Additionally, paste this code immediately after the opening tag: PINKSTERWEEKEND vanaf Heerlen naar Ardennen en Eifel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

PINKSTERWEEKEND vanaf Heerlen naar Ardennen en Eifel

Het is bijna zover! Als ik naar buiten kijk, dan denk ik: “wel veel water”. Meer water als vandaag kan er dit weekend echter niet vallen en volgens Buienradar is het zaterdag bijna droog en zondag zijn er maar een paar regenwolkjes! Bovendien: De campings beschikken beiden over een mogelijkheid binnen te zitten. Het aantal aangemelde deelnemers bedraagt 10 stuks, dus: voor de late beslissers: Je kunt nog mee! Vertrek zaterdag om 9:30 vanaf het station in Heerlen.
Ik lees graag hoe de tocht is geweest. Binnenkort ga ik een weekendje fietsen vanuit Maastricht en dit lijkt me een mooie (tevens zware) ronde. Zijn alle onverharde paden goed te fietsen met een trekkingfiets met tassen? Mijn ervaring is dat de onverharde fietspaden in België echt slecht kunnen zijn.
Voor mij bleek het dus een tikkie te zwaar. Op vrijdag, zaterdag en zondag had ik al knieklachten, en vandaag was het (letterlijk) de achilleshiel die me nekte. Ik heb de helft met de trein gedaan.
Binnenkort toch eens wat sleutelen aan zadel of plaatjes.

Zelf vond ik het voortdurende klimmen en dalen zwaarder dan de onverharde paden. Die waren goed te doen.

Maar het was een mooie tocht, jammer van het weer vanochtend.
Ik ben net terug (maar heb gesmokkeld want ik ben vanmorgen met de trein terug gekomen uit de Eifel omdat ik geen zin had in de regen, en omdat het wel erg zwaar was). Het was een zware tocht door de dagafstanden gecombineerd met het klimmen. Als je jezelf meer tijd geeft is er geen probleem. De klim vanaf Ouren is heel zwaar, maar je kunt ook even terug rijden en de langere klim vanaf iets noordelijker (Wevermuehle heet het daar geloof ik) nemen. Of gewoon een stukje lopen. Ik ben geen ondoenlijke stukken onverhard tegengekomen. Het stuk onverhard over de Hoge Venen is nog het zwaarste maar goed te doen, zeker als je iets bredere banden monteert (maar Oscar deed het op 28 mm Pasela's :D ). En het is heel mooi. Het was een pracht tocht, met veel dank aan Bert, en het prima gezelschap.
Wim
Het Pinksterweekend naar Ardennen en Eifel was niet voor watjes. Van de 10 Wereldfietsers die zaterdag om 9:45 vanaf het station in Heerlen vertrokken, zijn er 5 maandag om 18:30 ook weer fietsend in Heerlen aangekomen. Twee Wereldfietsers zijn zondag vanaf de eerste camping naar het westen gefietst, een is zondag halverwege de route naar het zuiden afgebogen om zijn vriendin te bezoeken en twee hebben de laatste dag geheel of gedeeltelijk met de trein afgelegd. Het had wel iets van de 10 kleine negertjes!

Verder verliep alles volgens plan: Het weer was goed: alleen regen in de laatste nacht tot een uur of 10 's-morgens, de route voerde over wegen en bospaden ver weg van het doorgaande verkeer, soms door geheel verlaten valleien en uitgestrekte bossen. De bospaden waren goed te doen, zelfs met dunne bandjes, alleen onze driewieler had het af en toe moeilijk, maar dat is ook geen wonder! De klim vanaf de eerste camping Duitsland in was als verwacht erg steil, maar ook erg mooi en gelukkig niet al te lang. Op beide campings was het goed toeven, met als voordeel dat het op beiden mogelijk was iets te eten, want de enige open winkel was inderdaad die in Amel.

Ik constateer wel dat ondanks de waarschuwing dat deze tocht niet voor watjes is, er toch Wereldfietsers onvoldoende voorbereid aan de start verschijnen. Bovendien is deze tocht zonder GPS of zeer gedetailleerde kaarten niet te volgen. Hoewel er als groep gefietst wordt, moet iedereen toch zijn eigen weg kunnen vinden. omdat in heuvelachtig gebied de onderlinge afstanden behoorlijk op kunnen lopen.

Alle deelnemers bedankt en tot volgend jaar?
Bert,
kan je misschien de gpx-file (voor de gps) publiceren ?
Het lijkt me een leuke tocht om tijdens de zomermaanden over te doen.
Als ik volgend jaar mee ga is het inderdaad met gps, en alleen met meer kilometers in de benen. Nogmaals bedankt allemaal.
Wim
Hee, nu weet ik wie mij rond twaalf uur bij Simpelveld aan de andere kant van de weg tegemoet kwamen!

Paar van die moderne LED koplampjes, minimaal bagage, maar er was geen lampje gaan branden...

(had toen alweer 120km in de benen en me net verrekend in de hoeveelheid calorieën... een half uur later zat ik aan een vorstelijke lunch en kreeg weer kleur ;) )

Sjors

(ook zo'n LED koplampje en minimaal bagage)
De gpx-bestanden zijn te downloaden via de links in de openingspost: bikemap en dan 'export gps data' (gpx).

Ik heb een aantal weken geleden de route gefietst en kan hem iedereen aanbevelen! Met hier en daar wat extra stops en uitstapjes kwam ik gemiddeld op 140km/dag en die klim na de camping in Ouren kan ik nog erg goed herinneren (dacht dat het aan gebrek aan koffie lag...) ;-). De fiets en bagage heb ik wel extra licht/snel gemaakt (zie foto eerder); ik vond 35mm kojaks (niet knalhard opgepompt) een goede keuze.

Ik weet dat hier op het forum vaak wat lakoniek wordt gedaan over gewichtsbesparing maar op dit soort trajecten maakt dit echt een boel uit; zonder te trainen en een half jaar lang geen lange afstanden gefietst hebbende hen ik het afgezien van die ene klim na Ouren (en maandagavond toen er geen restaurants geopend waren) niet zwaar gehad.

Nogmaals bedankt voor de route :D.
En jij bedankt voor je opmerking over het stukje drukke weg. Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik etappe 2 gesplitst in een lange en een iets kortere route. Beide routes waren erg mooi en rustig. (Behalve natuurlijk het stukje langs de Nürburgring.)
In Nürburg was het inderdaad druk, ik kon me er niet zo aan storen en vond het eigenlijk wel een aangename verandering/verassing (erg goed had ik de routes van te voren niet bestudeerd :wink: ), inclusief de motorgeluiden en fotograven langs de weg. Hebben jullie nog de burcht in Nürburg bezocht?
Ik vond het een erg geslaagd weekend. Mooie route, en leuk om een keer een wat zwaardere tocht te rijden. Niet dat dat nou per se altijd zou moeten, want je bent tenslotte het grootste deel van de dag bezig met fietsen en hebt minder tijd voor andere dingen zoals rondkijken of fotograferen.
Maar tussendoor toch nog kans gezien voor het maken van wat foto's: https://plus.google.com/photos/11100222 ... 3952644881
Hoe was camping International in Ouren?
Staat deze camping terecht op het lijstje van fietscampings in Belgie?
Zijn er belangrijke bijzonderheden op deze camping?
Camping International is een prima camping voor fietsers. Mooi gelegen in het dal met de mogelijkheid brood te bestellen voor de volgende dag en een sfeervolle kantine waar je ook kunt eten. De overnachting kost € 9 per persoon en dat is inclusief douchen. Het trekkersveld is wat ver weg van de kantine en het toiletgebouw, echter buiten de drukke weekenden krijg je ook een plaatsje direct naast de kantine.
Bert van Sprang schreef:Camping International is een prima camping voor fietsers. Mooi gelegen in het dal met de mogelijkheid brood te bestellen voor de volgende dag en een sfeervolle kantine waar je ook kunt eten. De overnachting kost € 9 per persoon en dat is inclusief douchen. Het trekkersveld is wat ver weg van de kantine en het toiletgebouw, echter buiten de drukke weekenden krijg je ook een plaatsje direct naast de kantine.
En je kunt altijd op de fiets naar het toilet :lol: !
Bert van Sprang schreef: Ik constateer wel dat ondanks de waarschuwing dat deze tocht niet voor watjes is, er toch Wereldfietsers onvoldoende voorbereid aan de start verschijnen. Bovendien is deze tocht zonder GPS of zeer gedetailleerde kaarten niet te volgen. Hoewel er als groep gefietst wordt, moet iedereen toch zijn eigen weg kunnen vinden. omdat in heuvelachtig gebied de onderlinge afstanden behoorlijk op kunnen lopen.

Alle deelnemers bedankt en tot volgend jaar?
Bert,

Zonder de deelnemers te kort te doen lijkt het mij ter lering wel goed om te benoemen waar de onvoldoende voorbereiding uit bestond. Oftewel welke punten kunnen beter?

Groet,
1. Te weinig kilometers in de benen, wat volgens mij niet betekent dat je heel erg hard moet trainen, gewoon regelmatig wat langere afstanden (bijvoorbeeld naar je werk fietsen) is dik voldoende.
2. Te veel bagage, het bergop fietsen met voortassen, achtertassen en nog een plunjezak boven op de achterdrager is zwaar.
3. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het helpt als het tussen je oren goed zit, dus niet opzien tegen al die steile hellingen, maar je er op verheugen dat je eindelijk ergens anders mag fietsen als in dat "saaie" Nederland, met zijn lange rechte wegen waar de wind altijd van voren komt. (En ook die wind van voren is een leuke uitdaging.)
WF als club kan wellicht voor de volgende komende fietsactiviteiten eens nadenken over een sterren, wielen, of noem het maar kwalificatie, ter indicatie van de tochtzwaarte.
Als uiteindelijk maar de helft of nog minder (?) de 'streep' haalt, dan blijkt dat de verwachtingen van de deelnemers niet overeenkwamen. En dat is jammer en lijkt me niet de bedoeling.
Iedereen die wat anders wil als met Frank van Rijn fietsen in het koude Noorden en voor iedereen die wel met Frank van Rijn wilde fietsen, maar niet meer mee kan, nodig ik uit om met Pinksteren vanaf Heerlen te fietsen door de Ardennen en de Eifel.
In de starttopic wordt min of meer een vergelijking neergezet naar het Pinksterweekend met Hr. van Rijn.
De enige overeenkomst was dat het in hetzelfde weekend viel :shock:

Wellicht zal deze discussie in een ander topic moeten plaatsvinden. De start hier lijkt me zinvol!

Groets, Yvon
Tja, je kunt die discussie wel in een ander topic voeren, maar dan moet er in dit topic eerst wat genuanceerd worden.
snowfreakyvon schreef:WF als club kan wellicht voor de volgende komende fietsactiviteiten eens nadenken over een sterren, wielen, of noem het maar kwalificatie, ter indicatie van de tochtzwaarte.
Niet mee eens. Ten eerste was het geen WF activiteit, maar een WF-lid die op eigen gelegenheid een tocht organiseert waarvoor hij andere WF-leden uitgenodigd heeft. Waarvoor dank, want het was een hele mooie route, en gelukkig niet zo volgeboekt.
Ten tweede: iedereen was gewaarschuwd.

Volgens mij wordt deze barre tocht nu veel legendarischer gemaakt dan nodig is (en Bert doet daar graag aan mee).
snowfreakyvon schreef:Als uiteindelijk maar de helft of nog minder (?) de 'streep' haalt, dan blijkt dat de verwachtingen van de deelnemers niet overeenkwamen.
Waarvan 2 al vooraf hadden besloten om na de eerste dag terug te fietsen en 1 de tocht gebruikte om bij vrienden in de Eiffel op bezoek te gaan. En van Wim weet ik niet of de zwaarte van de tocht of het beroerde weer de doorslag heeft gegeven.
Uiteindelijk is er maar één die afgehaakt is vanwege klachten (en niet vermoeidheid) en dat ben ik, maar dat wijt ik vooral omdat ik de dag vóór de tocht al 155 km in slecht weer had gefietst. En mijn zadel te hoog had staan, denk ik.

De 'consequenties' waren vooraf bij iedereen bekend, maar de tocht was te doen.
Ik ben inderdaad afgehaakt, maar ik wil wel nadrukkelijk zeggen dat ik een heel fijn weekend heb gehad. Ik had inderdaad door de koude winter en drukte op het werk te weinig kilometers in de benen. Daardoor ging het klimmen me moeilijk af, ook al had ik niet veel bagage bij me. Het gevolg was dat ik langzamer was, en dat was lastig want ik ontdekte dat deze tocht niet zonder gps te rijden was. Ik moest aansluiting houden bij de rest, en die moest dan soms langer op mij wachten dan ik denk dat leuk voor ze was (ook al waren ze er erg aardig over). Zelf vond ik het leuk en lekker om eens niet in de polder te fietsen. 's Avonds was ik ook niet compleet dood van vermoeidheid, en vervelende pijntjes heb ik ook niet echt gehad. Ik vreesde echter de laatste dag een blok aan het been te worden, en misschien wel blessures op te lopen, en zag op tegen de regen, ook al is die blijkbaar uiteindelijk mee gevallen. Al met al was ik nu 's avonds veel vroeger thuis, en heb ik de hele avond met mijn dochter nog kunnen oefenen voor haar eindexamen en dat was nuttig en leuk.
Kortom, ik wist waar ik aan begon, en heb er geen spijt van. Het was leuk. De volgende keer wel met gps, en met meer kilometers in de benen.
Wim