Old man mountain Sherpa?
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Hoi Willem,Willem Jongman schreef:Old man mountain Sherpa?
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
Hoi! FAIV kwetsbaar? Welnee, ik heb er inmiddels 14000km mee geragt (10kg bagage) en hij geeft geen kik. Die Tubus Swing vond ik overigens ook wat minder maar vooral omdat het zwaartepunt van de bagage te hoog hangt. Daarom heb ik ook de FAIV gekocht (2e hands, lucky me ) en die doe ik nooooit meer wegWillem Jongman schreef:OMM Sherpa is nu juist bedoeld voor vering. Je hebt drie goede mogelijkheden: de Faiv (wat kwetsbaar), de Tubus Swing (wat instabiel), en de OMM dragers (niet afgeveerd maar wel stevig).
Wim
Bedankt Willem,Willem Jongman schreef:OMM Sherpa is nu juist bedoeld voor vering. Je hebt drie goede mogelijkheden: de Faiv (wat kwetsbaar), de Tubus Swing (wat instabiel), en de OMM dragers (niet afgeveerd maar wel stevig).
Wim
Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.rtk schreef:Bij hoge (eenmalige) uitzondering met (geleende)voortassen. Volgende keer weer zonder. Ik blijf dat k...e fietsen vinden!
Rolf
Bedankt voor de tip! Ik ben er steeds vanuit gegaan dat Tubus het enige alternatief was. FAIV is dus evt. een alternatief. Ik had jou draadjes toch nog beter moeten lezen.Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.
Fiets de wereld (met FAIV)
Whisky
Ga maar eens een keer een steil hellingkje op met volle zware achtertassen en voor niks, en kijk of je het voorwiel op de grond kan houden.rtk schreef:Bedankt voor de tip! Ik ben er steeds vanuit gegaan dat Tubus het enige alternatief was. FAIV is dus evt. een alternatief. Ik had jou draadjes toch nog beter moeten lezen.Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.
Fiets de wereld (met FAIV)
Whisky
Later die vakantie de voortassen overigens in de achtertassen gepropt en een deel van de inhoud in de kanotas. Fietste gelijk weer zoals ik het gewend ben. Voor het volume heb ik het niet nodig. Hoe belangrijk is dan nog de verdeling van gewicht tussen voor en achter? Ik merkte daar eigenlijk geen verschil in gedrag van de fiets. Bij mijn vorige fiets(en) had ik overigens ook altijd al ruzie met voortassen. Maar ik wou het met deze fiets toch weer eens proberen. Geen succes dus. Maar ik ga nu wel erg off topic.
Daar heb ik op mijn vorige fiets (een te kleine KOGA WT) wel een keer last van gehad op een 17% helling in Umbria. Met name vlak na het opstappen en met het kleinste verzet proberen genoeg gang te krijgen om niet om te vallen. Vorig jaar in Andalucia, onverhard en minstens zo stijl had ik daar, met deze fiets (Snel Expedition) totaal geen last van. I er nog meer waar ik op kan letten. Het liefst laat ik die voortassen en tubus swing thuis.Haike schreef:Ga maar eens een keer een steil hellingkje op met volle zware achtertassen en voor niks, en kijk of je het voorwiel op de grond kan houden.rtk schreef:Bedankt voor de tip! Ik ben er steeds vanuit gegaan dat Tubus het enige alternatief was. FAIV is dus evt. een alternatief. Ik had jou draadjes toch nog beter moeten lezen.Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.
Fiets de wereld (met FAIV)
Whisky
Later die vakantie de voortassen overigens in de achtertassen gepropt en een deel van de inhoud in de kanotas. Fietste gelijk weer zoals ik het gewend ben. Voor het volume heb ik het niet nodig. Hoe belangrijk is dan nog de verdeling van gewicht tussen voor en achter? Ik merkte daar eigenlijk geen verschil in gedrag van de fiets. Bij mijn vorige fiets(en) had ik overigens ook altijd al ruzie met voortassen. Maar ik wou het met deze fiets toch weer eens proberen. Geen succes dus. Maar ik ga nu wel erg off topic.
MI is bij de Swing een belangrijke bijkomende factor dat de lading vooral ver naar voren uitsteekt.whisky schreef:Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.rtk schreef:Bij hoge (eenmalige) uitzondering met (geleende)voortassen. Volgende keer weer zonder. Ik blijf dat k...e fietsen vinden!
Rolf
Fiets de wereld (met FAIV)
Whisky
m-gineering schreef:whisky schreef:Misschien de voortassen eens een stukkie lager hangen?? Die Tubus swing (zoals op de foto) vond ik een onding, het zwaartepunt van de tassen lag voor mijn fiets (26") in ieder geval veel te hoog.rtk schreef:Bij hoge (eenmalige) uitzondering met (geleende)voortassen. Volgende keer weer zonder. Ik blijf dat k...e fietsen vinden!
Rolf
Fiets de wereld (met FAIV)
WhiskyMI is bij de Swing een belangrijke bijkomende factor dat de lading vooral ver naar voren uitsteekt.
Bij deze voorloper had je daar aanmerkelijk minder last van, maar bij parkeren kon je het stuur niet zo ver draaien omdat de tassen tegen de fiets aankomen
Wat relevant is, is of jij wel of niet geveerd wilt rijden en lager betekent niet dat je dan niet meer met een geveerde vork kan rijden. Mijn low-rider zit gewoon vast op de ogen van de geveerde vork, en dat geeft geen centje pijn.rtk schreef:
Hoe relevant is het dat de bgagage an-sich geveerd is? Ik zie bij de OMM dat deze niet geveerd is. Hoe is dat bij de FAIV ? Ik kan me voortsellen dat het vwb stabiliteit een voordeel is eea lager op te hangen (en wellicht kan het dan ook iets naar acheteren). Lager betekend ongeveerd. Toch ?
Wat is dan het hele idee van de tubus swing als het niet uitmaakt of bagage al dan niet meeveerd?Haike schreef:Wat relevant is, is of jij wel of niet geveerd wilt rijden en lager betekent niet dat je dan niet meer met een geveerde vork kan rijden. Mijn low-rider zit gewoon vast op de ogen van de geveerde vork, en dat geeft geen centje pijn.rtk schreef:
Hoe relevant is het dat de bgagage an-sich geveerd is? Ik zie bij de OMM dat deze niet geveerd is. Hoe is dat bij de FAIV ? Ik kan me voortsellen dat het vwb stabiliteit een voordeel is eea lager op te hangen (en wellicht kan het dan ook iets naar acheteren). Lager betekend ongeveerd. Toch ?