Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Afgelast] Wintertrektocht 2022: 14-16 januari 2022 - Forum Wereldfietser

[Afgelast] Wintertrektocht 2022: 14-16 januari 2022

Een klassieker en de eerste uitdaging van het nieuwe jaar. Fiets jij ook de winter door en beschik je over een goede winterkampeeruitrusting? Meld je dan aan voor de Wintertrektocht van vrijdag 14 tot en met zondag 16 januari.
De organisatie is ook dit jaar in handen van Anita en Koert.

We verblijven 2 nachten op de camping op het landgoed 'de Barendonk' in Beers bij Nijmegen (www.barendonk.nl). We hebben hier de beschikking over een verwarmde binnenruimte, keuken en sanitair.
Kosten tent met 1 persoon ca. Eur. 12,00 en 2 personen ca. Eur. 20,00 p.n.

Vrijdagmiddag fietsen we ongeveer 50 km met als startpunt 's Hertogenbosch. Die avond vieren we met z'n allen de traditionele boerenkoolmaaltijd. Voor zaterdag staat er een prachtige tocht van ongeveer 80 km. op het programma met o.a. Nijmegen, Ooipolder en het Reichswald. 's Avonds gaan we, voor wie wil, gezellig uit eten. Op zondag gaan de meesten hun eigen weg, maar als je wil kan je via station Ede-Wageningen mee naar Utrecht fietsen.
Meer uitgebreide informatie en de routebeschrijving volgen.

Fietsen met helm wordt aangeraden i.v.m. groep en winterse omstandigheden

Je kunt je aanmelden voor deze activiteit via de knop "Inschrijven" op de activiteitenpagina van dit evenement. Je moet wel eerst ingelogd zijn als lid om je in te kunnen schrijven.

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering. Zie https://www.wereldfietser.nl/veiligheid.
Wanneer je een blokhut huurt is dat voor maximaal 2 personen. Je huurt persoonlijk via de website van de Barendonk en vermeldt dat je Wereldfietser bent. De organisatie heeft geen bemoeienis met de (ver)huur van blokhutten.

Zie verder dit topic van vorig jaar voor informatie over de route en tips voor het fietsen in winters weer.
De knop "ïnschrijven" ontbreekt! Bij deze meld ik mij aan, dichter bij huis kan niet.
Bert van Sprang schreef:
vr 27 aug, 2021 09:02
De knop "ïnschrijven" ontbreekt! Bij deze meld ik mij aan, dichter bij huis kan niet.
Inschrijvingsknop alsnog toegevoegd. @Bert: Je kan jezelf (na inloggen) alsnog via de site aanmelden.
Leuk! Wij hebben ons alvast ingeschreven.
Wij ook!
Hoeveel kunnen er nu wel mee.

Mario
Aangemeld :D
Aangemeld
supermario schreef:
vr 27 aug, 2021 18:50
Hoeveel kunnen er nu wel mee.

Mario
Er is voorlopig geen maximum ingesteld. Op verzoek van de organisatie. Volgens de organisatie is de binnenruimte die gebruikt wordt Corona proof te maken voor 50 man. Zodra die in zicht komt kunnen we altijd nog een limiet instellen.
Mezelf net aangemeld: voor mij al jarenlang een klassieker. Kijk met een goed gevoel terug op een bevroren tent in het Leersummerveld, storm richting Anna Jacobapolder, immer een goed gezelschap, gluhwein en boerenkool. Lukt alleen niet om mijn partner aan te melden (we hebben een partnerabonnement, gezamenlijk mailadres, wellicht dat het daar mee te maken heeft, dit ook gemeld bij de organisatie)....maar ik sluit ook niet uit dat ik iets onhandigs doe
Heb er zin an.
Winter fiets-kampeertips.

Koude en vocht.
Onder alle omstandigheden is het belangrijk afkoeling te voorkomen. Bij droog weer en matige inspanning lukt dat meestal wel met een windstopper, een muts, een buff en wanten. Vocht is de grootste vijand van warmte. Vocht kan van buitenaf komen in de vorm van neerslag en nevel, maar ook bij inspanning en zelfs in rust produceren we zelf vocht in de vorm van zweet en bij uitademing. Hoe natter we zijn hoe sneller we afkoelen. Voorkomen is beter dan genezen.

Houd je hoofd, kleding en schoeisel droog.
Een ademend regenpak mèt capuchon en waterdichte schoenen zijn bij een fiets-kampeervakantie onontbeerlijk. Let er bij aanschaf op dat de jas ruim genoeg zit en het achterpand, de mouwen en broekspijpen lang genoeg zijn om ook fietsend voldoende bewegingsruimte en bescherming te bieden.
Het is niet te voorkomen dat je kleding door zweet vochtig zal worden. Dat kun je beperken door het gewoon rustiger aan te doen. De waterdichtheid van regenkleding neemt in de loop van de tijd ook af maar door een goede wasbeurt en behandeling met een geëigende spray is dat doorgaans wel te verhelpen.
Waterdichte schoenen en handschoenen hebben het nadeel dat ze, eenmaal nat, een zeer lange droogtijd hebben. Zelf kies ik voor waterdichte overschoenen over mijn comfortabele maar niet-waterdichte schoenen. Overschoenen zijn er in een speciale winteruitvoering. Let er bij waterdichte handschoenen op dat ze aan de ruime kant zitten en neem een extra paar warme handschoenen of wanten mee voor het geval dat ……
Katoenen kleding houdt vocht vast. Synthetische materialen houden geen vocht vast en drogen sneller. Kies voor dunne synthetische materialen in meerdere lagen. Krijg je het warm, dan trek je een laag uit. Pauzeer je of ben je uit-gefietst, trek dan een (dons)jack of fleece trui aan om te voorkomen dat je te snel en teveel afkoelt.

Houd het ook in je tent droog en warm.
In principe volstaat in niet-arctische omstandigheden een dubbeldaks 3-seizoenentent. Een kleine binnentent is in het algemeen warmer dan een grote. Van sneeuw onder- en op je tent gaat een isolerende werking uit. Let erop dat je spullen niet nat worden door condens. Ventilatie van je tent zal condensvorming beperken.
Isoleer je grondzeil met een footprint en een extra ‘reflectiedeken’. Gebruik een isolerend slaapmatje en verhoog de isolatiewaarde eventueel met een extra fleecedeken.
Een donzen slaapzak isoleert in het algemeen beter dan een synthetische slaapzak. Bij natte omstandigheden kies ik zelf voor een synthetische slaapzak. Is een donzen slaapzak eenmaal nat, dan heb je er niets meer aan en je krijgt ‘m ook niet meer droog. Kies voor een slaapzak die minimaal 10 graden vorst aankan. Ben je een kouwelijk type, reken dan met 15 graden vorst. Een slaapzak kan je warmer maken met extra laagjes zoals een lakenzak en een fleece deken. Een te warme slaapzak is ook niet fijn. Stap nooit met natte kleren in je slaapzak. Let bij aanschaf van een slaapzak niet alleen op het materiaal en de isolatiewaarde maar ook dat ‘ie ruim en lang genoeg is en de kant waar de rits zit. Een mummie is lichter en heeft een capuchon maar biedt p.d. minder bewegingsruimte dan een rechte slaapzak. Het gemis van een capuchon is dan te ondervangen met een muts.
Wat is er lekkerder dan in een warme slaapzak te stappen. Dat kan je bereiken door een goed afsluitbare metalen veldfles met heet water te vullen en met een sok erom als kruik te gebruiken. Dan is niks zo vervelend wanneer je er ’s nachts uit moet om te plassen. Hou die plas niet op; dat kost je je nachtrust. Zorg voor een geschikt opvangmiddel zodat je je tent niet uit hoeft.

Energie.
Bij een winterse fiets-kampeertocht is het, om warm te blijven, belangrijk regelmatig calorierijk eten en -drinken in niet te grote hoeveelheden te nuttigen. Zorg dat je tijdens pauzes niet teveel afkoelt; blijf bewegen en/of kleed je warmer. Gebruik beter geen alcohol.
Zorg dat je telefoon en navigatieapparatuur zoveel mogelijk opgeladen en op temperatuur blijven. Koude batterijen presteren aanmerkelijk minder.

Meer lezen over kamperen in de winter:
https://kampeerwijzer.com/kamperen/winterkamperen/
http://www.hiking-site.nl/themas/thema_2008-01-15.php.
Winter fiets-k ,,,,, 2008-01-15.php.
He, ik wil graag nog even van de (na)zomer genieten :D .
Ben lid van de vakantiefietser Belgie . Kan ik meinschrijven voor weekend van 14 tot 16 januari . Nog plaats ?

Rik.buylaert@gmail.com
Kunnen wij, Annabella en ik, op de reservelijst worden gezet?

Groet,
Eric
Ter info voor de leden van de Vakantiefietser die geen lid zijn van de Wereldfietser: het bestuur van de WF informeerde me enige tijd terug dat er nog geen oplossing is om aan te melden voor activiteiten van de WF en dat je het op volgende manier moet proberen: "dan moet je je voor deelname aan activiteiten op de ouderwetse manier richten tot de organisatoren en met hen mondeling tot afspraken komen".
Koert en Annita,

Hoeveel (en welke) fietsers hebben zich inmiddels aangemeld? En hoezo is er een reservelijst? Het zou fijn zijn als er (als vanouds) hier wat meer gecommuniceerd wordt over deze activiteit.
Jammer.....begin november al volgeboekt.
Bij de aankondiging zie ik nergens een maximum aantal deelnemers staan. Ik zou zeggen: hoe meer hoe beter.
Ik lees dat er een aanmeldknop is. Waar vind ik die?
Groet,
Vlady
Dat kon hier: https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... tocht-2022, maar daar staat nu alleen: volgeboekt. Zelfs geen mogelijkheid om op de reservelijst te komen. Ik daag bij deze het bestuur uit in hetzelfde weekend een tweede, derde etcetera wintertocht te organiseren.