Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum

Wereldfietsbeurs in Bussum

Op zondag 2 april is het weer zo ver: onze eigen Wereldfietsbeurs in Bussum. Een scala aan vrijwilligers is op de been om er een geslaagde dag van te maken.

Lekker met de fiets erop uitrekken krijgt steeds meer belangstelling, maar er zijn altijd veel vragen. over de voorbereiding. Is het in Spanje erg zwaar, of is het in Thailand veilig fietsen. Daarom staat op de gezellige Wereldfietsbeurs het contact centraal: ervaringen uitwisselen en inspiratie opdoen voor nieuwe fietsavonturen. Doorgewinterde cracks en bedeesde beginners ontmoeten elkaar in een gemoedelijke mix.

Wat tref je zoal op de Wereldfietsbeurs?

Fietsers informeren fietsers
Een scala van ervaren fietsreizigers geeft informatie over hun favoriete fietslanden, met fotoboeken, kaarten, en allerlei andere informatie. Hier dus geen informatie van reisbureaus, maar van fietsers zelf. Van een tocht naar Frankrijk tot in afgelegen streken in Azië.

Lezingen
fietsreizigers nemen je mee tijdens een presentatie met een boeiend verhaal en sprekende beelden naar de mooiste fietsplekjes. We hebben dit jaar een grotere zaal, zodat meer mensen een plaats kunnen vinden.

Praktische workshops
Voorafgaande aan een fietstocht duiken er allerlei vragen op van hoe bereid ik mij reis voor?
• Wel of géén GPS, of hoe gebruik dit apparaat?
• Wat stop ik in mijn EHBO-kit en wat doe ik met een zere knie?
• Hoe voorkom ik fietspech en wat doe ik met fietspech?
• Voor het eerst op stap: wat is een geschikte fiets en wat is de juiste tent?
• Wat komt er aan bod bij een lange wereldreis? Verzekeringen, reserveonderdelen, contact met huis, onveilige landen?
Ervaringsdeskundigen zorgen dat deze onderwerpen aan bod komen

Materialen
Op de Wereldfietsbeurs tref je ook gespecialiseerde fietsenzaken, kamperen bij de NTKC, buitensportspecialisten en reisbureaus die volledig gericht zijn op fietsreizen.

Al met al een boeiende mix

Locatie
Opleidingsbedrijf, Parallelweg 1, Bussum, pal naast treinstation Naarden-Bussum, aan de overzijde van de sporen.
Tijden: 10:00 - 17:00 uur.
Toegang: € 5, -.Leden van de Wereldfietser en de Vlaamse Vakantiefietser betalen slechts € 3, - op vertoon van het ledenpasje. Dit zat bij het laatste nummer van ons tijdschrift, dat rond 20 januari naar de leden is verstuurd.

Nieuw, Wereldfietsbeurskampeerweekend
Je kunt dit weekend ook kamperen tijdens het Wereldfietskampeerweekend op het NTKC-terrein in Huizen, met op zaterdag 1 april een fietstocht door het Gooi.
Zie meer informatie bij Wereldfietsbeurskampeerweekend op dit forum

Tip
Die week is het Boekenweek. Met het boekenweekgeschenk reis je die zondag 2 april gratis met de NS: http://www.boekenweek.nl/nieuws/2016/01 ... r2016.html

Meer informatie over het programma volgt. Let goed op het forum.
Het lezingenprogramma in de grote zaal is bekend

We hebben dit jaar een spectaculair programma met een hoog gehalte aan avontuur in Azië, Noord- Amerika, Zuid-Amerika, Afrika en bijzondere landen in Europa.
Dit jaar worden twee zalen samen gevoegd , zodat meer belangstellenden een lezing kunnen bijwonen. Tip, zorg dat je tijdig bij de zaal staat. De eerste lezing begint al om 10:15 uur. Zorg dus dat je op tijd binnen bent! We zullen de kassa's openen om 9:45 uur. Je kunt dan naar de kantine voor een koffie of thee.

10.15 uur, Henriette Kok, Zuid-Korea
Laat je verrassen door te gaan fietsen in Zuid-Korea: fietsen over merendeels rustige wegen, over fietspaden en door verstilde valleien. Bezoek prachtige nationale parken en bijzondere tempels. Geniet aan de kust van de stranden en onderweg van de vele vissershavens. Maak kennis met een eeuwenoude cultuur die aan een roemrijk verleden herinneren.

11 uur, Karin Troch, Bolivia, het einddoel
Na ruim 2 jaar op de fiets gezeten te hebben en een dikke 25.000 km in onze benen zijn we bij ons einddoel, Bolivia. Het land waar de bolhoedjes, de uitgestrekte hoogvlaktes, corals, wildkamperen, en nog veel meer ons dagelijks beeld gaat bepalen. Wat hebben wij genoten van onze 3 maanden Bolivia. Nieuwsgierig geworden? Kom naar mijn lezing waar dit geweldige fietsland voor de avontuurlijke fietser van veel kanten belicht gaat worden.

12 uur, Wendy en Marten Zeckendorf, Gastvrijheid in Kroatië, Montenegro, Kosovo en Albanië
Deze lezing zal gaan over onze fietstocht van vorige zomer, die startte in het toeristische Dubrovnik, via de Kroatische kust van de Adriatische Zee, dwars door de groene binnenlanden van Montenegro, een stukje door het gastvrije Kosovo, om te eindi¬gen in de bergen en d¬e hitte van het rauwe¬ Albanië.

13 uur, Erik van den Boom, Spanje en Portugal: van de Pyreneeën naar Lissabon
Fietsfotograaf Erik van den Boom (www.bikelike.nl) gaf vorig jaar tijdens de Wereldfietsbeurs een lezing over de Via de la Plata (de Zilverroute). Dit jaar komt Erik met een andere Spanje-route van Paul Benjaminse aan de beurt: de Ruta Iberica. Van de Pyreneeën naar Lissabon. Spanje was nieuw voor hem, Portugal een oude liefde.

14 uur, Gerrit Pleijter, Ethiopië
Ik hoor mijn moeder vanuit de sterrenhemel al zeggen: 'jonge, wa muj doar dan toch in da vreemde en verre loand? Blief toch tuus'. Fijn mam. Is een beetje mosterd na de maaltijd. En eerlijk gezegd heb ik aan een dergelijk moederlijk advies vrij weinig op dit moment. Ik ben er nu eenmaal toch al.
Want ja, daar staat zoetje lieve Gerritje dan. Om 4 uur 's nachts. In een stik verlaten aankomsthal. In Addis Ababa. Ethiopië. Met een plan om 7 weken te gaan fietsen. Met een ideeën hoofd vol om het land te verkennen. Om mensen te ontmoeten. Fijne landschappen te zien. En de trappers tenminste 2500 kilometer rond te malen. Dat is de bedoeling......

15 uur, Thomas van Velthoven, Noord-Amerika: Great Divide

De Great Divide fietsen leek voor ons altijd een verre droom maar... dromen zijn er om waar te maken. De eerste stap was drie maanden onbetaald verlof regelen en de tweede gewoon gaan. Met veel gretigheid begonnen we vanuit Calgary aan de 'langste mountainbike route ter wereld'.Wij beleefden wildernis zoals we dat in West-Europa niet kennen. Beren, gescheurde banden en de kou van 3000 meter hoogte hebben we getrotseerd. We hebben enorm genoten van de vrijheid, kampvuren bij de tent, de rust van de Rockies en de autoloze paden en delen graag onze verhalen en plaatjes met een ieder die er oren naar heeft.

16 uur, Hans Metz, Hoe gaat het nu in Oekraïne?
Over Oekraïne is de afgelopen tijd in Nederland veel te doen geweest. Het is er corrupt, arm, een land in oorlog. Een revolutie die de dictator deed vluchten. Hoe ziet het land eruit, en wat vinden de mensen?

Met daarnaast in vier andere zalen en zaaltjes overige lezingen, presentaties, workshops over uiteenlopende onderwerpen die van pas kunnen komen bij de voorbereiding van een fietsreis. De natuur ontluikt en de fietskriebels borrelen op.

Tentjes, fietsen en overige uitrustingstukken bekijken en beleven? Kom naar het Wereldfietsbeurskampeerweekend, voorafgaande aan de beurs, op een knus NTKC-kampeerterrein, vlakbij Bussum. Zondagmorgen gezamenlijk op de fiets naar de beurs.
Meer informatie over het programma volgt. Houd onze website en ons forum goed in de gaten.
Het gehele programma is on line.
Ga naar: www.wereldfietsbeurs.nl
Mooi programma hoor, mijn complimenten. En dus ook voor niet-leden. Ik denk dat ik kom!
Het was een mooi programma. Goede sprekers ook. Dank voor de organisatie!
Het was weer leuk, en de dag ervoor was het heerlijk kamperen op de mooie NTKC camping. Wat een idylle. Op de beurs zelf was ik toch wat getroffen door de overdaad aan heel dure fietsen bij de fabrikanten en winkels. Ik weet niet of het wel zo'n wenselijk signaal is als op een beurs van een vereniging als de onze de indruk gevestigd wordt dat je eigenlijk alleen op fietsvakantie kunt met een fiets van 5000 euro of (veel) meer. Wij zijn per slot een vereniging van vrijwilligers en geen commercieel bedrijf. Er is niets mis met dure fietsen, maar dat moet mensen niet afschrikken lijkt me. Is het geen aardig idee volgend jaar alle fietswinkels/fabrikanten te zeggen dat ze minstens een (compleet) model moeten presenteren van maximaal 2000 euro?
Wim schreef:Het was weer leuk, en de dag ervoor was het heerlijk kamperen op de mooi NTKC camping. Wat een idylle. Op de beurs zelf was ik toch wat getroffen door de overdaad aan heel dure fietsen bij de fabrikanten en winkels. Ik weet niet of het wel zo'n wenselijk signaal is als op een beurs van een vereniging als de onze de indruk gevestigd wordt dat je eigenlijk alleen op fietsvakantie kunt met een fiets van 5000 euro of (veel) meer. Wij zijn per slot een vereniging van vrijwilligers en geen commercieel bedrijf. Er is niets mis met dure fietsen, maar dat moet mensen niet afschrikken lijkt me. Is het geen aardig idee volgend jaar alle fietswinkels/fabrikanten te zeggen dat ze minstens een (compleet) model moeten presenteren van maximaal 2000 euro?
Helemaal mee eens. Daarnaast is een specifieke lezing over een low-budget benadering misschien ook wel eens leuk en interessant. Zeker wanneer je ook minder kapitaalkrachtige beginners wilt interesseren gewoon te starten met fietsvakanties.
Laat ik nu net zelf vanmorgen ook zo'n lezing over een low budget aanpak hebben gegeven - voor ik geloof zes mensen. Begrijp me goed: ik ben dol op mooie fietsen, en heb zelf ook een chique, maar ik vind het echt belangrijk dat we niet uitstralen dat een heel dure fiets ook nodig is, zelfs voor een ritje naar Santiago. Nu kwam je een grote zaal binnen en het eerste wat je kon zien was een overdaad aan peperdure eenheidsworst van bling.
Wel met Wim eens. Wellicht komt het ook door de leeftijd van veel vakantiefietsers. Die is een stukje hoger dan toen wij begonnen en met een hoge leeftijd komt veelal ook een hoger bestedingspatroon en een verlaging in de behoefte om risico te nemen. Verklaart dat het lage aantal van zes deelnemers Wim?
Zou het een idee zijn om een dag te organisten waarin iedeeen laat zien hoe hij met bestaande fietsen op fietsvakantie is gegaan. Stadfietsen met fietstassen, racefietsen licht bepakt met een dragertje, mountainbikes simpel afgemonteerd. We hebben al heel wat jonge mensen op weg geholpen met spullen die we hebben weg gegeven en die gingen allemaal met hele inventieve oplossingen op pad....eigenlijk op dezelfde manier zoals wij het in onze tienerjaren deden.
Wim schreef:Is het geen aardig idee volgend jaar alle fietswinkels/fabrikanten te zeggen dat ze minstens een (compleet) model moeten presenteren van maximaal 2000 euro?
Een fabrikant uitnodigen die het voor minder kan mag ook. Het is alleen duidelijk dat men die fietsen niet graag verkoopt en dat dat goed lukt.
Marco Meijerink schreef:Zou het een idee zijn om een dag te organisten waarin iedeeen laat zien hoe hij met bestaande fietsen op fietsvakantie is gegaan. Stadfietsen met fietstassen, racefietsen licht bepakt met een dragertje, mountainbikes simpel afgemonteerd.
Je hoeft heus niet met de stadsfiets op vakantie Marco. Er zijn nog best serieuze fietsen onder de 1000 euro die in alle opzichten stukken beter zijn dan die waar wij (ik in ieder geval) in onze tienerjaren mee op stap gingen.
En als je handig bent en een tweedehands fiets opknapt kan het nog voor veel minder dan de helft daarvan; als je begint met een frame dat weinig geleden heeft omdat er alleen mee naar de tennisbaan is gefietst heb je dan een zo goed als nieuwe fiets.
Leon schreef:Je hoeft heus niet met de stadsfiets op vakantie Marco. Er zijn nog best serieuze fietsen onder de 1000 euro die in alle opzichten stukken beter zijn dan die waar wij (ik in ieder geval) in onze tienerjaren mee op stap gingen.
En als je handig bent en een tweedehands fiets opknapt kan het nog voor veel minder dan de helft daarvan; en dan heb ik het niet zwaar gebruikte overgeschilderde frames of zo.
Onze zoon hebben wij vorig jaar in Spijkenisse afgezet met zijn fiets en hij is in z'n uppie via Zeeland, België, Noord-Brabant, Gelderland en over de Holterberg weer naar huis gefietst. Als 17-jarige met Cortina stadsfiets, met achtertassen en plastic krat op de voordrager. Geen versnellingen, alleen een terugtraprem. Niet alleen maar high tech kampeermateriaal (dikke selfinflatble van de Aldi, veel te zware slaapzak, tentje van Decathlon, etc.), een paar Ortlieb City rollers, een rol van Ortlieb (nog van mijn motervakantie naar de Pyreneën 11 jaar geleden) en een Markill gasbrandertje met MSR pannensetje van 20 jaar oud.

Zonder dit op een beurs tegen te komen denk ik dat jongeren dit toch wel op hun eigen manier doen en naarmate ze ouder worden meer gaan investeren in materiaal, misschien dan juist geïnspireerd door een beurs o.i.d.

Onze zoon heeft inmiddels een Cube mtb (deels gespaard, deels voor zijn 18e verjaardag gekregen), via marktplaats een Tubus voordrager gekocht voor zijn mtb (weet je nog Marco?), een achterdrager had ik nog. En zo breidt e.e.a. zich uit. Dit jaar gaat hij met ons mee naar DK.

Hoe was de aanwezigheid van bezoekers jonger dan 30?
Er waren nauwelijks jongeren. Dat wil niet zeggen dat die niet met de fiets op vakantie gaan, maar vooral dat ze niet naar een beurs gaan, denk ik. Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om beginnende jongeren. Er zijn ook mensen in de bijstand of op het minimumloon, en voor hen kan een fietsvakantie een heel betaalbaar plan zijn. En zelfs als je wel flink wat geld hebt, maar gewoon een keer naar Santiago of Rome wilt fietsen, dan is een fiets van 1500 euro toch meer dan goed genoeg? Daar komt nog bij dat veel mensen geen idee hebben wat voor soort fietsvakantie ze willen doen en wat ze daarop tegenkomen.
Het is in dit kader misschien wel eens interessant om na te gaan hoe de leeftijdsopbouw van de vereniging is?
Wim schreef:Er waren nauwelijks jongeren. Dat wil niet zeggen dat die niet met de fiets op vakantie gaan, maar vooral dat ze niet naar een beurs gaan, denk ik. Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om beginnende jongeren. Er zijn ook mensen in de bijstand of op het minimumloon, en voor hen kan een fietsvakantie een heel betaalbaar plan zijn. En zelfs als je wel flink wat geld hebt, maar gewoon een keer naar Santiago of Rome wilt fietsen, dan is een fiets van 1500 euro toch meer dan goed genoeg? Daar komt nog bij dat veel mensen geen idee hebben wat voor soort fietsvakantie ze willen doen en wat ze daarop tegenkomen.
Je hebt wat mij betreft een punt hoor. Hoewel ik mij afvraag of mensen met een krappe beurs, uit bijvoorbeeld Oost-Groningen of Rotterdam-Spangen, met de trein naar Bussum gaan, entree betalen, etc. om zich te laten inspireren door de Wereldfietsbeurs.
Wellicht een idee voor de organisatie om mensen uit te nodigen zich voor een volgende beurs te melden, waarbij men kan laten zien met welk (low budget) materiaal je op pad kunt (de laatste dagen heb ik wel wat fotootjes hiervan op het forum voorbij zien komen). Daarnaast kan een oproep gedaan worden aan mensen die een vervoersprobleem hebben, om zich te melden op het forum en op die manier met anderen uit de omgeving mee kunnen rijden/reizen.
Maar nogmaals, je hebt wat mij betreft een punt.
Wim schreef:Er waren nauwelijks jongeren. Dat wil niet zeggen dat die niet met de fiets op vakantie gaan, maar vooral dat ze niet naar een beurs gaan, denk ik. Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om beginnende jongeren. Er zijn ook mensen in de bijstand of op het minimumloon, en voor hen kan een fietsvakantie een heel betaalbaar plan zijn. En zelfs als je wel flink wat geld hebt, maar gewoon een keer naar Santiago of Rome wilt fietsen, dan is een fiets van 1500 euro toch meer dan goed genoeg? Daar komt nog bij dat veel mensen geen idee hebben wat voor soort fietsvakantie ze willen doen en wat ze daarop tegenkomen.
Ja Wim, ik vind dat je hier wel een punt heb. Het was mij ook al opgevallen dat er praktisch alleen maar dure fietsen stonden met Rohloff en riem. Ik denk dat wij als organisatie van de beurs volgend jaar de exposanten van fietsen dringend moeten verzoeken om ook wat fietsen te laten zien in een wat ander prijssegment. Het deelnemen aan de beurs van veel fietsenzaken met deze dure fietsen was ook al een punt van discussie bij ons als organisatoren.

Ronald van der Perk
Als tegenhanger kunnen er misschien een paar mensen gewoon hun beproefde maar eenvoudige outfit tentoonstellen? Een 5-versnellingenfiets, canvastassen, rubbermatje in een plastic zak, Perrysporttentje of MP-exemplaar van katoen op de bagagedrager, een kaartenboekje in de jaszak van een Hema-regenjas en een kaart met daarop de gefietste routes. Zéker weten dat de vraag 'hoe vliegt mijn fiets' niet aan de orde is. Iedereen die vóór 1980 fietskampeerde kent en herkent dat.

Btw: ik heb me meer gestoord aan de hoeveelheid excentrieke fietslocaties dan aan dure fietsen. Over de wereld vliegen, al dan niet met fiets, is misschien nog begrotelijker dan een dure fiets - en dan bedoel ik ook anders-duur.
Moest ik een tip geven om evt. nieuw publiek te bereiken, dan koos ik voor low-budget én voor groen en duurzaam.
Je bent niet de enige die hecht aan groen en duurzaam hoor. Voor mij is het dus binnen Europa en met de trein en boot.
Mar schreef:Als tegenhanger kunnen er misschien een paar mensen gewoon hun beproefde maar eenvoudige outfit tentoonstellen? Een 5-versnellingenfiets, canvastassen, rubbermatje in een plastic zak, Perrysporttentje of MP-exemplaar van katoen op de bagagedrager, een kaartenboekje in de jaszak van een Hema-regenjas en een kaart met daarop de gefietste routes.
Zo maak je het belachelijk. Dat is niet nodig want voor het geld dat de uitrusting vroeger kostte kun je - infrlatiegecorrigeerd - nu een veel fijnere uitrusting kopen.
Mijn eerste fiets, een Batavus Sprint uit 1976 kostte toen 750 gulden. Als je dat met inflatiegegevens ( Bron CBS ) Doorrekent zou die fiets nu 927 euro kosten. Daar heb je nu een mooie Fahrradmanufaktur voor met veel fijnere versnellingen en remmen en dan heb je nog meer dan honderd euro over.
Mijn eerste tassen waren er van de V&D die je over de achtergrager moest hangen. Vijfenvijftig gulden aan drama.
Ik denk dat je nu met minder geld beter op reis kunt.
Absoluut. De kern van wat Leon en ik proberen te betogen is dat het alternatief voor dure fietsen met Pinion en riem voor 7000 euro of zo niet gelijk geimproviseer met aftandse rommel is. Voor rond de 1500 euro koop je een prima derailleurfiets als de Surly Long Haul Trucker, diverse Fahrradmanufaktur modellen, of een Thorn Sherpa. Dat zijn allemaal fietsen waarmee ik zonder aarzeling lange kampeertochten zou durven maken, ook buiten Europa.
Dat begrijp ik. Maar belachelijk? Het is voor veel mensen het uitgangspunt.