Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7, 8 en 9 oktober 2005, Stoepa in Friesland. - Forum Wereldfietser

7, 8 en 9 oktober 2005, Stoepa in Friesland.

Nrd. Friesland, verrassend veelzijdig.
:)
In Hantum staat een bijzonder gebouw: een Indiase stoepa. Destijds :P de enige in Europa. Deze Indiase stoepa is bedoeld als meditatiecentrum en heeft een opvallende gouden koepel. In Hantum stond destijds een boerderij die geschonken werd aan een boeddistische organisatie. Een man genaamd Gawang Rinpoche is toen naar Hantum toe gekomen en heeft het meditatiecentrum gerealiseerd.

Een ander kenmerkend gebouw van Hantum is Kinnema Zathe, een prachtige eeuwen oude villa.

Fiets mee, komend weekend...zie eerdere aankondiging.

groetjes Fokko

Hi Fokko,

Waar kan ik de eerdere aankondiging vinden???

Groet,
Rena :wink:
Hallo Rena,

Deze aankondiging kun je vinden ook onder Forum: activiteiten. Onder de aankondiging "Fietsen in Nrd. Friesland: verrassend veelzijdig " oid voor (7), 8 en 9 oktober. (kan niet de exacte titel meer checken nu ik het antwoordblok geopend heb.
Helaas is het aardig snel van de voorpagina naar het Forumblok verschoven.

Maar als je geinteresserd bent, je (jullie) (zijn) bent van harte welkom.

Het belooft mooi weer te worden. Groetjes Fokko
Rena,

Het staat 6 activiteiten onder deze (7e) onder "activiteiten".
Naam: 7 okt. Rondje Dokkum. Cultuur en natuur in Nrd. Fryslan.

groetjes Fokko

Hi Fokko,
Ik kon helaas niet mee, want ik zat in Belgi?, maar het had me wel leuk geleken. Je hebt trouwens erg mooi weer gehad!

En hoeveel deelnemers heb je gehad en was het gezellig?

Groet,
Rena :wink:

Rena,

Moet het niet zijn: Het is heel voordelig uit andermans dwaasheden lering te trekken.

Of ben ik weer te cynisch?

Gerd
Hallo Rena,

Inderdaad mag je spijt hebben dat je niet kon. Eigenlijk moeten de anderen (Wim en Frank) vertellen hoe zij het beleefd hebben, beleefd hebben.

Wim en ik hebben vrijdagmiddag al een rondje door de Friese wouden- en venengebied gemaakt. Vervolgens was Frank ook gearriveerd op de mooie camping in Dokkum. Lekker downtown en op loopafstand van de Pizzaria en de kroeg.

Zaterdag zijn we via de trekvaart uit de gouden eeuw naar Driesum gegaan (door de mist,....dat maakte het echt Friesisch en misterieus). Langs herenboerderijen en de bomenlanen, langs vml. kloosterplaatsen en nog aanwezige kloosterkapel de klei weer op. (De zon scheen toen al volop. Overal werden we hartelijk begroet door andere fietsers.) Vroeger waren er erg veel kloosters en terpen in dit gedeelte van Friesland. Hier was het weer kaal en trof je grasland of akkerbouwland aan.
Enkele terpen beklommen, waaronder Hogebeintum. Toen het bruggetje van Bartlehiem en de Stupa bezocht....gemediteerd en bijna bekeerd. We begonnen trek te krijgen en midden in de landerijen kwamen we een visboer tegen die door Boedha gezonden was. :D Visjes gegeten op de dijk en onze tentjes buitengaats/dijks opgezet. Potje gekookt. Helaas was het mistig waardoor we de vuurtorens niet zagen. :cry: Zijn toen een bokbiertje gaan dinken in de plaatselijke kroeg onder het genot van piratenmuziek en beelden van de wedstrijd NL-Tsjechie (groot scherm).. Voertaal was eigenlijk overal het Fries, dus ook in de kroeg. Bij het afrekenen ons weer verbaasd over de schappelijke prijzen in Friesland

Vervolgens ons tentje weer ingedoken...toen werd het helder en schenen de vuurtorens door ons tentdoek heen....aan het ritme kon je de vuurtoren herkennen. Schier of Ameland. Zij waakten over ons.
Genoten van een prachtige zonsopkomst op het Wad. Tentjes opgepakt en de hele rotzooi weer de zeedijk overgeduwd....

Door met schapenstront besmeurde weggetjes langs en over de zeedijk gefietst en nog vele, vele prachtige foto's gemaakt van het Wad.
Via Oostmahorn, prachtige land en dijkweggetjes naar Dokkumer Nieuwe Zijlen, Groningen ingefietst en via de schotels van Burum naar Veenklooster gefietst. Daar weer meer kennis over kloosters, en slotten (landhuizen) opgedaan. Overal trokken we de aandacht van de vriendelijke Friezen, die graag een praatje maakten, terwijl wij smulden van al het lekkers dat Friesland te bieden heeft zoals: oranjekoek en suikerbrood en dumpkes. Vandaar dat de Friez(inn)en zo groot en blond zijn. :oops:

Na vele mooie tussendoorpaadjes en de venen namen Wim en ik weer afscheid van Frank. Het was bijna het eind van een prachtig zonnig weekend. Wij zijn nogmaals langs de Dockumer EE en Bartlehiem naar Dokkum gefietst. Terrasje in de zon, praatjes met Friezen en vervolgens terug. Als afsluiter gegeten in een visrestaurant in Lemmer,...nog even snuiven aan de Friese gastvrijheid.....

Afijn,...ik hoop jou en anderen die dit lezen erg jaloers gemaakt te hebben. Het was mijns inziens, aan de reakties horende, zeer geslaagd!!

groetjes Fokko

Hoi Fokko,

Volgens je beschrijving is Friesland het beloofde land....
Misschien ben je een beetje bevooroordeeld, maar het prikkeld wel om het te controleren!

Groeten, John.
Ja, John, zo zie je maar weer.....mijn eerste zorg was om de anderen een mooi weekend te bezorgen. Zelf kende ik het nog goed genoeg van vroeger....en van de weekeindjes dat ik familie bezoek. Echter dan kampeer ik niet op het wad :cry: maar bij mijn neefjes :P

Ik weet hoe het is om daar op te groeien, veel langs deze plek op het wad gestruind.....je kunt je er ook erg eenzaam en ver weg van alles voelen. Alles lijkt ergens anders (Amsterdam of zo) te gebeuren....vraag Yvette maar! (waar zou zij nu zitten?)

Maar om er weer eens terug te komen,...je merkt de verschillen op, en alles zit mee (de mist, de zon, de grasbaanraces die we nog bezocht hebben (waar de blauwe overal en motorleer de uniformen waren)....de stupa en het wad......) We kwamen eigenlijk geen enkele brommer tegen,...iedereen fietste....weinig corpulente mensen....
het gaf een deja-vu gevoel.

Echter de mensen die we spraken hadden het toch regelmatig over de ontslagen die weer bij verschillende bedrijven vielen, en dat hoor ik te vaak. Daarentegen werden er prachtige en veel nieuwe huizen gebouwd rond de dorpen die vroeger verlaten werden voor de stad,...en nu verpest worden met nieuwbouw....

Het is soms dubbel....alles.
Maar die gezonde lange blonde vrouwen....
(die ken ik ook,.ik heb 2 van die zusters ...)...dus niet alleen in Zweden.

Groetjes John.

Klinkt goed, klingt goed...

Volgend jaar, volgend jaar...


John.

Hi Fokko,
Dit klinkt wel allemaal geweldig!!!
Als ik het volgend jaar op tijd weet, dan ga ik zeker mee!
Groet,
Rena :wink:

ps: Je kan er zo heerlijk gepassioneerd over vertellen, wat een genot.

Hi Wim & Fokko,

Opnemen in de agenda lijkt me geen slecht idee!
Kom met een aantal data en we kijken waar we het in kunnen passen.

Groet,
Rena :wink:
Fokko schreef: ... onder het genot van piratenmuziek en beelden van de wedstrijd NL-Tsjechie (groot scherm)...
Als dat het visioen van het hiernamaals is bedank ik ervoor.

Is er een foto van die fryske Stoepa?

Hallo Bert,

Afbeelding

Hallo Fokko,

Afbeelding zo was het weekeind.

Ik ben blij dat ik de moeite heb genomen om de trein te pakken, hoewel de heenreis een hele lange tijd duurde door technische problemen bij het spoor.

Vooral het zachte weer zorgde ervoor dat het plezierig fietsen was. Met enige weemoed dacht ik vandaag terug aan al die Friese lekkernijen die we gegeten hebben, in de bedrijfskantine hadden ze helaas geen suikerbrood of oranjekoek. Ook de route was de moeite waard, vooral zondag reden we langs prachtige stukken natuur. De plek waar we onze tenten hadden opgezet was er een van.

Fokko en Wim bedankt voor het gezelschap.
Frank en Wim, jullie bedankt voor de leuke tijd. Het was mij een genoegen om jullie de omgeving van NO-Friesland (Dokkum) te tonen. Elke keer wanneer ik een ander rondleid, realiseer ik mij weer waar mijn roots liggen. Of dat nou positief of negatief is....een medaille heeft altijd 2 kanten. Ik heb denk ik deze ook wel voldoende toegelicht. Dat werd ons ook weer eens verduidelijkt in de gesprekken met de lokale bevolking. We hebben de schoonheid en de beperkingen (werkgelegenheid) ervaren.

Het blijkt maar weer:
Onderweg zijn en ervaringen op te doen doet een mens groeien. Je hoeft er niet eens zo ver voor te reizen. Nogmaals, ik ben blij dat jullie genoten hebben. Dit was natuurlijk ondermeer te danken aan het mooie weer.

Groet, Fokko

Ha die Frank,

Mooie foto!