Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen: links of rechts monteren? - Forum Wereldfietser

Remmen: links of rechts monteren?

Wordt een voorrem links of rechts op het stuur gemonteerd?
beide kan, licht eraan welke standaard je aan houd... bij de wat sportievere fietsen zie je bijna altijd de voorrem links en rechts de achter rem. maar als je altijd al links achter en rechtsvoor hebt gehad zou ik dit niet ineens gaan veranderen.... zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.

Overigens bestaan er ook systemen om met 1 handel beide remmen te bedienen, oa MC gebruikt dit.

Succes.

Bas
Hans van Lent schreef:Wordt een voorrem links of rechts op het stuur gemonteerd?
Wat ben je gewend?

(er is een DiN norm voor, maar die is er ook voor grafstenen)
Persoonlijk houd ik er van om de voorrem rechts te hebben en volgens mij hebben de meeste fietsen dat ook.....

Op die manier hebben alle fietsen de voorrem op dezelfde plek (ik heb ook een fiets waarbij omdraaien zo goed als onmogelijk is :wink: )

Groet,
Eric
er is een verhaal wat zegt dat als je b.v. rechtshandig bent, dat je ook met rechts in nood sneller reageert. In een schrik/nood situatie kan het dan voorkomen dat je in paniek je rem zo hard in knijpt dat hij blokkeert en blokkeren kan je beter niet je voorrem hebben.
whave schreef:er is een verhaal wat zegt dat als je b.v. rechtshandig bent, dat je ook met rechts in nood sneller reageert. In een schrik/nood situatie kan het dan voorkomen dat je in paniek je rem zo hard in knijpt dat hij blokkeert en blokkeren kan je beter niet je voorrem hebben.
Met hetzelfde gemak kun je stellen dat rechtse mensen met hun rechterhand niet vooral sterker zijn, maar vooral beter kunnen doseren.
Ik heb eens op al mijn fietsen de voorrem rechts gezet toen ik ging motorrijden. Daar zit de voorrem rechts.
Leon
Leon schreef:Met hetzelfde gemak kun je stellen dat rechtse mensen met hun rechterhand niet vooral sterker zijn, maar vooral beter kunnen doseren.
Leon
@Leon, het is ook maar een verhaal/theorie, overigens denk ik dat je in blinde paniek niet meer aan doseren denkt maar enkel aan heel hard in de remmen knijpen en dat zou dan sneller en harder gebeuren met je voorkeurshand.
whave schreef:
Leon schreef:Met hetzelfde gemak kun je stellen dat rechtse mensen met hun rechterhand niet vooral sterker zijn, maar vooral beter kunnen doseren. Leon
@Leon, het is ook maar een verhaal/theorie, overigens denk ik dat je in blinde paniek niet meer aan doseren denkt maar enkel aan heel hard in de remmen knijpen en dat zou dan sneller en harder gebeuren met je voorkeurshand.
Dat - ervaring :shock: :oops: - klopt. Maar doseren wat ik uiteindelijk geleerd heb gaat denk ik toch beter met de voorkeurshand. Tegenwoordig beheers ik de voorwielwheelie ook in panieksituaties redelijk.
Leon
Dat bij de meeste fietsers de rechterhand sterker is is ook de oorzaak dat bij de meeste sportieve fietsen de achterrem rechts zit. Vroeger, in de tijd voor de teflon kabels, had de achterremkabel beduidend meer weerstand dan de voorremkabel. Vandaar dat de achterrem rechts gemonteerd werd, daar was de hand sterker en kon dus beter benodigde kracht opbrengen. Ook je versnellingen wissel je achter met rechts. ZO hou je alles duidelijk. Achter is rechts, voor is links. Kijk ook maar eens bij wielerkoersen, een wielrenner die een kapotte achterband heeft steekt z'n rechterhand omhoog, bij een kapotte voorband de linkerhand. Zo weet de mecanicien welk wiel hij moet grijpen.
Ivo Miesen schreef: Kijk ook maar eens bij wielerkoersen, een wielrenner die een kapotte achterband heeft steekt z'n rechterhand omhoog, bij een kapotte voorband de linkerhand. Zo weet de mecanicien welk wiel hij moet grijpen.
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! :shock:
Mijn ervaring is dat een wielrenner die in een koers een lekke band heeft tot weinig intelligente actie meer in staat is. Het verschil tussen links en recht is echt te hoog gegrepen. Bij twee lekke banden kan bij/zij bovendien de fiets niet meer vasthouden
In de praktijk hoop je dat de koersradio informatie geeft (of dat de oortjes het doen) en anders zie je het misschien wel als je achter de renner stopt. Of je stort je met twee wielen naar buiten
Er is een theorie, (maar ook niet meer dan dat), die zegt dat de voorrem in landen waar men aan de rechterzijde van de weg fietst aan de rechterkant zit, omdat men de linkerarm als richtingaanwijzer uitsteekt (wie doet dat nog?) bij het links afslaan, waarbij men dient uit te kijken voor het verkeer dat langs de linkerzijde inhaalt.

Dan is het handig als de betere rem (de voorrem dus) door de betere hand wordt bediend. Het zou ook de stuurzekerheid ten goede komen als men met de "meesterarm" afslaat naar links.

Ik heb bij al mijn fietsen de voorrem naar de rechterkant verhuisd. Als ik van een stijle brug scheur remt dat inderdaad beter. Ik gebruik zelden de achterrem.

Voor linkshandigen gaat deze vlieger dus niet op.
eric190173 schreef:Persoonlijk houd ik er van om de voorrem rechts te hebben en volgens mij hebben de meeste fietsen dat ook.....

Op die manier hebben alle fietsen de voorrem op dezelfde plek (ik heb ook een fiets waarbij omdraaien zo goed als onmogelijk is :wink: )
Lijkt me sterk. Ik heb zo'n 10 fietsen staan en geen enkele heeft de voorrem rechts. Vaak rijden anderen op mijn fietsen en nog nooit heeft iemand gezegd dat de remmen verkeerd om zaten...
Jan Eleveld schreef:
eric190173 schreef:Persoonlijk houd ik er van om de voorrem rechts te hebben en volgens mij hebben de meeste fietsen dat ook.....

Op die manier hebben alle fietsen de voorrem op dezelfde plek (ik heb ook een fiets waarbij omdraaien zo goed als onmogelijk is :wink: )
Lijkt me sterk. Ik heb zo'n 10 fietsen staan en geen enkele heeft de voorrem rechts. Vaak rijden anderen op mijn fietsen en nog nooit heeft iemand gezegd dat de remmen verkeerd om zaten...
Hier ook. Alleen op m'n Brompton zit de voorrem rechts. Dat is altijd enorm oppassen.
Marten, ik heb het hele verhaal van rechterhand/linkerhand vaak genoeg van de wedstrijdjongens gehoord.
In Engeland moet de voorrem wettelijk verplicht rechts zitten (Magura bijvoorbeeld maakt ook grepen die apart klaargemaakt zijn voor die markt). Ze hebben daar als je op de site van CTC kijkt hele theorieen over. De DIN/Duitse norm, die meestal in Nederland wordt aangehouden, is precies andersom. Mijn eerste twee echte fietsen waren Engelse fietsen, dus ik weet niet anders. Ik vind het vanzelfsprekend en natuurlijk, net zo goed als anderen het andersom natuurlijker vinden.
Wim
Wim schreef:In Engeland moet de voorrem wettelijk verplicht rechts zitten (Magura bijvoorbeeld maakt ook grepen die apart klaargemaakt zijn voor die markt). Ze hebben daar als je op de site van CTC kijkt hele theorieen over. De DIN/Duitse norm, die meestal in Nederland wordt aangehouden, is precies andersom. Mijn eerste twee echte fietsen waren Engelse fietsen, dus ik weet niet anders. Ik vind het vanzelfsprekend en natuurlijk, net zo goed als anderen het andersom natuurlijker vinden.
Wim
In Duitsland doen ze juist raar met de voorrem rechts
Dat mijn fietsen rechts voor hebben zal te maken hebben met mijn andere vorm van transport, de motorfiets. Ik heb blijkbaar mijn fietsen daar op aangepast, maar ik dacht alleen op mijn stadsfiets, maar waarschijnlijk dan ook op de andere..

Ik rem overigens vooral met mijn voorrem, macht der gewoonte vanuit het motorrijden.

Gr
Eric
Ivo Miesen schreef: ik heb het hele verhaal van rechterhand/linkerhand vaak genoeg van de wedstrijdjongens gehoord.
Ik kan alleen maar afgaan op 15 jaar ervaring op de achterbank met een stel fietswielen op schoot. En als je met 80kmh en twee wielen in de berm een file links inhaalt en probeert een stilstaande wielrenner te ontdekken waarvan je hoopt dat die rechts van de weg staat is het onderscheid tussen een linker en een rechterhandje niet meer iets waar ik me druk over maak :D
ff proef op de som bij ons in de schuur:

Stevens voorrem rechts
Diamant voorrem rechts
Giant voorrem rechts

Raleigh voorrem links
Batavus voorrem links
Gazelle voorrem links

Is er lijn in te ontdekken?
tja, zal wel met iets van voorkeur te maken hebben.

Hier
Gazelle links voor
MC links
Raleigh links
Puch links
halfrouds barrel, ook links
Sirocco, links

Dus hier wint de linker remgreep combi met voorrem het van rechts...

Mes bien, als je maar fatsoenlijk kunt remmen...

Bas
whave schreef:ff proef op de som bij ons in de schuur:

Stevens voorrem rechts
Diamant voorrem rechts
Giant voorrem rechts

Raleigh voorrem links
Batavus voorrem links
Gazelle voorrem links

Is er lijn in te ontdekken?
Duits = rechts, Nederlands = links, en aan de Giant is gesleuteld ;)

Bij remgrepen met vlakke sturen kun je doorgaans de kabels uithaken zonder gereedschap (er zitten daartoe sleuven in de stelschroef en handgreep) en is het omdraaien van de orientatie 5 minuten werk