Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Offroad Wintertrektocht 3-5 feb 2023 - Forum Wereldfietser

Offroad Wintertrektocht 3-5 feb 2023

We maken een mooie tocht in de omgeving van Hengelo, Haaksbergen en Groenlo.
Begin- en eindpunt is NS station Borne. Vrijdagmiddag 37 km, zaterdag 70 km, zondag 56 km.
Het is geen tocht voor beginners ook mede door de kans op winterse omstandigheden. We fietsen door en langs natuurgebieden Witteveen, Buurserzand, Haaksbergerveen en Zwillbrocker Venn (D).
Overnachting op wintercampings waar je ‘s avonds in de buurt ‘warm’ kunt uiteten. Overdag gaan we langs horeca gelegenheden en een supermarkt. Overige informatie wordt verstrekt na inschrijving.
Initiatiefnemer: Barbara Janssen

Inschrijven kan hier: https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... duct/44/79
Mijn thuisomgeving...ik zal die dagen de boel eens in de gaten houden op de singletracks.
Heb er nog aan mede bijgedragen.
Hallo Barbara en medeorganisatoren,

Voordat ik me aanmeld, zou ik iets meer willen weten wat ‘off road’ precies inhoud. Zijn het mountainbike trails of kom ik met een koga signature met spatborden een heel eind weg.
Uit ervaring weet ik dat mijn fiets niet gebouwd is voor rotsachtige keien bodem of natte klei, dat hebben we daar niet dus dat zit goed.
Wat lastig kan zijn is dat er takken en modder tussen mijn spatbord en wiel blijft steken waardoor ik niet vooruit kom. Ik hoor graag en heb zin om mee te gaan.

Hartelijke groetjes Annemiek
Is geen probleem. Ik heb met mijn trekkingsfiets, ook veel onverhard gereden.

Mario
Trekkingfiets, zoals de Koga Signature, zijn ook gemaakt voor goede ‘off the road’ wegen. Ik fiets zelf op een MTB full suspension (10 kg) met optimale comfort. Trekkingfietsen zijn meestal veel zwaarder en dat zul je zeker merken als je bepakt ‘off the road’ gaat. Vaak zitten er geen mtb banden om trekkingfietsen zodat je niet met ‘minder lucht’ kunt fietsen. Het is natuurlijk ook wat je gewend bent aan comfort en ook hoe sterk je bent om in off the road terrein met bepakking goed vooruit te kunnen komen.. Mijn ervaring is dat de trekkingfietsers ( gewend zijn ) teveel bagage mee te nemen en dan het tempo van de lichtgewicht “bikepackers” met een minimale uitrusting niet bij kunnen houden.

Groet Barbara

Ps. takken en modder tussen de spatborden zul je doorgaans geen last hebben, tenzij de ruimte tussen spatbord en band heel klein is ( bijv plm 10 mm )
Arenker1 schreef:
za 31 dec, 2022 04:58
[...]

met een koga signature

[...]
Kan best goedkomen.

Om je kansen op 'succes' te vergroten zou je bijvoorbeeld eens kritisch kunnen kijken naar je paklijst. Laat je voortassen thuis of hang ze op de achterdrager in plaats van de grotere achtertassen. Kookset met brandstof wegstrepen kan ook een makkelijke besparing zijn, net als luxe als bijvoorbeeld een stoeltje.

Ook zou je van tevoren eens wat rondjes zonder bagage kunnen maken op je lokale mountainbike parcours. Bij voorkeur niet op zaterdag- en zondagochtend als de wielerclubs er met complete pelotons rijden, en de technische parcours (zoals bijvoorbeeld Bergschenhoek, Kwintelooijen, Netersel, Schoorl en Zoetermeer) voor een later moment bewaren.

De fiets aanpassen kan ook nog. Dat kan zelfs zonder geld eraan uit te geven zoals bijvoorbeeld hier mijn Koga Signature zonder spatborden, standaard en frameslot:

viewtopic.php?f=23&t=26905&p=432080#p432077

Als je het leuk blijkt te vinden zou je ook de banden nog iets meer nop kunnen geven door te kijken naar passende mountainbike banden of iets uit de gravelbike hoek. Een eventuele Feathershock vork is bij een Koga Signature vaak de grootste dealbreaker om bredere banden te monteren, als er een vaste of verende vork gekozen is bij aanschaf heb je de meeste ruimte.
Voor wat het waard is:
Ik heb in 2017 een mountainbike gekocht nadat ik polsklachten kreeg van veel onverhard rijden op de 'gewone' vakantiefiets. Oftewel: gestuiter op een fiets zonder goede vering kan (chronische) klachten veroorzaken.
Ik rij al jaren offroad op een ongeveerde mtb. Ik zou niet anders willen. Is echt persoonlijk en vering wordt enorm commercieel gepromoot.
Er is een heel groot verschil in comfort van ongeveerde fiets. Ik rijd beide. Mooi strakke off the road rijd ik met mijn ultra lichte ( 9 kg ) bikepacking fiets. Wordt het ruig met veel stenen, boomwortels, diepe kuilen ed dan ben ik echter heel blij met mijn fully !
Ook bandbreedte kan nog een hoop doen. 32mm rijdt weer anders dan 50mm, wat weer anders rijdt dan 75mm of zelfs 100mm. En alles daar tussenin uiteraard ;)

En de ene verende voorvork is de andere niet. Waar sommige types je verblijden met een gedegradeerde wipkip of gepromoveerde fietspomp, kan een goede verende vork soms echt wel verschil maken.
LHTJoost schreef:
zo 01 jan, 2023 20:38
Ik rij al jaren offroad op een ongeveerde mtb. Ik zou niet anders willen. Is echt persoonlijk en vering wordt enorm commercieel gepromoot.
Vering kan je ook uit banden halen. 💡
Barbara en Jurr,

Dank voor jullie uitgebreide informatie. Die koga signature zonder spatborden zie ik helemaal zitten. Alleen kan ik ze er niet af en op zetten. Lichtgewicht ga ik redden.
Ik ga het doen!
Hartelijke groetjes
Annemiek Renkers
HOi, ook ik heb interesse in de wintertrektocht, maar fiets op een zware Santos Travelmaster 3. De berichten hierboven gelezen, en vraag me nu af of t te doen is... een beetje offroad kan prima, want dikke banden, klein verzet, maar echt serieuze mtb trails wordt teveel van het goede. Advies?
En indien t niet goed te doen is met mijn Santos, is er dan een hybride vorm mogelijk, nl dat ik mijn eigen tocht fiets op terwijl ik wel kampeer op de overnachtingsplaatsen....

alvast dank, Groet, Cathaline
Het is het zelfde wat ik bij de Koga Signature heb geschreven.
Het lukt wel met een trekkingfiets maar is niet ideaal.
Trouwens de zwaarte heeft niets te maken met officiële mtb paden want die zijn prima te doen.
Het is vaak de zware fiets & bepakking & geen vering. Ben je sterk en ben je het e.e.a. gewend dan is het prima te doen maar je zult de “lichtgewicht bikepackers” niet bij kunnen houden.

Barbara

Ps. wie weet komen er nog meer langzamere fietsers bij om samen op te trekken.