Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 126 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
Ziet er fraai uit.

Doet me weer denken aan mijn Motobécane uit 1979.

Jan
Oude herinneringen aan dit soort fietsen uit de jaren '70 en '80 doen me zowat smelten van weemoed....

Hier mijn oranje Batavus in Toronto (Canada), 1982. Ik startte hier voor een lange fietstocht naar Edmonton via de V.S. en ik deed er vier weken over!
Zes keer een lekke band, pignon met ketting vervangen, 1x nieuwe buitenband. Verder ging het prima. Maar twee dagen regen gehad en ook nog drie dagen sneeuw en dat midden in de zomer!

Afbeelding
Ik kan me die weemoed wel indenken, Martin.

Prachtige foto, een fiets in het echte tijdsbeeld waar hij thuis hoorde. De interesse van sommige fietsliefhebbers in fietsen uit deze tijd komt soms voort uit een zelfde soort weemoed...
^^^Weemoed? Nee hoor, gewoon een kwestie van goede smaak en gevoel voor verfijning. 8)
Georg schreef:^^^Weemoed? Nee hoor, gewoon een kwestie van goede smaak en gevoel voor verfijning. 8)
Dat ook... :D ik heb zojuist een mooi exemplaar op de kop getikt, een Koga Miyata.

Als ik 'm opgehaald heb zal ik er eens een fotootje van maken en op het forum plaatsen.
Ik wil 'm gaan gebruiken voor weekendjes lichtgewicht op pad en dagtochtjes.
Precies, daar is dit soort fietsen heel erg fijn voor, zonder dat je de hoofdprijs betaalt. Nieuwe kabels, nieuwe moderne Koolstop remblokjes, en Panaracer Pasela bandjes voor de souplesse maar ook voor de period looks met die beige zijkanten. Zelfs als het er eentje is met Engelse maat 27 inch wielen (dat was zo bij oude Koga's, dwz etrto 630) zijn daar nog Paselas voor te krijgen.
Ben nog steeds bezig met opknappen, maar ondertussen rijd alles weer en zijn de meeste dingen weer gesmeerd en afgesteld.

Afbeelding
Batavus Randonneur GL.

Oorspronkelijke plastic spatborden vervangen door een RVS set van Weinmann.
Verlichting, rekken en een ander zadel staan nog op het programma.
Harstikke mooi dat die stalen fietsen uit de vorige eeuw nog een tweede leven krijgen en hartstikke mooi als die niet zo stijve frames leiden tot het meenemen van minder bagage. Echter: geef mij maar een moderne aluminium fiets, dan kan ik tenminste, zonder meteen de berm in te duiken, even de handen van het stuur halen om bijvoorbeeld mijn jasje open te doen. Op mijn stalen racefiets uit 1980 was dat godsonmogelijk.
janenliseth schreef:...weliswaar met gebruikerssporen ...
Haar, speeksel, bloed, stukje kuit aan het kettingblad of andersoortig DNA :shock: ?! :wink:

Wel gaaf hoor, zo'n tweede leven!
Bert van Sprang schreef:Harstikke mooi dat die stalen fietsen uit de vorige eeuw nog een tweede leven krijgen en hartstikke mooi als die niet zo stijve frames leiden tot het meenemen van minder bagage. Echter: geef mij maar een moderne aluminium fiets, dan kan ik tenminste, zonder meteen de berm in te duiken, even de handen van het stuur halen om bijvoorbeeld mijn jasje open te doen. Op mijn stalen racefiets uit 1980 was dat godsonmogelijk.
Dan was er iets grondig mis met die fiets, of het was een bar slecht ontwerp, want ook in die tijd was het normaal om met de handjes los te kunnen fietsen met dit soort fietsen.
Travelmaster schreef:
janenliseth schreef:...weliswaar met gebruikerssporen ...
Haar, speeksel, bloed, stukje kuit aan het kettingblad of andersoortig DNA :shock: ?! :wink:

Wel gaaf hoor, zo'n tweede leven!
Mmmm....ja.... Morgen haal ik mijn nieuwe oude Koga Miyata op, een gelijksoortig exemplaar, maar dan in het rood.
Ik hoop dat ik alleen maar wat gebruikssporen aantref en verschoond blijf van haar, bloed, stukje kuit aan het kettingblad of andersoortig DNA :D (ofwel gebruikerssporen :wink: )
Afbeelding

Een paar nieuwe Panaracer Pasela bandjes, nieuw stuurlint, nieuwe remkabels en verder de fiets goed reinigen, poetsen, etc.
Die gaat mooi worden. en met dat rood ga je zeker sneller.
prachtig, die oude Koga's!! :D
Ik ben er ook erg blij mee!

Na de verhuizing en verbouwing van ons nieuwe huis ga ik er eens rustig de tijd voor nemen om 'm op te knappen. De onderdelen zijn nog origineel en dat probeer ik zoveel mogelijk te behouden (stuurlint, remkabels en banden worden wel nieuw).
Nu nog op zoek naar een paar lichtgewicht Karrimor fietstassen. Daar heb ik er al een paar van op 't oog, maar dat is afwachten of dat door gaat.

Ik zie er al naar uit om er in het voorjaar mee op uit te trekken.

Als hij helemaal klaar is zal ik nog wel een keer een fotootje posten :D
Als het alleen voor jeugdherberg/hotel tochtjes is kun je ook een klassieke Carradice zadeltas nemen (met Nitto R 10 drager om het helemaal af te maken, in plaats van dat rare originele dragertje).
Van welk jaar is deze eigenlijk. Hij lijkt nogal op de Koga stads/sport fiets die ik een aantal jaren geleden voor 50 euro kocht. Die was in onberispelijke staat (met een nog originele voorband) en dateert uit 1988. Ik rij er elke dag mee, en heb er echt veel plezier van.
Wat tas(sen) betreft zal ik me er eens verder in verdiepen. Voor zover ik kan nagaan is de fiets uit 1981. Ik zal eens kijken of het exacte bouwjaar via het framenummer nog te achterhalen is.

Uit die tijd kan ik me dit soort fietsen nog goed herinneren. Ik wilde er toen heel graag zo één hebben, maar het was én te duur én niet praktisch, want in de fietsenstalling op school kon je toen maar beter niet zo'n mooie fiets hebben staan. Die paar kilometer naar Vlaardingen gingen prima op een Union en als-ie kapot was op de oude Benzo van m'n broer :D
@ Edwin*: nog meer weemoed.

Ook deze lijkt sterk op mijn Motobécane Prestige uit 1979.
In 2008 heb ik die achtergelaten bij de Kringloopwinkel......

Als me goed herinner dan leken de modellen van Motbécane, Koga en Batavus veel op elkaar.

Jan
Edwin* schreef:Wat tas(sen) betreft zal ik me er eens verder in verdiepen. Voor zover ik kan nagaan is de fiets uit 1981. Ik zal eens kijken of het exacte bouwjaar via het framenummer nog te achterhalen is.

Uit die tijd kan ik me dit soort fietsen nog goed herinneren. Ik wilde er toen heel graag zo één hebben, maar het was én te duur én niet praktisch, want in de fietsenstalling op school kon je toen maar beter niet zo'n mooie fiets hebben staan. Die paar kilometer naar Vlaardingen gingen prima op een Union en als-ie kapot was op de oude Benzo van m'n broer :D
Hier de link om bouwjaar vast te stellen
http://vintagemiyatabicycles.blogspot.n ... mbers.html