Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking Kampeertrektocht 4,5 en 6 Maart - Forum Wereldfietser

Bikepacking Kampeertrektocht 4,5 en 6 Maart

Barbara organiseert een BIKEPACKING kampeertrektocht in het zuidwesten van Drenthe. Het is na veel veldwerk en gepuzzel weer gelukt om er een spannende tocht te maken.

Een natuurtocht door bos- en cultuurlandschap, heidevelden en oude Drentse dorpjes. Bepakt met onze eigen lichtgewicht kampeeruitrusting fietsen we over onverharde paadjes zig zag door de natuur. ‘s Avonds hebben we op de camping een verwarmde ruimte. Ook is er de mogelijkheid om binnen te eten.

Om het kleinschalig en vóóral sociaal te houden gaan we met 2 groepjes fietsen.
Voor deze tocht is enige ervaring met ‘off the road’ fietsen mét bagage noodzakelijk. Minimum breedte van de banden is 50 mm ( 2.0”). We starten en eindigen in Beilen op het NS station. Aantal km: Vrijdagmiddag 36 km, zaterdag 70 km, zondag 60 km. Maximum aantal deelnemers is 16.

Wil je dit ‘feestje’ niet missen geef je dan direct via de website op. Na opgave wordt er per mail een bevestiging verstuurd met de overige informatie.
Dag,

Ik heb mij zelf op gegeven voor de Bike packing kampeertocht voor komend weekend.
Nu heb ik wel fietsvakantie ervaring maar een bike packing kampeertocht nog nooit gedaan.

Heb een Santos 26" fiets met gewone banden, kan iemand mijn adviseren welke banden ik het beste kan gebruiken.
Mijn fiets heeft aan het achterwiel een spatbord gemonteerd, is het nodig deze te demonteren?

Ook andere adviezen zijn zeker welkom.

Vriendelijke groet,
Henk.
henk31 schreef:
di 01 mar, 2022 19:05

Heb een Santos 26" fiets met gewone banden, kan iemand mijn adviseren welke banden ik het beste kan gebruiken.
De breedste die op je velgen en tussen je frame/vork passen, liefst met wat profiel en/of nopjes. Bandenspanning niet te hoog kiezen maar ook niet te laag. Aanpassen op wat je aan bagage meeneemt.

Voordeel van 26 inch mountainbike banden is dat ze ook best wel op marktplaats voorbij komen voor weinig geld. Misschien dat iemand hier nog wel een setje heeft liggen bij jou in de buurt? Kies niet de banden voor de fietsen die normaal vooral met een lift naar boven gaan en zelden omhoog fietsen ;)

henk31 schreef:
di 01 mar, 2022 19:05

Mijn fiets heeft aan het achterwiel een spatbord gemonteerd, is het nodig deze te demonteren?
Niet per se, tenzij je heel weinig ruimte over hebt tussen je band en spatbord met de bovengenoemde brede banden ;)

henk31 schreef:
di 01 mar, 2022 19:05

Ook andere adviezen zijn zeker welkom.
Wellicht ten overvloede...

Niet teveel spullen meenemen. Zeker onverhard word je daar wel blij van. Laat je lowrider thuis, en de bijbehorende tassen ook. Tenzij je ze in plaats van je achtertassen gebruikt... (-:

Zorg dat je bagage goed vast zit, op verharde wegen wil bijvoorbeeld een tentje onder een bagagenetje het tussen twee achtertassen prima tot Barcelona volhouden. Onverhard kunnen een paar kilometers voldoende zijn om allerlei spullen van je fiets af te laten stuiteren...

Als je met een achterdrager met zijtassen rijdt, dan kan een extra riempje om de tassen wel helpen om het moment dat de tassen van je fiets af stuiteren een stuk verder uit te stellen ;)

Met bikepacking tassen, let op het schuren van bagage tegen je fiets aan. Zelfs in een weekend kun je bepaalde delen ongewenst al aardig gepolijst hebben. Beschermende tape plakken en goed in de gaten houden wanneer het tape doorgesleten is (-:

Verder anticiperen op je eventuele voorganger en voldoende afstand houden. Goed voor je uit kijken, op tijd je te volgen pad kiezen en ontspannen op je fiets blijven zitten/staan. Regelmatig eten en drinken. En niet vergeten te lachen ;)
Het is helaas al weer voorbij. Dankzij Barbara en Gerlof heb ik weer kunnen genieten van de prachtige routes die zij hebben bedacht. Ongelofelijk hoe ze al die singletracks weet te vinden. Daarnaast was het ook nog een erg gezellig! Ik zou zeggen op naar een volgende keer! Barbara ik ga zeker weer mee!
Klinkt goed! Zijn er ook nog foto's gemaakt? (-:
Wat een mooie route over singletracks die Barbara en Gerlof hadden uitgezet! Het aangename gezelschap, de prima campings en het mooie weer maakten dit weekend zeer geslaagd.
Leuk om met een groepje gelijk gestemden zo’n weekend te fietsen. Was achteraf wel een pittige tocht maar de paadjes waren weer verrassend mooi en het prachtige weer kregen we cadeau. De homemade maaltijd van de campingkeuken Uilenspiegel was voortreffelijk. Ik hoorde van Barbara dat er een nieuwe grenstocht NL & DE ( Nwe Schans via Meppen naar Hardenberg ) in de maak is voor het laatste weekend in april. Het is een lichtere tocht en is ook geschikt voor gravelbikers…

Gerlof

Bijlagen