Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 167 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3750 berichten
Dank! Dat is een vraag die uiteraard wel vaker wordt gesteld. Ik heb deze fiets uiteraard niet aangeschaft met de veronderstelling dat een dergelijke fiets (als in prijs) noodzakelijk is om bepaalde doelen (als in tochten) mee te kunnen realiseren. Dat is voor mij evident en behoeft eigenlijk geen discussie. Ik heb deze fiets wel heel bewust uitgekozen en samengesteld op basis van wat ik belangrijk en prettig vind (functioneel), maar ook op basis van waar ik simpelweg blij van wordt. Als ik mijn credo voor deze fiets mag samenvatten is dat 'fit and forget'; een fiets om alleen maar mee te fietsen.
Mooi toch dat je jezelf een mooie fiets gunt?
Genieten is niet alleen het fietsen, maar ook het bewonderen, poetsen, tevreden zijn met je keuze, plannen maken, noem maar op.

Keerzijde van de medaille zijn de zorgen die bezit met zich mee brengt. :?
Jouw fiets is een begerenswaardig object. :shock:
Daarmee komt de zware last op je schouders te hangen van de angst voor ontvreemding. :twisted:

Ik weet niet zo gauw een (Crijuffiaanse) spreuk die de beide zijden van de medaille weergeeft.
Dat is inderdaad een duidelijk nadeel. Ik ben gewend om mijn fietsen onderweg nooit uit het zicht te zetten en houdt er momenteel rekening mee voordat ik ga plannen (slaapplek waarbij ik binnen kan stallen). Komend jaar zal ik vaker alleen op pad gaan en waarschijnlijk ook met een tent, maar daar vinden we vast wel weer wat op. Ik ben voorzichtig (kan écht niet zomaar een nieuwe kopen :wink: ), maar angst moet ook niet gaan regeren. Thuis heb ik uiteraard extreme veiligheidsmaatregelen getroffen :)
Poppink schreef:
zo 22 aug, 2021 12:08
Keerzijde van de medaille zijn de zorgen die bezit met zich mee brengt. :?
Jouw fiets is een begerenswaardig object. :shock:
Veel investeren in een fiets die weer een kilo lichter is dan de voorganger, en daar dan een slot van 1,5 kilo aan moeten hangen ;)

(of een goede verzekering, dat wil ook wel helpen).

Remedie: Veel fietsen en weinig poetsen "voor het mooie" zodat de fiets steeds minder opvalt :)
Poppink schreef:
zo 22 aug, 2021 12:08

Daarmee komt de zware last op je schouders te hangen van de angst voor ontvreemding. :twisted:
.
Een tweede dure fiets erbij met daarop een teamgenoot voor tijdens het fietsen (-: Kan er eentje bij de fietsen blijven tijdens de boodschappen en blijft alleen de nacht nog over ;)
Fedor schreef:
zo 22 aug, 2021 12:24
Veel investeren in een fiets die weer een kilo lichter is dan de voorganger, en daar dan een slot van 1,5 kilo aan moeten hangen (of een goede verzekering, dat wil ook wel helpen).
De sloten die echt bescherming bieden (waarvoor een slijptol met de nodige herrie vereist is) zijn inderdaad behoorlijk zwaar en niet zo makkelijk mee te nemen. De wat lichtere (ART**) sloten zijn met een stevige betonschaar vrij eenvoudig door te knippen, best geschikt voor bepaalde situaties en nodig voor een verzekering, maar niet geschikt als je fiets buiten het zicht staat. Dat probeer ik dus maar te vermijden als ik in mijn eentje ben.
Jurr schreef:
zo 22 aug, 2021 12:28
Een tweede dure fiets erbij met daarop een teamgenoot voor tijdens het fietsen (-: Kan er eentje bij de fietsen blijven tijdens de boodschappen en blijft alleen de nacht nog over ;)
Precies, en kun je om beurten het slot in je tas meezeulen :wink:
...en/of de Bob Yak met gemene waakhond ;)
Boodschappen doen in de kleinere dorpjes. Daar lopen niet veel figuren met een betonschaar bewust op dure fietsen te loeren.
En de rustige kampeer terreinen opzoeken kan relatief veilig zijn.
Ik ben vorige week voor het eerst solo op camping tocht geweest en heb nergens echt dubieuze situaties meegemaakt. Maar ja het was ook maar 1 week op de Veluwe. De wereld en de risicos zijn in werkelijkheid groter.
gr Jan
De mooie fietsen van @Christophorus, @daiz en @Zodiac hebben me het laatste zetje gegeven om de ketting van Poppink eens in bad te doen en de fiets te poetsen.
DSC_4680.JPG
Poppink weegt een kleine 18 kilo inclusief slot, verlichting, snelbinders, zweefzadel en een vol bidon.
Komt straks een berijder en een setje Ortliebs (alleen achtertassen en een stuurtas) bij plus de bagage.

Vragen:
- Hoeveel weegt jouw vakantiefiets?
- Hoe strak moet de ketting ontspannen zijn?
Mijn fiets, zonder (volle) bidon, weegt 14,5 kg met nagenoeg dezelfde opbouw als jouw fiets. Ik schat stalen frame en vork + 1.000 gram, zweefzadel + 500 gram, banden + 1.000 gram, volle bidon + 1.000 gram.
Leuke vragen:
Mijn fiets met slot, dikke 50mm banden en leeg bidon plus verlichting maar geen voordrager:
iets meer dan 15 kg.

(Stalen 26 inch fiets dérailleur dus ketting voldoende gespannen 8) , Voor plaatje zoek tout terrain in een veel eerdere post)..
Ik heb mijn fiets niet gewogen maar gok dat deze rond de fabrieksopgave zit zonder slot, tassen en bidons. Deze is 15,6 kg voor de standaard configuratie, daar komt wat bij voor de P.18, de plug, remmen en de pedalen en er gaat weer wat af door de voorbouw, zadel, pen, wielen en tubeless banden. Ik vind hem in ieder geval zwaar genoeg voor mijn 74kg :D

Bij het spannen van de ketting houd ik meestal een vingerdikte speling aan.

Leuke fiets trouwens die je niet zo vaak ziet, ik was ook helemaal niet bekend met het merk (Poppink).
Poppink schreef:
zo 22 aug, 2021 18:20
Vragen:
- Hoeveel weegt jouw vakantiefiets?
- Hoe strak moet de ketting ontspannen zijn?
Ho ho! Alleen als er een foto van je vakantiefiets bij zit hè! Anders moet het in 'Post eens het gewicht van je vakantiefiets'. (Wat is dat trouwens, strak ontspannen?)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 22 aug, 2021 20:01
Ho ho! Alleen als er een foto van je vakantiefiets bij zit hè!
Tenzij de kerstman iets anders brengt is deze T-400 uit 2011, met een gewicht van 17,5 kg, voorlopg mijn vakantiefiets:
Afbeelding
daiz schreef:
zo 22 aug, 2021 19:42
Bij het spannen van de ketting houd ik meestal een vingerdikte speling aan.
Het probleem van het spannen is dat de ketting net te strak staat, waardoor onnodige slijtage optreedt plus misschien meer weerstand en als ik de spanning er af haal hangt de ketting weer door zoals op de foto.
Ik heb dat ook met de stadsfiets met kettingkast met die ouderwetse aandraai dingen.
Zet ik het op de volgens mij ideale spanning, draai de asbouten aan en vervolgens staat de ketting als een strakke snaar gespannen.
Ik krijg er niet echt grip op.

IJs en weder dienende ga ik rond 1 september nog anderhalve week fietsen.
Dan weeg ik het hele spul opnieuw voor vertrek + plus mezelf in wielerkleding.
Zou mooi zijn als het onder de 100 kilo blijft.
Ik vrees dat het rond de 105 wordt.
zolang de ketting er niet afstuitert maakt het toch voor helemaal niets uit dat hij er wat slappig bijhangt? Alleen moet je dan voor de foto even kiezen voor links natuurlijk. Een fraaie poppink niks mis mee, denken we dan. Is ook zo.

Trouwens er zijn vast niet veel poppinks out there. Hoe lang zouden die uiteindelijk daadwerkelijk verkocht zijn, jaartje of 3?
Poppink schreef:
zo 22 aug, 2021 18:20
- Hoeveel weegt jouw vakantiefiets?
Setje 1
- Devos: 11,0 kg
- Austro-Daimler: 12,5 kg

Afbeelding

Setje 2
- Méral: 11,2 kg
- Roy Thame: 11,8 kg

Afbeelding
Grandonneur schreef:
zo 22 aug, 2021 22:56
Trouwens er zijn vast niet veel poppinks out there. Hoe lang zouden die uiteindelijk daadwerkelijk verkocht zijn, jaartje of 3?
Ik denk dat er tussen de 200 en 250 (hand) gemaakt zijn.
Geen idee waarom Elias van Groeningen er mee gestopt is.
Het was een groot plezier een fiets bij hem te kopen.
Hij is stilletjes uit beeld verdwenen.
Ik hoop voor hem dat het hem goed gaat.

@non-fixie; lugs, mooie dunne buizen, alu velgen et cetera, prachtig!
@Poppink,
Mijn fiets woog 19,9kg schoon aan de haak bij de FM.
Vorige week met 24 kg bagage en 1,5 ltr bidons en 81kg mijn rit aangevangen.
Ik heb geen ketting. :D
gr Jan