Martin E. van Doornik schreef:
Excuses, was zeker tijdelijk gesloten wegens verbouwing o.i.d. Het stond twee jaar geleden niet eens op de website van
www.djh.de hoewel ik naarstig zocht. Bad Doberan stond ook niet op het overzichtkaartje van de Duitse jeugdherbergen. Ik zal vanavond de dia's van de camping van Zierow, zoals het in 1985 was, scannen en plaatsen.
Hier zijn de foto's van de camping in Zierow, genomen in juli 1985.
www.mijnalbum.nl/Album=I34N6BWC . Herkennen jullie die campinggebouwen nog?
De Vopo's aan de Grenzübergang Selmsdorf gedroegen zich als strenge robots, wij hebben nogal wat beproevingen moeten doorstaan. Bagage doorzoeken, allerlei papierformaliteiten, spiegelscontrole onder de auto, stempels in onze paspoorten, Geldwechsel in DDR-marken. Pas na twee uur konden wij weer verder. Middels vouchers konden wij op Zierow kamperen. Maar: wij mochten onze fietsen, die op de imperiaal lagen, "streng verboten" niet op de Oostduitse grond neerzetten! Op de terugweg wat gegeten in het café Sternkrug. Brotchen mit Bratwurst und cola aus Kuba!
In 1988 hebben wij nog elders in de DDR gekampeerd. Dit resulteerde voor mij in een revanche, toen ik kort na de val van de Muur eindelijk op DDR-grondgebied kon fietsen. Toen de beelden van het slechten van Die Mauer in Berlijn op de TV kwamen, zei ik tegen mijn vrouw: "Ik ga fietsen in Oost-Duitsland!" Wat kon ik uitschreeuwen van blijdschap. De "gevallen" grens overgestoken in Selmsdorf. De gebouwen met de overkapping stonden er nog, maar overal kapotgeslagen en vernield. De volgende dag werd er met de sloop begonnen. Dus mooi op tijd om foto's te maken. Het is toch een mooi land!