Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1073 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34660 berichten
Leon schreef:
za 11 dec, 2021 09:59
Ik ben erg benieuwd naar het verband tussen de spiegels en de term Au bon Coin. Het café heet overigens niet zo.
De spiegels wijzen er op dat er een onoverzichtlijke hoek is.
Dat doet me terugdenken aan rond 1980.
We waren op de terugweg van vakantie, met de auto, ergens tussen Bordeaux en Parijs.
Hotel zoeken -> Au bon coin
's Avonds mosselen gegeten in een restaurant schuin tegenover het hotel.
De nacht volgde en we werden vreselijk ziek.
De mosselen!
Drie dagen en nachten waren we gdwongen in dat kamertje precies op de hoek te verblijven, op de eerste etage.
Toen beseften we waarom het hotel 'Au bon coin' heette.
De hele dag door en ook 's avonds en 's nachts dat verkeer dat op die hoek moest afremmen en snel weer optrekken.
Die vreselijke herrie terwijl je doodziek in bed ligt.

Au bon coin.....

Weetje.
Waarom heet de drogisterijketen 'Medikamente Die Grenze' 'Die Grenze' ?
Niet omdat ze opereren in het Oosten van het land, maar omdat de artikelen die ze verkopen altijd tegen 'Die Grenze' aanlopen wat betreft de uiterste houdbaarheidsdatum.

Om terug te komen bij het onderwerp:
screen04.jpg
De foto was tegen het einde van het fietsweekend vrijwel op het moment dat je daarna vrijwel alleen nog maar naar beneden hoeft. Zo van 'Zullen we hier maar een terrasje pikken' want anders zijn we te laat want dan zijn we thuis.
Aubel heeft een leuk centrum en op Google zie ik dezelfde omlijstingen van de ramen.
Maar dan....
Als we in Aubel zonder nog te klimmen naar huis fietsen kan dat alleen via Val-Dieu en in dat geval kiezen we voor het terras in Val-Dieu. Niet Aubel dus en ook niet Val-Dieu.
Op dit moment wordt de oprit naast ons huis vervangen. Ouwe scheefgezakte en gebroken tegels en stenen weg ermee. Er is een graafmachine aan het werk. Dus weinig tijd voor raad plaatje. Met mijn bijna 71 jaar doe ik het werk niet zelf, m'n buurman is stratenmaker.
Wat denk ik te weten:
--Op "meer dan" 75 km van Rixensart, en niet "bijna 100 km".
--Vlakbij het eindpunt "Zo van 'Zullen we hier maar een terrasje pikken' want anders zijn we te laat want dan zijn we thuis." Is het eindpunt Maastricht?
--Geen heuvels tussen het Raad plaatje! en het eindpunt. "De foto was tegen het einde van het fietsweekend vrijwel op het moment dat je daarna vrijwel alleen nog maar naar beneden hoeft."
--Het bordje suggereert een plaatsnaam met een lange naam.
--Het bordje suggereert een grote plaats. Er is iig sprake van een "Centre".
--De tekst "Rendez Vous VTT" suggereert Wallonië.
--Deze tekst suggereert ook dat het een fietscafé is.

Tsja, ik denk dan ergens ten Noorden / Noord-Westen van Luik. Aan de westkant van de maas.
Als ik "meer dan 75 km" wat ruim neem, bijv 83 km, dan zijn ook plaatsen op de oostoever van de Maas mogelijk.

:?
Gezien de kozijnen - de hardstenen omlijsting - denk ik de oostelijke oever van de Maas.

De Voerstreek is een streek in de Belgische provincie Limburg, iets meer dan 5000 hectare groot, aan drie zijden omgeven door de provincie Luik, en in het noorden begrensd door Nederlands-Limburg.

De Voerstreek was in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw regelmatig in het nieuws toen de zes dorpen langs het riviertje de Voer onderwerp werden van politiek verhitte taaldebatten in België. Talloze malen kwam het tot gevechten en rellen tussen Vlamingen en Walen en de oproerpolitie; de streek werd ondergekalkt met taalleuzen. Deze dorpen waren sinds 1963 wettelijk Nederlandstalig met faciliteiten voor Franstaligen. Het gebied werd in 1963 een Limburgse exclave in het land van Overmaas, maar historisch vormt het een kleiner deel van een groter Limburgstalig gebied, dat zich vroeger verder naar het zuiden uitstrekte. Ten oosten van Voeren situeert zich een gebied dat in Vlaanderen de Platdietse streek wordt genoemd, waar Frans de officiële voertaal is van de overheid, maar waar nog steeds een overgangsdialect tussen het Duits (Middelfrankisch: Ripuarisch) en het Nederlands (Nederfrankisch) overleeft. Zie verder: Taalstrijd in de Voerstreek
screen02.jpg
screen02.jpg (2.28 KiB) 676 keer bekeken
Het is op Franstalig territorium bijna aan de top van de heuvel.

EDIT
Vise voldoet aardig aan het type huizen, die oude statige en die andere met omlijsting.
@JanH
Eindpunt idd Maastricht.
Fietscafé hadden ze toen en daar nog niet uitgevonden.
De straatnaam Centre heb je goed gelezen.
Meer dan 75 km kan toch ook bijna 100 km zijn?
Rest klopt.

Voeren heeft er niets mee van doen. Dat is Vlaams. Daar staat niet "Centre" op een straatnaambord. Dat zou problemen geven.
Vanuit de andere streek die je noemt ga je voor Maastricht over een heuvel. Dus dat is het niet.
Voor het tempo een tip: als je op dat terras je drankje knoeit loop dat theoretisch nog net via de Voerstreek de Maas in.
Dit hier? https://www.google.nl/maps/@50.6541555, ... 384!8i8192
Op Google Maps "Centre, provincie Luik" invoeren en je krijgt maar twee resultaten, in Blieberg en deze hier in Thimister-Clermont. Heb toch besloten Rixensart overboord te gooien.
Het café heet Le Fourquet en nu is er een ander biermerk op de schermen rond het terras. Dat café heeft een fraaie Jugendstil-gevel aan de andere kant.
De straatnaam Centre was inderdaad de sterkste clue en staat gewoon op de foto. Goed gevonden Martin. Jij bent.

Eén klikje verder met streetview vond ik een opmerkelijk tafereel. Mag je er nu rijden of niet? En waar mogen gehandicapten nou parkeren?
https://earth.app.goo.gl/dNR6SJ

Hoe is je oprit geworden Mrtin?
Leon schreef:
za 11 dec, 2021 20:23
De straatnaam Centre was inderdaad de sterkste clue en staat gewoon op de foto. Goed gevonden Martin. Jij bent.

Eén klikje verder met streetview vond ik een opmerkelijk tafereel. Mag je er nu rijden of niet? En waar mogen gehandicapten nou parkeren?
https://earth.app.goo.gl/dNR6SJ

Hoe is je oprit geworden Mrtin?
De oude oprit met de grond daaronder is door een graafmachine weggehaald waarna er nieuw zand is gedeponeerd. De bestrating komt nog, opp. 45 m2. Er staan al stapels stenen klaar.
DSC00741.JPG
Hier is dan mijn volgende. Wij blijven nog in hetzelfde land. Het bos geheel rechts is volgens Streetview verdwenen. Maar waar?
Snelweg.jpg
De N4 vanaf Bastogne net voor Martelange?
Je een bekend plaatje van autoritten naar Spanje. Op de terugweg afzichtelijk druk en op de heenweg in de nacht het zwartste zwart. Regelmatig nauwelijks lijnen, geen reflectorpaaltjes en zwarte lantaarnpalen.
Martin's engelbewaarders hebben overuren gedraaid.
Kan ook bij Bouillon zijn, of bij Luik.

Zoals dit: https://earth.app.goo.gl/dNR6SJ
of dit:
https://earth.app.goo.gl/nHjsfG
De N4 is goed maar niet de juiste locatie. Ik moest door omstandigheden noodgedwongen een stukje fietsen op die snelweg (er was niet eens een verbodsbord voor fietsers). Er is een AJ heel vlakbij.
Te zuidelijk. Landschap bevat nog teveel weiland. Rechts van mijn fiets is er nu geen bos meer.
Ik gok hier.
Meer gelijkend kan ik het niet krijgen.

Ik weet nu ook wat AJ betekent.
Had ik ook wel kunnen vermoeden Martin.
Heb je een klein lijstje van de jeugdherbergen in Belgie waar je NIET bent geweest?
Of ben je overal al wezen slapen.
Ik gok hier.
Hallo JanH, ja dat is hier precies. De foto is in 1995 gemaakt. Ik verliet de jeugdherberg van Champlon en fietste naar Marche-en-Famenne. in het Frans auberge de jeunesse en tevens de hoogstgelegen AJ van België. Rondom prachtige vergezichten. In de fietsenschuur waren er zelfs ski-rekken aanwezig. Reuze aardige beheerder, ik kreeg gratis royale maaltijden.
Doordat de lokale weg naar Marche niet op mijn landkaart (anno 1969) stond aangegeven en ook wegens werkzaamheden afgesloten was, moest ik over de N4 fietsen. Maar het was niet druk en het viel reuze mee. Enkel één getoeter gehoord. Voor Marche ging ik van de N4 af, richting Frankrijk. Maar spannend was het wel.
De volgende is voor jou.