Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Offoadtocht Midden-Veluwe 28-30 juni - Forum Wereldfietser

Offoadtocht Midden-Veluwe 28-30 juni

Het laatste weekend van juni organiseert Kees Oosterhof een mooie offroadtocht over de Veluwe. De mid-Veluwe tocht is een uitdagende 3-daagse off-road tocht die start en eindigt bij het treinstation van Putten. 

Kees-2.jpg

Een paar honderd meter na de start rijden we al onverhard en de kilometers-
en dagen die volgen zullen we nog maar mondjesmaat bebouwing en asfalt zien.
Het is een prachtige en afwisselende route over de Veluwe; zandpaden,
singletracks, stilte, heuvels, bos, heide, de Kroondomeinen en af en toe de
kans om een wild zwijn of andere lokale bosbewoner op je pad tegen te komen.
Off-road fietsen op de Veluwe betekent fietsen in een glooiend landschap met
af en toe een mul, modderig of hobbelig pad. De tocht is bedoeld voor mensen
met een off-road geschikte fiets met brede banden, een goede conditie en bij
voorkeur enige ervaring met off-road fietsen. 

Voor ervaren off-roadfietsers die tevens liefhebber zijn van technische,
kilometer- en hoogtemeter-vretende trajecten, zijn er diverse splitsingen in
de route om aan hun trekken te komen. 

Voorlopige dagafstanden:
- Dag 1: 34 km 
- Dag 2 korte route: 67 km (vermijdt de technische trajecten)
- Dag 2 lange route: 79 km (technische trajecten, meer klimwerk en meer kilometers)
- Dag 3: 55 km

Aanmelden kan hier: https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... den-veluwe.
Gebruik de knop Inschrijven of Geef je hier op voor deze activiteit.

Let op: het dragen van een helm is verplicht bij deelname aan een offroadtocht.

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering. Zie: https://www.wereldfietser.nl/veiligheid.
Ik heb mij opgegeven. maar ik heb nog geen route gekregen
Hans, ik vrees dat er ergens iets misgegaan is. Als het goed is heb je inmiddels de tracks en andere informatie ontvangen.

De tocht is overigens op dit moment volgeboekt. Nieuwe aanmeldingen worden op de wachtlijst geplaatst.
Hallo Kees en alle andere offroad gangers,

Even een idee voor a.s weekend de off roadtocht over de Veluwe.
Het word erg warm, zeg maar heet van het weekend.
Is het een optie om later gezamenlijk te starten in Putten.
Ik denk dan na de ergste hitte, 14,30/ 15.00 uur. Zijn we nog ruim voor het donker op de camping!!!
Zaterdagochtend eigenlijk hetzelfde, ik zit aan een andere starttijd te denken (8.00u) dan wat we normaal doen bij deze tochten.

Het is een idee, we kunnen het gezamenlijk doen, maar ook natuurlijk ieder apart. Wat vinden jullie?

groetjes Peter
Dag Peter,

Ik ben het met je eens dat het verstandig is om met de warmte die voor het weekend voorspeld is rekening te houden.

Later starten op vrijdag is een optie maar heeft het nadeel dat je de tijd in de gaten moet houden omdat de enige supermarkt die enigszins in de buurt van de route ligt bij het eindpunt is en al om 18:00 uur sluit.

Ik puzzel nog even wat op alternatieven en zal morgen e.e.a. via de mail naar de deelnemers communiceren.

Groeten,
Kees
Na een stroperige start van de treinreis Castricum/ Amersfoort (bijna 2 uur) was er van reen ustig fietsen tochtje naar het startpunt in Putten weinig over. Net voor de starttijd aangesloten voor de Offroad tocht over de Veluwe.
Een schitterende technisch route helaas maar 40 kilometer lang. Voor sluitingstijd de winkel bereikt dus iedereen kon zijn boodschappen inslaan.
Sommige bij de tent eten, andere gingen uit eten in Vierhouten bij Tante Sjaan.
Overigens wist niet dat ik familie had daar!

Zaterdagochtend was het voor sommige erg vroeg, omdat er tropische tempraturen werden verwacht werd er vroeg gestart.
De route lag er mooi bij, weinig mul zand en het tempo was voor ieder te volgen. Het verscholen dorp is mij ontgaan maar bij het Juliana stoeltje werd er gestopt voor een pauze. De grote boom bij het monument was een grote eik en deze zat onder de processierupsen, fijn!! :roll:

De route met mooie uitzichten over de Veluwe, technische single track en een gezellige groep Atb makers werd voor mij afgesloten net voor Apeldoorn bij de koffietent.(zondag andere verplichtingen)

Daarna naar het station van Apeldoorn voor een zeer lange reis naar Castricum!! Na bijna 4 uur reizen in huis.

Kees bedankt voor de organisatie, alle andere bedankt voor het gezelligheid, :oops: :oops: :lol:

groetjes Peter
Is het nog mogelijk om de route en of GPX bestanden te ontvangen. Zou ook graag een aantal dagen gaan bikepacken op de veluwe.
+1 :)
Lidje schreef:
di 16 jun, 2020 15:26
Is het nog mogelijk om de route en of GPX bestanden te ontvangen. Zou ook graag een aantal dagen gaan bikepacken op de veluwe.
Je zou hier eens kunnen kijken :wink: https://gravelrides.cc/alle-routes/
Ik kende de “gravelrides” site niet en omdat ik in Apeldoorn woon leek het me leuk om gisteren de 47 km route te fietsen op mijn gravelbike, maar dan vanaf mijn huis. Mijn indruk is, dat dit niet echt een parcours is voor een gravelbike (of je moet misschien Mathieu van der Poel heten) maar eerder voor een MTB en dan zijn sommige stukken nog vrij technisch. Verder kruiste de route een deel van het bos waar zeker al 4 jaar niet meer mag worden gefietst en bestonden drie paden niet meer. Een zo’n pad was al zo dicht gegroeid, waardoor ik de indruk kreeg dat die is afgesloten voordat de gravelbike was uitgevonden. Ik heb de andere routes op de kaart bekeken en ik denk dat alle routes meer bedoeld zijn voor een MTB behalve de 116 km route. Die fiets ik met een paar maten in iets kortere vorm regelmatig, mooie route maar daar zitten wel grote stukken asfalt in. Over de Loenermark routes heb ik hetzelfde gevoel. Die gaan deels ook nog over een MTB route en volgens mij heb je daar een vignet voor nodig.
Ik ben voor een MTB vereniging in Apeldoorn bezig alle “gravelpaden” in de buurt van Apeldoorn in kaart te brengen om daarmee een aantal routes van tussen de 60 en 90 km te construeren. Hiervoor gebruik ik als basis het pakket Mapsource en OSM kaarten. Blauw of zwart gestreepte paden zijn meestal goed te fietsen en de blauw gestreepte met een rood puntje (zandpad met gravel fietspad). Klopt niet altijd en daarom fiets ik ze ook na. Die software zou je ook kunnen gebruiken om zelf een route te maken. Nog en tip: de Veluwe beneden de A1 verschilt sterk met het deel boven de A1. Benedenste deel is (veel) drukker, heuvelachtiger en vaak zanderiger (sommige stukken zijn soms niet te fietsen als het lang droog is geweest). In het bovenste deel (het Loo) lijkt meer grind in het zand te zitten en zijn daarom ook bij droogte goed te fietsen.
Kom je er helemaal niet uit dan ben ik best genegen om een route voor jullie te maken. Moet je wel opgeven waar je wil verblijven en hoe lang de routes mogen zijn.
Bert Jansen schreef:
vr 19 jun, 2020 13:44

Kom je er helemaal niet uit dan ben ik best genegen om een route voor jullie te maken. Moet je wel opgeven waar je wil verblijven en hoe lang de routes mogen zijn.
Of het onder de vlag van de vereniging doen? :)
Heb wat gedeeltes in Zuid-Limburg gefietst, daar zaten ook wat pittige klimmen en dalingen in en technische tracks, vind ik wel leuk maar rij met een dikke Santos met dikke banden.
Soms staat er bij de omschrijving van de tracks dat ze gedeeltelijk over MTB routes gaan, ach een beetje avontuur in t leven vind ik wel leuk en als je een gps hebt vind je altijd wel een omweg als t te pittig wordt :wink:
Jurr

Ik wil best 1 of 2 gravelroad-routes op de Veluwe speciaal voor de WF ontwerpen. Maar hoe zie je dat voor je? Voor een weekend of zo? En zo ja hoe lang dan? 2 x 120 km? Heb je ook 50 Hollandse mijlen afgelegd.

Bert
Bert Jansen schreef:
za 27 jun, 2020 10:22
Jurr

Ik wil best 1 of 2 gravelroad-routes op de Veluwe speciaal voor de WF ontwerpen. Maar hoe zie je dat voor je? Voor een weekend of zo? En zo ja hoe lang dan? 2 x 120 km? Heb je ook 50 Hollandse mijlen afgelegd.
Lijkt me leuk! Campings ertussen en een groepje van 10 mensen....

Misschien even met Tim contact opnemen? Die doet de coördinatie van de offroad weekenden:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=9433
2x 120 over de Veluwe? IK ben voor!
Sorry voor late reactie. Veel aan het regelen voor een fietsvakantie door Denemarken en Duitsland. Beetje complex nu.

Lijk me een prima idee. Heb daar wel zin in. Max 10 man. is ok. Wordt dan wel Augustus of September. Ga morgen op vakantie. Ik ben alleen ervaren in het uitzetten van de routes. Met alles daarom heen ben ik niet zo bekend als het gaat om de Wereldfietsers regels (als het onder de vlag van de wereldfietser moet). Ik zal Pim proberen te bellen. Lijk mij ook het beste.
Ik ben er mee bezig. Wordt niet de camping de Zanderdennen of Harskamperdennen. Te veel regels (minimaal vier dagen) of te weinig plaats, maar Landgoedcamping de Westerwolde. Een mooie camping, die centraal ligt met een groot veld waar we gespreid met meerdere tentjes bij elkaar kunnen zetten. Weekend wordt 5/6 september of 12/13. Moet voor 15 September omdat anders de Kroondomeinen gesloten zijn i.v.m. het jachtseizoen. Morgen hoor ik meer en maak ik een aparte discussielijn.
I.v.m. het coronavirus denk ik dat we een aantal regels moeten hanteren. :
- min. 1,5 meter afstand houden
- Niet gezamenlijk eten (of we moeten familie zijn), maar apart en je zorgt er zelf voor. (Er is wel een soort van vuurschaal aanwezig!?)
- Niet als één grote groep fietsen , maar kleine groepjes formeren
- Zaterdag tussen 9.00 en 9.30 starten. Dan is er niet de verplichting om vrijdag daar al te zijn.
- Max 10 personen (nog ff kijken hoe we dat regelen als er überhaupt veel animo is)
- Ik zend de route naar de deelnemers twee dagen van tevoren met een of twee rustpunten
- Max. afstand per dag 120 km.
Ideeën zijn welkom

M.v.gr.

Bert Jansen
Bert Jansen schreef:
zo 09 aug, 2020 19:29
Ik ben er mee bezig.
Leuk zeg!

Zou als ik jou was even bij Tim (niet Pim ;)) polsen of er niet in 1 van die twee weekenden al wat in potlood staat gepland, zou jammer zijn als het dubbel gepland wordt met iemand anders die ook zo zijn/haar best heeft gedaan voor een mooie route.

Het eerste weekend valt samen met de finish van de DutchDivideXL, maar er zullen er genoeg zijn die geen zin hebben in 800km in een week offroad ;)

viewtopic.php?f=30&t=35072