Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1744 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34985 berichten
volgende, dit keer maar weer eens een watermolen:
raadplaatje 87.jpg
Snel gevonden Martin, maar ja, met jouw molendatabase is het niet zo moeilijk. Ik zal ie link ook eens bewaren :)
Beurt weer naar jou.
Eenvoudig, want een paar maanden geleden gingen m'n vrouw en ik mee met een busexcursie van Groninger molenaars naar Twente en Achterhoek. Er werden aan boord folders van Overijsselse molens uitgedeeld en zodoende herkende ik de waterradmolen op jouw foto. Maar het toppunt was wel een bezoek aan de fraaie standerdmolen van Usselo. Daar heb ik nog even mogen draaien en bedienen.

Hier is de volgende:
DSC07791.jpg
14 N221
https://maps.app.goo.gl/hjdR3oojcAyiKQKg9?g_st=ac
Laten we nou net dit voorjaar op vakantie geweest zijn op camping de 7 linden.
Het Gooi verkend.
Weet je nog dat raadplaatje vlak bij jouw geboortehuis Martin?
Het Gooi van Eemnes tot aan de Vecht, van Naarden tot Hollandse Rading is echt een vakantie waard.
Zeer goed Poppink, de stallen en de dienstwoningen van paleis Soestdijk, dat iets verderop rechts staat. Was er een hek open. Dacht ik, hoera ik fiets door de paleistuinen en misschien het beroemde bordes aanraken en fotograferen. Maar nee, er stond een soort interne hek halverwege het paleis met zware hangsloten. Zucht....
Mooie omgeving maar teveel verkeerslawaai en buurtpreventie-borden. In m'n jeugdjaren veel rustiger. Hier vaak langs gefietst tot begin jaren zeventig.
De volgende is voor jou.
20240830_154401.jpg
Waar is dit dat het is?
Dat weet ik niet, maar een fraai plaatje is het zeker!

Maakt Lombardije een kans?
Zowel Lombardije als Lombardijen vallen af.
Deze foto ademt Frankrijk, aan een van de rivieren in de Midi. Lot, Dordogne, Aveyron?
Zoek met "Village pittoresque au bord de l'eau dans le Midi France" (Pittoreske dorp aan water in Midi Frankrijk) op Google afbeeldingen. Dan verscheen er een link waarin ik een vergelijkbare foto vond en dan doorscrollen: https://www.vallee-dordogne.com/la-vall ... t-villages
Gevonden, het is Argentat-sur-Dordogne:
https://www.google.nl/maps/@45.0919634, ... FQAw%3D%3D

In 7 minuten klaar :wink:
Martin is weer.
Ik was hier inmiddels een keer of 5-6 sinds 1974.
Zo'n plaatje heeft te lijden onder de rijkdom.
Als je goed kijkt zie je dat de huizen vooral bewoond worden door buitenstaanders.
Dichter luiken of een zonneterras.
Vakantiewoningen zogezegd.
Zoals in zoveel toeristische plaatsen verdwijnt de ziel uit de gemeenschap.
Helaas maar al te waar van wat je zegt, Poppink. Mooie toeristische plaatsen die buiten de seizoenen een leeg en doodse indruk maken. Moddergat hier vlakbij is ook een voorbeeld. Barcelona, Venetië, zelfde verhaal en te duur voor de eigen bewoners.
Dat geldt ook voor m'n mooie geboorteplaats Blaricum: een van de duurste gemeenten van Nederland door de hoge huizenprijzen. Niet zozeer door het toerisme maar door de rijken. Net als ik werden de gewone, oorspronkelijke dorpsbewoners door de rijke stinkerds het dorp uitgejaagd. Overal dure auto's die om een parkeerplekje vechten. Hoge hekken met camerabewaking, waar ik vroeger normaal bij buurtvriendjes speelde. Van de mensen uit m'n jeugdjaren is er haast niemand meer over. De zoon van de melkboer nog wel, die bestiert nu de bekende ijssalon aldaar. Zucht...

Hier is de volgende, de kerktoren is door de trilling van de warme lucht niet erg scherp. Maar waar?
DSC07841.jpg
Moet haast wel weer foto van afgelopen zaterdag zijn. Daar dus gezocht en kom ik uit bij Oude Kerk in Soest. Martin was denk ik op weg naar de molen die op zijn foto net niet te zien is, zie streetview

https://www.google.nl/maps/@52.173689,5 ... FQAw%3D%3D
Helemaal goed, WillyW. Had nooit gedacht dat er zich achter Soest een hoog gelegen terrein bevindt, de Soester Engh. Heel apart. Ik waande me daar in het Pajottenland. Niet op weg naar de molen, maar terug, want ik wou nog een foto maken van de plek waar de oude Windhond stond, gesloopt in 1930. De molen op jouw Streetview is nieuw gebouwd in 2008. En nog ermee gedraaid. Aardige mensen daar.
De volgende is voor jou.
Ok, dan weer volgende, dit keer ook maar eens een mooi dorpje, maar waar?
raadplaatje 69.jpg
Lastig plaatje. Er staat een klooster in het midden en wat meer naar links ene plaatselijke supermarkt. De huizen en zo lijkt men qua bouwstijlen meer in Luxemburg te verwachten: hoofdzakelijk leien daken en bepleisterde muren met een kleine wolf in de geveltoppen. En daar verwacht ik geen Alpen....
Dacht ik aan Bayern: maar in dat zwaar katholieke land zien de kloosters erg pico-bello uit en dan zijn er meestal rode pannendaken in de omgeving te zien. Aan Oostenrijk of Zwitserland waag ik me nog niet: te netjes. Blijft er nog over: Rhône-Alpes in Frankrijk, daar vind ik overeenkomstige beelden als op jouw raad plaatje.
Pyreneeën?
het is inderdaad in de Pyreneeën
Nu effe geen tijd, ga nu twee glas-in-lood ramen in het keukenraam installeren.
20240827_175200.jpg