Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 124 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
Fijne vakantie, met een prima fiets.
Hou ons op de hoogte van route en de ups en downs daar. Letterlijk en figuurlijk.
Wild kamperen moet daar geweldig zijn.
Gr Anja
RubenVdB schreef:Nog één week en ik fiets door Noorwegen voor mijn eerste fietsvakantie.
De voorbije weken de fiets alvast goed ingereden met wat mooie tochtjes.

De fiets: Een tweedehands Koga Traveller
Vertel nooit wanneer je op vakantie gaat! Inbrekers lezen misschien ook mee....
Martin E. van Doornik schreef:
RubenVdB schreef:Nog één week en ik fiets door Noorwegen voor mijn eerste fietsvakantie.
De voorbije weken de fiets alvast goed ingereden met wat mooie tochtjes.

De fiets: Een tweedehands Koga Traveller
Vertel nooit wanneer je op vakantie gaat! Inbrekers lezen misschien ook mee....
Mijn wederhelft is (voorlopig) nog niet echt een fan van fietsvakanties dus zij blijft thuis om op het huis te passen, maar toch bedankt voor de tip!

*Bericht aan de inbrekers: Mijn vriendin is sterk, gevaarlijk en kan bijten, niet inbreken dus! :wink: :twisted:
Afbeelding
Deze heb ik nu sinds een paar maanden af. Ik ben er inmiddels mee in Zuid-Frankrijk geweest en net wezen kamperen hier in Nederland, en ik ben er superblij mee!
Kijk dat vind ik nou leuk om te zien. Gewoon lak hebben aan alles wat hier heilig lijkt, een fiets bij de Decathlon halen, dragers erop ("als er oogjes zitten, moet het kunnen toch!") en gewoon gaan.

Supergoodbusy!
Afbeelding

Onze zoon van 18 jaar is vorige week donderdag op zijn 29"-er Cube mountainbike met noppenbanden vertrokken vanaf de Sallandse Heuvelrug naar de Bodensee (ca. 20 km er vòòr).

Gisterenavond opgehaald van Bahnhof Rheine, want hij kwam met een "Quer durch das land" ticket voor een paar tientjes weer terug. In 5 dagen ca. 700 km op zijn fietscomputer (van de Action) geregistreerd, geslapen in een tentje van Decathlon in een fleece "slaapzakje" van de Lidl. Bepakt met Ortlieb City Rollers op een Tubus Swing (van Marktplaats) en een achterdrager (die nu wel aan vervanging toe is :( ), een pannensetje en sneldrogende handdoek van de Action, oud Markill gasbrandertje (van mij), slaapmatje van Decathlon, etc.

Dit alles in contrast met mijn spullen en die van sommige andere forumleden, maar hij heeft een paar geweldige dagen gehad! Straks gaat hij weer met ons mee op de fiets naar Denemarken en gezien de afstand die wij per dag fietsen met onze zoon van 10 jaar erbij, zal dit voor hem een peulenschilletje worden!
Travelmaster schreef:Kijk dat vind ik nou leuk om te zien. Gewoon lak hebben aan alles wat hier heilig lijkt, een fiets bij de Decathlon halen, dragers erop ("als er oogjes zitten, moet het kunnen toch!") en gewoon gaan.

Supergoodbusy!
Dankjewel! Lak aan heilige huisjes inderdaad, maar stiekem heb ik toch wel een beetje over deze fiets nagedacht. Ik wilde een snelle fiets om zowel zonder als met bepakking leuk op te touren. Dat laatste verhard in Europa en voornamelijk in lente en zomer, dus met bepakking maar niet al te veel en zwaar. Deze fiets (B'Twin Triban 520 uit 2016) kreeg veel goede reviews, met name voor de sterke prijs-kwaliteit verhouding. (bijv Shimano Sora afgemonteerd).
Voordeel voor bepakt touren was dat er een triple crankstel (30-39-50) op zit, en een medium cage achterderailleur. Nadat ik de fiets in originele staat als lichtgebruikte tweedehands heb aangeschaft, heb ik de cassette dan ook vervangen voor een 11-32 voor voldoende licht verzet om heuvels mee op te komen.
Geometrie is redelijk relaxed en heb ik nog iets relaxter gemaakt met een kortere (60mm) stuurpen.
Verder achter- (Racktime Lightit Touren) en voordrager gemonteerd. De voorvork is van carbon maar daar hang ik toch alleen slaapzakken aan dus dat lijkt me prima.
De 410mm lange chainstays zorgen er icm. met deze drager en mijn schoenmaat 44 niet voor dat ik met mijn hielen tegen de tassen aankom. Ik heb deze zelfs helemaal naar voren gemonteerd op de Ortlieb bevestigingspunten en met de lage rails waar ze aan hangen zorgt dat voor stabiel weggedrag.
Ik ben zelf een lichtgewicht en met de 32 spaken op gebuste velgen verwacht ik ook niet al teveel problemen voor de wielen als ik mijn bagage licht houd.
In frame en remklauwen zit voldoende ruimte voor relatief brede banden; ik heb er 32mm VIttoria Voyager Hypers op gezet. (Er is nog wat ruimte over maar ik denk net onvoldoende voor spatborden en op de smalle 13c velgen lijkt me 35mm banden ook wat ver gaan.)
Ten slotte pedalen (Shimano PD-M520), remblokjes (cartridge) en zadel (Charge Spoon) vervangen. Ohja en de smartphonehouder heb ik gemaakt van een GoPro mount met zo'n GoPro-plakker op mijn telefoonhoesje.
Gaaf hoor! Lijkt wel maar nét goed te gaan met de clearance van de voordrager tov de schuine onderbuis, of is dat gezichtsbedrog?
Zonder spatborden zou ik het sowieso niet doen, want bij rotweer wordt je moddervuil bespat. En probeer maar ergens een wasmachine te vinden.
Heb ergens in Frankrijk drie dagen lang in de stromende regen gefietst tot wel 95 km per dag, je voelt je nat onder je regenkleding en je kleren gaan ook vies ruiken.... Gelukkig vond ik in Tours een muntinworp-wasserrette. Alles in de trommel en ik had alleen m'n ondergoed aan.

Afbeelding
Ik zou ook echt naar spatborden omzien eerlijk gezegd. Met mooi weer lijkt alles fijn. Ik heb met veel moeite uiteindelijk ook voor mijn cube winterfiets spatborden gevonden na veel zoeken.

Overigens is het natuurlijk flauwekul om te denken dat Btwin of een ander merk niet goed zou zijn. Wij hebben ook veel plezier gehad met de Fuji fiets die totaal niet geschikt was voor het zwaardere werk.
Het klopt inderdaad dat de voordrager heel erg bijna tegen de schuine onderbuis aankomt, en ik heb hem zelfs een heel klein beetje schuin moeten hangen. Ik ben blij dat het net aan ging want ik vind dit minimalistische design mooier op een racefiets dan dat van bijvoorbeeld een Tubus Tara die aan de voorkant over het wiel kruist. Bovendien heb ik deze gratis mogen ophalen. (Misschien ook wel van een Wereldfietser? Als je leest, nogmaals bedankt!)
En ik had ook liever wel full-size spatborden gemonteerd, maar toch offer ik deze op ten behoeve van een maatje bredere banden. Als het al past denk ik dat er heel snel vuil zal ophopen tegen de banden als ik de kleine overgebleven ruimte nog probeer te vullen met een spatbord. En deze fiets vinkt voor mij zoveel van de juiste vakjes aan dat ik dit ongemak maar gewoon accepteer; dan word ik maar vies. (Ook heb ik denk ik liever geen spatborden dan van die clip-on raceblades.) Wellicht dat ik zo'n ass-saver meeneem om aan het zadel te hangen als ik weer op reis ga.
Leuke fiets en filosofie Rik!

Wat betreft de zoon van Edwin, stoer hoor!
Waarom die bestemming?

Ik vraag me af of mijn ouders mee wel op mijn 18e laten gaan maar dat was nog de tijd zonder mobiel en zonder mobiel Internet.
daulagari schreef:Ik vraag me af of mijn ouders me wel op mijn 18e laten gaan maar dat was nog de tijd zonder mobiel en zonder mobiel Internet.
Ik was ook 18 jaar (in 1969), toen ik de grens voor het eerst per fiets overstak. Daar had mijn moeder zelfs nog op aangedrongen, ter nagedachtenis aan mijn in 1963 overleden vader, die zelf ook fiets– én jeugdherbergliefhebber was. Mijn enige contact met haar was af en toe een ansichtkaart sturen.... Door mijn gedeeltelijke doofheid kon ik namelijk niet telefoneren. Twee jaar later in 1971 overleed helaas mijn moeder, nog maar 41 jaar jong. Daarom reden te meer om fanatiek te blijven wereld-doorfietsen.
daulagari schreef:Leuke fiets en filosofie Rik!
Ik vraag me af of mijn ouders mee wel op mijn 18e laten gaan maar dat was nog de tijd zonder mobiel en zonder mobiel Internet.
Vanaf mijn 17e ging ik ook fietsen met een vriend, zou niet weten waarom je dat als ouder niet goed zou vinden. Vooral de eindeloze rondjes over de camping om een mooi plekje voor de tent te zoeken (lees: waar de meeste mooie meisjes zaten) kan ik me nog goed herinneren. :D
daulagari schreef:Wat betreft de zoon van Edwin, stoer hoor!
Waarom die bestemming?

Ik vraag me af of mijn ouders mee wel op mijn 18e laten gaan maar dat was nog de tijd zonder mobiel en zonder mobiel Internet.
Tsja, waarom die bestemming? Hij wilde eerst richting de Ardennen fietsen, maar richting de Alpen leek hem ook wel leuk. Ik vroeg mijzelf meer af: waarom na 5 dagen alweer terug naar huis willen? Hij had nog wel 4 of 5 dagen langer weg kunnen blijven, maar hij vond het genoeg zo... Ach ja, soms is het late puberbrein cq. jongvolwassenbrein nog moeilijk te snappen. Hij heeft het in ieder geval enorm naar zijn zin gehad.

En om hem op zijn 18e alleen te laten gaan? Liever op,deze manier de wereld een beetje ontdekken dan dat je een zoon hebt die alleen maar geinteresseerd is in zon, zee en zuipen (en de rest). Dan daarbij, hij loopt niet in zeven sloten tegelijk...
Jep, zo gevaarlijk is de wereld en vooral de westerse wereld niet. We worden nogal beïnvloed door afgrijselijk nieuws (wat natuurlijk ook tragisch is), maar bijvoorbeeld zeden-misdrijven gebeuren veel vaker in nabije kring...

Een fietsvakantie op je zeventiende is niet gevaarlijk. Wellicht verdwaal je en wordt je zeiknat, maar voor de rest?
Ik zie geen risico's die je nabij huis niet hebt. En dan zou ik ze veel liever op fietsvakantie zien gaan dan lam zuipen op Ibiza. Na een flinke fietstocht heb je het ook als stoere tiener na een derde flesje wel gehad :lol:
Afbeelding
Vakantiefiets (andere wielset, stuurpen recht, stuur omgedraaid, alles bij elkaar 22 speed compact 34-50 cassette 32-11 en spatborden)

op een mooie door de weekse avond als de vakantie voorbij is. Heel soms mag ie zicht uitleven in een recreatief tt wedstrijdje.
Dan met een ligstuur, zadelpen met 0 ipv 1.5 cm offset, en stuurpen omgekeerd, semi compact 36-52 cassette 25-12. (De trailer gaat meestal dan niet mee ook al zou die dat graag willen!) Spelenderwijs op deze combi gekomen voor een fitness fiets. Ik wilde absoluut geen racestuur.
Afbeelding
Per schreef:Afbeelding
Zo te zien is deze foto duidelijk in Berlin genomen, vanuit de Elsenbrücke over de Spree met links het kunstwerk Molecule Men en in de verte op de achtergrond de kerstboompiek-Fernsehturm op de Alexanderplatz.
Daartussen de karakteristieke Oberbaumbrücke met de twee torens. Er is een hoop veranderd sinds ik in 1988 (per auto) en 1991 (per fiets) in Berlin ben geweest.
Per schreef: alles bij elkaar 22 speed compact 34-50 cassette 32-11 en spatborden)
Hoe bevalt dat en heb je wat serieus klimwerk daar mee gedaan? lijkt me nogal zwaar....Ben zelf een nieuwe fiets bij elkaar aan het verzinnen, en een race verzet gaat het waarschijnlijk niet worden. wat het iets ingewikkelder maakt :)
Daar doe je het serieuzere klim werk mee ja. En dat gaat goed. Er zijn binnen en buiten blad die een maatje kleiner zijn geloof ik. In de in de spindel van de body achter zaten alleen wat deukjes van de cassette. Misschien dat ik daar ook een foto van plaats.