Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreparatiecursussen voorjaar 2020 - Forum Wereldfietser

Fietsreparatiecursussen voorjaar 2020

Een kapotte spaak, een gebroken ketting, een haperende versnelling? In samenwerking met Marten Gerritsen organiseert De Wereldfietser een tweedaagse fietsreparatiecursus. De cursus bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken.

De sleutelcursus is geen verzameling blinde recepten, Marten probeert aan de hand van veel voorbeelden gevoel en inzicht in de fietstechniek te kweken, en de angst weg te nemen dat je niet aan je fiets kunt sleutelen. Dus ook al heb je een fiets met Pinion en riem, je hebt nog steeds een fiets met lagers, spaken, bowdenkabels, tandwielen, banden, velgen, naven, snelspanners, boutjes, moertjes, stuur, pedalen, cranks, dragers, ......
Als je dat een beetje doorziet en beheerst kun je aan de vervolgcurus denken, waar de basisstof uitgediept wordt met de nadruk op probleem oplossen, en verder ingegaan wordt op hydrauliek schijfremmen, de ins & outs van de rohloffnaaf, tandriem, verlichting en wielen bouwen.

Wat en wanneer?
De fietsreparatiecursus is voor maximaal 16 (Basis) of 12 (vervolg) leden per weekend. Plaats van handeling is steeds het Groningse Kiel-Windeweer. Aan de hand van een cursusboek (alleen bij basiscursus) geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen.

Data
28 en 29 maart - Basis cursus (*)
11 en 12 april - Basis cursus (*)
16 en 17 mei - Vervolg cursus

(*) minimum aantal deelnemers voor een cursus is 10. Mocht de deelname teveel verspreid zijn over de cursussen, dan kunnen er cursussen samengevoegd worden.

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen, zodat je voorbereid op pad kunt gaan en je je onderweg zo veel mogelijk kunt redden. Verder is het uiteraard een gezellig Wereldfietsersweekend met veel gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en informatie.

Wat en voor wie?
De fietsreparatiecursus is geschikt voor beginnende maar ook voor meer geoefende sleutelaars, want voor alle categorieën valt er genoeg op te steken.

In de basiscursus wordt het reguliere onderhoud behandeld. Je gaat derailleurs, wiel- en balhoofdlagers en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen. Het aanbrengen van een noodspaak en andere noodreparaties komt ook aan de orde. Iedere oefening begint met uitleg over het hoe, wat en waarom en een demonstratie. Vervolgens kun je in groepjes zelf aan de slag. Om bij te komen zijn er uiteraard voldoende thee en koffiepauzes en je krijgt een dikke handleiding om het allemaal na te kunnen lezen.

Aansluitend aan de basiscursussen wordt ook een vervolgcursus gegeven met een herhaling (met extra verdieping) van de stof uit de basiscursus, wielen vlechten en compleet richten en op spanning brengen en nieuwe technologie zoals Rohloff naven (monteren, types, kabels vervangen, olie wisselen, tandwiel vervangen, riem), schijfremmen en hydraulische remmen (o.a. ontluchten en leiding vervangen) en de naafdynamo.

Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Als afronding van de basiscursus mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, als je daar nog puf voor hebt :-)

Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de tegenwoordig verwarmde werkplaats. Je kunt in de boomgaard kamperen (onder appel- of perenboom naar keuze, er is douchegelegenheid, en voor campers vinden we ook wel een plek). Maar je mag ook je mat in de werkplaats uitrollen als je het buiten te bar vindt. Er zijn ook diverse logiesmogelijkheden in het dorp (zie internet).

Het cursusadres: Dorpstraat 132, Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente.

Hoe er te komen?
Per trein: Neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand. Zonder fiets kun je Qbuzz bus 73 nemen vanaf Groningen hoofdstation, naar de Klaplaan in Kiel Windeweer en dan nog ong. 12 minuten lopen (richting kerk en voetbalveld, over de klapbrug links).
Zie voor andere routesuggesties: http://www.m-gineering.nl/kiel.htm
Gps-track:klik hier.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan, bord & bestek voor het avondeten. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). Dichtstbijzijnde supermarkt is in Hoogezand (5km)!

Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen. Aan het eind van je basiscursus kun je aan je eigen fiets werken, onderdelen kunnen evt. ter plekke worden aangeschaft.

Wat kost het?
Het cursusgeld bedraagt € 75,00. Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek (alleen bij de beginnerscursus), avondeten (bij de Chinees gehaald), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Hoe kan ik me inschrijven?
Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via reparatiecursus@wereldfietser.nl
Vermeld naast (voor- en achter)namen ook de lidnummers en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. en voor [ b]welke cursusdatum[/b] je je opgeeft!
Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser. Ook als meesleutelende partner moet je lid worden. Dat kan via een volledig of via een partnerlidmaatschap. Als je het lidmaatschap gelijk met de inschrijving regelt, geef het dan even aan. [url=Lhttps://www.wereldfietser.nl/lid-worden] Lid worden kan hier. [/url]

Als je je hebt opgegeven, dan ontvang je een bevestiging met uitleg en instructie over de betaling. Wacht dit even af totdat je geld overmaakt.

Ongeveer een week of twee voor de cursus ontvang je nadere gegevens.

Let op:
Je bent pas ingeschreven als je bevestiging ontvangen hebt én je hebt betaald.
De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld. Laat betalen kan dus betekenen dat je je plekje kwijt raakt.

Annuleren
Tot 4 weken voor de cursusaanvang kun je kosteloos annuleren en krijg je je geld volledig terug. Tot 3 weken voor aanvang wordt het 75%, 2 weken 50%, 1 week 25%.

Algemene informatie en inschrijving: Hans van der Veeke, reparatiecursus@wereldfietser.nl.
Technische informatie: Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl
Het begint al wat te lopen. De stand is nu als volgt:

basis 28/29 maart: 12 plaatsen vrij

basis 11/12 april: 10 plaatsen vrij

vervolg 16/17 mei: 12 plaatsen vrij
De stand per vandaag:

basis 28/29 maart: 7 plaatsen vrij
basis 11/12 april: 10 plaatsen vrij
vervolg 16/17 mei: 12 plaatsen vrij
De stand per vandaag:

basis 28/29 maart: 4 plaatsen vrij
basis 11/12 april: 11 plaatsen vrij
vervolg 16/17 mei: 11 plaatsen vrij
Op 28/29 maart is nu nog 1 plek beschikbaar.
Cursus in maart is vol.
In april en mei is er nog voldoende ruimte.
Ik heb mijn vragen mbt het doorgaan van de reparatiecursus een aantal dagen geleden al aan het bestuur voorgelegd.
Hier heb ik nog geen reactie op ontvangen maar in overleg met Marten is besloten de cursus van maart te annuleren.
Met Pasen is een tweede cursus. Afhankelijk van de dan nog geldende maatregelen gaat die wel of niet door.
Op 9/10 mei is een reservedatum voor de basiscursus. Als mensen daarheen willen verschuiven, dan kan dat. Maar ook dan wordt gekeken naar de geldende maatregelen.

Hans
Gisteren zijn de nieuwe maatregelen mbt het Coronavirus afgekondigd. Hierin hoorden we dat alle gezamenlijke activiteiten tot 1 juni verboden zijn. De fietsreparatiecursussen vallen hier ook onder. We vinden het erg jammer maar ze moeten allemaal worden geannuleerd.

We zijn aan het kijken of er een cursus in juni mogelijk is. Zodra hier meer van bekend is, zal ik je erover berichten.
We hopen dat we dan door het ergste van de crisis heen zijn en de regels weer wat versoepeld worden.

Tot die tijd wensen we iedereen sterkte. Zorg dat je gezond blijft. En zorg dat je actief blijft.

Marten en Hans.
Is er al bekend of de cursussen weer worden opgestart?

Groet, Ilonka
Ilonka schreef:
zo 22 aug, 2021 08:54
Is er al bekend of de cursussen weer worden opgestart?

Groet, Ilonka
Beste Ilonka,

Je kunt je vraag het beste stellen aan activiteiten@wereldfietser.nl
Volgens mij is Marten gestopt met het geven van fietsreparatiecursussen. Uit het verslag van een bestuursvergadering van begin dit jaar:

De fietsreparatiecursus gaat in zijn oude vorm niet meer door (een compleet weekend
inclusief overnachting). Het idee is om op een kleinere schaal cursussen aan te bieden: één
middag of avond gewijd aan een specifiek onderdeel (spaken spannen, versnellingen
afstellen en dergelijke). Er zijn reeds verkennende contacten met
fietsenmakers verspreid over het land. In een cursus zou de nadruk moeten liggen op het
kweken van (zelf)vertrouwen door het beheersen van elementaire handelingen.
Als je wilt weten wat de laatste stand van zaken is, kun je het beste contact opnemen met het bestuur.
Beetje jammer dat het bestuur dit niet deelt met de leden. Volgens mij hebben wij genoeg leden die zo'n cursus kunnen en willen verzorgen.
eindgebruiker schreef:
zo 22 aug, 2021 10:12
Volgens mij is Marten gestopt met het geven van fietsreparatiecursussen.
Via via kreeg ik door dat deze interpretatie niet klopt.
Beetje jammer om iets wat goed functioneert in te ruilen voor een idee.
Ik heb Marten er niet recent over gesproken maar de cursussen waren lange tijd niet mogelijk vanwege corona. Ik vond het wel altijd een prima format (ik heb vaak geassisteerd), en ik zou niet weten wat er anders moet. Er was ook altijd genoeg belangstelling, vooral in het voorjaar.
Overigens is corona nog niet voorbij. Ik vind dat zulke dingen niet georganiseerd horen te worden zonder inzet van de corona check app, en zelfs dan vind ik voor activiteiten binnenshuis de combinatie van voor iedereen volledige vaccinatie en een zelftest kort tevoren eigenlijk mijn persoonlijke minimum voorwaarde.
Overigens is corona nog niet voorbij. Ik vind dat zulke dingen niet georganiseerd horen te worden zonder inzet van de corona check app, en zelfs dan vind ik voor activiteiten binnenshuis de combinatie van voor iedereen volledige vaccinatie en een zelftest kort tevoren eigenlijk mijn persoonlijke minimum voorwaarde.
Prima, maar daar gaat het hier niet om.
Dus de vraag is: waarom zou de WF dit doen? Kan het bestuur helderheid verschaffen?
Wim schreef:
zo 22 aug, 2021 21:15
Dus de vraag is: waarom zou de WF dit doen? Kan het bestuur helderheid verschaffen?
Tip: neem contact op het bestuur.
Ik begrijp dat het voor winkels leuk is om zo mensen de winkel in te krijgen en ze eventueel aan een dure Santos, Idworx of wat dan ook te hepen, maar wat mij betreft moet dat nu juist niet de boodschap van de vereniging zijn. Ik ben dan ook altijd tegen al te nauwe commerciële banden geweest.
Ik heb het bestuur geschreven.
Wim schreef:
ma 23 aug, 2021 09:28
Ik begrijp dat het voor winkels leuk is om zo mensen de winkel in te krijgen en ze eventueel aan een dure Santos, Idworx of wat dan ook te hepen, maar wat mij betreft moet dat nu juist niet de boodschap van de vereniging zijn. Ik ben dan ook altijd tegen al te nauwe commerciële banden geweest.
Wim schreef:
zo 22 aug, 2021 17:48
Ik vond het wel altijd een prima format (ik heb vaak geassisteerd), en ik zou niet weten wat er anders moet. Er was ook altijd genoeg belangstelling,
Klinkt als animal farm. All animals are equal etc.

Kan me goed voorstellen dat x fietsenmakers, beetje verspreid door het land, die af en toe een deelcursus willen verzorgen (al dan niet ondersteund door WF) een behoefte zou vervullen.