Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelvaart - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hemelvaart

Mooi!

Verder wijs ik nog op het toeristsich zeer aangename en kleine Langweer, voor als je de eerste dag het alternatief rijdt dat ik aangegeven heb. LAngweer is het meest historische dorp van de regio en het meest levendige ook. Een mooie plek om te lunchen in een van de vele tentjes aan de Buorren. Oorspronkelijk was het een eiland, te zien aan de wat hogere ligigng. Het moeras aan de kant van Sint Nicolaasga is drooggelegd door bebossing door het geslacht Van Eysinga dat ook in het grote buiten tegenover de kerk woonde in het dorp (in de 16e eeuw bekend als het meest luxueus ingerichte huis van 'Nederland'). Aan weerszijden staat nog het voormalige tuinhuis en de voormalige orangerie. Toen het zoveelste lid van het geslacht Van Eysinga zelfdoding pleegde in het huis, is het vervallen geraakt omdat men er niet meer durfde wonen en zelfs grotendeels afgebroken. In de 20e eeuw zijn de verdiepingen er weer op aangebracht en werd het het gemeentehuis (met onder andere een beroemde bonnenroof in de tweede wereldoorlog). Inmiddels is het particulier bezit. Het gelsacht van Van Eysings schonk de kerk veel, waaronder een groot en bijzonder orgel in 1784 dat weer in oorspronkelijke staat is teruggebracht. In de zomer worden daar concerten op gegeven. De historische kerk wordt nu gerestaureerd, maar neem gerust een kijkje, men is erg gastvrij.
De bijzondere molen is ook door het geslacht Van Eysinga gebouwd. Het is de enige molen in NL met een dubbelfunctie: het is zowel als een watermolen als als houtzagerij gebouwd. De molen is eigendom van een stichting en er is een historische vakantiewoning in gecreeerd met fantastisch uitzicht over de meren.
Weet iemand of we donderdag ook langs een open supermarkt komen?
Ik ben wat aan het twijfelen. In Sloten is een supermarkt die ik gegoogled heb en open lijkt. Maar vandaag liep ik langs de lokale supermarkt, die altijd open is, en die is zelfs met Hemelvaart dicht.
Ik vraag me dus af of die in Sloten wel open is. Anders moeten we voor donderdagavond ook eten meenemen.
Uit de info - mail van Annita is in Joure de supermarkt open op Hemelvaartsdag.
Desnoods even van de route af, bijvoorbeeld bij Joure. In Joure zijn op Hemelvaartsdag de meeste supermarkten tot 18:00 uur open.
Maar we kunnen wellicht morgen de supermarkt in Sloten bellen om te vragen of ze open zijn.
Ik ben blij met de gpx routes, heb ze echter nog niet bekeken, heb dus geen idee welke supermarkt het handigst is. Joure of Sleat.
Het supermarktje in Langweer is ook open. Dat is voor de toeristen, dus......
Marjan schreef: Ik ben blij met de gpx routes, heb ze echter nog niet bekeken, heb dus geen idee welke supermarkt het handigst is. Joure of Sleat.
De dichtstbijzijnde in Joure (Poiesz) ligt 2,5 km uit de route. Heen en terug is dat dus 5 km extra.
Ik heb die in Langweer ook even opgezocht. Als die open is, dan is het ook goed.
Langweer is open, zeven dagen per week tot 18.00 uur.

Het is ook geen km om en als je mijn routealternatief rijdt, heb je nog een mooiere route ook!
Aart Veldhuizen schreef:Langweer is open, zeven dagen per week tot 18.00 uur.

Het is ook geen km om en als je mijn routealternatief rijdt, heb je nog een mooiere route ook!
Aart,

Jouw route zit inmiddels in de GPS, dus die winkel komen we langs.
Gaat helemaal goedkomen heb ik al door :D
Mooi, een fijne tocht gewenst!

Zelf woon ik in Sneek, wellicht rijd ik jullie een stukje tegemoet.
Heeft er iemand zin om woensdag vanaf station Lelystad naar de camping in Noordwolde te fietsen?
Dat is ongeveer 80 km. Ik zou daar om 10.30 of 11.00 willen vertrekken.
Marijke
Aart Veldhuizen schreef: Het is de enige molen in NL met een dubbelfunctie: het is zowel als een watermolen als als houtzagerij gebouwd. De molen is eigendom van een stichting en er is een historische vakantiewoning in gecreeerd met fantastisch uitzicht over de meren.
Hmm, de Kilsdonkse molen in Heeswijk-Dinther heeft ook een dubbelfunctie hoor. Oliepers en koren..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilsdonkse_Molen
Marijke, Anja en ik vertrekken morgen en kamperen morgenavond in Dronten.
Daar is wel een station dus misschien kunnen we wat afspreken vanaf Dronten?
De Jumbo van Noordwolde is op woensdag open tot 20:00 uur. Op Hemelvaart is deze super gesloten. Woensdag dus ruimte de tijd om in te slaan. De Jumbo ligt aan de noordzijde van het centrum op 1500 meter van het kampeerterrein de Meenthe.
Bedankt voor deze praktische aanvulling, Bert.

Nog even een praktisch puntje (vergeten in het documentje te zetten) maar we vertrekken donderdagochtend om 9:30 uur vanaf Natuurkampeerterrein De Meenthe in Noordwolde. We gaan niet langs het station, niemand gaf aan donderdagochtend daar aan te komen.

Allen een goede reis naar Friesland gewenst.

Annita
Vanavond heeft de veertigste deelnemer zich aangemeld. Er is nog wat ruimte op de campings. Wil je mee, stuur dan morgen (liefst 's morgens) nog even een berichtje.

Voor het weer hoef je het niet te laten ;)
Hoeveel deelnemers zijn er inmiddels? is er nog een gaatje voor late beslissers?
Niet alleen op maar ook vanaf.......

Zojuist de campingbeheerster van Ny-Herema in Tzum waar we vrijdagavond staan gesproken.
We krijgen een mooi plekje aan het water met zicht op de hoogste kerktoren van Friesland.

Als jullie het leuk vinden kan zij proberen (als ze een vrijwilliger vindt) een torenbeklimming voor ons te regelen op vrijdagavond om 20.00 uur, tegen een vrijwillige bijdrage.

Als jullie woensdag en donderdag het kampeergeld aan mij betalen vertel dan meteen of je hier wel of geen belangstelling voor hebt, dit moeten we namelijk even doorgeven.

Tot woensdag in Noordwolde,
Annita
Hoi Bert,

Jij als lid van het eerste uur was nummer 40 en daar is de teller op blijven hangen maar natuurlijk kunnen mensen nog steeds aansluiten, geen 40 maar zo'n 10 a 15 moet lukken wat campings betreft.

Wat mis je als je niet meegaat?
- een leuke tocht door een mooie provincie door de Rottige Meenthe, Gaasterland, wat Elfstedenstadjes, meren, het wad en het Lauwersmeer;
- een weerzien of kennismaking met enthousiaste fietsers en hun verhalen;
- frisse lucht en zoals het er nu naar uitziet een hoop zonneschijn;

en...................als daar belangstelling voor is en er wordt een vrijwilliger gevonden: uitzicht vanaf de hoogstgelegen kerktoren in Friesland (Tzum)

Voor nu alvast bedankt voor jullie enthousiasme vooraf, Willem voor de tracks, Hans voor de mooie kaartjes en Aart als lokaal bekende voor de routesuggesties rondom Langweer.

Annita
Graag gedaan Annita,
Ik was graag meegereden, maar blijf bij mijn jarige dochter en kon ook geen vrij krijgen. Fijne fietstocht!
Lars fietst met een enorme Feyenoord-vlag door Friesland.
Veel plezier allemaal. Ik moet vrijdag werken, dus voor mij kwam het niet uit.