Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35143 berichten

Het lijkt wel zeeslag! :D

Brno

Franke schreef:Het lijkt wel zeeslag! :D

Brno
Nee, een nog grotere plaats en heel beroemd

Martin E. van Doornik schreef:
Franke schreef:Het lijkt wel zeeslag! :D

Brno
Nee, een nog grotere plaats en heel beroemd
Ik heb alle slagers (maso-uzeniny), melk- (miékárna) en groenteboeren (ovoce-zelenina) in Praha nageplozen maar deze straat niet gevonden.

Rachel schreef:Ik heb alle slagers (maso-uzeniny), melk- (miékárna) en groenteboeren (ovoce-zelenina) in Praha nageplozen maar deze straat niet gevonden.
Die foto is gewoon al erg erg oud; alles is inmiddels gewijzigd :wink:

Het is Praha, namelijk Malá Strana, de "Barokke" bovenstad, aan de overkant in het bekende uitzicht met de brug Karlúv Most over de Vltava (Moldau). Het is de straat Nerudova. Als je op de plaats waar de foto is genomen naar links kijkt, staat daar vlakbij de Prager Burcht met het westfront van de St. Vituskathedraal. Ik fietste van de jeugdherberg (naast het Spartakadní-sportstadion) op weg naar Seč (129 km op één dag) via Ujezd, Kolín en Kutná Hora. Ik landde met het viermotorige Russische propellervliegtuig Illyusin-18 op het vliegveld van Praag. Eindbestemming Warszawa in Polska, 1100 km via Kraków gefietst in twee weken. Het was met de daar heersende hongersnood een erg naargeestige periode. Het is dat ik mijn foto van Praha wel erg sfeervol à la Anton Pieck vind.

Martin E. van Doornik schreef:Het is Praha, ....
Dus toch. Ik heb even het bundeltje 'Kafka's Praag' erbij genomen en dit schijnt, de Nerudova (Nerudagasse in zijn tijd) één van zijn favoriete wandelingen te zijn geweest. Op de plaats waar het stadion is was vroeger een Steinbrüche die nog een rol speelde in 'Der Prozeß'. Kafka klom, wankelde graag de Laurenziberg op. :wink:

En.... hoe heet deze oude poort en waar staat hij? Het is een erg warm land.
http://www.mijnalbum.nl/Album=QPG4P73Z

Volgens mij ben ik hier ook geweest. Is dit Jeruzalem? Jaffa gate?

Franke schreef:Volgens mij ben ik hier ook geweest. Is dit Jeruzalem? Jaffa gate?
Martin heeft tijdelijk geen pc in het weekend vertelde hij onlangs.......
Maar het is de Jaffa Gate in Jerusalem met een fiets ervoor :wink:

Ik was hier in 1991. Snel even een fotootje opgezocht en gescand.

Zoek de verschillen... :D

Afbeelding

Franke schreef:Volgens mij ben ik hier ook geweest. Is dit Jeruzalem? Jaffa gate?
Michael W schreef:
Franke schreef:Volgens mij ben ik hier ook geweest. Is dit Jeruzalem? Jaffa gate?
Martin heeft tijdelijk geen pc in het weekend vertelde hij onlangs.......
Maar het is de Jaffa Gate in Jerusalem met een fiets ervoor :wink:
Klopt! 8) Het is de Jaffa Gate met op de achtergrond het torentje van David. Het is idd. mijn fiets ervoor, klaar voor vertrek naar Jericho, Ein Gedi, Massada, Arad en Be´er Sheba. Wat een opwinding, fietsen door de Bijbelse stad Jeruzalem (ירושלים)! Ik denk er nog vaak aan. Helaas was het verboden om met mijn fiets op het Tempelplein voor de Omar Moskee te staan en te poseren.
Mijn PC is nu gerepareerd en staat weer thuis op zolderkamer. Alleen moet ik de Outlook Express nog herinstalleren. Het lukt mij nog niet met de LAN-verbinding.... :x
Nu plaats ik de laatste raadfoto, ik vind het een erg leuk spel. Wat voor monumeltaal gebouw is dit en waar?
http://www.mijnalbum.nl/Album=A8GHYUQJ

Martin E. van Doornik schreef:Nu plaats ik de laatste raadfoto, ik vind het een erg leuk spel. Wat voor monumeltaal gebouw is dit en waar?http://www.mijnalbum.nl/Album=A8GHYUQJ
Het Victor Emmanuel Monument in Rome 8)
In welke plaats staat deze kerk en hoe heet hij ?

Afbeelding
[quote="Michael W"]In welke plaats staat deze kerk en hoe heet hij?[quote]
De foto is middels het klikken met de rechtermuisknop - Eigenschappen - afkomstig van www.studio28.nl . Deze website bekeken en ik kwam een foto met verschillende fietsboekjes tegen. Deze foto staat opgeslagen onder fietsb2.gif. Wat mij als gediplomeerde molenaar opvalt, is dat de twee Noordhollandse molens op het boekje linksonder foutief in spiegelbeeld zijn afgedrukt :oops: , want de wieken draaien normaal altijd tegen de klok in!
Helaas weet ik niet waar de kerk staat, het ziet wel erg Noord-Duits uit, aan de Hanzebaksteengotiek te zien.

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Nu plaats ik de laatste raadfoto, ik vind het een erg leuk spel. Wat voor monumeltaal gebouw is dit en waar?http://www.mijnalbum.nl/Album=A8GHYUQJ
Het Victor Emmanuel Monument in Rome 8)
Heel juist! :D Het wordt ook de "Vittoriano" genoemd. Wat de Arc de Triomphe voor Parijs is, is de Vittoriano voor Rome, het Nationaal Monument van Italië. Daar ligt de Onbekende Soldaat begraven. Het is gebouwd van 1885 t/m 1911 en onder Benito Mussolini in 1935 verder afgebouwd. Het dak is 83 meter hoog! Het wordt in de volksmond wel "Suikertaart", "Typemachine" of "de grootste pisbak van Italië" genoemd.
Nu ga ik weer naar buiten, want ik ben een nieuwe schuur aan het bouwen. Het geraamte (zonder één spijker, maar met houten toognagels) staat nu grotendeels overeind, kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=6HRYULRA
Martin E. van Doornik schreef:Helaas weet ik niet waar de kerk staat, het ziet wel erg Noord-Duits uit, aan de Hanzebaksteengotiek te zien.
Dat noemen ze 'warm" :wink:

Dat spiegelbeeld van de molens klopt, was gewoon een mooiere compositie!!
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:In welke plaats staat deze kerk en hoe heet hij?
Helaas weet ik niet waar de kerk staat, het ziet wel erg Noord-Duits uit, aan de Hanzebaksteengotiek te zien.
http://www.flickr.com/photos/wolfro54/2147919970/

Die Petrikirche in Rostock :roll:
Rachel schreef:Die Petrikirche in Rostock :roll:
Klopt, een hele grote havenplaats maar vanaf deze oostkant lijkt het net of de kerk in een klein dorpje staat :wink:
De toren is 117 m hoog.

Laat ik eens meedoen, een beetje 'europa' fietser is hier langs gekomen en zeker gestopt voor............................

Afbeelding

Bob&Marguérite schreef:Laat ik eens meedoen, een beetje 'europa' fietser is hier langs gekomen en zeker gestopt voor............................
Het is in Skåne, Zweden dus (het vroegere Schonen).
Gestopt voor spettkaka ? :wink: