Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelvaartstocht 2018 - Forum Wereldfietser

Hemelvaartstocht 2018

De Hemelvaarttocht zal verreden worden van donderdag 10 mei t/m zondag 13 mei.

Dit jaar wordt de tocht georganiseerd door Rik, meer informatie volgt eind maart.
Zoals het er nu naar uitziet gaan we een rondje 'Groot-Veluwe' rijden.
Zowel begin- als eindpunt zal NS-station Ede-Wageningen zijn.
De dagafstanden variëren tussen 60 en 85 km.
Meer informatie volgt vóór de Wereldfietserbeurs op 8 april.
Vanaf dan is het ook mogelijk om je op te geven.
Beste Rix,

Weet je al meer?
Ik ben ook razend benieuwd! Want heb veel zin :)
Inmiddels is het niet meer vóór de Wereldfietsbeurs, en toch... Er wordt nog overlegd met enkele campings over mogelijke overnachtingen, maar er is in dit proces enige vertraging ontstaan.
De vorderingen zijn dat vaststaat dat we een rondje in het midden van het land rijden, en dat station Ede-Wageningen in elk geval het eindpunt wordt en hoogstwaarschijnlijk ook het beginpunt.
Aanmelden kan intussen wel alvast via hemelvaarttocht@wereldfietser.nl.
Het maximum aantal deelnemers zal tussen 20 en 40 komen te liggen (minder vaag is het even niet helaas). Er zijn reeds twee aanmeldingen.

Rik.
Update #2
  • Er zijn nu 16 aanmeldingen.
  • Het maximum aantal deelnemers is 40.
  • We starten in Ede (station Ede-Wageningen).
  • De eerste overnachting is in Epe (camping Buitendoor).
  • De derde overnachting is in Breukelen (camping De oude molenwerf).
  • De tocht eindigt weer in Ede.
  • Het wordt lekker weer.
  • De dagafstanden zullen variëren tussen 60 (met keuze voor uitbreiding) en 80 km.
Meer informatie volgt zodra deze bekend is.
Update #3
  • 23 aanmeldingen.
  • De tweede overnachting is in Vierhouten (op de camping van de Paasheuvelgroep).
  • Informatie over de routes volgt rond 19 april. Deelnemers krijgen rond die tijd ook meer informatie in hun mailbox.
  • De prijzen van de overnachtingen zijn afhankelijk van het aantal deelnemers (we betalen een groepstarief) en worden pas kort van tevoren bekend. Indicatie: Tussen 7 en 13 euro per nacht per persoon.
Update #4
  • 38 aanmeldingen
Update #4
Het aantal aanmeldingen voor de hemelvaarttocht heeft het maximum van 40 overschreden. Enkele deelnemers hebben zich echter 'onder voorbehoud' aangemeld. Het is vanaf nu mogelijk om je naam op de 'reservelijst' te laten zetten, dan kun je altijd nog mee als er iemand zich afmeldt.
Update #5
  • Het kostte wat moeite, maar ik heb de campingeigenaren ervan kunnen overtuigen dat het met 50 Wereldfietsers veel gezelliger is dan met 40. Er zijn nu namelijk 50 aanmeldingen, en daarmee is de Hemelvaarttocht ook ècht voller dan vol. Maar ook gezelliger dan gezellig.
  • Op de laatste camping is welgeteld één douche (nadere informatie over de routes en campings volgt ws. vrijdag 20 april). Mocht je eerstgenoemde feit onoverkomelijk vinden dan is optie 1: lang in de rij staan; optie 2: afmelden of afhaken; en optie 3: je zwembroek meenemen, want de camping ligt aan het water.
  • Gevolg is wel dat we in wat kleinere groepen moeten fietsen. Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar vooral ook omdat uitspanningen onderweg vaak niet in één keer 50 wildebeesten kunnen voorzien van drank en dr....uiven.
Is er al wat bekend over de route.

Mario
Mario schreef:Is er al wat bekend over de route?
Excuus, enige vertraging i.v.m. drukke werkzaamheden. Nog een paar dagen geduld ajb.
Update #6
  • Zoals reeds gemeld: het uitwerken van de route koste even wat meer tijd, nog enkele dagen geduld ajb.
  • Iedereen die niet overnacht in Breukelen van zaterdag op zondag kan zich gewoon nog aanmelden!
  • Als gevolg van bovenstaande mededeling fietsen er op het hoogtepunt (alhoewel het hele weekeinde natuurlijk een hoogtepunt is) intussen 55 mensen mee.
Update #7
Hierbij de voorlopige routes. In deze routes zijn (nog) geen specifieke koffieleutplekjes opgenomen (de routes lopen wel langs wat uitspanningen, maar vaak ook juist rondom dorpen of steden).
De routes zijn als GPX-tracks opgeslagen, er zijn geen knooppuntenroutes beschikbaar (om de eenvoudige reden dat de routes veelal niet via knooppunten lopen).
De prijzen van de campings zijn overal per persoon, omdat we als groep ontvangen worden, en dus niet per tentje. Mensen die dat oneerlijk vinden omdat ze samen in één tentje slapen mogen heel hard bij mij komen zeuren, misschien dat het je dan lukt om korting te bedingen (of je wordt geweigerd, dat kan natuurlijk ook).
Informatie over het vertrek volgt nog. Het zal zo rond 10 uur zijn of iets daarna, maar omdat we met ongeveer 55 mens vertrekken verzamelen we waarschijnlijk niet bij het station maar een klein stukje verderop (mede afhankelijk van het weer). De exacte adressen van de campings volgen samen met de informatie uit deze posting per mail.

Donderdag: Ede - Epe, 70 km. Inclusief een kort stukje provinciale weg boven de Hoge Veluwe langs, als je er € 19,50 voor over hebt mag je tussen Otterlo en Hoenderlo ook door dat gebied heen rijden. Ook inclusief een ommetje van 5km langs het markante gebouw van Radio Kootwijk.
We kamperen in Epe op kampeerterrein Buitendoor. Kosten: € 10,50 p.p.

Vrijdag: Epe - Vierhouten, 72 km. We rijden een achtje en verlaten de Veluwe even, steken de IJssel over om Olst en Wijhe te doorkruisen en trekken ons dan weer terug achter die rivier.
We kamperen in Vierhouten op kampeerterrein Paasheuvelgroep. Kosten: € 13,50 p.p. (inclusief hout voor het vuur).

Zaterdag: Vierhouten - Breukelen, 93 km. Een iets langer stuk, maar wel weer twee pontjes en lekker uitwaaien langs het Nuldernauw en het Nijkerkernauw. Voor wie dat echt te bont is is er een alternatief: 76 km, meer binnendoor maar ook dwars door Putten en Hilversum.
We kamperen in Breukelen op kampeerterrein d' Oude Molenwerf. Kosten € 8,00 p.p. Daar hebben we dan welliefst één hele douche voor met z'n allen.

Zondag: Breukelen - Ede, 67 km. Via de Utrechtse Heuvelrug weer terug naar de Veluwe.

Even een weetje: als je de koppelingen hierboven aanklinkt met je rechtermuisknop dan kun je kiezen voor 'koppeling opslaan als' en kun je de gpx-track opslaan. Je kunt ook gewoon doodleuk op de koppeling klikken met je linkermuisknop, je krijgt dan waarschijnlijk de tekstversie van het xml-bestand te zien, waarin alle informatie over de bezienswaardigheden onderweg is opgenomen (en de adressen van de campings). Leuk voor onderweg (allen in de alternatieve route van zaterdag kloppen de bezienswaardigheden na Hilversum helaas niet).
Rik, je hebt hier vast veel werk in zitten. Hartelijk dank voor je moeite!

Ik heb een vraag/wens waarmee ik vast niet de enige ben. Daarom post ik hem hier.

Namelijk: zijn er meer mensen die graag wél knooppunten fietsen, net als ik? Dan zouden we die misschien samen kunnen maken en fietsen?

Want: ik heb geen gps en ik ben een langzame fietser. Dus als ik meefiets met anderen is de kans groot dat ik alleen kom te fietsen. Zonder gps red ik me prima als er bordjes staan. Andersom: zonder knooppunten sta ik al gauw op véél kruispunten te zoeken. Dat kost, is mijn ervaring, minstens een uur extra reistijd per dag (knooppunten duren al een half uur langer dan gps). Anderhalf uur is ook mogelijk.

Dus: zijn er meer mensen die
1. ook knooppunten willen?
2. ook maximaal ca. 70km per dag willen inplannen? (je fietst toch zomaar 75 in de praktijk)
3. Of die een andere oplossing weten?

Voor mij valt of staat mijn deelname hier eigenlijk een beetje mee. Ik fiets liever niet de hele tijd alleen én ik fiets ook liever lekker door dan telkens op een papieren kaart te kijken.

PS: gps in een smartphone is voor mij ook niet handig. Die moet ook telkens tevoorschijn halen en de batterij zijn een bottleneck. Ook met extra powerbanks.
PPS op de zondag fiets ik naar een vriendin in Geldermalsen, dus die dag fiets ik sowieso een andere route. Ben benieuwd naar de reacties!
Of je vraagt om een kaartje* van de route, want dat is er uiteraard ook.
Maar zoals geschreven: dit is de voorlopige route, er wijzigen nog wat kleine zaken. En ik houd niet van dubbel werk. Natuurlijk kun je over knooppunten gaan rijden als dat je zekerheid geeft, maar het is de vraag of je route dan korter wordt. Eventueel kun je zelf de gps-track via internet in een kaart laden en die printen, dan weet je exact hoe de routes nu lopen (*dan kun je op route.nl ook zien welke knooppunten daar dan bij horen).

Overigens schat ik de kans dat je alleen zult rijden met dit aantal deelnemers niet zo heel hoog in, er is altijd wel iemand die hetzelfde tempo rijdt, en het aantal bezitters van een gps of navigatie-gsm is de laatste jaren geëxplodeerd.
Rix schreef:
za 28 apr, 2018 23:22
Even een weetje: als je de koppelingen hierboven aanklinkt met je rechtermuisknop dan kun je kiezen voor 'koppeling opslaan als' en kun je de gpx-track opslaan.
MS Edge slaat deze bestanden op als XML (heb ff geen idee hoe je dit kan wijzigen: ergens in de browserinstellingen blijkbaar). In Google Chrome ging het iig wel goed.
Hallo Rik,

ik denk dat we deels langs elkaar heen praten. Ik wil graag een prettig plan voor als ik de groep kwijtraak. Ik zal je wel even rechtstreeks mailen of bellen.

Janneke
Op elk knooppunt op en rondom de Veluwe staat een knooppuntenkaart. Een alternatieve route is dan zo gemaakt want zoveel mogelijkheden zijn er nu ook weer niet. Fotootje maken van die kaart en je kunt verder. Dat is tegenwoordig mijn standaardplanning bij tochten vanuit zomaar ergens in Nederland.
Dat is ook zo. Maar Rik schrijft dat de route juist niet per se langs knooppunten gaat. Hij en ik hebben nu rechtstreeks contact.
Dank voor je input, Leon!