Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 127 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
Benzo, ja die had ik ook. Een zwarte met terugtraprem (maar ik woonde in de stad en moest alleen van helemaal West naar helemaal Oost). Rond 1966 gekocht in die fabriek van ze in Vlaardingen waar monteurs ze voor je ogen in elkaar stonden te zetten. Dan leer je gelijk dat een doorsnee fiets gewoon een stel ingekochte onderdelen is.
Hier de oude catalogi: https://www.koga.com/nl/service/brochur ... -1976).htm Koga Miyata is niet het zelfde als Miyata. Miyata was een Japanse fabrikant die de frames voor Koga maakte, maar ook onder eigen naam heel groot was in de VS. Ik heb geen idee of de framenummers van Koga Miyata de zelfde systematiek hadden als die van Miyata zelf.
Dit is de werkende link naar de oude koga catalogi.

https://www.koga.com/nl/service/brochur ... -brochures

En de oudste catalogi
janenliseth schreef:
Edwin* schreef:Wat tas(sen) betreft zal ik me er eens verder in verdiepen. Voor zover ik kan nagaan is de fiets uit 1981. Ik zal eens kijken of het exacte bouwjaar via het framenummer nog te achterhalen is.

Uit die tijd kan ik me dit soort fietsen nog goed herinneren. Ik wilde er toen heel graag zo één hebben, maar het was én te duur én niet praktisch, want in de fietsenstalling op school kon je toen maar beter niet zo'n mooie fiets hebben staan. Die paar kilometer naar Vlaardingen gingen prima op een Union en als-ie kapot was op de oude Benzo van m'n broer :D
Hier de link om bouwjaar vast te stellen
http://vintagemiyatabicycles.blogspot.n ... mbers.html
Volgens deze link zou de fiets uit 1980 moeten zijn....
aandegracht schreef:Dit is de werkende link naar de oude koga catalogi.

https://www.koga.com/nl/service/brochur ... -brochures

En de oudste catalogi
Ik heb mijn fiets vergeleken met de afbeelding uit 1980 en uit 1981. Het verschil zit 'm zo op het eerste gezicht in de plaats waar de koplamp zit en het al dan niet gemonteerde rekje aan de voorkant.

Niet alleen volgende de link waar je op framenummer het bouwjaar kunt traceren, maar ook de gelijkenis met de brochure uit 1980 leiden tot de conclusie dat de fiets uit 1980 moet zijn.

Dank voor jullie input allemaal!
Hilver schreef:@ Edwin*: nog meer weemoed.

Ook deze lijkt sterk op mijn Motobécane Prestige uit 1979.
In 2008 heb ik die achtergelaten bij de Kringloopwinkel......

Als me goed herinner dan leken de modellen van Motbécane, Koga en Batavus veel op elkaar.

Jan
Ik heb ook veel gezocht op Motobécane op marktplaats... Uiteindelijk kwam ik deze Koga Miyata tegen.
Er stond ergens een new old stock Motobécane sportfiets te koop, met een recht stuur en voor zover ik kon zien Sturmey Archer versnellingen, voor € 395,-. Heeft lang mijn aandacht gehad, maar uiteindelijk werd de keuze anders.
Afbeelding
En dit worden de fietstassen. Twee achtertassen en een stuurtas van Karrimor. Op de kop getikt voor € 12,-. Ik moet ze alleen nog ophalen. Lijkt me een mooie combinatie met de fiets!
Edwin* schreef:Afbeelding
En dit worden de fietstassen. Twee achtertassen en een stuurtas van Karrimor. Op de kop getikt voor € 12,-. Ik moet ze alleen nog ophalen. Lijkt me een mooie combinatie met de fiets!
Maar zijn ze waterdicht?

Mijn set Karrimor, die ik in 1979 aanschafte, en in 2012 voor het laatst gebruikte waren allesbehalve waterdicht :(

Ik moet er wel bij zeggen dat ze in die periode een jaar of 15 niet zijn gebruikt.

Jan
Mijn Karrimor tassen zijn nooit waterdicht geweest, schoten van de haken los, en het rode board aan de binnenkant gaf af. Ze waren wel lekker licht.
Tja, en dan steek je de loftrompet van zulke oude fietsen en dan breekt vanmorgen het stuur van mijn oude Koga stadsfiets uit 1988. Zelf ben ik er nooit mee gevallen en er heeft bij mij nooit een kinderzitje aan gehangen. Maar ja, de fiets was tweedehands, dus van eerdere schade heb ik geen weet, ook al zag hij er vrijwel ongebruikt uit.
Het is gek, ik dacht al een tijdje dat ik eigenlijk dat stuur preventief moest vervangen, maar daarmee ben ik dus te laat geweest. Gelukkig is me niets naars overkomen, maar het ging wel angstig snel. Een, twee seconden en het was gebeurd. Ik was nog maar enkele tientallen meters op weg, en toen was het al raak: met nog lage snelheid in een rustige straat zonder verkeer.
Wim schreef:Tja, en dan steek je de loftrompet van zulke oude fietsen en dan breekt vanmorgen het stuur van mijn oude Koga stadsfiets uit 1988. Zelf ben ik er nooit mee gevallen en er heeft bij mij nooit een kinderzitje aan gehangen. Maar ja, de fiets was tweedehands, dus van eerdere schade heb ik geen weet, ook al zag hij er vrijwel ongebruikt uit.
Het is gek, ik dacht al een tijdje dat ik eigenlijk dat stuur preventief moest vervangen, maar daarmee ben ik dus te laat geweest. Gelukkig is me niets naars overkomen, maar het ging wel angstig snel. Een, twee seconden en het was gebeurd. Ik was nog maar enkele tientallen meters op weg, en toen was het al raak: met nog lage snelheid in een rustige straat zonder verkeer.
Fijn dat je geluk had. :shock: 8) Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar een post-mortem onderzoek. Waar zit de breuk? Welke richting? Is er een potentiële oorzaak in de vorm van scherpe randen of bramen aan te wijzen cq. te voelen?
Net na/vanuit de overgang van het dikke klemgedeelte. Bij dit Sakae stuur was dat klemgedeelte niet extra verstevigd. Ik kan niets bijzonders zien, maar dit is natuurlijk potentieel een zwakke plek.
Wim schreef:Ik kan niets bijzonders zien
Ik bedoel aan de rand van de binnenkant van de het klemgedeelte van de stuurpen.
Er zit nu al weer een ander tijdelijk stuur op dat ik nog had liggen dus dat wordt even wat lastig. Maar er zat een kleine centimeter afstand tussen de rand van de klem en het dichtstbij gelegen gedeelte van de scheur. Ik denk eerder aan het cumulatief effect van krachten op een gedeelte van de buis dat extra zwak is doordat de buis daar is opgerekt om hem in het midden een grotere diameter te geven.
Wim schreef:Mijn Karrimor tassen zijn nooit waterdicht geweest, schoten van de haken los, en het rode board aan de binnenkant gaf af. Ze waren wel lekker licht.
Was dat toevallig icm de bagagedrager van karrimor?
Nee, samen met een andere ouderwetse slappe Engelse bagagedrager uit 1976 met heel dunne stangetjes. Die Karrimor drager had inderdaad ook zulke dunne stangetjes maar was wat minder slap. Holle stalen buis werd toen niet gebruikt. Het probleem zat ook in de lullige stalen haakjes waarmee de tassen opgehangen werden.
Vorige week wat rondgefietst in Overijssel-Drenthe-Friesland met mijn "randonneur" (een opgeknapte Panasonic CB5000 uit 1992), eerst op zaterdag enhusiast vertrokken met tent, kookspullen en de hele rimram:
Afbeelding
maar het weer nodigde toch niet echt uit tot kamperen, daarom lekker chique bij VodF geslapen en na 3 dagen even naar huis gegaan om wat spullen te lozen en daarna wat meer uitgekleed verder gegaan:
Afbeelding
Moet zeggen dat die eerste opzet wel wat tegenviel, in totaal ca 17kg mee, maar de fiets zwabberde behoorlijk :( is kennelijk toch iets teveel, met alleen die Carradice achter (ca 5kg) was dat een heel ander verhaal :D.
Voordat iemand anders het zegt: spatborden moeten nog beter gemonteerd worden, dit was even een noodgreep omdat de 50mm Berthoud's niet bleken te passen...
Jeroen
Afbeelding

Dit is-tie dan geworden. Nieuw katoenen stuurlint, nieuwe Schwalbe Lugano Classic banden, nieuwe remkabels, beetje poetswerk en de Karrimor fietstassen en stuurtas.

De aankomende maanden hebben we helaas niet veel tijd om er mee op uit te trekken, maar in het voorjaar 's een weekendje uitproberen!
beste edwin, ! prachtige combinatie, vind ik.
groet, hoogframe
Mooi