Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zomertrektocht 2023: Midden-Engeland 22 juli - 6 aug - Forum Wereldfietser

Zomertrektocht 2023: Midden-Engeland 22 juli - 6 aug

Afbeelding
Deze zomer gaan we het kanaal over! Een epische 13-daagse kampeertrektocht dwars door het ruige, adembenemende en soms ook best pittige midden van Engeland. Ga mee vanaf Hull langs pittoreske dorpen en steden, van kust tot kust over de Pennines (de ruggengraat van Engeland), door naar het beroemde Lake District, om vervolgens via een zuidelijk stuk Schotland en een Romeinse-muur-route in Newcastle-Upon-Tyne uit te komen.

Meer info, inschrijving en betaling via de website van de wereldfietser.

Afstand
De totale lengte bedraagt ongeveer 660km, verdeeld over 11 fietsdagen. We fietsen dus gemiddeld 55-65km per dag. Zo is er voldoende tijd om van al het natuurschoon te genieten. En je komt lekker op tijd aan op de camping om te douchen, eten en relaxen. Er zal daarnaast ook wel eens een wat langere dag tussen zitten.

Hoogtemeters
In totaal gaan we ongeveer 6000m omhoog en ook 6000m omlaag. Dat betekent dus gemiddeld zo’n 550 hoogtemeters klimmen per fietsdag. De zwaarste dag is zo’n 860 hoogtemeters klimmen. De lichtste dagen zitten in het begin met zo’n 130-180hm omhoog.

Afbeelding

Niveau
Ik ga ervan uit dat je vertrouwt bent met je uitrusting, je fiets afgesteld en ingereden is, al een paar keer gekampeerd hebt (bvb in eigen land) en al enige ervaring hebt met heuvel op en af fietsen. Natuurlijk is er ruimte om te leren. Bijvoorbeeld met navigatie in het buitenland of fietsen in bergachtig terrein. Geef dit goed aan, ik en de groep kan je altijd helpen.

Kosten
De reisprijs tot 15 april is €619. Daarna, tot de sluitingsdatum voor inschrijving (6 weken voor vertrek) is de prijs €699. Omdat de bootreis als groep veel goedkoper is (je koopt een hut die bedoeld is voor meerdere personen, ook in je eentje), is het niet mogelijk om deze reis zonder overtocht te kopen. Samen uit, samen thuis dus.

Bij de prijs zit inbegrepen:

* Heen- en terugreis met de boot
* Diner en ontbijt op de terugreis op de boot
* Alle campings & accommodaties + toeslagen
* Als er geld overblijft: rondjes van de zaak 😉
* Uiteraard uitstekende reisbegeleiding

Organisator
Deze tocht wordt georganiseerd door de toertochtcoördinator, Coen de Jong.

Meer info, inschrijving en betaling via de website van de wereldfietser.

Afbeelding
Dat ziet er mooi uit! Wij hebben in 2006 in die omgeving gefietst en ik kan bevestigen dat het er prachtig is, zeker het Lake District.

Dan nog een goedbedoelde tip:
Het stukje over de hoogtemeters ("gecombineerd") kan misschien wat verwarrend overkomen. Relevant is hier eigenlijk vooral de stijging. Om mensen te helpen de keuze te maken zou mijn advies dan ook zijn om het aantal meters stijgen op de lastigste dagen te vermelden.
Wat mij altijd blij maakt in fietsrouteboekjes is wanneer er vermeld wordt waar een flink steigingspercentage is; meer dan 4% of boven de 10% of meer en over hoeveel meter of kilometer dat is. Zeker wanneer er veel hoogtemeters gemaakt moeten worden op een dag.
Dit zal door deelnemers zelf ook vast uit te zoeken zijn.
Leuk plan Coen!
Ja, goeie. Zal dat updaten. Is inderdaad bij fietsen veel belangrijker de hoogtemeters omhoog te vermelden. Omlaag krijg je er gratis bij, op slijtage van je remblokken na, dan 😉
Loes vdB schreef:
vr 24 feb, 2023 13:09
Wat mij altijd blij maakt in fietsrouteboekjes is wanneer er vermeld wordt waar een flink steigingspercentage is; meer dan 4% of boven de 10% of meer en over hoeveel meter of kilometer dat is. Zeker wanneer er veel hoogtemeters gemaakt moeten worden op een dag.
Dit zal door deelnemers zelf ook vast uit te zoeken zijn.
Leuk plan Coen!
Zodra de route helemaal vast ligt en de lijst met deelnemers bekend is worden de GPX tracks en Komoot collectie gedeeld waarop het hoogteprofiel in detail te zien is :) er zitten geregeld korte maar pittige klimmetjes tussen 😀
Mooie plannen Coen, leuk ook om je er op de Fiets&wandelbeurs zo enthousiast over te horen.

Veel plezier!
Wat een mooi plan. Misschien ga ik ook wel mee. Ik heb zelf jarenlang in Engeland gewoond en er veel gefietst. Een jaar of vijftien geleden ben ik ook mee geweest op een buitenland trektocht van de Wereldfietser waar we eveneens naar Hull gevaren zijn en terug vanaf Newcastle. Ik wil deelnemers wel waarschuwen dat het zwaar kan zijn. Klimmen in Engeland kan heel steil zijn, en het weer kan tegenvallen. Vijftien jaar geleden hadden we de eerste dagen warm weer, maar eenmaal in het Lake District sloeg het weer om. De Pennines terug over werd snel zwaar en gevaarlijk, met temperaturen dicht bij het vriespunt, harde wind, en veel regen. De meesten besloten toen halverwege de terugtocht de trein te nemen. Enkelen zijn doorgefietst, maar een van hen is daarbij bijvoorbeeld van de fiets gewaaid en lelijk ten val gekomen.
Dit is niet om deze tocht te ontraden, maar wel om je goed voor te bereiden. Zorg dat je zelf navigatie hebt zodat je alleen verder kunt fietsen als je de aansluiting met anderen kwijt bent, en zorg voor warme kleding en goede regenkleding. De beloning is prachtige landschappen als je eenmaal bij Hull de stad uit bent, en lekker bier (het real ale in de regio is prima). Veel plezier.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 11:59
Wat een mooi plan. Misschien ga ik ook wel mee. Ik heb zelf jarenlang in Engeland gewoond en er veel gefietst. Een jaar of vijftien geleden ben ik ook mee geweest op een buitenland trektocht van de Wereldfietser waar we eveneens naar Hull gevaren zijn en terug vanaf Newcastle. Ik wil deelnemers wel waarschuwen dat het zwaar kan zijn. Klimmen in Engeland kan heel steil zijn, en het weer kan tegenvallen. Vijftien jaar geleden hadden we de eerste dagen warm weer, maar eenmaal in het Lake District sloeg het weer om. De Pennines terug over werd snel zwaar en gevaarlijk, met temperaturen dicht bij het vriespunt, harde wind, en veel regen. De meesten besloten toen halverwege de terugtocht de trein te nemen. Enkelen zijn doorgefietst, maar een van hen is daarbij bijvoorbeeld van de fiets gewaaid en lelijk ten val gekomen.
Dit is niet om deze tocht te ontraden, maar wel om je goed voor te bereiden. Zorg dat je zelf navigatie hebt zodat je alleen verder kunt fietsen als je de aansluiting met anderen kwijt bent, en zorg voor warme kleding en goede regenkleding. De beloning is prachtige landschappen als je eenmaal bij Hull de stad uit bent, en lekker bier (het real ale in de regio is prima). Veel plezier.
Bedankt Wim voor je aanbeveling van de reis en je inzichten in jullie reis toen. Leuk als je ook aan zou sluiten. Wees welkom.

Vwb het klimmen: zeker waar, klimmetjes kunnen steil zijn. Gelukkig kan men, als het echt te steil wordt of te lang duurt, nog afstappen en lopen. De klimmetjes zijn vaak niet zo heel lang heel steil, dus je staat zo bovenaan en kan dan weer naar beneden zeilen. Met beleid natuurlijk.

Vwb het weer: we kunnen mazzel hebben (Jurr zei tegen mij dat zij tijdens hun reis in hetzelfde gebied 2 weken stralend weer hadden) en we kunnen enorm pech hebben, en alles ertussenin. Gelukkig komen we iedere dag aan op een camping, vaak ook met binnenruimte of pub dichtbij en zéker altijd met warme douches. En de dagen zijn gelukkig niet zo lang, waardoor we ook af en toe een pub of restaurant in kunnen duiken om het moraal weer een beetje op te poetsen en de spullen te drogen.

In het Lake District, waar we ook een rustdag houden om van dit mooie gebied te genieten, kunnen we met een deel van de groep (de eerste 10) kamperen bij een jeugdhostel. De rest deelt een kamer in het hostel. Het hostel heeft verder een vuurplaats en een mooie binnenruimte voor als het weer niet meewerkt.

Vwb gevaarlijke weersituaties: tijdens de tocht houden we het weer nauwlettend in de gaten. Via weerberichten in Komoot en van campingeigenaren kunnen we veel te weten komen. Als het te gevaarlijk wordt, kunnen we inderdaad stukjes met de trein gaan oplossen of een kortere route nemen.
Grote kans dat het een fantastische tocht wordt, maar het kan uitdagender worden dan mensen zich misschien realiseren. Zo herinner ik me ook een buitenlandtrektocht in Noorwegen. Ik wist dat die pittig kon zijn, precies ook weer vanwege het klimmen en mogelijk koud en nat weer. Er waren twee deelneemsters die daar totaal niet op waren voorbereid, met veel teveel bagage, in een geval een slechte fiets, en in het andere geval een hopeloze tent. Die beiden moesten afhaken en waren heel boos omdat ze vonden dat ze misleid waren.
Zojuist aangemeld. Ik durf de uitdaging wel aan met heuvels en weer als tegenstanders.
Kijk er al naar uit.
gr Jan
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 11:59
[...] eveneens naar Hull gevaren zijn en terug vanaf Newcastle. Ik wil deelnemers wel waarschuwen dat het zwaar kan zijn. Klimmen in Engeland kan heel steil zijn, en het weer kan tegenvallen. Vijftien jaar geleden hadden we de eerste dagen warm weer, maar eenmaal in het Lake District sloeg het weer om. De Pennines terug over werd snel zwaar en gevaarlijk, met temperaturen dicht bij het vriespunt, harde wind, en veel regen. [...]
Er zijn ook mensen die bij Hull de boot af fietsen in een half uurtje lichte miezer en pas binnen de gemeentegrenzen van Edinburgh de eerstvolgende bui pas weer treffen op de dag voor vertrek twee weken later.

Ik noem verder geen namen... ;) ;)

viewtopic.php?f=12&t=37909&p=429373#p429373

Oh, en je vertanding lekker laag kiezen inderdaad.
Het weer kan inderdaad van alles worden, maar de Pennines zijn hoog genoeg om ineens heel koud te kunnen zijn.
Bij Kielder Lake wel een bijzonder warm welkom gekregen van de midges... da's ook wel iets om in ieder geval even te weten van tevoren ;)
Zeker in die tijd van het jaar.
Yep ben me al aan het verdiepen in iets daartegen :D.

Heb nu :

Smidge
Thermacell MR300 apparaat

Nog meer ervaringen met andere dingen? :)
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 14:10
Grote kans dat het een fantastische tocht wordt, maar het kan uitdagender worden dan mensen zich misschien realiseren. Zo herinner ik me ook een buitenlandtrektocht in Noorwegen. Ik wist dat die pittig kon zijn, precies ook weer vanwege het klimmen en mogelijk koud en nat weer. Er waren twee deelneemsters die daar totaal niet op waren voorbereid, met veel teveel bagage, in een geval een slechte fiets, en in het andere geval een hopeloze tent. Die beiden moesten afhaken en waren heel boos omdat ze vonden dat ze misleid waren.
Dat is precies de reden dat ik informatiebrieven verstuur, en dat er een reisvoorbereidingsdag is. Verplicht.
cdj schreef:
di 28 feb, 2023 17:54

Nog meer ervaringen met andere dingen? :)
Jazeker. Een tent met gaas fijn genoeg dat ze er niet doorheen kunnen ;)
cdj schreef:
di 28 feb, 2023 17:54
Heb nu :
Smidge
Thermacell MR300 apparaat
Nog meer ervaringen met andere dingen? :)
In Schotland afgelopen jaar werd mij ook Smidge aanbevolen, kon het alleen niet vinden in de winkels.
Had Deet bij me en dat maar gebruikt.

Verder heb ik een hoofdnetje gebruikt. Dat beviel me goed. Wel met een baseball cap eronder zodat het netje niet tegen mijn gezicht aan kwam.

Wat het weer betreft: 21 dagen gefietst. Twee keer een gedeelte van de dag zodanig regen gehad dat een regenpak nodig was.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 14:10
Grote kans dat het een fantastische tocht wordt, maar het kan uitdagender worden dan mensen zich misschien realiseren. Zo herinner ik me ook een buitenlandtrektocht in Noorwegen. Ik wist dat die pittig kon zijn, precies ook weer vanwege het klimmen en mogelijk koud en nat weer. Er waren twee deelneemsters die daar totaal niet op waren voorbereid, met veel teveel bagage, in een geval een slechte fiets, en in het andere geval een hopeloze tent. Die beiden moesten afhaken en waren heel boos omdat ze vonden dat ze misleid waren.
Tegen zelfoverschatting is geen kruid gewassen. Ondanks mijn erg duidelijke vooraankondiging is het mij ook al overkomen dat fietsers na 2 uur fietsen tot de conclusie kwamen dat ze aan de verkeerde tocht bezig waren. Je mag van iedere "Wereldfietser" verwachten dat ze er dan zelf een andere voor hen wel geschikte tocht van maken. Ik ben geen reisleider, daar word ik niet voor betaald.
cdj schreef:
di 28 feb, 2023 17:54
Yep ben me al aan het verdiepen in iets daartegen :D.

Heb nu :

Smidge
Thermacell MR300 apparaat

Nog meer ervaringen met andere dingen? :)
Coen,

Mijn moeder kreeg toen ze in Schotland fietste het advies om de dry oil Skin so soft van Avon te gebruiken. Ze hebben een beetje toevallig ontdekt dat dat goed tegen muggen en midges werkt. Je kunt het in Nederland alleen online kopen: https://avoncosmetica-shop.nl/categorie/skin-so-soft/ iemand heeft het enigszins getest: https://www.youtube.com/watch?v=Zmla09qN_3c.

Groeten,
Martien