Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1083 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34654 berichten
Lijkt me dan meer in de richting van Straatsburg.
Verder zuidelijk Thann en zo daar herken ik dat soort huizen niet van.
Geen idee. Ik ben nooit in de Elzas geweest, en kan dus geen actieve herinnering aan dit straatbeeld hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat die rode straatlantaarns bijzonder zijn.
in de richting van Straatsburg
Nog noordelijker!
Ik heb in diverse dorpen benoorden Strasbourg "ge-streetviewd" en het viel mij op dat iedere dorp(je) z'n eigen soort lantaarnpalen heeft, waaronder ook rode, maar dan anders van vorm. Het bekende speldje in de hooiberg....
Zoek dicht lang de grens met Duitsland.
Bert van Sprang schreef:
do 23 dec, 2021 10:54
Zoek dicht lang de grens met Duitsland.
Langs de Rhin of Rhein dus? Of daarboven langs Saarland? Dan begin ik vanaf Wantzenau naar boven toe....
Ik kijk er nu wat rond.
Wat opvalt is bataille en dat het en der nog wat oude huizen staan, maar vooral na-oorlogse bouw.
Het lijkt er op dat daar heel wat geschoten is.
Poppink schreef:
do 23 dec, 2021 12:39
Ik kijk er nu wat rond.
Wat opvalt is bataille en dat het en der nog wat oude huizen staan, maar vooral na-oorlogse bouw.
Het lijkt er op dat daar heel wat geschoten is.
Tja, deze streek heeft drie oorlogen na elkaar meegemaakt: De Frans-Duitse oorlog (rond 1871 denk ik) en dan de beide wereldoorlogen. Dat verklaart de Duitstalige plaatsnamen ook. Wat mij opvalt is dat de kopgevels van de meeste vakwerkhuizen tussen de verdiepingen afdakjes over de volle breedte dragen, op de raadselfoto juist niet.
Of daarboven langs Saarland?
daar id
Niederlauterbach heeft bijna de juiste lantaarnpalen en heel veel overeenkomstige huizen. Maar ja, bijna is maar bijna.
Leon schreef:
do 23 dec, 2021 13:06
Niederlauterbach heeft bijna de juiste lantaarnpalen en heel veel overeenkomstige huizen. Maar ja, bijna is maar bijna.
Zag ik ook, maar het topje van de lantaarn is weer net iets anders.
Langs een doorgaande weg met een (van de zovele) D-nummering en niet een straatje achteraf in een dorpje?
Ik denk dat de weg vrij smal is, ik zie ook geen belijning, waarschijnlijk geen D-weg.
Ik heb even in Frankrijk gekeken onder Saarland maar zie vrijwel geen vakwerkhuizen.
Onder Rijnland-Palts wel. :?

Correctie: ik zie ook smalle D-wegen zonder belijning. :oops:
Toch wel een mooi gebied hoor!
https://www.google.com/maps/@48.9281917 ... 384!8i8192
En ze hebben er zowel dampfnudle, rognons au vin blanc (niertjes in witte wijn), couscous, paella, boules de viande én kesselfleisch, dus je komt beslist niet om van de honger tijdens het zoeken.
Hebben jullie het plaatje al geraden? 🤔

@Martin: Je fietste er op 24 mei 1974 langs om 13.41 uur. Het was half bewolkt, 19 graden en de jeugdherberg kostte 20,35 FRF.
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 18:22
Hebben jullie het plaatje al geraden? 🤔

@Martin: Je fietste er op 24 mei 1974 langs om 13.41 uur. Het was half bewolkt, 19 graden en de jeugdherberg kostte 20,35 FRF.
Ik moet even corrigeren: ik fietste op 12 mei 1974 vanuit Karlsruhe naar Strasbourg. Bij Geffern stak ik op een drijvende Bailey-brug de Rijn over, naar het Franse dorp Drusenheim. Ik maakte wat foto's van Elzasser vakwerkhuizen in Herrlisheim, waarvan een 'n tijdje geleden ook als Raad plaatje heeft gestaan. Tot Strasbourg over de D468 gefietst, als ik me nog kan herinneren.
Maar kerel, hoe kom je toch aan die datum en tijd? :roll: Analoge kleurendia's hebben geen digitale datum/tijd weergave.... Volgens mijn fietsreisverslag verbleef ik op 24 mei 1974 bij mijn tante, die in Davos, Zwitserland woonde. Op 15 mei stak ik vanuit Freiburg (puf, puf, zonder versnellingen over Schwarzwald....) bij Schaffhausen de Zwitserse grens over. Daarna nog via Oostenrijk en Liechtenstein naar Davos. Prachtige fietstocht!
Het is aan een fietsroute tussen Karlsruhe en Saverne.
Via Rastatt en op de D87 of D4 de Rijn over, dan via Roppenheim, Soufflenheim, Schirrhein en Kaltenhouse naar Hagenau? In Hochfelden heersen er vrijwel geheel Franse straatbeelden. Dan weer terug Streetviewen…. In Schwindratzheim bijna zelfde huizen én die karakteristieke schoorsteenkapjes gevonden maar geen rode lantaarnpalen…. dus verder zoeken :?
Ligt het nog wel binnen "nummer 67"? (Bas-Rhin, op de Franse autonummerplaten) De grens met departement Moselle is wel vlakbij.
Nu geen zin meer, klak, computer uit.
Tot nu toe gegeven hints:
Bert van Sprang schreef:
wo 22 dec, 2021 16:49
elzas is goed
Bert van Sprang schreef:
wo 22 dec, 2021 22:24
in de richting van Straatsburg
Nog noordelijker!
Bert van Sprang schreef:
do 23 dec, 2021 10:54
Zoek dicht lang de grens met Duitsland.
Bert van Sprang schreef:
do 23 dec, 2021 12:49
Of daarboven langs Saarland?
daar id
Bert van Sprang schreef:
do 23 dec, 2021 20:57
Het is aan een fietsroute tussen Karlsruhe en Saverne.
Knipsel2.JPG
Saarland lijkt mij niet goed want dat zou een aardig omweg wezen als je van Karlsruhe naar Saverne fietst. Maar ik denk dat deze hint wel aangeeft dat het de noordelijke grens is.
Op basis hiervan heb ik gezocht tussen de Rijn en Wissembourg maar kan niets vinden. Dan is ook de vraag hoe dicht is dicht.
Het eerder genoemde Niederlauterbach komt wel het dichts bij het Raad plaatje!.
:? :? :?
Ik vermoed dat Bert een officiële fietsroute bedoelt, zoals je die ook op de Open Cycle Map kunt vinden. Overigens ben ik niet aan het zoeken. Dit raadplaatje vind ik te lastig. Misschien dat het met noeste arbeid lukt, maar dat kost wel erg veel tijd voor één plaatje.

Screenshot_20211224-153357.png