Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paastocht 2020, 10 april - Forum Wereldfietser

Paastocht 2020, 10 april


Paastocht 2020 Drenthe 10 t/m 13 april

Komende Paastocht wordt iets anders dan vorig jaar. Van klimmen naar lekker toeren door het boerenland van het mooie Drenthe. De opkomst zal dan ook anders zijn dan anders. Ik kan jullie alvast verklappen; het wordt een mooie gevarieerde route door vele Nationale bos- en heidegebieden. De enige heuvel die in het parcours ligt is de VAM berg 40 meter hoog, 300 meter 8,5%. Je kan deze ook vermijden, maar als je jezelf wilt uitdagen wordt je beloond met een mooi uitzicht op de omgeving.

De route

Goede Vrijdag 10 april, 30 Km Meppel - Uffelte.

We vertrekken vanaf station Meppel om 13.00 uur, daarna fietsen we over landelijke boerenweggetjes naar Ansen en Havelte. Hier kunnen we onze boodschappen doen bij de AH. Deze is geopend tot 18.00 u. We kamperen bij ’t Holtingerzand, een camping met hei en bos.

Kosten p.p. 7,90 euro.

Zaterdag 11 april, 80 km Uffelte - Orvelte.

We vertrekken om 10.00 uur met een mooie gevarieerde route door het Nationale park Het Dwingelerveld, hei en bos, sterrenwacht en genieten van stiltemomenten. Na 30 km is er gelegenheid voor een koffie/thee pauze in Dwingeloo aan de brink. Van daaruit door buurtschap Lhee met zijn historische boerderijtjes en via Commissaris Cramerpad naar Drijber. Degene die graag een heuveltje wil mee pakken kan zich uitleven op de VAM berg, de enige berg in Drenthe. Via De Vossenberg en Holtingerzand rijden we langs een toekomstige duurzame energie neutrale woning zonder gas. Daarna rijden via Westerbork naar Orvelte. In Westerbork kunnen we onze boodschappen doen bij de Jumbo, Lidl en dergelijke. Het dorp Orvelte, is vermoedelijk ontstaan tussen de 11e en 13e eeuw. Orvelte oogt als een openlucht museum, vanwege de vele historische bezienswaardigheden in en rond het dorp als houtzagerij, smederij, klompenmakerij en dergelijke. We kamperen op Camping Orvelte aan de rand van het dorp. Bij slecht weer is er een binnen verblijf.

Kosten p.p. 8,30 euro.

1e Paasdag 12 april, 87 km Orvelte - Norg.

Ook hier vertrekken rond 10.00 uur en we vervolgen onze route door de bossen van Odoorn, Exloo en Drouwen. Ook hier is weer genoeg te zien van historische gebouwen en natuurschoon. Via Rolde en Balloo komen we op het Balloerveld, een mooi stukje natuur. Archeologisch onderzoek heeft er grafheuvels, een urnenveld en resten van akkerbouw uit de ijzertijd, alsmede vondsten die duiden op steentijdbewoning aan het licht gebracht. Van daaruit bovenlangs Assen naar Norg. Onderweg zijn er genoeg plekjes voor versnaperingen. In Norg kunnen we onze boodschappen doen, ook zijn er genoeg eet gelegenheden als men geen zin heeft om te koken. Het laatste stukje voert naar de camping de Boschlust in Westervelde.

Kosten p.p. 8,10 euro.

2e Paasdag 13 april, 72 km Norg - Beilen.

Als afsluiting vertrekken we weer om 10.00 uur door het Fochteloerveen met een uitzichttoren over dit gebied. Daarna vervolgen we de weg door Ravenswoud, het Aekingerzand, Doldersummerveld, Wapserveld, Diever, Dwingeloo naar Beilen. Ook deze laatste dag ga je lekker genieten van natuurschoon en stiltemomenten. Drenthe blijft bij uitstek een prachtig fiets- en wandelgebied.

 

Het kampeergeld wordt op de eerste dag opgehaald als één bedrag.

De organisatie is in handen van Ton Windt.

 

Goede Vrijdag

Camping t Holtingerzand. Studentenkampweg 2. 7975 RD Uffelte

Tent / persoon 6,80. Toeristenbelasting 1,10

Zaterdag:

Camping Orvelte. Smalhoorn 1. 9441 TL Orvelte

Tent           2,50. Toeristenbelasting 1,30. Persoon 4,50

1e paasdag

Hoofdweg 3. 9337 PA Westervelde

Tent 3,00. Toeristenbelasting en afval  2,10. Persoon 3,00

Deelname is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. Aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering. https://www.wereldfietser.nl/veiligheid

Geef je hier op voor deze activiteit

Bron: https://www.wereldfietser.nl/activiteit/paastocht-2020
Leuk, ik heb er zin in. Worden de routes/tracks nog verspreid?
Ik heb me opgegeven. Heerlijk weer een aantal dagen fietsen in Drenthe!!
Leuk! Ik heb me opgegeven en ben ook wel benieuwd naar de GPX tracks (voor de voorpret). Het bord op de Vamberg ziet er veel belovend uit
https://tinyurl.com/s2a62ug