Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel

August schreef:Toch wonderlijk wat ze vragen voor een stukje spuitgietkunststof.
Toch snap ik niet wat jij wil of verwacht van je fiets.
- Wil je een goed technisch, comfortabel en betaalbaar fiets heben kies jevoor een AL cofectie frame , shimano onderdelen, goed gesppakt wielen. Extra geld besteden in een ecte bike fiiting
- Wil je een botique fiets of wil je een fiets met een ziel of uitstalling of heb je special eisen of wil je een band met je fiets maken dan kies je R14 met stalen frame. Kortom keuze op emotie en gevoel

Terug naar de ketting kast. Deze winter fiets ik met Hesling Agudo 21Euro – technisch gezien vind ik beter dan delgado. Beide hebben the “silent chain” technologie. Alleen Agudo is beter dicht gemakt. Agudo werk alleen met een Shimano Nexus compatible crank. De gat is 98mm – je crank moet shimano compatible beschermkapje hebben. Technisch gezien shimano of suguno cold forged technologie is uitstekend. Alleen met dit oplossing verpest je oorspronkelijkidee van je fiets - een bijzondere fiets met stalen frame en R14 naaf.
miro schreef:
August schreef:Toch wonderlijk wat ze vragen voor een stukje spuitgietkunststof.
Toch snap ik niet wat jij wil of verwacht van je fiets.
- Wil je een goed technisch, comfortabel en betaalbaar fiets heben kies jevoor een AL cofectie frame , shimano onderdelen, goed gesppakt wielen. Extra geld besteden in een ecte bike fiiting
- Wil je een botique fiets of wil je een fiets met een ziel of uitstalling of heb je special eisen of wil je een band met je fiets maken dan kies je R14 met stalen frame. Kortom keuze op emotie en gevoel

Terug naar de ketting kast. Deze winter fiets ik met Hesling Agudo 21Euro – technisch gezien vind ik beter dan delgado. Beide hebben the “silent chain” technologie. Alleen Agudo is beter dicht gemakt. Agudo werk alleen met een Shimano Nexus compatible crank. De gat is 98mm – je crank moet shimano compatible beschermkapje hebben. Technisch gezien shimano of suguno cold forged technologie is uitstekend. Alleen met dit oplossing verpest je oorspronkelijkidee van je fiets - een bijzondere fiets met stalen frame en R14 naaf.
Het is voor mijn vrouw. Ze heeft nu een VSF TX400 waar ze heel tevreden mee is. Eigenlijk was het de bedoeling pas in 2017 iets nieuws te kopen deels van het geld van het fietsenplan vanuit haar werk. Omdat ik de fiets onderhoud, heb ik met het idee van een riemaandrijving gespeeld. En voorlopig ook weer even laten vallen.

Ik kwam dit Rohloff wiel tegen en plotseling kwam van het een het ander. Zij fietst er elke dag mee en ik kreeg het idee om voor haar iets nieuws te bouwen. Eerst dacht ik nog met riem en op basis van een mooi (duur) Tout Terrain frame en bouwen over een langere periode spreiden, maar ik vind het ook leuk om nu al te bouwen en toch voor niet teveel geld een goede fiets met goede componenten te maken (dat is voor mij ook een sport). Op marktplaats het Intec T8 frame gevonden precies de goede maat voor haar. En die wordt gewoon goed opgebouwd, met mooie componenten (goed gespaakt) en naar mijn eigen idee. Ik ben niet per se voorstander van staal of alu, je kunt met allebei mooie fietsen bouwen. Ik heb zelf een alu fiets nu, fijne fiets. Ik heb drie racefietsen staal, alu en carbon. Rijdt allemaal lekker, als het maar kwalitatieve spullen zijn en goed opgebouwd, goed afgesteld op de maat van de berijder, etc.

Ik vind het leuk om nieuwe dingen (voor mij dan nieuw) uit te proberen en daarom wil ik nu eens de Rohloff proberen of althans kijken wat mijn vrouw er van vind. Ook vind ik het wel leuk dat het er als een mooi geheel uit ziet. Het is daarom ook nog de vraag of er een kettingkast op komt, want heel mooi vind ik dat meestal niet. Ik weet dat Idworx of Santos of Tout-Terrain noem maar op, hoogwaardige spullen maken, maar het is voor mij geen sport om een Idworx uit de winkel te kopen. Ook is het voor mij niet heilig, vandaar soms mijn vraagtekens waarom bepaalde componenten zo exorbitant duur moeten zijn. Een kettingkast is natuurlijk voor het onderhoud wel super, want je hoeft niet meer zo vaak te smeren als het geregend heeft bijvoorbeeld.

Bevalt het dan gaat de VSF wellicht de deur uit. Ik vind het proces van uitzoeken en uitproberen en bouwen leuk, ik hoop dat mijn vrouw er ook heel veel plezier in het fietsen van zal hebben.
Leuk hoor. Ben benieuwd naar het vervolg en resultaat.
Bijna alles is binnen nu. Ik ben de voorvork aan het overspuiten, wit stond niet bij donkergroen en zwart. Ik heb hier een handige manier voor bedacht. De doos waar hij in kwam heb ik gebruikt om hem in op te hangen. Een gat aan de bovenkant door het karton waar de vorkpen doorheen kan, die aan de bovenkant wat ingetaped zodat deze er niet doorheen zakt. Nu kan ik de vork draaien en spuiten zodat ik overal goed bij kan. Omdat hij in de doos hangt, heb ik ook geen rotzooi van het spuiten.
Vanwege het weer doe ik het op zolder, anders is het te koud. Half uurtje naderhand even de ramen open voor de ergste dampen en daarna lekker uitharden met de mechanische ventilatie aan. Paar laagjes erop en dan is die ook klaar.

Ook voor een aantal andere zaken zijn aanpassingen nodig om het goed te doen passen. Bijvoorbeeld het spatbord voor (SKS) in combinatie met de schijfremklauw. Ik zal nog wel foto's posten.
Leuk te lezen.
Ik heb een vrag, welke verf / spuitbus gebruik jij?
Ik heb nog geen goede fiets verf gevonden - of is de laklaag niet mooi of is de verf is niet sterk /robust.
De vork was al gelakt af fabriek, ik spuit er alleen een paar laagjes zwart over. Het is puur optisch. Dat spuiten lukt goed, behalve op twee plekjes waar ik een soort reactie krijg met ik denk een soort letter die eronder zit. Dus dat moet ik nog even goed opschuren en nog eens doen. Ik had wel ontvet en de andere letters die erop zaten zijn wel gewoon goed gedekt.

Ik moet nog gaan zien hoe deze lak het verder houdt, het is gewoon lak van bij de Action mat zwart. Hij moet zich nog bewijzen. Ik spuit dunne laagjes, laat hem drogen en voldoende harden tussendoor.

Mooie vork trouwens een Corratec alu vork voor schijf voor 25 euro van Ebay Duitsland. Daar kon ik niet eens de originele Intec voor bestellen.