door
Wim » wo 10 jun, 2009 08:30
Dat die Giant zwabbert onder zoveel gewicht is niet zo gek. Als dit nog de Giant drager is, dan is die inderdaad niet erg stijf Verder lijkt me dit frame wat klein (gezien de plaats van stuur en zadel). Dat is dus een lange verende zadelpen met vast en zeker speling, en een lange en vermoedelijk verstelbare stuurpen. Tel uit je winst. Misschien helpt het de banden harder op te pompen en het stuur wat lager en meer naar voren te zetten. Verder kunje de tassen met riempjes vast zetten aan de dragers. Achter hoeft dit meestal niet als je bovenop ook al bagage hebt, maar voor stabiliseert het soms aardig.
En steviger fiets zoals een FahrradmanufakturT 400 zal je zeker van het gezwabber af kunnen helpen. Toch zou ik heus nog eens opnieuw naar je bagage kijken. Dit is echt veel. Ik wil je niet van je comfort beroven, maar de eerste (10?) kilo's en liters zijn meestal heel makkelijk te winnen zonder comfort verlies, en zonder een fortuin uit te geven. Daarna wordt het natuurlijk steeds een beetje lastiger, want duurder, en/of minder comfortabel. Voor veel uitrustingsonderdelen geldt echter dat er voor de helft van het gewicht vrijwel even functionele alternatieven zijn. Er zijn zaklampen van 250 gram en van 50 gram, er zijn "camping" borden van 200 gram, maar er zijn ook Ikea borden van 50 gram. Het ene shirt weegt 200-300 gram, en het andere 100-150. Een Tyvek ondergrondzeil scheelt al gauw 500 gram, en zal je de kop niet kosten. Ik heb soms ook een stoeltje bij me, maar dat weegt nog geen 300 gram. Andere oplossingen kosten veel meer geld, maar dan heb je ook wat: er zijn heel comfortabele slaapzak plus matjes combinaties van ruim 2 kilo voor 2 personen, en bruikbaar tot rond het vriespunt (heus). Haal er bij elk van jullie 5 kilo af, en je fietst een heel stuk lekkerder. En kijk eens of jij jouw stuurtas thuis kunt laten, of kunt volstaan met heel weinig gewicht erin. Ik weet natuurlijk niet wat voor uitrusting jullie hebben, maar ik zou iedere keer als ik iets verving kijken of er niet een heel veel lichter alternatief is (er is hier op het forum veel expertise - kijk bijvoorbeeld eens op de site van Jim vd Berg). Dan zal vermoedelijk blijken dat je nog best redelijk op pad kunt met die Giant.
Wim