Ik ken dit verschijnsel uit de reviews en forumbijdragen, maar zelf nog niet één keer gehad. De oplossing zit ‘m volgens mij in het goed weten wat er daarbinnen gebeurt, en hoe. Cruciaal punt is dat als je niet trapt de zaak stil staat, klinkt voor de hand liggend, maar omdat er sprake is van een dubbele vrijloop (uiteraard in het achterwiel, maar dus óók in de trap-as) kun je de assen en tandwielen niet bewegen door iets terug te trappen. Bij het schakelen moeten de pallen in de tussen-as een tandwiel loslaten en een ander tandwiel vastpakken, en ga je van 6 naar 7 of van 12 naar 13 dan moeten de pallen in dat geval twee tandwielen loslaten en twee andere vastzetten. Er zijn dan volgens mij twee zaken belangrijk: ten eerste, als je schakelt met stilstaande trappers dan hebben de pallen de gelegenheid om hun werk te doen, vooral het “loslaten”, maar ze kunnen pas inklikken op het moment dat de daarvoor bestemde ruimte in het tandwiel “voorbij” komt, dus, als je weer gaat trappen. Als ik geschakeld heb trap ik de eerste kwart slag of zo even rustig aan zodat de pal kan pakken, je kunt dit ook horen, en voelen via je voeten. Ten tweede, ga je bijvoorbeeld sterk berg-op en sta je met kracht op de pedalen (dus, schakelen onder volle belasting) dan kan de pal die zijn tandwiel los moeten laten dit niet doen omdat hij vast in zijn tandwiel wordt gedrukt. Pas als je even de kracht mindert kan de pal loslaten, maar de andere pal moet dan “zijn” tandwiel pakken terwijl jij berg-op aan het knallen bent. Lukt ‘m dat niet dan sla je dus die beruchte halve slag door. Pinion beweert dat hun bak dat kan, en er tegen kan qua slijtage, volgens mij worden je pallen er op de duur niet beter van, wel ronder, waardoor het probleem eerder zal toenemen. Ik las in een forum een commentaar van een grappige Duitser (die bestaan) die schreef dat hij dat wel wilde geloven van Pinion, maar dat ie dacht dat als je een Porsche koopt waarvan de versnellingsbak bij het schakelen een halve slag doorklapt dat de fabriek dan wel kan zeggen dat dat zo hoort, en niet erg is, maar dat weinig eigenaren dat verhaal zouden accepteren. Hij hintte denk ik op het feit dat de twee eigenaren van Pinion qua werk van Porsche kwamen.
Trouwens nog een heel verhaal voor de vroege zondagmorgen