Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stads-/forensfiets MTB Cycletech Tool - Forum Wereldfietser

Stads-/forensfiets MTB Cycletech Tool

Afbeelding

Ik houd wel van aparte dingen. Bij toeval kwam ik op het Zwitserse MTB Cycletech, omdat ik zag dat ze hele lichte kinderfietsen hebben (de Mosquito).
Ze hebben nog meer moois en bij het snuffelen over het internet kwam ik een gebruikte Tool tegen. Dit is wel een apart ding, mooi zou ik niet direct willen zeggen -met name de hoge stuurbuis van dit iets oudere exemplaar- maar wel interessant. De echte reisfietsen van dit merk zoals de Papalagi zijn ook mooi maar voor mij op het moment buiten budget.

De man waarvan ik hem kocht in Düsseldorf was eigenlijk te klein voor deze fiets. Hij had een heel korte voorbouw gemonteerd om toch redelijk te kunnen zitten. Die heb ik er direct vanaf gehaald en snel een andere op gezet. Ook even snel een ander zadel, lelijke spatborden eraf en een nieuwe ketting erop. Zo staat hij er nu bij.

Afbeelding

Afbeelding

Deze versie is uit 2009 schat ik. De tool heeft een aluminum frame en schijfremmen. Dit exemplaar heeft 28" wielen. Ik wil er graag nog passende spatborden op zetten, een bagagedrager en verlichting (wellicht met dynamonaaf). De fietscomputer vind ik ook niet zo mooi gemonteerd met al die lusjes snoer rond de voorvork. Ik moet ook nog even verder kijken voor wat betreft stuur en voorbouw voor een definitievere positie.

Zo zal het een soort stadsfiets en woon-werkbolide kunnen zijn. Hij is niet geschikt of bedoeld als zwaar bepakte reisfiets, maar ik denk dat hij voor het gewenste doel heel goed voldoet en voor af en toe wat boodschappen halen ook. Ik heb er al een klein rondje van ongeveer 30km op gefietst en dat beviel goed. Je kunt er lekker op doorfietsen en de schijven remmen zeer goed. De eerste keer dat ik die op een fiets heb trouwens.
mooie fiets!
ik denk qua spatborden aan de longboards: houden je ketting echt schoon.
qua model doet het me denken aan de 29er van Shane en zijn bikepacking, maar dat frame zal wat stijver zijn dan deze.
groet! hoogframe
Om een idee te krijgen met spatborden, rek en verlichting hier een plaatje van het nieuwe model.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zit te denken aan een achterrek van Hebie. Verlichting e.d. nog even zien.
Er zitten aan de onderkant van de bovenbuis ook drie boutjes, wat zou ik daar aan vast kunnen maken? :o

Voorrek kan er niet op en is waarschijnlijk ook niet wenselijk, maar achterrek kan prima, dus er kan dan nog behoorlijk wat bagage op. Misschien geen wereldfiets, maar toch best te misbruiken als reisfiets (Europafiets?). Ik steek er gewoon een rek op dat 40kg mag hebben. Er zit een 3x7 Deore trekkingverzet op, dus dat kan ook overal heen.
Voorrek kun je er met clamps opzetten - spatbord oogjes kun je voor de onderste rek bevestiging gebruiken. Marten verkoopt deze.

Afbeelding
Bedankt Inge, wel fijn om te weten dat er opties zijn. Ik bedoelde te zeggen dat deze fiets er niet voor gemaakt is (rij-eigenschappen worden er niet beter van) en dat ik ze ook niet ga monteren. Ik denk wel voldoende te hebben aan een goed achterrek.
Weer even een update. De Continental Tourride bandjes heb ik er vanaf gehaald, ze voelden niet lekker aan en ik had het idee dat deze het moeilijk hadden bij scherpe bochtjes en stevig remwerk. Voor nu even een paar Schwalbe Durano racebandjes eronder die ik nog had. Rijdt gelijk veel beter.

Voor wat meer flexibiliteit heb ik eerst maar eens een eenvoudige bagagedrager besteld van Racktime.
De 28" wielen bevallen goed, maar ik zou eigenlijk graag een dynamonaaf hebben. Ook is de grootte van de banden wat beperkt tot ik met het frame in de knel kom. Daarom ben ik ook een set 26" wielen aan het maken, voor met Shimano dynamonaaf en achter een DT-swiss straight pull. De velgen zijn stevige en brede Ryde Disc Bull, 32 gaats. Dan een setje dikke 2.0 Kojaks erop. Foto's volgen.