Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 108 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
Mooie cleane bike. Is dat een lezyne pomp, zoja welke precies? :D
Bijna klaar:
Afbeelding
Levering van het wielsetje is wat vertaagd door de kerstdrukte bij de post. Als de juiste wielen eronder zitten kunnen ketting en kabels erop. (deze wielen zijn geleend van andere fiets)
:D
Nice!
Tja... of we nu echt met het virus besmet zijn? Ik denk het wel ja. Waar we tot dit jaar altijd wat gereserveerd waren als we een minder dan vier sterren hotel hadden gekozen uit het aanbod van 'actie van de dag' of 'voordeeluitjes' besloten we dat we (mijn zoon en ik) dit jaar samen zouden gaan fietsen ipv. met de auto. Toen ik voorstelde om in plaats van met de auto (met achterop de fietsen) naar een bestemming te reizen dit keer per fiets te gaan knipperde hij niet met zijn ogen. Een paar dagen later stelde ik voor om dat idee van een hotel helemaal achterwege te laten en met de fiets te gaan reizen en kamperen... Ja toen zag ik zijn ogen even een keer extra open en dicht gaan...

Om een lang verhaal kort te maken: We hadden helemaal niets dat geassocieerd kan worden met kamperen dus met geleende en deels al aangeschafte spullen hebben we dit jaar onze eerste en ons tweede reisje gemaakt. Hieronder dan de beloofde foto's van onze fietsen.

Helemaal onderaan een paar foto's van mijn 'nieuwe' fiets.
Afbeelding

Afbeelding

En daar is ie dan... Mijn 'nieuwe' Snel Safari:
Afbeelding
Deze heb ik gisteren aangeschaft. (na ingewonnen adviezen van Leon en Wim, waarvoor nog bedankt!) Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe fiets. Helemaal nadat ik 'm gewassen had. Hoewel tien jaar oud voelt ie aan 'als nieuw' en zo ziet ie er eigenlijk ook uit. Sterker nog hoewel met dezelfde groep als onze MTB's schakelt de Snel veel soepeler. Na het wassen en poetsen heb ik de bagagedrager van mijn MTB gelijk overgezet en de Giant Terrago daarmee ontheven van zijn taken als vakantiefiets. Waarvan ie zich, eerlijk is eerlijk, keurig gekweten heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Natuurlijk zijn er nog wel wat dingend ie ik anders wil. (ik vind de kettingkast te groot en ik wil nog een ander zadel) Ook is de ketting versleten en zal de cassette dus ook wel vervangen moeten worden. Maar dat is het eigenlijk... Eerst maar eens een stukje fietsen...
Wat een fraaie fiets!

Maar ook dat duo Giants is leuk! Zoon gaat ook nog op fietsvakantie?
Jurr schreef:Wat een fraaie fiets!

Maar ook dat duo Giants is leuk! Zoon gaat ook nog op fietsvakantie?
Dank je! Inderdaad. Dit jaar eerst een keer naar Parijs is het plan. Daarna zien we wel wat/waar het jaar ons verder brengt.
Wauw, wat een bling. Ik krijg bijna spijt dat ik niet zelf in de auto gestapt ben en de fiets ben gaan halen.
Zie ik een 40-spaaks achterwiel?
AndreM schreef:En daar is ie dan... Mijn 'nieuwe' Snel Safari:

Afbeelding

Natuurlijk zijn er nog wel wat dingen die ik anders wil. (ik vind de kettingkast te groot en ik wil nog een ander zadel) Ook is de ketting versleten en zal de cassette dus ook wel vervangen moeten worden. Maar dat is het eigenlijk... Eerst maar eens een stukje fietsen...
Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren.... Inderdaad een veel te grote kettingkast, hij hangt niet gecentreerd voor de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).
Martin E. van Doornik schreef:Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren....

.. de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).
Martin,
De situatie op de foto is vrij normaal want de ketting ligt hier - foute combinatie, dat wel - over het grote voorblad en een van de grootste kransjes. Wel mag de ketting niet klem komen te zitten als je nu naar het grootste kransje zou schakelen, dat is een hard criterium.
Ik zie een standaard Deore cranckstel, daar is niks mis mee in dit segment fietsen. 42 of 44 tanden.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren....

.. de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).
Martin,
De situatie op de foto is vrij normaal want de ketting ligt hier - foute combinatie, dat wel - over het grote voorblad en een van de grootste kransjes. Wel mag de ketting niet klem komen te zitten als je nu naar het grootste kransje zou schakelen, dat is een hard criterium.
Ik zie een standaard Deore cranckstel, daar is niks mis mee in dit segment fietsen. 42 of 44 tanden.
Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.
Nette fiets hoor!
Super, succes en veel pleziet met de fiets!
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.
Ik heb de indruk dat de kleine kransjes (de mijne is minimaal 14 tanden) meer tanddruk te verwerken hebben en ook dat de verdeling van de schakels over de gegrepen tanden vrij kort is, met meer slijtage als gevolg.

Dit zeg ik uit ervaring met molentandwielen.... Op onderstaande foto deed ik samen met een collega-molenaar onderhoud aan het bovenwiel (diameter 2,55 m) en de bonkelaar (onder), waarvan enkele tanden gebroken waren. Ik heb zelf nieuwe gemaakt. De grote ijzeren as is de wiekenas, op 25 meter boven het maaiveld gelegen.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Afbeelding
Tjonge, dat is pas techniek! Onlangs heb ik de molen die bij mij tegenover staat uitgebreid mogen bewonderen. Wat een vernuft in zo'n meer dan honderd jaar oude molen!

Voor wat betreft mijn fiets... Het is inderdaad wel een glimmer! En alles loopt ook zo netjes, de wielen zijn mooi recht. Ja, erg blij mee. Over beproefde techniek gesproken... Het merk trok me al toen ik twintig jaar geleden een keer in de winkel in Utrecht stond. Net zoals ik ooit nog eens een Duell racefiets (spreek uit Jewel) hoop te bezitten. Ook zo'n mooie naam. (Al is dat merk inmiddels niet meer in bezit van Jan van Dalen). Anyway... Met een beetje geluk gaat het me met mijn nieuwe snelle fiets net wat beter lukken om zoonlief bij te houden, komend voorjaar. En deze fiets biedt ook meer mogelijkheden voor soloreizen. Who knows.
Bonkelaar! Dat zou pas een mooie naam voor een fiets zijn...!

"Wat voor fiets heb jij"?

"Een Bonkelaar 6.0 Disc".

"Whoah...!"
AndreM schreef:Wat een vernuft in zo'n meer dan honderd jaar oude molen!
Mijn molen is wel in 2010 nieuw gebouwd, hoor! De vorige was in 2000 afgebrand.... Er zijn veel meer oude molens in ons land, neem nou de molen van Zeddam (Gld), die is al gebouwd in 1440 en draait nog steeds!

Hier een filmpje van hetzelfde bovenwiel en de bonkelaar: https://www.youtube.com/watch?v=psJMNdT2tCo
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.
Ik heb de indruk dat de kleine kransjes (de mijne is minimaal 14 tanden) meer tanddruk te verwerken hebben en ook dat de verdeling van de schakels over de gegrepen tanden vrij kort is, met meer slijtage als gevolg.
Grotere tandwielen hebben minder bodemvrijheid, wat bij MTB's grote gevolgen kan hebben.
Mijn oude Rocky fris en monter voor nieuwe off-road weekeinds met de wereldfietsers!

Groet, BertV

voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding


meer:

https://cebenzoa.wordpress.com/2015/12/ ... revisited/