Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinksterweekend vrijdag 22 mei – maandag 25 mei - Forum Wereldfietser

Pinksterweekend vrijdag 22 mei – maandag 25 mei

Pinksterweekend vrijdag 22 mei – maandag 25 mei

Vind je het Pinksterweekend voor Berggeiten te zwaar en rij je liever een tandje lichter dan hebben wij goed nieuws. Voor het Pinksterweekend hebben we een tocht uitgezet die vanuit Zuid-Limburg ons door Eifel en de Ardennen leidt. Dezelfde streek, maar met minder kilometers en minder hoogtemeters, maar toch met voldoende uitdaging.

Vanwege de drukte van het Pinksterweekend konden wij slechts 25 plekken reserveren op de campings.

Globaal overzicht van het weekend.
vrijdag 22 mei - in de middag verzamelen in Vaals op Camping Hoeve de Gastmolen - http://www.gastmolen.nl
Zaterdag 23 mei - vertrek in de ochtend via Aachen naar de Vennbahn vervolgens tot Monschau afstand 67km
* overnachting op Camping Monschau-Perlenau - http://www.monschau-perlenau.de
Zondag 24 mei - vertrek in de ochtend vanaf Monschau via de Vennbahn en de L45 naar Trois Ponts en door naar Stroumont-Rahier: afstand 67km en 81 km
* overnachting op Camping Chalet Weekend - http://www.campingchaletweekend.be
Maandag 25 mei - vertrek in de ochtend vanaf Stroumont-Rahier naar Maastricht NS. Over de precieze route zijn we nog aan het puzzelen: afstand 73km

Hoe werkt het?
• Je fietst met volle bepakking (dus inclusief tent , slaapzak etc),
• de campings kosten tussen de 7 en 11 euro op basis van 1 persoontent; het geld wordt centraal opgehaald en betaald aan de campingeigenaar,
• er zijn geen organisatiekosten,
• eten verzorg je zelf, vaak maken mensen afspraken om samen te koken. Heb je geen zin om te koken dan is er in de omgeving van de campings of onderweg wel een eetgelegenheid te vinden,
• we fietsen in recreatief tempo, 16-22 km per uur en splitsen ons in kleinere groepen met ongeveer gelijke interesse en tempo,
• gezien het heuvelachtige karakter van de tocht is een helm aan te raden.

Algemene Informatie:
• De formule is 'low-budget'. Gemeenschappelijke kosten voor camping e.d. worden hoofdelijk omgeslagen,
• denk aan verlichting en opvallende kleding,
• overweeg het dragen van een helm,
• onnodig om te zeggen dat je kleding en kampeeruitrusting aan de weersomstandigheden aangepast moeten worden. Mocht het zeer warm worden met Pinksteren zorg dan voor voldoende drinken,
• zorg altijd zelf voor goed kaartmateriaal,
• voor nadere bijzonderheden en routes zie het forum,
• maak zoveel mogelijk gebruik van dit forum maar voorkom non-informati

Binnenkort meer nieuws over de tocht en hoe je je kan opgeven.

Ruud en Lex
Te gek, jubel-jubel; ik doe ze a-l-l-e-b-e-i !
Ha die Ruud,

Mijn complimenten voor dit geweldige initiatief!
Helaas kan ik zo als het er nu uitziet niet mee.
Vind dit wel jammer. Wil wel kijken of daar nog een mouw aan te passen is. Wordt wel ingewikkeld.

Groetjes,

Bert
Een groot aantal leden van de Wereldfietser konden 3 jaar geleden NIET deelnemen aan deze tocht, die start en eindigt in Zuid-Limburg waarin o.a. de Vennbahn was opgenomen. Temeer nu deze fietsroute is uitgeroepen tot winnaar van “Fietsroute van het jaar 2104” kunnen we er eigenlijk niet onderuit om dit jaar een tocht te organiseren waarin deze route is opgenomen.

De Pinkstertocht legt op een prettige manier de Duitse Eifel open en zorgt voor verbinding met de Belgische Ardennen die anders bij het horen van de namen bij menig fietser de kuiten al doet voelen.

De Eifel….waarvan generaties lang al wordt genoten…echt Duitsland op korte afstand van Nederland: snel stromende beekjes/riviertjes, Fachwerk-huizen…Bratwurst und Bier…!!!!

Dan als buurman de Ardennen…met uitgestrekte beboste heuvels…een wat ruiger en hoger gelegen gebied…goed voor de stoere en avontuurlijke kampeerder.

Zowel de Vennbahn, die we vanaf Aken tot Waimes volgen, als de aansluitende route L45 tot Trois Ponts zijn voormalige spoorbanen die door het teruglopende aantal reizigers zijn opgedoekt en omgevormd tot geschikte fietsroutes. Het voordeel hiervan is dat er nooit sprake zal zijn van te steile hellingen. Dit zorgt dan weer voor een prettige kennismaking met en fijne herinneringen aan deze streek om in de toekomst met vertrouwen het “echte heuvelwerk” aan te gaan.Na deze voormalig spoorlijnen volgen we aan het einde van de Pinkstertocht via Stoumont een “per saldo“ afdaling naar Nederland.

Voor diegenen die iets meer uitdaging zoeken zullen we wat routes buiten het spoor om plannen.

Als nu ook de weergoden ons goed gezind zijn, kunnen we misschien deze route als een WF-klassieker gaan benoemen.

Vanwege de beperkte hoeveelheid deelnemers kan aanmelden voor deze tocht uitsluitend via het e-mailadres wf-pinkster2015@ziggo.nl .

Groet,
Lex & Ruud
Goed nieuws! In overleg met de campings hebben wij het aantal deelnemers kunnen uitbreiden. Er kunnen nu 25 enthousiaste fietsers mee :D .

Groet,
Lex en Ruud
Ruud en Lex, ik ga graag mee!

Willem
Tipje:

als je vanuit Monschau (wat in een diep uitgesleten dal ligt) terug wil naar de hoog gelegen Venn Bahn, kan je je een hoop zweetdruppels besparen door langs de RurUfer-Radweg omhoog te rijden naar Kalterherberg via de knooppunten 32, 39 en 38. Deze rustige fietsroute klimt in circa 5 km heel geleidelijk omhoog naar de Venn Bahn.

Zie: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1517681

Afdalen naar Monschou is mooi via de Bergstrasse, je hebt dan fraai uitzicht op het dorp. Wel moet je stevig in de remmen knijpen want het is vrij stijl.

Zie: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1517685

Groetjes,

Willem
WillemT schreef:Tipje:

als je vanuit Monschau (wat in een diep uitgesleten dal ligt) terug wil naar de hoog gelegen Venn Bahn, kan je je een hoop zweetdruppels besparen door langs de RurUfer-Radweg omhoog te rijden naar Kalterherberg via de knooppunten 32, 39 en 38. Deze rustige fietsroute klimt in circa 5 km heel geleidelijk omhoog naar de Venn Bahn.

Zie: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1517681

Afdalen naar Monschou is mooi via de Bergstrasse, je hebt dan fraai uitzicht op het dorp. Wel moet je stevig in de remmen knijpen want het is vrij stijl.

Zie: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1517685

Groetjes,

Willem
Inderdaad Willem, die routes ken ik en zijn inderdaad zeer mooi! Ooit heb ik van 32 naar 36 onverhard gereden. Vond ik supermooi en voor iedereen te doen, omdat ook die route geleidelijk klimt.

Je bent van harte welkom, maar wel graag opgeven via de [url=mailto://wf-pinkster2015@ziggo.nl]e-mail[/url] zoals in het openingsbericht staat, zodat we onze administratie een beetje op orde houden.

Groet,
Lex en Ruud
Stand van zaken:
- De aanmeldingen lopen dagelijks gestaag binnen,
- 24 deelnemers hebben zich reeds opgegeven,
- 1 plekje nog vrij!
- de routes zijn in concept klaar,
- dit weekend is de try-out.
Ik wil me graag aanmelden voor deze bijzonder fraaie fietstocht. Dus kunnen jullie me op de lijst zetten en mij voor de tentovernachting reserveren? Alvast bedankt! Goed weekend alvast.

Groeten,

Tom Huizenga
tomhuizenga@versatel.nl
06-10953166
TomH schreef:Ik wil me graag aanmelden voor deze bijzonder fraaie fietstocht. Dus kunnen jullie me op de lijst zetten en mij voor de tentovernachting reserveren? Alvast bedankt! Goed weekend alvast.

Groeten,

Tom Huizenga
tomhuizenga@versatel.nl
06-10953166
Met rooie broek? Gezellig :lol: :lol: :lol:
TomH schreef:Ik wil me graag aanmelden voor deze bijzonder fraaie fietstocht. Dus kunnen jullie me op de lijst zetten en mij voor de tentovernachting reserveren? Alvast bedankt! Goed weekend alvast.

Groeten,

Tom Huizenga
tomhuizenga-at-versatel.nl
06-xxxx3166
Je staat er bij Tom. Overigens niet zo verstandig om emailadres en 06-nummer zo op Internet te zetten. Levert alleen maar veel spam op en mannen uit dubieuze landen die 50 Mio $ via jouw rekening willen doorsluizen :wink:
We hebben de camping Perlenau in Monschau afgezegd. We waren niet tevreden over de plek die we toegewezen kregen. We hebben nu een plek op een Zeltplatz, vlakbij Monschau midden in de natuur, waar alleen tentjes toegang hebben en geen auto's op het terrein mogen.
Het is wildkamperen met een beetje luxe, want er is koud stromend water, gescheiden toiletten, maar geen warme douches. Wel is er de mogelijkheid om te zwemmen in het Vennbad en daar te douchen.

Groet,
Lex en Ruud
De weerverwachtingen worden steeds beter.

Er zijn dit jaar géén werkzaamheden op de treinverbinding van Amsterdam naar Maastricht. Lijkt voor het eerst sinds jaren.

Leuke tip in Monschau. Niet ver van de Jugendzeltplatz is net voor het begin van het stadje de museumbrouwerij.
Tot 1993 was dit dé streekbrouwerij. Het bier werd slechts afgezet in een straal van 20 km. Monschau was trots op zijn Felsenkeller Bier. Tot 1993 dus, want in dat jaar kwam het waterschandaal aan het licht. Er was op te grote schaal landbouwgif gebruikt, dat mogelijk ook de waterbronnen van de brouwerij bereikt zouden kunnen hebben. Monschau hield dit geheim, want het stadje was in de race voor "Luftkurort". Het schandaal kwam echter toch aan het licht. Kom in Duitsland niet aan de kwaliteit van het brouwwater. De brouwerij was het vertrouwen in een klap kwijt en het bedrijf moest in 1994 gesloten worden.
Het schattige brouwerijtje dat zo zou passen in een operettedecor is nu museum en sinds het najaar van 2012 wordt er weer op bescheiden schaal bier gebrouwen: met zuiver water.
Je kunt het bier proeven in het lokaal van de brouwerij of op het terras. Een hapje eten is ook mogelijk. In Duitsland zijn de porties ruimer, de glazen groter, maar de prijzen lager, aldus John Telleman.


http://www.brauerei-museum.de/
Zoals het troebelbruine Zwickelbier!
Als je vrijdag tijd hebt kan je op een leuke manier van Maastricht naar Vaals fietsen via de LF6. Je komt door het hoogst gelegen dorp in Nederland, Vijlen.

Zie http://afstandmeten.nl/index.php?id=1544796

Hier kan je ook de GPX-file downloaden, ik heb hem tot de camping doorgetrokken. Het is 30 km fietsen en 337 m stijgen in 16 km (gem. 2.09%) en 226 m dalen in 14 km (gem. 1.73%).

Ik ga hem in ieder geval rijden, lijkt me een leuk begin van het weekend.

Tot ziens, Willem
Dat is een goede route. Toch kan ik aanraden om bij de Van Tienhovenmolen - op een steenworp afstand van hier - rechtdoor te fietsen tot je vanzelf weer op de track komt, dat is nog mooier want je komt dat op een lokaal hoogste punt in een open veld met bijbehorend uitzicht. Als het niet geregend heeft is ook de onverharde weg achter Scheulder goed fietsbaar.

Bij de groeve gaat de route trouwens iets noordelijker dan nu, de groeve is uitgebreid, dus let op de werkelijkheid en niet op het schermpje :D
Er staat gelukkig een stevig hek.
WillemT schreef:Als je vrijdag tijd hebt kan je op een leuke manier van Maastricht naar Vaals fietsen via de LF6. Je komt door het hoogst gelegen dorp in Nederland, Vijlen.

Zie http://afstandmeten.nl/index.php?id=1519979

Hier kan je ook de GPX-file downloaden, ik heb hem tot de camping doorgetrokken. Het is 30 km fietsen en 337 m stijgen in 16 km (gem. 2.09%) en 226 m dalen in 14 km (gem. 1.73%).

Ik ga hem in ieder geval rijden, lijkt me een leuk begin van het weekend.

Tot ziens, Willem
Volgens mij is er bij de camping geen brug over de Selzerbeek/Senserbach die daar de grens vormt tussen Nederlanden Duitsland. Voor zover ik het weet, moet je in Lemiers van de LF6 af en via het fietspad langs de N278 naar Vaals. De camping ligt aan de linkerzijde voorbij sexclub Apasia nog voor Vaals.
Ave Gone schreef:Dat is een goede route. Toch kan ik aanraden om bij de Van Tienhovenmolen - op een steenworp afstand van hier - rechtdoor te fietsen tot je vanzelf weer op de track komt, dat is nog mooier want je komt dat op een lokaal hoogste punt in een open veld met bijbehorend uitzicht. Als het niet geregend heeft is ook de onverharde weg achter Scheulder goed fietsbaar.
.
Ik snap totaal niet waarom de LF6 bij de Van Tienhovenmolen die rare knik maakt over wegen die je moet delen met automobielen, terwijl er rechtdoor een fraai fietspad loopt over een van de mooiste stukjes van het Plateau van Margraten. Wat heb ik te zoeken in Sibbe? Ik heb dit al diverse malen gemeld bij het Landelijk Fietsplatform.
bert sitters schreef:
WillemT schreef:Als je vrijdag tijd hebt kan je op een leuke manier van Maastricht naar Vaals fietsen via de LF6. Je komt door het hoogst gelegen dorp in Nederland, Vijlen.

Zie http://afstandmeten.nl/index.php?id=1519979

Ik ga hem in ieder geval rijden, lijkt me een leuk begin van het weekend.

Tot ziens, Willem
Volgens mij is er bij de camping geen brug over de Selzerbeek/Senserbach die daar de grens vormt tussen Nederlanden Duitsland. Voor zover ik het weet, moet je in Lemiers van de LF6 af en via het fietspad langs de N278 naar Vaals. De camping ligt aan de linkerzijde voorbij sexclub Apasia nog voor Vaals.
Er is inderdaad geen brug, maar je kan er lopend wel doorheen schijnt. Maar de route van Bert volgen is makkelijker, of via de oude Akerweg en schuurmolenweg.