur heeft ook een maximum voor het grootste tandwiel
Even opgezocht voor de rx-810
"
2x gearing: Quick rear derailleur basics, every derailleur has a maximum cog size it can handle AND a capacity. The capacity is the total numbers of teeth (really of chain links) it can “store” in its zig-zag shape. And for 2x, it needs be able to store both the tooth-delta of the cassette AND the delta between the front rings.
Bottomline, for 2x you need the RX-810 derailleur (RX-815 for Di2), with a larger 40T capacity (yeah!) but a smaller max cog size of 34T (boohoo!)
"
Als je de rx-810 hebt (veronderstel want je hebt twee voorbladen) is 11-40 buiten spec...
De echte reden is dus dat de derailleur niet ver genoeg naar beneden kan en tegen de 40T gaat slepen...
Dus de remedies zoals in het filmpje getoond:.. Wat foefelen met de" B" screw, eventueel een "goat-link"... En daar ga je dan... (en bepaal nu een "beste" kettinglengte") in theorie zit je boven de max capaciteit van je derailleur en dus ofwel gaat klein-klein wat "los" hangen.... Ofwel groot-groot te strak en dan blokkeer je. Ga dus voor een iets te lange ketting.
.