Ik houd wel van aparte dingen. Bij toeval kwam ik op het Zwitserse MTB Cycletech, omdat ik zag dat ze hele lichte kinderfietsen hebben (de Mosquito).
Ze hebben nog meer moois en bij het snuffelen over het internet kwam ik een gebruikte Tool tegen. Dit is wel een apart ding, mooi zou ik niet direct willen zeggen -met name de hoge stuurbuis van dit iets oudere exemplaar- maar wel interessant. De echte reisfietsen van dit merk zoals de Papalagi zijn ook mooi maar voor mij op het moment buiten budget.
De man waarvan ik hem kocht in Düsseldorf was eigenlijk te klein voor deze fiets. Hij had een heel korte voorbouw gemonteerd om toch redelijk te kunnen zitten. Die heb ik er direct vanaf gehaald en snel een andere op gezet. Ook even snel een ander zadel, lelijke spatborden eraf en een nieuwe ketting erop. Zo staat hij er nu bij.
Deze versie is uit 2009 schat ik. De tool heeft een aluminum frame en schijfremmen. Dit exemplaar heeft 28" wielen. Ik wil er graag nog passende spatborden op zetten, een bagagedrager en verlichting (wellicht met dynamonaaf). De fietscomputer vind ik ook niet zo mooi gemonteerd met al die lusjes snoer rond de voorvork. Ik moet ook nog even verder kijken voor wat betreft stuur en voorbouw voor een definitievere positie.
Zo zal het een soort stadsfiets en woon-werkbolide kunnen zijn. Hij is niet geschikt of bedoeld als zwaar bepakte reisfiets, maar ik denk dat hij voor het gewenste doel heel goed voldoet en voor af en toe wat boodschappen halen ook. Ik heb er al een klein rondje van ongeveer 30km op gefietst en dat beviel goed. Je kunt er lekker op doorfietsen en de schijven remmen zeer goed. De eerste keer dat ik die op een fiets heb trouwens.