Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oerdegelijk achterwiel met dikke spaken en versnellingsnaaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oerdegelijk achterwiel met dikke spaken en versnellingsnaaf

Als je je echt wilt gaan verdiepen in de complexiteit van een fietswiel, is dit hoofdstuk uit Velofilie een heel goede samenvatting.
Een Batavus delivery heeft 26inch wielen, dikke stuiterbanden. En in zijn algemeenheid behoorlijk sterk te noemen. Met minstens vier in de vloot kan ik zeggen dat het stevige karretjes zijn. Onderhoud blijft key natuurlijk. Met zoekwerk echt wel ergens voor weining te vinden. Een Mambo is echt niet geschikt als post fiets. verre van.

Afbeelding

Trouwens oudere Johnny Loco fietsen hebben vaak wielen met gigaveel spaken, in 26inch ook stiekem erge sterke fietsjes.
Mr. Z schreef:
ma 01 sep, 2025 15:28
Klopt, zou zelf een brede velg en band nemen die in het frame passen, maar een Mambo is dat denk ik 40mm voor de band, met een bredere velg zoals de Andra 40 heb je wel meer lucht volume in de band en dus meer demping.

En zou zelf zelfs kiezen voor een Sapim race spaak, naar mijn ervaring kan een dunnere dik/dun/dik spaak meer flex aan kan en breekt minder snel daardoor bij het constant ontlasten en weer belasten tijdens het rollen lijkt het.

Maar kan zelf prima wielen vlechten dus daar zijn voor mij geen kosten in, dat is anders voor dePostbode met een beperkt budget die het graag in 1 keer goed heeft, maar Azor gebrukit idd geen spaak 12 meer maar de Strong spaak in hun sterke wielen.

En idd een goed gebouwd wiel met de goede spanning en de spaken goed ontdaan van stress verschillen maakt een goed wiel.
Waar ik bij het wiel bouwen met een aluminium velg op de spaken ga staan terwijl het te bouwen wiel vlak op de grond ligt om ze te ontstressen durf ik dat niet met carbon velgen waardoor die veel meer na-spannen nodig hebben.
Zou dit iets zijn?

https://www.kurbelix.de/28-zoll-shimano ... -hinterrad
https://www.kurbelix.de/hinterrad-28-zo ... ng-premium

Ik ben denk ik wel gebonden aan Shimano Nexus 8, want de inbouwbreedte is 135 mm, daar kan ik niks aan veranderen. De prijs is zó concurrerend, dat je het er eigenlijk niet voor kan laten, hoewel het nog steeds een hoop geld is, maar het is natuurlijk wel mijn werkmateriaal...

Ik moet er natuurlijk ook wel de onverwoestbare stuiterbanden bij hebben...
fl78 schreef:
di 02 sep, 2025 22:18
Een Batavus delivery heeft 26inch wielen, dikke stuiterbanden. En in zijn algemeenheid behoorlijk sterk te noemen. Met minstens vier in de vloot kan ik zeggen dat het stevige karretjes zijn. Onderhoud blijft key natuurlijk. Met zoekwerk echt wel ergens voor weining te vinden. Een Mambo is echt niet geschikt als post fiets. verre van.

Afbeelding

Trouwens oudere Johnny Loco fietsen hebben vaak wielen met gigaveel spaken, in 26inch ook stiekem erge sterke fietsjes.
Dit is aan de achterkant volkomen identiek aan de Batavus Mambo (althans de uitvoering die ik heb). De constructie naar de voorbuis is iets anders; ik kan me voorstellen dat dat iets minder tordeert (in volle belading), maar het verschil zal denk ik miniem zijn. Maar die banden zullen wel veel verschil uitmaken...
DePostbode schreef:
za 06 sep, 2025 18:59
Ik ben denk ik wel gebonden aan Shimano Nexus 8, want de inbouwbreedte is 135 mm, daar kan ik niks aan veranderen.
Wat bedoel je precies? Elke achternaaf; boost steekassen uitgezonderd, is toch 135mm?
DePostbode schreef:
za 06 sep, 2025 19:05
fl78 schreef:
di 02 sep, 2025 22:18

Afbeelding

Dit is aan de achterkant volkomen identiek aan de Batavus Mambo (althans de uitvoering die ik heb). De constructie naar de voorbuis is iets anders; ik kan me voorstellen dat dat iets minder tordeert (in volle belading), maar het verschil zal denk ik miniem zijn. Maar die banden zullen wel veel verschil uitmaken...
Het verschil zit hem in inderdaad in de wielen deze zijn 26 inch en de velgen zijn flink breed. Dus ook dikkere banden. Er zit echt wel flink verschil tussen de Mambo en de Delivery. Ze zijn vaak ook niet ontzettend prijzig tweedehands onlangs nog een opknapper gekocht voor 25,- verwacht met maximaal 150,- klaar te zijn.

Klein wiel met juiste spaken etc in combinatie met een dikke band, werkt beter. Met de Delivery weet ik dat 175kg gewoon haalbaar is. ze zijn ook wat kleiner van stuk, fijner met afstappen, er past bij de oudere modellen nog een flink rek voorop. Ze worden/werden heel vaak ook als huurfiets/leenfiets ingezet.

De foto is het laatste en nieuwste model. De voorlopers zijn wat lomper in uiterlijk trouwens.
Grandonneur schreef:
za 06 sep, 2025 19:49
DePostbode schreef:
Ik ben denk ik wel gebonden aan Shimano Nexus 8, want de inbouwbreedte is 135 mm, daar kan ik niks aan veranderen.
Wat bedoel je precies? Elke achternaaf; boost steekassen uitgezonderd, is toch 135mm?
Sturmey Archer is toch 120mm, Shimano Nexus 3 ook 120mm, toch? Shimano Nexus 7 130mm? Ik zit alleen maar te Googlen: heb het nog nooit echt bij de hand gehad, maar waar moet ik nou op af gaan?

Overigens, @fl78: is een fiets met 26" velgen niet aan de kleine kant voor mij? Ik ben 1.96 m... Bovendien vind ik zo'n vaste voordrager niet ideaal; ik heb nu een voordrager die op het balhoofd gemonteerd is en waarbij het stuur/voorwiel vrij kan bewegen. Ik vind dat prettiger (hoewel dat per persoon verschilt...)

Edit: Ik heb het toch wel een beetje bij de hand gehad: de Sturmey Archer die op de opknapper zit waar ik nu mee bezig ben is 120mm.
ik reageer op het punt van wielmaat 26 inch en een erg lang lijf: veel fietsen/modellen met wielmaat 26 inch zijn er niet in een flinke framemaat.

wielmaat 26 inch en een erg lang lijf gaat bij mij erg goed samen als de fiets (frame en vork) er ook naar is. bijvoorbeeld een Avaghon S26 of een Snel Expedition. erg fijne fietsen het fietst fantastisch met de op het oog kleine wielen. 'lekker dikke band er op en gaan'.
of dit:
25half terrago compleet Marathons 50 559 18aug23.jpg
en dan de zadelpen er niet zo ver uit :roll:
en vooral: hadden ze de zitbuis maar op 72 graden gezet :(
ik denk dat dit met een sterk achterwiel postbode-gebruik goed aan kan
(zo'n fiets kan ik opbouwen, maar dat is nu niet het punt)
https://www.vlechtservice.nl

Goede ervaring mee.
Ben beter in praktijk dan theorie. Een Personal Bike heet het ding. En blijf ze gewoon na jaren nog delivery noemen.

Afbeelding

Typisch werk fietsje, dit is dus een opknapper. Ben zelf ongeveer jou lengte en niet licht van gewicht. Uiteraard zadelpen flink hoog inderdaad. Ben zelf ook dus lang echter in de stad vind ze fijn kleine fietsjes die stevig zijn. Deze heeft nexus 7 naafdynamo rollerbrakes en fijne stevige 26inch wielen. Niet meesturend voordrager want dat is echt niet fijn inderdaad. Totaal niet aantrekkelijk voor de fietsendief want ze hebben allemaal hun eigen unieke framenummer op het frame. Deze begint met een F :wink:
DePostbode schreef:
Zou dit iets zijn?

https://www.kurbelix.de/28-zoll-shimano ... -hinterrad
https://www.kurbelix.de/hinterrad-28-zo ... ng-premium

Ik ben denk ik wel gebonden aan Shimano Nexus 8, want de inbouwbreedte is 135 mm, daar kan ik niks aan veranderen. De prijs is zó concurrerend, dat je het er eigenlijk niet voor kan laten, hoewel het nog steeds een hoop geld is, maar het is natuurlijk wel mijn werkmateriaal...

Ik moet er natuurlijk ook wel de onverwoestbare stuiterbanden bij hebben...
Deze is de beste optie https://www.kurbelix.de/hinterrad-28-zo ... ng-premium en na een week of wat even bij een goede fietsenmaker langs om na te laten spannen.

Als de as van je SA naaf lang genoeg is kan je wel wat ringen tegen de naaf leggen, zeg 5mm per kant binnen het frame, de rest flext het frame wel maar er moet genoeg ruimte overblijven buiten het frame om de as-moeren er haakringen er op te zetten
Ik vraag me af hoe sterk zo'n wiel echt moet zijn.

De postfietsen waar ik op reed bij bpost in belgie waren 26 inch.

Maar ik heb van mijn 15 jaar altijd kranten rondgebracht met mijn oude sparta florida. Ook altijd veel te overbeladen me rondgefietst en nooit problemen gehad met de wielen.

Het is natuurlijk altijd goed om je wiel goed te bouwen. Maar eerlijk gezegt denk ik dat het niet super veel uit maakt.