Bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen, die voor jullie en anderen misschien goed zouden werken, en wellicht ook voor mij.
Voor alle duidelijkheid, ik ben al meer dan 20jaar fietsverslaafd, en fiets zo'n 15000km per jaar en het enige waar ik spijt van heb, is dat ik deze fiets niet eerder heb gekocht. Er gaat niets boven onverharde paden en je één voelen met de omgeving. Het duurde even, maar er heeft zich een nieuwe wereld geopend
.
De idworx off rohler heeft hetzelfde frame als de power rohler. Er is dus geen wezenlijk verschil, behalve de spatborden, de verlichting en de bagagedragers.
En met het zadel ietsjes naar beneden en de VRO iets omhoog kan ik er tot na mijn vijftigste nog prima mee uit de voeten.
Heb uiteraard ook al met de VRO omhoog gefietst, maar vind mijn huidige setup prettiger, iets sportiever. Dat ik iets last van mijn polsen kreeg was omdat ik die dag 9 uur lang op die voor mij nieuwe fiets had gezeten (onwennigheid en lange duur dus). Op mijn hybride (met ligstuur) had ik daar na zo'n dag fietsen ook last van gehad..... Overigens heb ik op mijn racer (Canyon mt60) na een marmotte, of op mijn tt-fiets (Cervelo mt56!) na een lange tijdrit heb ik ook wel eens pijntjes. En ja daar staat mijn zadel ook zo hoog. Het computerprogramma van Canyon adviseerde zelfs een maat 64, en heb toch voor 60 gekozen.
Maar nogmaals ik denk dat ik met een maat 58 ook prima mee uit de voeten had gekund. Maar ik denk dat mijn huidige mt 55 een goede tussenweg is. Mijn proefrit op een maat 51 power rohler was me net te klein, en dan voornamelijk qua zitbuislengte.
Wellicht dat een maatfiets ook prettig rijd, maar zie niet het echte wezenlijke verschil. Een maatfiets suggereert bijna dat maar één bepaalde houding de juiste is. Mijn ervaring is dat niet altijd opgaat, er zijn gewoon teveel variabelen die een prettige houding bepalen, en zelfs een maatfiets lost dat niet per definitie op.
Bovendien serieproductie en confectie heeft zo zijn voordelen. Dat geldt niet alleen voor fietsen, maar ook voor auto's, huizen, kleding, electronica, banen, vakanties en voedsel. Dat wil niet zeggen dat we robots zijn, maar dat we flexibel genoeg zijn om kleine variabelen op te kunnen vangen. Wat belangrijker is wat je zelf een prettige houding, en dus manier van fietsen vind: snel, langzaam, tourend, haastig, sportief en reactief of juist heel erg genietend en ietwat comfortabel en passief.
Maar veel belangrijker:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=100:
Heeft iemand nog een goede tip in welke tijd van het jaar je het beste de Tioga Pass (3031m) en Death Valley (-85m) binnen een tijdsbestek van 5 dagen in één route al fietsend kunt combineren? Half mei zou het al eens te vroeg voor de Tioga Pass kunnen zijn, maar te heet voor Death Valley.