Heel goed Poppink! Pieter de Hoochstraat met rechts de hoek op Teniersstraat. Foto april 2015. M'n Amsterdamse dovenschool was een gebouw, waar zich kleuter-, lager en voortgezet onderwijs onder één dak bevonden. In de loop der jaren werd het gebouw te klein, dus moesten de hoogste klassen verhuizen naar een dependance, wat de Pieter de Hoochstraat nr. 5 werd.
Op het oude adres speelden de kinderen op een ommuurd terrein achter de school. Op straat gaan was toen niet toegestaan, kleine dove kinderen, hè. Alleen met toestemming van de directeur konden de grotere jongens een keer per maand voetballen naast het beeld "De Dokwerker" tegenover de school.
Na de verhuizing (het was januari 1968) braken er voor onze schoolkameraden natuurlijk spannende tijden aan. Iedere middagpauze lekker erop uit trekken in de buurt. Het Rijksmuseum, het Zuiderzwembad, de Amerikaanse en Russische consulaten, het Concertgebouw, het Stedelijk, Van Gogh en de "PC" lagen zowat op korte loopafstand. Naar leuke meiden kijken in het Vondelpark. Het bekende plein is dus het Museumplein, waar in mijn tijd nog een brede weg over liep naar de onderdoorgang van het Rijks.
Zo nu en dan fietste ik vanuit Blaricum naar die school, 65 minuten deed ik er over.
Als je de Streetview van Poppink roteert naar schuin links achter me, stond mijn schoolgebouw op nummer 5. Het is inmiddels afgebroken, nu staat er een soort appartementsgebouw met die twee grote grijze "kuifen" aan de dakrand. Gelukkig heb ik in 1968 wel een foto van gemaakt. Sterke herinneringen!
De volgende is voor jou.